Nog een stelling


#1

Laatst op editie NL was er een onderwerp over het woord allochtoon. Dit zou te negatief zijn en er moest maar een nieuwe benaming komen voor buitenlandse nederlanders zeg maar.

Wat vinden jullie, is het echt te negatief en zo ja hou zouden jullie deze groep willen benoemen.

Groetjes,

Michèle


#2

Oh verschrikkelijk zeg wat een geneuzel. Ik vond het ook al zo belachelijk dat Negerzoenen die al sinds 1834 Negerzoenen heten niet meer zo mochten heten want dat was discriminerend!

En Zigeunersaus dan? Wordt dat ineens Rondtrekkend-Volk-Saus?

Pure onzin! Allochtoon is al sinds 1834 de benaming voor in Nederland wonende buitenlanders (of mag buitenlanders ook niet meer? Moet dat Anderlanders worden?) dus waarom zouden we dat veranderen?

We moeten ons afvragen waarom het woord allochtoon een negatieve lading gekregen heeft. Dat zal wel een reden hebben lijkt me.

Dan moeten we teruggaan naar dat moment waarop het mis ging en vanaf daar moeten we de draad weer oppakken en zorgen dat er geen negatieve lading meer aan het woord allochtoon gehangen wordt. En dan mag daar van 2 kanten aan gewerkt worden: vanuit de autochtonen en vanuit de allochtonen.

Groetekes, Sje


#3

das een goede sje
ja vind het eigelijk belachelijk dat het zo moet gaan in nederland
als het je het nu moet gaan bekijken zijn we hard op weg naar de derde wereld oorlog alleen nu krijgen de joden niet de schul maar de moslims .
een ander woord heb ik niet mar hoop hier mijn mening toch gegeven te hebben

gr de mama van leyla

veronique daniels


#4

Hmm nou je het over die negerzoenen hebt. Jodenkoeken mag wel nog steeds…

Groetjes,

Michèle


#5

Ja, dat bedoel ik dus! Jodenkoeken mag wel! Pure onzin dan toch dat negerzoenen niet meer mocht?! Het is alles of niks, dus laat het dan maar weer gewoon negerzoenen heten.

Groetekes, Sje


#6

Op de radio werd gesproken over het nieuwe woord voor allochtonen nl “nieuwe nederlanders”. Inderdaad omdat het woord allochtoon een een negatief tintje zou hebben. Maar zo stelde men, zo zijn er al meerder woorden inmiddels opnieuw voor gebruitkt zoals bv in het begin het woord "gastarbeider ". Elke keer een ander woord verzinen haalt het negatieve tintje niet weg. Je zult iets aan het beeld van "alloxhtonen, gastarbeiders oftewel nieuwe nederlanders "moeten doen om dat negatieve tintje eraf te halen. Elke keer een andere naam verzinen is geen oplossing.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!


#7

hoe nieuw is de vader van mijn kinderen dan?? wat een gezever,

waar ik pas moeite mee had was dat mijn kinderen een halve allochtoon zijn…

op het cb, voor school(extra geld) etc… sinds wanneer is het zo dat als je wiegje niet in nederland stond dat je kind daardoor geen nederlands zou kunnen en zou ingeent moeten worden tegen elke tropische ziekte etc,pfff heb op het cb nog nooit een nederlandse vrouw gezien omdat mijn kids toevallig een buitenlandse vader hebben

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!


“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”


#8

@Asje, inderdaad, elke keer een andere benaming verzinnen is alleen maar jezelf en anderen voor de gek houden. Wat zijn wij het weer eens hè dat op een andere manier die negatieve lading weggehaald moet worden? Team Esje en Asje draait weer op volle toeren!

Groetekes, Sje


#9

Ik weet dat mijn nichtjes en neefjes hier ook moeite mee hebben kim, zij zijn half nederlands half barbediaans, maar ja wel her geboren. Als je weet wat mijn tante allemaal al gehad heeft omdat zij wit is en haar kinderen blank. Mijn collega idem, zij blanke nederlandse, pappa antiliaans en dan aan haar vragen of ze de oppas is…

Groetjes,

Michèle


#10

daar heb ik gelukkig nog geen problemen mee gehad mijn dochter is half turks
maar ben wel bang als ze straks naar school zou gaan dat het wel gebeurt
op het cb laten ze me ook in me waarde .
ik denk bij me eigen er is toch niks mis mee of je nou een buitelandse vader of moeder hebt ze zijn allemaal gelijk .
denk je dat wij ras zuiver nederlanders zijn nee echt niet hoor

als geert wilders nou eens op rotte uit het cabinet zou het al een stuk rustigere worden in nederland als we allemaal samen werken berijken we ook wat .

gr de mama van leyla

veronique daniels


#11

Helaas meid, die griezel staat voorlopig op nummer 1. Misschien maar goed dat er nu geen verkiezingen zijn. Echt het huidige kabinet is niet echt geweldig, maar hij zou de economie nog verder naar god helpen ben ik bang.

