Pfff, ik weet niet wat Eva de laatste tijd heeft! Ze wordt steeds brutaler en ze begint nu ook fysiek heel lomp te worden. Zeg maar gewoon agressief. Gisteren liepen we door de stad, daar was een kerstmarkt, maar ze wilde opeens niet meer lopen. Papa wilde haar niet dragen en ze ontplofte. Ze ging op de grond liggen en schopte om zich heen. Omdat ze daar natuurlijk niet kon blijven liggen, tilde hij haar op. Ze sloeg en schopte echt hard. Hoe kun je haar dan straffen op straat?
Daarna zaten we samen aan tafel. Ik was kaarten aan het schrijven, zij was aan het verven. Tot ze het op haar heupen kreeg en aandacht begon te vragen door papiersnippers naar me te gooien. Ik zei dat ze op moest houden en negeerde haar. Toen gooide ze een kaart naar me toe, die net met de punt tegen mijn wang kwam. Ik zette haar op de gang, waar ze de deur zowat in trapte. Nadat ze was afgekoeld, mocht ze terug aan tafel. Gooit ze haar kleurblok tegen me aan. Ik werd kwaad en zette haar wéér op de gang. Daar heeft ze heel lang staan tieren. Ze hoestte gewoon van kwaadheid!
Ze is gewoon zo brutaal en soms echt onhandelbaar! En dan dat gesla! Verschrikkelijk! Soms is ze echt zo’n kind als je dat op TV ziet! En het enge vind ik, dat ze een paar minuten later ontzettend lief is en ze haar kopje op mijn schouder legt en ze alles vergeten is. Ze moet straf krijgen als ze agressief gedrag vertoont, maar ik heb niet het idee dat de gang echt helpt? Ik heb soms de neiging haar zelf een tik te geven (zeker als ze mij ineens in mijn gezicht slaat, zoals ze laatst deed - zij vindt dat een spelletje en ziet er geen kwaad in), maar dat lost niks op en zorgt ervoor dat zij zich onveilig gaat voelen. Wat dan? Ze is echt een tijdbom! Het is trouwens bijna altijd alleen op dagen dat we met z’n vieren zijn. Als Max, Eva en ik alleen zijn, gaat alles eigenlijk prima en doet ze niet zo, of in elk geval een stuk minder erg!
Ik hoor heel graag van jullie hoe jullie omgaan met agressief gedrag, zoals schelden, slaan, schoppen… Ik ken haar zo helemaal niet!
Groetjes Rainbow