Onderzoek naar thuis bevallen

Hebben jullie al iets meegekregen over dat onderzoek over de gevaren van thuis bevallen…Dat er toch (te) vaak iets misgaat en dat de babysterfte (te) hoog is? Een slag voor de verloskundigen lijkt me? Ik denk dat veel vrouwen nu toch minder graag thuis durven te bevallen…Ik moet zeggen dat ik thuis bevallen ook niet veilig vond. Ik heb ook 2x gehad dat de vk niet heel alert reageerde. Bij Eef kwam ze ‘wel even kijken’, terwijl ik al 10 cm ontsluiting bleek te hebben en bij Max hadden ze ook geen haast om te komen. Jullie weten hoe dat af is gelopen. Nu ging het verder goed, maar het had ook anders kunnen zijn…Ik ben dus zelf niet zo voor thuis bevallen, uit eigen ervaring, maar mijn zus vond het bijvoorbeeld heel erg fijn. Wat vinden jullie van de uitkomsten van dat onderzoek?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Nu, zover ik het meekreeg ging het erom dat thuis bevallen niet meteen een een gevaar is maar dat als je onverwijl toch tijdens de bevalling naar het ziekenhuis moet een groot risico is. Dit zou te wijten zijn aan de overdracht van verloskundige en gynaecoloog.

Zie hier het nieuwsartikel
http://www.nrc.nl/binnenland/article2638327.ece/

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Gewijzigd door - Asje op 04 Nov 2010 07:26:43

Ik heb zo ie zo nooit thuis willen bevallen, misschien omdat ik zelf een complicatiebaby was hoor. Nu mag ik het zo ie zo niet meer. Maar ik merk wel om me heen dat als je thuis bevalt en de vk belt deze al snel zegt joh over een paar uur kom ik wel een keer kijken en als er dioe nacht een babyboom is je pech hebt met de tijd die ze voor je hebben. Al moet ik zeggen dat dat ook wel mijn klacht was in het ziekenhuis dat ze ons echt alleen lieten en ik niet wist wat me overkwam en ik het excuus sorry het is druk nooit meer wil horen met een tweede.

Groetjes,

Michèle

Ik las het gisteren inderdaad en was toch wel in shock. Ik kan me voorstellen dat ze zeggen dat het beter is om sowieso je 1e kind in het ziekenhuis te krijgen, maar tegelijkertijd vind ik toch ook dat je als moeder de vrijheid moet hebben om te kiezen. Ik voelde me thuis meer op m’n gemak en dat is ook veel waard. Moeilijk!

Groetjes,
M

Is het niet zo dat je zonder medische indicatie ook pas met een centimeter of vijf, zes naar het ziekenhuis mag? Dan moet je toch sowieso als je niet onder behandeling van de gyn bent tijdens je bevalling naar het ziekenhuis? Ik kies dan liever op het moment zelf of ik nog in de auto wil stappen of het thuis af wil maken. Zeker nu ik weet wat me ongeveer te wcahten staat, heb ik redelijk vertrouwen erin dat het thuis gaat lukken. Als je kunt vermijden dat het een medische gebeurtenis wordt, is daar ook wel wat voor te zeggen. Ik blijf twijfelen over wat ik wil moet ik zeggen. Maar dit onderzoek beinvloed mn keuze niet echt geloof ik.

Geen leuk bericht in elk geval, heb liever een hart onder riem dat zo’n ontmoedigingsonderzoek… Maar ja, als het zo is…

Liefs!

Lilypie Pregnancy tickers

Ondanks de “gevaren” blijft mijn keus toch echt op een thuisbevalling…
Wij zijn binnen 5 min. in het ziekenhuis als het zou MOETEN!

Maar vondt het van Noah zo fijn thuis… lekker in eigen bed, eigen douche. en vooral eigen omgeving om de weeën op te vangen.
Er is ons verteld na Noahs bevalling dat we deze keer direct moesten bellen als er weeën aan de gang waren, omdat het allemaal zo snel ging bij hem.
Dus dat doen we dan ook maar… maar ik denk zelf dat de kans er wel in zit, dat ook hier de VK te laat gaat komen net als bij Rainbow! hihihi
Al hoop ik niet op zo`n afloop natuurlijk… maar het kan altijd!

En ook in het ziekenhuis kunnen complicaties optreden, dat er eerst een dokter gebeld moet worden.

Ik ben echt VOOR thuisbevallen

Liefs, Melanie

Ik ben inderdaad ook voor thuis bevallen. Heb 2 bevallingen thuis gedaan en vond het erg fijn en rustig. Moet zeggen dat ik dan ook wel snelle maar voorbeeldige bevalling had en dat allebei de verloskundige ruim op tijd er waren en ook niert meer weg gingen. Daar steekt ook achter net wat liske zegt je pas met ruim 6cm naar het zh mag en dat leek mij altijd geen pretje. Mijn schoonzus heeft toen ook bijna haar 2de in de auto gekregen. Ondanks alles kan ik me voorstellen als je nu zou moeten beslissen na zo’n onderzoek dat je wel even 10x nadenkt en de boel goed op een rijtje zet.