Enne ik denk dat er niks meer origineel is aan mensen in een land. Te veel integratie al door de eeuwen heen. Maar das denk ik over de hele wereld heen. Behalve die indianenstammen in de amazone die nog niet ontdekt zijn, die zijn hooguit nog zuiver, maar de gene die ontdekt zijn niet meer ook.

En inderdaad als we iedereen in zijn waarde laten is het allemaal een stuk makkelijk. Als iedereen nou zou accepteren dat Allah, God en Jaweh gelijk zijn en dat de drie boeken eigenlijk dezelfde tekst bevatten zou het zoveel rustiger worden op deze aardkloot.

Groetjes,

Michèle


#12

een goede stelling michele ook eentje waar je sirieus over nadenkt
en ja je hebt helemaal gelijk zo dacht ik er ook over maar legde het anders uit
daarom zei ik al in de eerste berichtje van we zijn hard op weg naar de derde wereld oorlog . (hoop nooit dat ie gaat komen )

gr de mama van leyla

veronique daniels


#13

wat een gezeik is dat weer zeg.

Ik denk dat de allochtoon zelf met dit woord helemaal geen moeite heeft hoor maar dat een blanke nederlander hier ineens moeite mee had.

Wat de benaming ook wordt of is het is zoals het is. Het zijn buitenlanders die in nederland zijn komen wonen.

Wij hebben gelukkig geen nare ervaringen meegemaakt dat papa een allochtoon is. We zijn er trots op dat de kids half indisch zijn en dat geven we zo ook mee ongeacht wat een ander daar van vindt.

Bianca


#14

Ja in een tijd van deze had ik zelf wel zoiets dat hier serieus over nagedacht mocht worden. De mensen die trouwens op tv naar hun mening gevraagd werd vonden het trouwens allemaal net zo’n onzin. Ik hbe zelf zoiets laat de regering doen waar ze voor aangenomen zijn, het land regeren en niet nadenken over dit soort onbenulligheden.

Groetjes,

Michèle


#15

Hoi,

Welk woord je ook bedenkt om een groep mensen aan te duiden die niet van oorsprong nederlander zijn, wat dat tegenwoordig ook mag zijn nederlander dan, zal uiteindelijk een negatieve lading krijgen.
De helaas voornamelijk uit buitenlandse gezinnen komende jongeren die de laatste tijd in het nieuws zijn gekomen door hun gedrag verdwijnen niet ineens door een ander woord te verzinnen voor het woord Allochtoon.
We moeten niet hierover discuseren maar discuseren over hoe we die jongeren en ook de uit "nederlandse gezinnen "komende jongeren weer op het rechte pad kunnen krijgen en laten blijven. Ik denk dat we de laatste tijd te vrij zijn omgegaan met normen en waarden. Ik vind dat je mag verwachten van zowel de buitenlandse ouders als van de nederlandse ouders dat er een soort basispakket aan normen en waarden moeten worden aangeleerd. En dat moet niet vanuit een wet geregeld worden of door een regering opgelegd worden maar vanuit de maatschappij moet worden opgelegd. Als een soort vanzelfsprekendheid.
En nee we hoeven niet terug naar de jaren dertig veertig en vijftig naar die traditionele gezinnen en rolverdeling normale normen en waarden zoals respect hebben voor anderen respect hebben voor iemands bezittingen respect hebben voor iemand menning enzv enzv. Ook vind ik dat wij "nederlanders"meer moeten leren over andere culturen en geloven en dan bedoel ik niet nou dit verteld de koran en dait is het geloof in allah in een les maatschappijleer maar meer maak er projecten van nodig geestelijke uit alle geloven uit leer kinderen dat er meerdere volwaardige geloven zijn leer kinderen weer dat mensen verschillen in alles.

best een heel verhaal geworden maar goed hier staat het mijn bijdrage en gedachten hierover.

groetjes

lon106


#16

Je haalt me de woorden uit de mond! Helemaal mee eens!

Voorbeeld: hier is jaren geleden een golf van inbraken geweest. Daders: allemaal mensen die in het asielzoekerscentrum een dorp verderop woonden. Niet gek toch dat het woord allochtoon een negatieve lading krijgt?!

Nog een voorbeeld: berichten uit landen waar nogal eens asielzoekers vandaan komen zeggen dat veel mensen helemaal niet van plan zijn om echt asiel te krijgen in Nederland, maar dat ze het zien als een handige manier om hier een aantal weken vakantie te vieren en dan terug te gaan naar hun eigen land. Want hier in een asielzoekerscentrum zitten is nog altijd luxer dan in eigen land in een krottig appartementje op 3 hoog achter te zitten. Plus in die periode was het zo dat mensen die vrijwillig terug gingen naar hun land een paar duizend euro vertrekpremie kregen! (Ook belachelijk overigens, maar goed) Die vroegen dus alleen maar voor de show asiel in Nederland aan om in aanmerking te komen voor die vertrekpremie. Nog steeds gek dat het woord allochtoon een negatieve lading heeft?!

Nog een voorbeeld? Jaren geleden is er ook een rel in het nieuws geweest toen een of ander politicus gezegd heeft “Criminele Antilliaanse jongeren moeten we acuut terugsturen naar de Antillen”. Verschillende partijen in rep en roer want “dat kunnen we niet maken”.

