Oom / tante?

deze strenge moeder wil dat hij kindje opa/oma oom/tante en u zegt tegen oudere mensen (waaronder ook papa en mama vallen)… zo zijn we zelf opgevoed.

En met 2 woorden spreken en corrigeren als ze ‘he’ zeggen ipv ‘wat zegt u?’. Mijn zusje heeft hier weer geen moeite mee… en die doet het op haar eigen manier … wel leuk als haar dochtertje hier is dat ze dan zegt tegen u moet ik netjes zijn ze weten het best!

Hier alleen u tegen ouderen onbekende mensen. Mijn opa en oma van moeders kant zijn heel vrij denkend. En wij zeggen je en jij tegen ze. Tegen mijn moeders tante van 96 zeg ik wel u en tegen oudere mensen die ik niet ken ook. Ik wil dat Morgan dat ook doet. Maar verder is het jij en je. Enne he he hou ik ook niet van hoor Mini boy. Zeg op me werk ook altijd he is de afkorting van hengst.

Groetjes,

Michèle

he

watte???

Hahaha wat verschrikkelijk geergerd vind ik dat staan. Net of iemand dan liever niet had dat je iets vroeg/zei. Kleine moeite toch om ‘wat zeg je?’ te vragen En dat kun je ze maar het beste direct leren!

Groetje Anouk

Lilypie 1st Birthday Ticker

@ Mriek: leuk dat je dan toch nog tante Mriek bent! Joehoe!

Enne, ik vind deze het allerergst (kan alleen in Brabant): HE, WAH? Je bedoelt: wat zeg je? Wa zedde gij? Vre-se-lijk! Gelukkig leren wij Eva gewoon normaal Nederlands. Papa is Gelderlander (eentje die WEL spoort Michele, haha) en praat dus met een harde GGGG, mama is Brabnts en heeft een zachte gggg. Ik denk dat Eva dus ook een zachte gggg krijgt, want die gaat hier ook naar school in Eindhoven. Zo lang ze maar verstaanbaar Nederlands praat en niet zo van: hij zee tegen men dak normaol moe praote!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Haha die taal ken ik wel… ook wij zijn brabanders. Moet wel zeggen nu ik weer in brabant werk dat je sneller die taal mee ga praten … anders kan ik best beschaafde nederlands praten

Niks dan Brabanders hier…
Mijn vriend komt uit west-brabant en ik uit het zuidoosten van het Brabantse land. Daar wonen we nu ook…
Hier ook geen dialect hoor. Ik zou ook niet weten welk, want oost en west brabants is heel anders.

Gr. Marieke

beebiehofkens.beebiesite.nl" border=0>

Nou het kan nog erger het woord Toppie. Echt zeg dat gewoon leuk of zo.

Maar eh hier ook wel; gewoon nederlands in zoverre dat mamma er wel op moet letten dat ze niet te plat Haags praat soms, aan mein ken je wel duidelijk hoaruh waar’k vandoan kom dan

Groetjes,

Michèle

Ik denk niet dat je dat tegenhoud.
Gaat denk ik onbewust. Wij wonen in Helmond en ik ken echt geen erger dialect dan dat. Moet er altijd wel om lachen, maar ik moet er eigenlijk niet aan denken dat mijn kind ook zo gaat praten. Ben alleen bang dat ik er niks tegen kan doen.
Op school hoort hij straks ook heel veel natuurlijk.

Gr. Marieke

beebiehofkens.beebiesite.nl" border=0>

Oooh wat lijkt me dat nog moeilijk straks! Wij wonen in Enschede, en ik kom zelf uit Glanerbrug. Ik praat dus echt twents, met mijn vriend soms ook best plat, maar met kindjes wel zoveel mogelijk nederlands. Maar het inslikken van alle laatste letters krijg je er bij een twentenaar niet uit! Joey zal dus ook wel een klein boertje worden later…

Groetje Anouk

Ha ha ha zou wat zijn als je ze allemaal bijelkaar gaat zetten als ze kleuters zijn. Welke kleuter komt waar vandaan

Groetjes,

Michèle

Hahaha wat grappig zal dat zijn Die kleintjes verstaan elkaar misschien wel helemaal niet met al die dialecten. Zijn hier ook nog friese kindjes? Dat vind ik helemaal zo grappig klinken

Groetje Anouk

Goedenmorgen

Ik vind het zelfs zoooooo schattig klinken ik heet tamara dus vind tante tamara zo lief klinken als mijn nichtje van 1 dat zegt hihihi
klinkt nog effe als tant mara haha
Zelf ving ik ook oom en tante vind ik weten ze ook wat ze in de familie zijn (snappie)
Maar ik wil gewoon echt mama genoemt worden hoor niet bij mijn voornaam kom nou ben geen vriendinnetje van school haha
en u moet tegen mijn ouders zo moet ik ze ook noemen maar tegen mij hoeft dat niet dus leer hem gewoon tegen andere mensen u te zeggen behalve als ze zelf zeggen zeg maar je hoor!