Gr Patries

Ik heb moet ik zeggen wel hele goede ervaringen met de verloskundige, een heerlijk mens was dat!
Toen ik midden in de nacht vertelde dat ik weeën had, kwam ze gelijk, en heel vroeg in de ochtend weer, en heeft ze echt een tijd aan mijn bed gestaan.

Uiteindelijk zijn we toch naar het ziekenhuis gegaan, omdat het heel heftig was en lang leek te gaan duren, maar in het ziekenhuis heeft de verloskundige de bevalling verder gedaan.
Toen was ik wel blij dat ik daar was, vanwege de troep die het met zich meebracht haha.

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Ik heb eerlijk gezegt het thuis bevallen niet ervaren als een troep… tuurlijk liggen er dan wel wat van die doeken enzo… en vuilniszakken, maar ik ben daarna onder de douche gesprongen, en toen ik klaar was was mn bed weer netjes opgemaakt en verschoond, en alles was weg…

Liefs, Melanie

Haha, ja! Misschien zit het in mijn hoofd hoor
Maar de verloskundige stond serieus tot in haar enkels in het vruchtwater (ik had erg veel), en ik had niet moeten denk dat het allemaal op mijn laminaatvloertje was gvallen en overal heen had gelopen, haha!

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

@Anne: mn man had van tevoren heel de slaapkamer behangen met vuilniszakken! Achteraf ook wel nodig, want toen ze mn vliezen braken kwam er een ware stortvloed!

Ik moest ook halverwege naar het ziekenhuis. Het duurde te lang en ik was uitgeput. Die rit duurt een kwartier en het was geen pretje, maar ja. Als ik dus zonder medische indicatie naar het ziekenhuis wil, wordt ik ook weer naar huis gestuurd als ik nog te weinig ontsluiting hebt, dus die rit heb je dan sowieso wel.

Ik hoop dat het bij de tweede wat sneller gaat nu de weg gebaand is en ik het thuis uithoud. Dan lijkt het me wel heel fijn om direct thuis te zijn. Al heb ik het ziekenhuis niet als vervelend ervaren. Ze waren heel begripvol en lief terwijl het best druk was. Ook met de voeding en het douchen enzo werd ik goed geholpen. lekker nachtje geslapen met Noor naast mn bed en de volgende ochtend naar huis.

Maar toch lig ik liever naast mn mannetje deze keer met onze nieuwe prinses in haar eigen wiegje naast me. Maar ja, je kunt het niet plannen dus ik hoop gewoon dat alles goed gaat en het kindje gezond ter wereld komt en ik ook redelijk heel uit de bevalling kom.

Liefs!

Ik ben twee keer bevallen, 1 keer in het ziekenhuis en 1 keer gewoon thuis.
Mijn eerste was heel zwaar, de tweede thuis was een makkie.
Dus mijn ervaring met een thuisbevalling blijft positief.

Hihi, Liske, nu de weg gebaand is, moest er even om lachen hihi!!! Ik was toch ook al een keer bevallen voordat Lisa kwam, maar bij mij was de weg alles behalve gebaand!! Wel duurde die bevalling minder lang (bij Nikki 17 uur en bij Lisa maar 6 uur), maar bij sommige vriendinnen die 3 of 4 kids hebben verschilt het toch erg hoor…

Maar goed, ik ben blij dat ik in het ziekenhuis was met mijn bevallingen. Ik wilde in eerste instantie bij Nikki thuis bevallen (was meer een finaciële kwestie), maar moest na 12 uur nog maar 3 cm ontsluiting toch naar het ziekenhuis… en bij Lisa moest ik naar het ziekenhuis vanwege mijn verwijderde schildklier en dus Lisa’s schildklierhormoon-waarde (leuk woord voor galgje hihi)… Ik moet zeggen dat het me uitermate goed bevallen is in het ziekenhuis. En van de drukte om me heen heb ik helemaal niks gemerkt hoor!! Ik was veel te druk met 2,5 uur persweeën opvangen Uiteindelijk moest ik bij Lisa wel 3 dagen blijven en toen was ik het wel beu. Maar geef mij maar bevallingen in het ziekenhuis hoor!!

Ja zo ieder zn eigen ding hè…

De èèn kiest er voor om thuis te bevallen, de ander juist in het ziekenhuis.
Vroegen ze gister op de psz ook al aan mij, waar wil je bevallen? in het ziekenhuis?

Neeeeee zeg ik, heel graag thuis… nou daar stonden ze wel van te kijken… vooral een turkse moeder…die wou graag en moest in het ziekenhuis bevallen.

Maar ik heb zelf alleen maar een positieve ervaring met thuis bevallen dus ja waarom niet weer?

