Nu al zwakke tandjes

hoi hoi,
voel me erg rot. Charissa is bijna 2 en een half en poets haar tanden 2 keer per dag… Maar ik zie nu dat der tandjes zijn beschadigt voel me er rot over doe ik het niet goed??? heeft er iemand ook dit probleem , en mijn vriend en ik hebben allebij ook zwakke tanden…

Liefs en dikke kus brenda en charissa

De een heeft inderdaad een beter gebit dan de ander.

Wat je zou kunnen doen is met de tandarts overleggen.
Voorbeeld, een dochtertje van een vriendin van mij had ook hele zwakke kiezen. Toen bleek dat zij zelf geen glazuur aanmaakte en dat die kiezen daardoor zo kwetsbaar waren. Elke nieuwe kies die door kwam is door de tandarts meteen gesealed en die kleine meid heeft geen tandbederf meer.

Het is nog afwachten of ze met het grote-mensen-gebit straks dezelfde problemen heeft.

Dus informeer bij je tandarts wat er aan de hand kan zijn en wat de mogelijkheden tot behandeling zijn. Ik zou als ik jou was niet wachten tot de volgende halfjaarlijkse controle. Gewoon morgen bellen en een afspraak maken. Dat geeft je een geruster gevoel.

Krijgt Charissa de hele dag door drinken enzo? Wat ik bedoel is: staat er de hele dag door ergens een beker waar ze steeds slokjes van neemt? Dat zorgt namelijk ook vaak voor tandbederf. Gewoon vaste eet- en drinkmomenten op een dag en niet de hele dag door een beker met drinken ergens neerzetten.

Verder is ze op een leeftijd dat ze in geval van dorst alsnog om extra drinken kan vragen, dus je hoeft niet bang te zijn dat ze te weinig krijgt.

Alle sterkte met de kleine meid en hou ons op de hoogte he?!

Groetekes, Sje

ja ga morgen gelijk even bellen. Ik heb wel vaste drink momenten eigenlijk omdat ze anders niet eet. Ook krijgt ze een gewone beker in plaats van een tuitbeker… heb ook gehoord dat als ze niks aan het melkgebit doen dat er meer kans is op bederf op der volwassen tanden zeg maar dus maak me extra zorgen…

Klopt dat tandbederf aan het melkgebit ook bederf aan het volwassen gebit kan veroorzaken. Dus goed plan om nu actie te ondernemen.

Hou je ons op de hoogte? En laat je niet afschepen want laatst was in het nieuws dat tandartsen nogal laks omgaan met het melkgebit, maar laat niet met je sollen meid. Voet bij stuk houden als jij vindt dat er iets moet gebeuren om meer bederf tegen te gaan.

Groetekes, Sje

ja dank je ik ga er zeker achter staan heb zelf zoveel bij de tandarts gezeten ennog steeds, ik wil niet zien dat zei daar last van krijgt.

heeft ze toevallig penicilline gehad? dat heeft bij mij zelf ervoor gezorgd dat mijnhele melkgebit afbrokkelde(ik heb gehad met 3 maand oud)

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

nee dat heeft ze niet gehad, hoop dat ze er wat aan kunnen doen…

Heb je al gebeld voor een afspraak?

Groetekes, Sje

nee ga eerst even eten net klaar met werken hihi, ga straks bellen je hoort wel wanneer ik terecht kan.

Hi,

hoe beschadigd zijn ze ? Wat zie je aan haar tandjes?

Ik denk dat je het beste inderdaad naar een tandarts of nog beter, een mondhygiëniste kan gaan. De mondhygiëniste kan je helpen te bekijken waar het probleem ligt, wat er aan de hand is, of er een glazuurafwijking is, of een voedingsanamnese afnemen en voedingsadvies geven. Je poetsinstructies geven, allerlei tips, mogelijk een aangepast Fluoride advies.
Het is zoiezo goed om vanaf 2 jr je kleintje mee te nemen naar de tandarts.

Het melkgebit zijn de gidsen van de blijvende tanden en kiezen. Door een melkgebitje al goed te onderhouden voorkom je problemen bij de grote mensen tanden omdat je kindje dan gewend is aan een goede mondhygiëne en een gezondeetpatroon.

