Ontwikkeling

Dag dames!

Even een vraagje uit nieuwsgierigheid: Wat is nou normaal in de ontwikkeling van een kind? Nora is nu net 9 maanden, kruipt vanaf 7 maanden, staat vanaf 7,5 en loopt nu een week of 3 langs banken, tafels en aan de hand. Volgens oei ik groei, verschillende sites en boekjes is dat redelijk normaal.

Maar in mn omgeving zegt iedereen dat het zo snel is. op het CB gister vroeg ze of Nora al aan het tijgeren is, dat deed ze met 5 maanden…

Kijk, ieder kind doet het op zn eigen tempo, maakt helemaal niks uit, maar nu hoor ik weer verhalen over kinderen die vroeg lopen en zo o-benen krijgen, dan vind ik het weer minder. Maar aan de andere kant, ik ga het ook niet tegenhouden, ze is niet te stoppen, veel te ongeduldig, ze wil het gewoon heel graag kunnen allemaal. natuurlijk ben ik ook hartstikke trots, maar dat was ik toen ze er net was ook op het feit dat ze dronk en een boertje liet, hahaha! Het is al snel goed :smiley:

Ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen hiermee!

Liefs, liske

Lilypie - Personal pictureLilypie

Volgens mij is Nora een heeeeel snelle baby! Of die van mij is erg traag! Eva is 9 maanden en tijgert en zit. Ze kan totaal nog niet staan, laat staan dat ze gaat ‘lopen’! Zitten kan ze wel echt lang achter elkaar, al gaat ze niet echt nog uit zichzelf van tijger naar zit zeg maar. Als je haar neerzet, blijft ze zo zitten tot ze geen zin meer heeft en dan glijdt ze langzaam naar tijgerhouding. Nora is wel snel, maar dat is niet abnormaal. Ik lees die Oei ik Groei niet meer, want daarin 'verwachten’ze dat kinderen echt alles net zo snel doen als Nora en dat geldt lang niet voor alle kindjes. Ik kijk gewoon naar wat ze kan en ik vind het prima als ze iets niet kan. Het is allebei normaal, wat je zelf ook al zegt. Houd je meisje inderdaad vooral niet tegen, anders raakt ze gefrustreerd. Ze is er duidelijk aan toe om alles te ontdekken. Ik zou zeggen: lekker laten gaan die snelle dame! Ze zeggen ook weleens dat kinderen een taalachterstand krijgen als ze niet kruipen. Door kruipen stimuleren ze de beide hersenhelften (handje en benen bewegen immers apart van elkaar). Nou, ik weet dat allemaal niet hoor. Kinderen doen gewoon wat ze willen/kunnen doen en ik zou me over die O-beentjes niet zo druk maken. Wat zei het cb daarover?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Ja, je hebt helemaal gelijk hoor, ik maak me er ook niet echt druk om, maar al die tegenstrijdige verhalen over wat nou ‘normaal’ zou zijn… ik werd gewoon benieuwd; hoe zit het nou? Dat o-benen verhaal hoorde ik pas nadat we bij het CB waren, dus heb er niet expliciet naar gevraagd.
We hebben wel verteld dat ze zich optrekt, staat en vervolgens langs objecten loopt. Als je met haar meeloopt, vindt ze het helemaal geweldig, dan wil ze heel de kamer rond. Ze zei toen niet van: Oh, dat mag niet of wat dan ook, dus ik denk dat het inderdaad wel meevalt.

Ik denk soms wel voor Nora Doe toch rustig meisje, je kunt heel je leven nog groot zijn, wees maar lekker baby… Maar ja, ze is superblij met wat ze allemaal kan, dus dit hoort gewoon bij haar. Zolang ze gelukkig is, maakt het allemaal niet uit!
Ik denk dus ook niet dat Eva langzaam is, de babies die ik van de zwangerschapsyoga ken, zijn met dezelfde dingen bezig volgens mij.

Al met al dus niets om ons druk om te maken. Wel blijf ik het raar vinden dat veel informatiebronnen inderdaad doen alsof een kind dat allemaal ‘hoort’ te kunnen, terwijl dat dus helemaal niet de norm is. Kan me voorstellen dat je oei ik groei dan op een gegeven moment ook weglegt, de lol is er dan wel vanaf!