Liefs, Melanie

Inderdaad ieder z’n ding.
Ik ben in het ziekenhuis bevallen ivm te hoge bloeddruk, we zijn halve wege de weën naar het ziekenhuis gegaan. Maar in het ziekenhuis hebben we niet zulke goede ervaringen. Mijn man had al 3x gebeld omdat ik pers weën kreeg. Elke keer zeiden ze we komen er aan het is druk, pers maar gewoon mee, niet tegenhouden zeiden ze. Maar met alle gevolgen van dien ben ik toen giga uitgescheurd. Helaas heb ik die pech, ik wil niet zeggen dat het altijd pech is natuurlijk. Maar dat is ook niet alles. Achteraf hadden we meer moeten aandringen, of moeten vragen of dat onze eigen verloskundige ook kwam naar het ziekenhuis (dat had ze aangeboden, maar ja om niet lastig te zijn:S)
Ik zou niet weten of ik het de aankomende keer weer in het ziekenhuis/thuis wil bevallen. Ik hoef er ook nog niet over na te denken. Maar ik weet wel dat mijn bevalling een vreselijke ervaring was, zou het niet zo weer over willen doen.

Ik lag in het ziekenhuis tijdens mijn eerste bevalling maar ik zag zelden iemand.
Ik heb echt moeten schreeuwen voor er iemand kwam.
ik was zeer boos op het ziekenhuispersoneel.

Ik beval waarschijnlijk nooit meer
maar was dat wel zo,
dan zeker weer thuis.
Lekker in je eigen omgeving

Ik ben ook niet voor thuis bevallen. Helemaal niet omdat ik over de 100 kg zit op dit moment en dan moet je beneden bevallen. Als je onverhoopt naar het ziekenhuis moet met de ambulance, mag het personeel je niet naar beneden tillen ivm arbo-richtlijnen. Ik ga echt niet in de kamer bevallen… Merel had last van een moeilijke start en ik was al in paniek in het ziekenhuis, maar als ik thuis was geweest weet ik helemaal niet wat ik had gedaan…

Ik moet vanmiddag naar de vk en ga eens vragen hoe het zitten met om de hoeveel minuten weeën je naar het ziekenhuis moet zonder medische indicatie. Bij Merel ben ik ingeleid en dat ging zo snel en heftig. Ik had niet om de zoveel minuten weeën, maar een weeënstorm van 2,5 uur. Toen kreeg ik een ruggeprik. Als ik die niet had gehad, zou ik met ongeveer 3,5 uur bevallen zijn. Nu duurde het 6,5 uur omdat de ruggeprik te goed werkte zadat ik geen persweeën meer voelde.

Groetjes Natasja

Ik mocht niet thuis, had het graag gewild, maar het is hier niet mogelijk onder medische begeleiding, dan kan je als medisch personeel je “beroep” verliezen als er iets fout gaat. Dus ik moest wel naar het ziekenhuis, achteraf een goede keuze, want ik kreeg geen persdrang, dus kon niet persen, uiteindelijk is Jada naar 2 mislukte vaccuum extracties met een tangverlossing gekomen. Ik wilde alles helemaal natuurlijk doen, zonder medicatie etc. Een eventuele volgende komt met een hele hoop “drugs” hahaah zoals ze dat hier noemen of een keizersnede! Ik vond het een ware martelgang, en kan het nu nog voelen, heb meer dan 40 hechtingen gehad (wist als vpk niet eens dat daar genoeg ruimte voor was daar beneden)!En dat terwijl mijn moeder 6 kids heeft gehad met totaal 1, ja je leest het goed 1 hechting! En dat waren allemaal 8 ponders, Jada was net 6! grrrrrr

Toen ik zwanger was van Dani wilde ik heel graag thuis bevallen. Het is natuurlijk ook prettig om in je eigen omgeving te zijn, je eigen douche etc.
Als het dan ook allemaal lukt thuis is dat natuurlijk heel fijn, maar wat ik met Dani zijn bevalling heb meegemaakt wil ik echt nooit meer.
Tot aan de volledige ontsluiting ging het allemaal prima, maar ze hebben te laat ingeschat dat Dani niet goed in de buik lag, dus na een uur persen thuis en hij geen cm vooruit kwam alsnog naar het ziekenhuis. Wat een hel was dat zeg…ik had om de paar minuten hele sterke persweeen…pff geen pretje. En dan het hele gehannes in het zh natuurlijk nog, daar proberen ze natuurlijk van alles. Bij mij is het uiteindelijk een keizersnee geworden. Tuurlijk vergeet je dit allemaal wel weer en is alles goed gegaan, maar vraag me weleens af als Dani toch wat zwakker was geweest tijdens de bevalling, dan is thuis een uur persen en nog de rit naar het ziekenhuis best heftig voor zo’n kleintje.
Nu moet ik in het ziekenhuis. Maar ben hier ook wel blij mee, ze kunnen hier dan toch ook een echo maken en de conditie van het kindje toch wat beter in de gaten houden.

Maar goed dit is mijn ervaring. Mijn schoonzusje is 2 keer heel prettig thuisbevallen en alles is super goed gegaan. Dat is natuurlijk heerlijk!!!