Oom / tante?

Goeiemorgen mama’s

Gewoon even nieuwsgierigheid hoor, maar willen jullie straks als je kindje kan praten dat ze hun ooms en tante bij de naam noemen, of moet er oom of tante voor?
Ik moest vroeger wel ome Jan, tante Elly enz zeggen, en dat was lekker duidelijk, ik wist wie er een oom of tante of neef of nicht was. Ik ken genoeg kindjes die dat tegenwoordig niet meer weten. Maar nu ben ik wel van mening dat de oom of tante zelf beslist hoe die genoemd wil worden. Of is dat nu een beslissing van de ouders hoe je ze noemt? En wat willen jullie dan?

Groetje Anouk

Lilypie 1st Birthday Ticker

Ik ben het met Wil eens.
Moet zeggen dat ik het nu ook al zeg, haha.
Hij snapt er natuurlijk nog niks van, maar dan kan ik er zelf aan wennen.

Groetjes Marieke

beebiehofkens.beebiesite.nl" border=0>

Ik Leer Gylano ook om oom, tante, opa en oma enz te zeggen, maar ik zou denk ik ook overleggen wat de mensen zelf willen.

ma

wat een aparte naam gylano mooi hoor.
Ook ik leer dylano oom en tante zeggen. rene heeft een nichtje en die noemt ze dus indd rené en ik moet zeggen dat ik dat heel gek vindt klinken

Groetjes Michelle

Lilypie Kids birthday Ticker

Ik ga Eva ook leren om oom en tante te zeggen. Ook omdat ze dan leert hoe een familie in elkaar steekt. Ze moet ook oma en opa zeggen. met de naam er dan bij, dus opa Peter en opa Joop. Mijn neefje zegt wel altijd tante, maar mijn nichtje niet en bij mijn vriend zeggen ze ook geen oom en dat doen zijn neefjes en nichtjes ook niet. Ze mag van mij ook gewoon 'jij’zeggen, ook tegen opa en oma. Deden wij vroeger niet, maar de tijden zijn wel veranderd. Wat ik wel altijd een beetje vreemd vindt, zijn kinderen die hun ouders bij de voornaam noemen. Dat wil ik niet. Wij zijn papa en mama!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Ik sluit me ook helemaal bij Wil aan.

En inderdaad zeggen we nu al oom en tante, maar ja daar snapt hij natuurlijk nog helemaal niks van.

Groetjes,
Sandra

Inderdaad rainbow. Wij zijn papa en mama. Lijkt me zo raar klinken als je kind je bij je voornaam noemt. Maar goed dat moet ieder voor zich weten natuurlijk.
Wij noemden opa en oma vroeger ook gewoon ‘jij’, maar mijn neefjes moesten ‘u’ zeggen. Roy gaat ook gewoon ‘jij’ zeggen tegen opa en oma hoor.
Alleen ‘u’ tegen oudere mensen die hij niet kent.

Groetjes Marieke

beebiehofkens.beebiesite.nl" border=0>

ha wat toevallig,
de discussie is hier vorige week ook gestart. Ik vindt ook dat ze tegen onze broers oom moet zeggen (doen wij nu ook al) en opa en oma spreekt voor zich…
wat laten jullie zggen tegen overgroot oma en opa?
Bij Richard (papa) in de familie wass het gebruikelij om tegen alle mensen oom en tante te zeggen, ook als het gewoon vrienden van de ouders zijn. Nou vroeg e vriend van Richard of wij wilde dat Emma oom berry tegen hem ging zeggen of gewoon berry? Ik vindt oom berry wel grappg klinken, maar hij is niet haar oom… twijfel daar dus over. Wat doen jullie daarmee?

groetjes Gidget

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Precies, wel ‘u’ tegen andere mensen, vind ik wel netjes! Ze moet wel leren hoe het hoort hoor! Ze is zo vrij bij de opa’s en oma’s dat ze die wel ‘jij’ mag noemen. Wij zeiden vroeger wel ‘u’, maar ook niet tegen onze ouders.

Groetjes Rainbow, trotse mama

Ja ik noem ze nu ook al oom en tante hoor, vooral om er zelf aan te wennen, want Joey intereseerd het nog weinig, hahaha!
Maar opa en oma vind ik vanzelfspreken, en mama en papa ook.
U vind ik alleen voor onbekende mensen, ik heb zelf nooit mijn familie met U aangesproken. Wanneer een famililid zelf zo aangesproken wenst te worden word het wat anders, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand in ons familie dat verlangt, haha
Ik noem mijn ooms en tantes trouwens nu nog zo, behalve een paar die die bij mijn geboorte nog zo jong waren dat ze dat niet wilden.
Een oom van mij heet albert, en die noemden alle neefjes en nichtjes ome Appie. Dat was heel normaal, maar nu vind ik het vreemd om hem zo te noemen, maar om nou ineesn ome Albert te zeggen voelt ook raar Hij blijft voor mij denk ik maar gewoon ome Appie, en voor Joey geld dat ook

Groetje Anouk

In onze familie nog een overgrootoma, mijn oma. Die word door alle achterkleinkinderen omie of opoe genoemd, dus dat zal ik Joey dan ook leren. Als dat straks nog aan de orde is, ze woont in een verpleeghuis en is nu al behoorlijk dement… Mijn moeder past op maandag en dinsdag op Joey en neemt hem dan wel eens mee naar mijn oma, ze is wel helemaal gek van hem, en ook wanneer mijn moeder er alleen komt, (ze doet haar was en financien en boodschappen etc) vraagt ze waar die kleine jongen is. Als mijn moeder haar dan herinnerd dat Joey haar kleinkind is zegt ze, oh ja, hij is natuurlijk ook van Anouk… hahaha!