Nora is inderdaad heel snel maar dart verschilt per kind mijn dochter was ook een vroege loper langs tafels enzo uiteindelijk liep ze op haar eerste verjaardag pas de eerste stapje los nadat ze dus al 2 1/2 maand aan de hand en zo liep en die heeft absoluut geen o benen, laat je niet gek maken hoor.

Hoe zou je dat trouwens tegen willen houden dan moet je der gaan vastbinden hahahahha zo van jij gaat niet staan en niet lopen

Liefs Michelle

Ik wacht stiekum wel een beetje op het moment dat Eva ook gaat staan en het lijkt me zo leuk als ze echt stapjes gaat zetten! Kan Nora haar niet even bellen, om uit te leggen hoe het moet? Het lijkt me echt een geweldig moment en terecht dat je trots bent op je meisje! Er zullen nog wel meer reacties komen vandaag op je posting, maar ik denk dat iedereen hetzelfde zegt: lekker laten lopen! Ik vind het superknap!

Rainbow geniet er nog maar even van dat ze het nog niet kan dylano kruipt intussen en zit op zijn knieen rechtop en dan zijn ze al behoorlijk groot, zodat hij al bij heel veel dingen bijkan

Liefs Michelle

Nee, tegenhouden zit er inderdaad niet in! Ze zou helemaal gek worden! Ze was al erg gefrustreerd toen ze het net niet kon, laat staan dat ik het tegen zou houden. Geen denken aan. Ik heb nu een blije baby, dus niks aan de hand! Stel nou dat ze er later echt heel veel last van zou krijgen, dan zou ik misschien een poging wagen, maar daar is geen sprake van. Op één loze opmerking na, dan.

Lekker laten kletsen!

Ik zal Nora is even contact laten opnemen met Eva om haar de fijne kneepjes van het staan uit te leggen.! Ik vermoed dat dat ongeveer zo klinkt: babawawaWAWAba, krrrrrkijk!
Komt ze wel uit, toch

geen haast met die dingen hoor!
liefs

Morgan staat ook al. Loopt rondjes in der box (al lijkt het meer op schuifelen) en klimt op de wipper om bij de tafel te kunnen als ik iets opzij geschoven heb. Ja das sinds kort ik schuif spullen naar achter enn zij zoekt oplossingen voor haar probleem. Ze heeft beenspieren als staalkabels en niks wijst op o benen, mijn moeder liep ooik met 9 maanden los en die heeft ook geen o benen. Ik laat haar (morgan dus) ook lekker der gang gaan.

Groetjes,

Michèle

In oei ik groei staan wonderkindjes beschreven, dus dat zou ik niet als leidraad nemen. In mijn beleving is Nora sneller dan gemiddeld, lekker toch? Erik is nu net een jaar, maar staat nog niet zelf en loopt nog zeker niet. Ook echt kruipen doet 'ie (nog) niet, maar ja…hij is dan ook trager dan gemiddeld fysiek gezien.

Over die o-benen: de meeste kinderen die net leren lopen hebben dat en is niets om je zorgen over te maken. Kan zelfs op zeker moment overgaan in x-benen. Pas rond een jaar of 3 à 4 staan de benen in de ‘normale’ stand, dus als ze dan nog o-benen of x-benen hebben moet je je pas zorgen gaan maken.

Lekker laten lopen die meid!

Groetjes!

Lilypie Tweede Ticker

Dank voor jullie reacties, ook leuk om te lezen dat Morgan ongeveer gelijk loopt in de ontwikkeling.

Maak me ook niet druk om dat o-benen verhaal, nu zeker niet meer. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nu ook niet het idee heb dat ze het heeft, ookal zou het dan nog wegtrekken.