Stomme en misschien overbodige vraag…maar je geeft je kindje toch geen drinken mee naar bed? Ik denk het niet maar vraag het toch effe…kijk anders even op www.ivorenkruis.nl

succes!

x Floss

dank je we; voor de tips, ben idd gestopt met het drinken geven naar bed ze krijgt gewoon wat drinken voor het naar bed gaan. Heel af en toe krijgt ze nog wat water savonds. Ik moet 25 maart naar de tandarts met haar dan pas maar de afspraak staat. Ik zie wat bruine vlekjes op der voortandjes alleen van boven voor de rest niks.

Ademt ze veel door haar mond?

Onze jongste heeft op haar achterste kiezen onder grijzige bruinige aanslag. Was ik ook ongerust over. De tandarts herkende het en vertelde me dat dat aanslag is die vaak op voortanden zit van mensen die veel door de mond ademen.

Onze jongste ademt inderdaad veel door haar mond. Blijkbaar blijven haar voortanden keurig buiten schot, maar de aanslag zit wel op die achterste kiezen.

Dus mocht ze veel door haar mond ademen dan hoeft het geen tandbederf te zijn, maar kan het van die aanslag zijn en die is door de tandarts weg te polijsten.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 21 Feb 2008 20:20:07

dat weet ik eigenlijk niet, zal er eens op letten van het weekend:D moet morgen werken maar bedankt.

hi,
mensen die veel door hun mond ademen, hebben minder zelfreinigend vermogen vh speeksel. Daardoor is er een snellere plaqueopbouw, plaqueretentie,en uitdroging vd slijmvliezen, dus wel een verhoogd cariësrisico en sneller gerirriteerd tandvlees in bv het front. Mondademhaling is geen goede mondgewoonte, en men moet dit proberen af te leren. Dit is echter een probleem bij kindjes die chronisch verkouden zijn of een afwijkende tandstand hebben. Goede mondhygiëne en voedingsgewoonten zijn dan nog belangrijker.

Bruine vlekjes op de tanden langs de tandvleesrand in het tandglazuur tpv de voortanden, lijken mij toch beginnende zuigflescariës. Heb je haar suikerhoudende drank meegegeven 's nachts, of melk?
Water mag je gewoon geven hoor, ook 's nachts, is niet schadelijk! Maar buiten water en thee zonder suiker is alles niet bevoordelijk om mee te geven 's nachts (zelfs melk). Er is amper speekselproductie dus het drankje kan extra inweken op het tandglazuur.

succes, ik ben benieuwd

x Floss

nee geef er alleen water mee hoor, maar is wel vlak onder der tandvlees, 25 maart hebben we een afspraak dus even afwachten wat de tandarts zegt.
bedankt

kus

Juist langs de tandvlees rand zie je vaak cariës ontstaan: langs de tandvleesrand hoop de plaque het meest op, goed de randjes meepakken dus. Misschien is het alleen aanslag. Maar aanslag is meestal van koffie, thee, wijn, en daar is ze nog een beetje jong voor…

x Floss

ja idd maar noh 2 weken en dag hebben we een afspraak ben erg benieuwd misschien valt het idd wel mee

hoi hoi,
morgen is het dan eindelijk zo ver charis moet naar de tandarts, ben eerg zenuwachtig. stel dat het gaatjes zijn wat gaan ze dan doen en doet dat niet veeeeeeeeeeeeel pijn bij zo een kleintje, gelukkig doen ze morgen alleen kijken maar toch is het een eng idee:S

Evianne is bijna 5 jaar en heeft net een eerste behandeling gehad. Helaas heeft ze het zwakke gebit van mij meegekregen. Althans volgens de tandarts had ze een zwakker gebitje. Ze hebben ietsje geboord en gevuld ( oppervlakkig omdat de gaatjes ook oppervlakkig zijn ), niks met verdovingen en zo en ze het alleen maar gezellig omdat wij een heeeeeeele gekke tandarst hebben volgens haar. Het zal mij benieuwen hoe het jullie vergaat morgen. Succes !

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Alle sterkte morgen Brenda!

Groetekes, Sje