Groetje Anouk

Mervin is opgegroeid dat hij zijn ouders ook bij de voornaam noemt (zo’n vrije hippie opvoeding zeg maar) maar ik wil dat absoluut niet. Gelukkig is dat geen duscussiepunt bij ons. Dus wij zijn gewoon pappa en mamma. Ook de ooms en tantes worden aangeduid als oom en tante en mijn beste vriendin is ook tante. Mijn schoonzus (ja ik weet het) wil ook dat mijn neefje Morgan nicht Morgan noemt, maar dat vind ik wel heel zwarte kousen klinken. Opa en oma zijn bij ons ook met de voornaam erbij. Al noem ik mijn vader ook gewoon bij zijn voornaam, maar dat komt omdat ik hem pas veel later heb leren kennen. Enne de overgroot oma en overgroot opa zijn oude oma en oude opa.

Groetjes,

Michèle

Ik wil ook dat ze oom en tante zeggen voor de naam. Dit als een soort van respect voor deze personen, ze zijn niet zomaar mensen.
Vrienden, kennissen, buren kunnen gewoon bij naam genoemd worden en niet tot tante of oom benoemd worden omdat dat zo leuk klinkt oid.
Opa’s en oma’s zijn gewoon opa en oma.

Daarbij vind ik ook dat ze hun met ‘U’ aan moeten spreken uit respect voor hun.

lieke hebben we ook geleerd om tante ervoor te zeggen.
Eerst toen ze 1 woordje sprak zei ze wel de voornaam en nu zegt ze tante of oom ervoor.
U hoeft ze van mij niet te zeggen.
Ook zegt ze gewoon papa.mama opa en oma. Van de week moest ik toch lachen, ze hoort mij natuurlijk altijd dennis of Den (haar papa) zeggen en nu zei ze van de week ook Dennis. wahahah onze kleine papegaai.

groetjes gytha

Gewijzigd door - gytha en Lieke op 06 May 2009 14:11:54

Bij mijn vriend in de familie is dat niet gebruikelijk, hij noemt zijn tantes en ooms gewoon bij de voornaam. Ik ben wel gewend om oom en tante te zeggen en dan de voornaam erbij. Mijn vriend heeft één zus en daar zal Erik wel tante tegen zeggen, want dat vindt ze leuk. En ik voel me daar ook beter bij moet ik zeggen.

Ik ben enigst kind en word door de kindjes van mijn schoonzus ook tante genoemd, anders word ik noooooit tante…

Groetjes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Hier worden oom en tantes straks gewoon oom en tante… genoemd hoor! Niet meer dan normaal vind ik. Opa’s en oma’s heten opa + voornaam, hetzelfde geldt voor oma.

Groetjes

Lilypie 6 - 18 Ticker

Hoi,

Wij zeggen altijd wel ik bel met oom of tante zus of zo. Ook als ze het over een van mijn broers en zussen heeft dan zeggen wij wel oom of tante ervoor als we de vraag herhalen of antwoord geven. Ik merk nu dat ze ouder wordt dat ze het bij de ene broer wel zegt en bij de andere zus of broer niet. Ik denk dat het ook afhankelijk is hoe vaak ze iemand ziet. Wel weet ze wie ooms en tantes zijn en wie gewoon vrienden.
Ik vind het zelf wel prettig om tante genoemd te worden. Al verbeter ik de kinderen niet als ze het een keer vergeten.

Conclusie ik vind dat het wel zo hoort. Maar hangt ook een beetje van af hoe de persoon er zelf mee omgaat.

groetjes

lon106

Hier zeggen ze oom die-en-die, tante zus-en-zo. Ze mogen van de ooms en tantes alleen bij de voornaam noemen maar ik vind zelf oom en tante leuker.

Opa en oma zeggen ze ook opa voornaam en oma voornaam. Opa en oma achternaam vind ik zo afstandelijk en de opa’s en oma’s hebben geen bijzondere kenmerken of hobbies zodat je Oma hondje of Opa brommer krijgt. Dus gewoon opa voornaam en oma voornaam hier.

Wat de beslissing betreft hoe iemand aangesproken wil worden, ik vind dat de betreffende personen daar wel inspraak in hebben. Als mijn zus gewoon echt niet met alleen haar voornaam aangesproken wil worden door onze kinderen, mag ze dat aangeven en dat respecteren we dan. Het maakte haar niet uit hoe ze aangesproken wordt dus we hebben zelf gekozen en het is dus Tante zus-en-zo geworden.

Groetekes, Sje

Toen mijn schoonzusje mij vroeg hoe ik genoemd wilde worden door haar dochter (omdat ze weet dat het in mijn familie anders gaat dan bij hen) zei ik inderdaad dat ik graag tante wordt genoemd. Als enigst kind heb ik geen broers of zussen die mij tante kunnen maken, dus dat vond ik toch wel heel bijzonder. En sindsdien ben ik tante, joehoe!

Groetjes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ha ha ha mijn broertje is net 21 dus die moet er soms wel even aan wennen dat ie oom genoemd wordt. Hij vind het wel leuk maar als hij het straks niet meer wil vind ik het ook goed. Mijn moeders jongste zus noemde ik ook geen tante, maar die was ook net 18 toen ze tante werd.

Groetjes,

Michèle