Dus alles gaat lekker zn gangetje. Verbaal loopt ze volgens mij wel gelijk op met haar meeste leeftijdsgenootjes. daar is ze nu veel mee bezig. Het lijkt wel of ze nu de rust heeft, na al het fysieke avontuur en ontdekkingen, om zich op het kletsen te richten. ook erg leuk! Ik blijf zo van het wonder genieten!

hoi, je kindje ontwikkelt zich normaal. ik studeer pedagogiek em de mijlpalen worden daarin uitgebreid bestudeerd. je kan het altijd googelen.

ja persoonlijk vind ik eht oei ik groei boek er vanaf 6 mnd op vooruit lopen
ik bedoel met 6 mnd stond er volgens mij al dat ze zich optrekken tot staan en langs de tafel aflopen en ik had zoiets van: uhu ?!!?
Rico’s 1ste tand kwam met 6 mnd, hij rolde door met 6 mnd (allebei apart met 5 mnd) en tijgerde met 8 mnd maar wel erg snel
oh en mama en papa zei die ook met 6 mnd
papa dan en mama was met bijna 7 maanden.
maar lopen en staan ho maar.
ohja en zitten doet ie ook vanaf 7.5 mnd (maar niet vanuit lig positie maar op de bank kinderstoel en vanuit de wipper vanuit bijna liggend) en dan blijft ie ook netjes zitten en gaat dan head bangen als ie een muziekje hoort.
dansen doet ie ook wippen met de buik en zwaaien met de handjes

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Telefoongesprek tussen Eva en Nora: dadadadada, bababa? Eeeeee, tararara, eeee, babababababa! Nanananana, rrrrrrrrr, urreurre, bababababa! En zo leert Eva ook snel lopen! De uitleg van Nora zal voor Eva heeeeel duidelijk zijn!

Rico breekt in:
tatatatataaaaa tiiiitaaa oboeeee ababaaa poeh??

Eva: Riejooooo tatatata? Bebebebebebe? Poeh? En dan duwen ze met de beentjes tegen elkaar! Denk trouwens Inge dat ik wel meega in september (weet nog niet helemaal zeker) en dan kunnen we in de trein eens kijken hoe Rico en Eva samen praten! Bababababa, nnnnnnnnnnah!

haha, ik ben benieuwd idd.
het valt me steeds vaker op dat rico geboeid kijkt naar kindjes die jong zijn. de rest boeit m niet haha
toen ik gisteren bij de dokter zat met hem moest rico wat huilen omdat het zo lang duurde.
komt er een meisje naar m toe (ik schat dat ze hooguit 2 was) geeft ze hem een speeltje van haar! zoo lief! rico lachte een keer en toen even later rico’s pooh viel stond ze op om rico’s pooh op te rapen en aan hem terug te geven.
echt zo lief!
en zou idd gezellig zijn! als de mama van roy nou ook met de trein gaat kunnen we met zn 3tjes…ofja 6en
rico gaat niet naar een kdv dus voor hem zijn die jonge ukkies echt nieuw.
ik wil wel is zien als er een baby met rico samen op de grond ligt hoe dat gaat

Lindsey begint t nu pas echt wat leuker te vinden op d’r buikje, schuift rondjes en achteruit, ze zit al wel een tijdje goed rechtop en kan dit ook goed volhouden. de dochter van m’n broer is 3 weken ouder dan Lindsey en kruipt als een wezenloos en lopen langs banken e.d. en aan de hand doet ze ook als een tierelier.
ik bekijk het inmiddels zo: die twee bij elkaar op geteld en dan delen door twee is het gemiddelde ongeveer. dus ja hoeveel kindjes precies op het gemiddelde zitten, kheb geen idee maar t is allemaal ‘normaal’.

liefs,
Rinske

Morgan zegt niks, Die is jaloers wil ook moet Rico en Eva in de trein. Zij vind andere kindjes namelijk het einde. Ze heeft nu ook een babypopje en dat wordt overal mee naar toe gesjouwd en ze gaat helemaal door het dolle als ze het ziet

Groetjes,

Michèle

Jack kroop met 6 og 6,5 maanden, stond met 8 maanden en liep kort daarna langs tafels enzo. Met een jaar liep hij goed los!
Ook een vluggert dus. Wat je wel vaak ziet is dat de motorisch snelle kindjes wat trager zijn in de spraakontwikkeling. Of niet perse trager, maar minder snel.
Dat zie ik ook aan Jack.
Maar ja je kunt niet met alles vooroplopen he…
En alle kleine kinderen hebben O of X benen. Dat gaat vanzelf over. Ik maak me daar geen seconde druk over.

Groetjes van Christa

quote:
Volgens mij is Nora een heeeeel snelle baby! Of die van mij is erg traag!

snif snif… wat is die van mij dan?? 11 maanden en alleen maar rollen (niet zitten/niet lopen/niet tijgeren/niet kruipen)