Onderzoek naar thuis bevallen

Ik zat toen ik van Max ging bevallen al in dubio hoor: thuis is wel fijn, maar voor mij gevoel is bevallen toch iets ‘klinisch’ wat je in een ziekenhuis doet. Ik had uiteindelijk wel voor thuis gekozen en dat is dus wel gelukt. En hoe! Maar een volgende keer zou ik het niet meer doen. Uiteindelijk moest ik toch nog naar het ziekenhuis vanwege het inscheuren en het feit dat er een stukje placenta zoek was en toen moest ik met ziekenwagen en al. Ze sturen je vrij snel toch naar een ziekenhuis en als je dan weeën hebt in de auto is dat niet zo fijn. Mijn ervaring is ook dat vk’s erg laat komen. Ok, ze hebben het razenddruk. Die van ons werken met vijven in een maatschap en zij draaien 2x per week 24 uurs-diensten. Is hartstikke zwaar. Maar als een vrouw belt en zegt dat ze om de 3 minuten weeën heeft, dan snap ik niet altijd dat ze zeggen dat ze ‘binnen een uur komen’. Terwijl ze bij mij wisten dat ik snel kon bevallen en dat had de vk zelfs tegen mij gezegd: ‘Rainbow, jij moet ons meteen bellen!’ Nou had ik zelf niet eens door dat ik in sneltreinvaart ging bevallen (ik heb een vrije hoge pijngrens haha en vond de pijn wel te doen), maar ze hadden kunnen weten dat ik niet om een wissewasje bel. Bij mij is het dan SERIOUS BUSINESS! Achteraf was mijn vriend best verbolgen over het feit dat de vk niet meteen kwam, of een collega stuurde, want we stonden er nu alleen voor en het had met Max ook verkeerd af kunnen lopen…Nu willen wij geen derde meer, maar ik zou nooit meer voor thuis bevallen kiezen. Trouwens…wij waren hals over kop naar het ziekenhuis gegaan en bij ons hadden ze alle lampen aangelaten, alle deuren stonden open en de hele WC en onze slaapkamer lag vol bloed. Het leek wel een crime scene! Mijn vriend heeft 's nachts zelfs de vloer moeten dweilen om 03.00 uur. Dus ja, bij ons was het wel één troep. Normaal ruimen ze alles inderdaad keurig op, dus daar hoef je het niet om te laten…

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Het ergste vond ik nog wel dat mijn moeder (schat van een mens hoor, heb een hele goede band met haar!) steeds meer begon te “pushen” van wil je niet thuis bevallen??? Das toch veel leuker/ beter/ fijner? Maar ik moest en bovenal wilde graag in het ziekenhuis bevallen… Leek wel zo’n fijne discussie net als over borstvoeding wel/niet… wordt je ook zo moe van… Laat ieder zijn eigen keus…

Nou het euvel zou hem liggen in de overdracht van Vk naar Gyn. Als je door een VK over gedragen wordt naar het ziekenhuis zou dit toch als minder ernstig beschouwd worden zoals ik het begrijp. De 1e keer wilde ik graag thuis. Bij het breken van de vliezen was het vruchtwater groen en moesten we wel naar het ziekenhuis. Helaas kon mijn eigen Vk die avond niet mee om de bevalling alsnog zelf op het ziekenhuis te doen. Inderdaad lopende band werk. De 2 bevalling was een risico ivm met de geschatte grootte van het manneke. Dus die moest zowiezo in het ziekenhuis. Mijn eigen Vk is eerst thuis gekomen, daarna voor ons meegerede4n naar het ziekenhuis waar ze zelf de bevalling lekker rustig heeft gedaan. Heerlijk, totdat de gyn kwam van het ziekenhuis zelf die vond dat ons manneke NU geboren moest worden omdat hij een speodkeizersnede had en niet het risico wilde lopen om daarvan weg te moeten. Dus die gek begon als een zot op me buik te duwen terwijl er niet direct een aanleiding voor was dat ik hulp nodig had. Nog nooit heb ik iemand zo`n pisnijdige blikken toegeworpen. Nadat het manneke geboren was en alles schoon en fris, mijn eigen Vk naar huis, heb ik ons manneke maar zelf aangelegd voor de eerste borstvoeding. Men zou hier zo voor komen en uur later had ik nog niemand gezien. Super tof dat mijn eigen Vk de bevalling mocht doen in dit ziekenhuis, daarom wilde ik ook naar dat ziekenhuis Ipv de in de net zo dicht bij zijnde in mijn eigen geboortestad. Die gyn was nog even geweest "zo want was u kwaad zei hij ", “Ja haha logisch, u heeft geluk gehad dat ik lag te bevallen anders had u alle hoeken van de kamer gezien.” Dat vond hij niet leuk hahahaha.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Ik werd bij Noah wakker om 10 over 1 snachts met weeën, en ben op de wc gaan zitten omdat mn lichaam me al 2x eerder voor de gek had gehouden met mn spastische darm… ik had op dat moment ook een spastische darm, en weeën tegelijk… ze kwamen meteen al om de minuut en hielden 1min. tot anderhalve minuut aan… en na een uur hebben we de VK gebeld… die kwam direct, hebben we nog even beneden gezeten, heeft ze me geopserveerd en daarna getoucheerd boven in bed… en vertelde dat ze niet meer weg ging, want ik had al 8 cm ontsluiting… ze is tot het eind gebleven… Vondt het wel prettig dat ze er was.

Liefs, Melanie

Ik ben er nogal van geschrokken … de geboorte sterfte is in Nld toch al erg hoog. Ondanks dat we verder op veel dingen vooruit lopen in de wereld. Ik heb 2 bevallingen gehad… 1ste thuis en 2e in het ziekenhuis. En beide als prettig / fijn ervaren.

Al moet ik zeggen dat de communicatie in het ziekenhuis niet top was. De gynacoloog had tijdens de echo en het strippen gemerkt dat Levi in sterrekijkers houding lag … maar toen ik boven op de afdeling aan het bevallen was kwamen ze er pas later achter dat hij niet helemaal goed/makkelijk lag en ik dus beter even op mij zij kon gaan liggen. Kleine moeite toch om dit aan elkaar door te geven?

Wel vind ik dat als er iets is … in het ziekenhuis meer mogelijkheden zijn om gelijk te reageren…

Maar mijn huisarts is een top mens … die gun ik het ook wel om nog een bevalling te mogen doen!!! …

Keuze dus erg moeilijk als er ooit nog een keuze komt…