KUNNEN WE NIET MAKEN? Wat is dat nou voor onzin? Die mensen maken misbruik van onze gastvrijheid, komen hier de boel onveilig maken, en dan is het niet netjes van ons dat we ze zomaar terugsturen? Wie is hier nou niet netjes eigenlijk? Als we het over normen en waarden gaan hebben weet ik er dan ook nog wel een paar hoor!

En natuurlijk weet ik ook wel dat het een kleine groep is die het voor de rest verpest. Natuurlijk weet ik ook wel dat het gros van de allochtonen echt niet zomaar huis en haard in eigen land verlaten heeft. Ik discrimineer echt niet want wat mij betreft is gewoon iedereen hier welkom, maar als ik heel eerlijk ben vind ik het dus niet gek dat de benaming allochtoon een negatieve lading gekregen heeft in de loop der tijd.

En dan helpt het helemaal niks om er een andere benaming voor te verzinnen want binnen een jaar is die nieuwe benaming ook een scheldwoord!

Groetekes, Sje


#17

Ik heb alleen maar moeite met diegenen die hier in dit land komen en zich niet aanpassen. En over dat niet aanpassen heb ik wel tig voorbeelden. Maar eerlijk is eerlijk er zijn ook zat nederlanders die zich maar niet aanpassen en hun gang gaan en met een vette mercedes onder hun billen doodleuk hun briefje gaan inleveren bij de sociale dienst. Ik heb zeker niets tegen mensen die hier asiel aanvragen, want het kan nooit leuk zijn om uit je eigen land weg te moeten om welke reden dan ook en dan vervolgens hier opnieuw en heel karig te moeten beginnen weer. Als dat al lukt want je zit hier vaak nog lang te wachten voor je uberhaupt iets mag door alle bureaucratie. Mensen die in hun eigen land werkten als advokaat of dokter, kunnen hier niet met die scholingen aan de slag om hun beroep weer op te pakken.
Het is inderdaad een kleine groep die het verpest voor de grote groep. Helaas, ik vind dan ook dat men daar strenger voor mag zijn. Je niet gedragen, je niet aanpassen is wat mij betreft meteen weg. Als ik in een land aan het strand wil liggen waar toples zonnen niet toegestaan is, dan doe ik dat toch ook niet. Regels zijn regels en als gast daar heb ik me aan de regels van het land te houden. Maar goed, duidelijk moge inderdaad zijn dat de nieuwe term “nieuwe Nederlanders” helaas de zelfde lading zal gaan krijgen als de term “allochtonen”.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!


#18

Het vervelende van de jongere die zich misdragen en het daarmee verpesten voor andere is dat het vaak 3e of 4e generatie is in Nederlander en dus Nederlander. Die kunnen we niet terugsturen. Maar ik ben een groot voorstander van het invoeren van de dienstplicht voor deze jongeren. Zowel jongens als meisjes (want dat kunnen ook etterbakken zijn). Ze hoeven van mijn niet in 3 maanden klaargestoomd te worden voor een afganistanmissie of zo, maar een beetje normen, waarden en discipline bijgebracht worden zou een hoop schelen. Als de ouders het niet kunnen dan wel niet willen dan maar op deze manier. Want een jeugdgevangenis worden ze ook niet beter van.

Groetjes,

Michèle


#19

met dit ben ik het dus niet helemaal eens kijk eens naar de nederlanders
kijk eens naar hier de jongeren zijn we die vergeten ik hoop het niet
hier in boekel zijn al maanden en golf van vernielingen bezig allemaal nederlandse jongeren van jongeren tussen de 12 en de 20 jaar en daar zit helemaal geen buitelandse jongeren tussen ik vind dan als je de regel in wilt voeren dat het dan ook voor onze cultuur moet gelden en natuurlijk weet ik dat er een kleine groep allochtoon het verpest voor de andere maar hier de jongeren zijn ook niet heilig .

ik ben thuis echt met normen en waarde opgevoed en dit geef ik mijn kinderen ook mee ik ben ook bijna de enige thuis die andere respecteerd zoals de mensen zijn
en natuurlijk mijn ouders maar de rest die nu naar de hogere school gaan nee die horen daar de verhalen van anderen dus dan weet je het wel .
ook al willen mijn ouder dit bij brengen zon groep is dan groter.

gr de mama van leyla

veronique daniels


#20

Leyla, mijn dienstverhaal geld voor beide. Allochtonen en Nederlandse jongeren. Ze zijn beide net zo erg. Beide hebben geen waarde en normen meer omdat veel mensen van mijn generatie te verwend zijn in mijn ogen. Ze kennen ze zelf niet meer omdat ze altijd te veel gekregen hebben. Ik zie het aan mijn stiefbroers ook. Wij (mensen van mijn leeftijd) zijn niet voor niks de niks generatie. We hoefde niks, we kregen alles en niks was goed.

Onder elke groep zitten rotte appels en als we dan toch gaan intergreren dan alle niet opgevoede jongeren, turks, nederlands, marokaans, antiliaan, chinees, noem maar op gelijk behandelen.

Groetjes,

Michèle