Lilypie Kids birthday Ticker

Ach, ik vind het ook prima als mensen horen waar je vandaan komt. Dat mag toch ook? Mijn Gelderse neefjes vinden mij zo grappig praten! Zo lang je maar verstaanbaar bent en niet echt zwaar dialect praat…ik kan niet eens zo Brabants praten (versta het wel) en als papa dat voor de gein probeert is het echt ronduit lachwekkend! Net als hij Duits probeert te praten, met zijn harde G: IGGG liebe DIGGG! Klinkt voor geen meter! Dan zeg ik: het is iggggg! Maar ja, wanneer praat je nou Duits he? Volgens mij zit hier pas een Friese mama die het had over ‘zinnig’ drinken. Wist niet wat dat was, volgens mij ‘weinig’. Dus haar kindje zal wel zo’n Fries accent krijgen, grappig inderdaad!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Mijn man moet tegen zijn ouders altijd u zeggen. Ik vind dat persoonlijk nogal afstandelijk klinken, maar dat is misschien maar net wat je gewent bent. Ik heb altijd tegen mijn ouders je/jij mogen zeggen. En ik heb geleerd tegen andere mensen u te zeggen. Dat willen we Tim ook leren, want ik kan hem toch ook niet leren dat hij tegen de ene opa en oma wel je en jij mag zeggen en de ander niet. Maar tegen ons mag hij wel gewoon je en jij zeggen. Tegen de rest gewoon u tenzij ze zelf aangeven dat het niet hoeft.

Groetjes,
Sandra

Hier een papa en mama uit friesland. Alleen spreekt mama geen fries, en papa wel… Dus we hebben al afgesproken dat we (later) gaan proberen om Danique fries en nederlands te leren. Het is trouwens ook wel heel erg lief, kleine kindjes die fries praten. Maar vind het ook erg belangrijk dat ze goed nederlands leren. Dus dan maar kijken of we een kindje met een talenknobbel hebben!

Over het oom/tante verhaal, hier worden ooms en tantes ook aangesproken als: Oom piet, en Tante jannie. Hou er zelf helemaal niet van dat kinderen ouderen met de voornaam aanspreken. En hier een opa en een oma, en een pake en een beppe. Dus geen voornamen bij hen.

Ik vind u tegen je ouders ook afstandelijk klinken, maar als je dat al heelje leven gewend bent zal het wel anders zijn.
en zinnig drinken, ik heb er ook mijn vraagtekens bij gezet Maar als het fries is kan ik er wel wat van maken ja Ik blijf het een mooie taal (is toch een taal en geen dialect?) vinden dat fries! Ik ben vroeger niet voor niks ontzettend fan geweest van De Kast

Groetje Anouk

Hahaha Wil! Ik lach me rot, leuk is dat he, met oudere mensen zo praten. Ik heb zelf een tijd als activiteitenbegeleider gewerkt op de pg-afdeling in een verzorgingshuis in enschede, Daar praatte ik ook lekker plat met de oudjes:D Vinden ze alleen maar leuk
Eibergen ken ik wel heel goed, ik heb met mijn ouders vroeger 14 jaar op een camping in Rekken gestaan. Dat zit vlak bij eibergen. Ik vond het altidj wel gezellig op zaterdag daar, er was vaak van alles te doen in de zomer, en gezellige winkeltjes

Groetje Anouk

Hallo

Nou kijken jullie gooische vrouwen???
Zo praat ik whaaaaaaaaaaaaaahahaha
grapje hoor!
Ik kom uit t gooi maar praat dus totaal niet zo hoor!
Die meiden scheppen echt een verkeerd beeld hoor!
zo zijn een paar mensen hier(die veel geld hebben)
maar de meest praten gewoon lekker plat haha niet zo plat als amsterdamers maar iets minder!

Lilypie Kids birthday Ticker

Klinkt wel cool: “ik kom uit het gooi.” Alsof je een enorm huis hebt, minstens drie auto’s, twee nanny’s en bergen geld.

Groetjes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker