Ochtendritueel..?

Hoihoi,

De ochtend ziet er bij ons zo uit.
Rond 6.15 de wekker, Jony drinkt de fles pap/brinta in bed leeg. Hup aankleden beneden drinkt ze nog een beker roosvicee en eet een plak ontbijtkoek. Rond 6.50 op de fiets bij pappa naar het KDV.
Als Jony niet naar het KDV gaat slaapt ze zo tot een uur of 08u. Ook als ze dan wakker wordt (tenzij ik dag er voor een late had anders ligt ze tot een uur of 09u) krijgt ze een fles pap. En beneden een beker roosvicee met ontbijtkoek.

Je zou Nick ook een bruine bol kunnen geven smorgens handig zo uit het vuistje. Brood dubbel uit het vuistje schiet bij Jony niet zo op kosten laat ze liggen. Bruine bol gaat zo op. Misschien dat dat bevalt??

En overigens bij ons is de box na haar 2e verjaardag de zolder op. Ze zat de laatste weken ongeveer een uurtje nog maar per dag in de box.

Greetzz&Succes Cora

Ook hier is de box al sinds haar verjaardag de deur uit. Ze zat er eigenlijk al toch niet meer in. Het huis is aardig kindvriendelijk en we nemen haar mee als we bijv. naar boven gaan.

Onze ochtendroutine ziet er als volgt uit: Rond 6.45 gaat de eerste (we wisselen af) uit bed om zich te wassen en aan te kleden. Die kleed vervolgens Lieke aan en gaat naar beneden om de broodjes te smeren. Lieke kijkt dan toe vanuit de kinderstoel, vaak met een plakje worst in de hand. Ondertussen is de tweede ook aangekleed en wel en gaan we met z’n drieeetjes ontbijten. Lieke eet dan zelf haar broodjes op. Ze eet er 2 in de tijd dat wij er 1 naar binnen werken. We zijn ooit noodgedwongen met brrod begonnen, want mevrouw lust echt geen pap. Daarna eventueel nog sesamstraat kijken, schoenen en jas aan en om 7.30 de deur uit.

Het verbaast me trouwens dat de meesten niet gezamelijk ontbijten. Dit is geen waardeoordeel hoor. Ik bedoel, iedereen z’n eigen manier maar het was nog niet in me opgekomen om Lieke alleen te laten ontbijten.

Groetjes, Kirsten

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Als ik moet werken, sta ik zelf rond 06.30 om me te wassen/douchen en aan te kleden. Dan haal ik Dani rond 07.15/07.30 uit zijn bedje. Wassen/aankleden en dan naar beneden om bord pap te eten. Daarna nog even haartjes doen en hup naar het KDV.

Als ik niet hoef te werken dan doen we wat rustiger aan. Ik kleed me dan bijvoorbeeld meestal niet aan voordat Dani wakker wordt. Maar pas na zijn ontbijt. De laatste tijd slaapt Dani best goed door (of rommelt zelf een beetje in bed) en hoef ik er meestal pas rond 08.00 en soms zelfs 08.30 uit! Pap eten en daarna aankleden etc.

De box is bij ons trouwens ook al een tijdje weg. Sinds Dani 1 jaar is. Hij zat er toch nooit meer in & hij is nu beetje aan het spelen of gaat gewoon met mij mee als ik bijvoorbeeld de kamer uit ga

Hoi Bianca,

Hoe oud is Nick? Vraag dit omdat hij nog een papfles krijgt.
Om 7 uur papfles en dan om half 8 al weer sap en soepstengel.
Dit is wel dicht op elkaar. Hij zal nog vol zijn van zijn papfles.
Zou stoppen met de papfles omdat hij er geen zin meer in heeft.
Waarom geen brood en beker met melk?

Ons schema ziet er zo uit door de weeks:
Mijn man gaat er om half 6 uit en gaat om 6 uur de deur uit voor kranten rondbrengen.
Ik sta om kwart over 6 op en kleed me aan. Soms kan ik dan nog eerst zelf eten, maar vaak zijn de kinderen dan al wakker en eten we samen. Mijn man heeft voor hij weggaat de boterhammen voor de kids klaargemaakt en de melk alvast in de bekers gedaan. Hoef alleen mijn eigen brood klaar te maken.
Daarna wassen en aankleden, tanden poetsen, tasjes klaarmaken voor school/psz.
Ik ga dan om kwart voor 8 de deur uit en dan brengt mijn man de kids naar school/psz.

Lees dat sommige moeders niet veel tijd hebben s morgens. Waarom dan niet wat eerder opstaan zodat je wat meer tijd hebt.
Of als je moeilijk je bed uit komt, waarom dan niet alvast s avonds de broodtrommels klaarmaken en in de koelkast zetten voor de volgende dag.
Ik heb er zelf geen moeite mee om vroeg op te staan. Nou ja in de zomer dan.
In de winter als het nog donker is draai ik me het liefst ook nog eens een paar keer om!

De box was hier met 1 jaar ook weg. Wilden niet meer en aangezien onze huiskamer niet zo groot is was ik blij dat ie weg was.
Meer ruimte gekregen. Op de plaats waar de box stond staat nu al jaren een klein tafeltje met 2 stoeltjes om aan te kleuren, knutselen e.d.

Groetjes Lisan.

Gewijzigd door - Lisan op 07 Apr 2010 20:43:04

Vincent Wordt altijd rond 8 uur wakker. Ik zorg altijd dat ik een half uur van te voren opstaat en aangekleed ben voor hij wakker wordt. Ik ga hem dan aankleden en wassen en tanden poetsen en dan naar beneden dan maak ik een boterham klaar meet smeerkaas of leverpastei en een beker halfvolle melk niet te veel en voor me zelf een boterham en een bak koffie en dan gaan we samen ontbijten. Als ik moet werken maak ik hem wakker en doe het zelfde ritueel. Op een gegeven moment willen ze geen flesje meer en zijn ze toe aan een boterham. Als hij nou toch een dag niks wil eten of drinken neem dan wat mee naar het kdv en zeg tegen hun het verhaal en ze helpen je daar wel mee dat ze het als nog geven als je wegben naar je werk daar doen ze echt niet zo moeilijk om.

MamavanRico: Wij hebben de box er al een tijdje uit. Volgens mij in december. Toen was Nick 15 maanden. Hij had er al wel eerder uitgekund want hij zat er alleen nog smorgens een half uurtje in. Dat was ook zo’n omschakelmoment waar ik aan moest wennen. Meer angst van “zou het wel gaan zonder box”. Maar ik heb er totaal geen spijt van. Hij is superblij met zijn tafeltje en stoeltje en hij loopt ook nooit in de weg.

Lisan: Nick krijgt rond 8 uur weer wat drinken en een soepstengel. Hij eet het ook helemaal op. Soms krijgt hij ook een ontbijtkoekje en dat gaat er ook in. Dus zijn buikje is nog niet vol na de fles Nick is trouwens 19 maanden. Hij zou best van de fles afkunnen en ik denk dat hij er nu ook zat van is. Maar alleen zijn pap eten kan hij niet, daar zou ik echt nog bij moeten zitten en die tijd heb ik dus smorgens niet. Ik sta meestal rond 6.30u op en soms eerder. Vind ik vroeg genoeg!

Cora: misschien een idee, een bruine bol. Ik zal het eens in het weekend proberen wanneer we geen haast hebben. Meestal krijgt hij smiddags 2 bruine boterhammen die ik in stukjes doe en die eet hij dan of met de vork of met de handjes.

Ik denk dat het gewoon DOEN is en kijken hoe het gaat. Het is net zoals de tijd dat de box eruit ging. Dat vond ik ook zo’n omslag en ik dacht dat het niet zou werken. Nu is het hetzelfde met het nieuwe ritme smorgens. Het is inderdaad even weer een weg vinden wat het beste werkt. Maar zoals ik van velen van jullie lees, laten jullie je kindje in bed liggen en gaan eerst zelf aankleden en opmaken. Ik denk dat dat ook hier het beste zal werken want ik heb geen zin om “half” aangekleed de deur uit te gaan. Ik denk ook wel dat Nick zich in bed zal vermaken dat doet hij nu ook vaak een half uur nadat hij de fles heeft gehad…
Ik vind het gewoon eng en spannend, klinkt stom maar ja, Ik ben zo iemand die veranderingen moeilijk vind

Ik ga het gewoon proberen op een vrije dag, zonder de stress van dat ik wegmoet en dan kijken hoe het gaat. Ik heb in ieder geval heel wat tips van jullie en ben blij met al jullie verhalen.

Groetjes Bianca

@ bianca ik heb het vanmorgen geprobeerd de eerste keer pap met een lepel en ondanks dat ze aardig lepelen kan gaat dit nog niet echt vlot. Dus fles gaat er wel uit maar dan op KDV dagen krijgt ze brood en op niet KDV dagen mag ze pap lepelen. Brood heb ik geen omkijken naar dan kan ik ook even rustig eten.

Groetjes,

Michèle

@Wendy: ja, das ook een goeie. Mocht het onverhoopt niet lukken dan kan ik natuurlijk altijd wat meegeven of vragen op het KDV of ze hem daar nog een boterham willen geven. Dat ik daar niet aan denk. Lijkt me toch dat ze daar niet moeilijk over doen (als het niet vaak voorkomt) Zal het voor de zekerheid even checken

Groetjes Bianca

@Michele; denk dat ik dat ook ga doen om geploeter op werkdagen te voorkomen

Groetjes Bianca

Wij hebben de box dus nog steeds staan en Erik zit er nog steeds soms in. Hij krijgt voor z’n 2e verjaardag wel een tafeltje met stoeltje en dan gaat de box er desondanks toch uit. Hij zal daar geen problemen mee hebben, Erik kan prima tegen verandering. Deze mama heeft daar echter ook moeite mee, dus ik vind dat ook spannend…

Het ontbijt duurt nooit zo lang, binnen 10 minuten heeft Erik z’n pap altijd op. Ik krijg zelf 's ochtends nooit eten naar binnen, ik eet onderweg naar m’n werk m’n eerste broodje in de auto. Dus samen ontbijten net na het wakker worden, nee dat gebeurt niet. Vriendlief vertrekt ook altijd al om 5.30 uur naar z’n werk, dus dat samen ontbijten als gezin doordeweeks gaat sowieso niet lukken.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Inderdaad wij eten altijd alleen in de weekenden gezamelijk het ontbijt.
Ik vindt het eigenlijk wel ideaal die pap fles lekker makkelijk. Ze kan/wil daarna nog lekker in bed blijven. Honger gevoel is weg. En eerder moest ze wel de pap fles omdat de med. er doorheen gingen. Van mij hoeft het niet het onbijten met brood aan tafel.
Als ik wil uitslapen geef ik Jony heerlijk om 08u de papfles daarna kan ze lekker spelen in haar bedje, en ik pit lekker door tot een uur of 10u… :D:D

@ Coramora mazzelaar, dat pikt morgan al niet meer sinds ze 6 maanden is of zo Ik ben altijd aan haar genade overgeleverd op zaterdag dat ik tot 8.00 kan ‘slapen’ en op zondag wil ik nog wel eens blijven liggen dan gaat pappa eruit. Maar ook niet altijd hoor

Groetjes,

Michèle

Oh,wat is Jony dan makkelijk! Eva pikt dat ook echt niet meer! Die wil eruit, eten, spelen! Wij geven al maanden pap met een lepel en dat gaat hier in sneltreinvaart op: max 5 minuten! Hap, hap, hap: weg! Eva roept dan: ‘Klaar!’ en geeft me een leeg bordje aan. Handig!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie In verwachting Ticker

Maar dan is Eva ook heel erg makkelijk hoor!!

Groetjes Bianca

Pfff, valt me trouwens op hoe vroeg jullie allemaal op staan! Hier is het 07.30 uur. Eva eet dan pap in haar pyjama en ik ga me wassen en aankleden. Dan kleed ik Eva aan en gaat papa zich wassen. We gaan allemaal rond 08.25 uur de deur uit: we hebben tijd genoeg! En ik maak me ook nog op enzo. Hier is het echt nooit haasten…Misschien straks wel met twee kindjes? Dan wordt het wel eerder opstaan vrees ik, maar eerder dan 07.15 uur wordt het hier NEVER!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie In verwachting Ticker

Ligt er denk ik ook aan hoe laat jullie beginnen rainbow, Ikbegin 2 dagen om 7.00, 2 dagen om 8.00 en 1 om 8.30, dus dan red ik het niet om om 7.30 op te staan

Groetjes,

Michèle

Ooh wij hebben nooit een box gehad, ken veel mensen die er bij zweren en als het voor hen werkt goed hoor, maar ik vond het altijd net een kindergevangenis! Zo’n kleintje achter de tralies! hahahahahha

Ha ha ha ik snal je helemaal maar geloof me soms is het heel makkelijk als je zo;n boef op kan sluiten

Groetjes,

Michèle

Hahahah michele, ik heb natuurlijk wel het geluk dat ik tot 1 jaar thuis ben geweest met die kleine en ook nog een fulltime nanny had! Dus voor ons was het zo heel erg niet! Heb wel heel af en toe haar bedje gebruikt als ik echt geen uitweg zeg of de kleine in haar maxicosi op het aanrecht gezet als ik moest koken! Maar nee voor mij geen box! Ook niet mocht er ooit nog een komen trouwens!

Ik begin ook of 8.00u of 8.30. Met de reistijd meegerekend ga ik het ook niet redden om pas later op te staan helaas…

En eerlijk gezegd ben ik ook blij dat de box eruit is. Ik vind het veel stoerder om hem zelf het stoeltje op te zien klimmen en aan zijn tafeltje te zien zitten
Maar voor de tijd dat het echt nodig was, vond ik de box wel een uitkomst!

Morgen eens het nieuwe ochtendritueel gaan uitproberen. Kijken hoe het bevalt.

Groetjes Bianca