Nog altijd een tutter


#1

Goedeavond,
Ik wil graag even advies in winnen.
Mijn zoontje is 5jr en heeft in bed nog altijd een tutter met een doekje, hij wordt hier rustig van en kan zonder ook echt niet slapen.
Aan zijn gebit zie je totaal niets, daarom is mijn vraag wat is het nut om hem deze rust af te nemen?? Ik lees altijd dat je kinderen kosten dat het kost hun tutter moet afleren vandaar deze vraag.
Groet,
Monique


#2

Oh brrrrr… snel mee stoppen!
Hij kan echt wel zonder hoor, hij wil alleen waarschijnlijk niet zonder. Ook al zie je niks aan zijn gebit, het gebruik van zo’n ding beïnvloedt wel de mondmotoriek en de spraakontwikkeling. Slist-ie bijvoorbeeld of merk je iets anders aan zijn spraak?

Cold turkey mee stoppen! Zo’n doekje prima (mijn meiden van 8 en 9 slapen ook nog met knuffeltjes), maar een tutter echt niet meer doen.

Hoe doet-ie dat als-ie gaat logeren? Gaat dat ding dan ook mee? Als-ie over een paar jaar bij een vriendje gaat logeren wat dan? Dan moet-ie toch ook zonder anders loopt-ie het risico dat-ie uitgelachen wordt. Dus als het dan wel kan, dan kan het nu ook.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 25 Apr 2013 21:13:19


#3

Hoi Sje,
Hij gaat best vaak logeren en dan gaat zijn tutter gewoon mee.
Ik heb het er ooit eens met mijn tandarts over gehad deze zij dat hij aan zijn gebit er niets van kon zien.
CT lijkt mij zeker onmogelijk gezien een poging eind vorig jaar mij een nacht niet slapen heeft gekost. Omdat er geen schade is is het mij dat allemaal niet waard. Als hij ooit een vriendin krijgt zal hij er (neem ik aan) vanzelf mee ophouden.

Groetjes,
Monique


#4

Toch denk ik dat het je wel lukt om hem van dat ding af te krijgen. Niet opgeven na 1 slapeloze nacht. Misschien kost het je wel een hele week maar dan is het wel klaar met dat ding.

Wat nogal eens wordt gedaan is zo’n tutter in de schoen leggen tegen de tijd dat Sinterklaas weer in het land is. De baby-pietjes in Spanje zijn daar heel blij mee. Sinterklaas laat een cadeautje als dank achter en klaar! Dan voelt een kindje zich heel belangrijk dat-ie wat voor de baby-pietjes heeft gedaan.

Voor onze meiden hadden we de grens bij 3 jaar getrokken. Ze hebben allebei hun speentje gegeven aan een pasgeboren baby in de familie. Die had het veel harder nodig want zij waren toch al groot. Ging prima! Ze hebben die baby’s er ook nooit vervelend op aangekeken ofzo. Ging heel makkelijk.

En ja, dat kan je dan wat nachtrust kosten (hoewel wij met onze meiden geluk gehad hebben), maar je moet het niet na 1 nacht al opgeven. Dan weet je zoontje dat je makkelijk zwicht. Speen weg is speen weg. Komt ook niet meer terug.

En ook echt weggooien, geen reservespeen meer in huis. Of je koopt vanaf nu sowieso geen speentjes meer als deze versleten is. Gewoon niet te koop voor kindjes die ouder dan 5 jaar zijn. Misschien trapt-ie daarin.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 25 Apr 2013 21:28:19


#5

Hoi Sje,
Dank voor je tips!
Toch til ik het in ieder geval over de zomer, deze zomer gaan wij voor het eerst vliegen en dit is meteen 14u, dan kan hij in het vliegtuig zeker slapen.
Groet,
Monique


#6

Persoonlijk zou ik het hem zo snel mogelijk afnemen. Vaak zie je toch wel dat kinderen die zo lang een speen in hebben een sechte mondmotoriek hebben, onduidelijk praten, slissen en persoonlijk vind ik dat het mondje er ook naar gaat staan wat ik niet echt mooi vind. Eigenlijk vind ik het sowieso geen gezicht een ouder kind met een speen maar dat is mijn mening.
Maar zoiets afleren doe je niet in 1 nacht.
je kan de speen bv aan de spenenfee meegeven, maak er een mooi ritueeltje van.
Zorg in ieder geval dat er geen een speen meer in huis is.
Als hij huilt om z’n speen zeg je gewoon dat hij nu een grote jongen is en grote jongens hebben geen speen. Heeft hij toevallig iets van speelgoed oid wat hij graag wil hebben. Stel hem dan dat in het vooruitzicht als hij bv een week zonder speen heeft geslapen.
Je kunt dit trouwens wel het beste doen als je man ook vrij is bv in het weekend en dan vrijdagavond beginnen. Dan heb je evt de mogelijkheid om overdag ff een dutje te doen als je weinig nachtrust gehad hebt.
Over het algemeen heb je met dit soort dingen het ergste wel gehad na 3 nachten. Tijd genoeg nog dus voor de vakantie.
Dan kun je voor de vakantie een verassingskoffertje voor hem maken waar je steeds iets leuks uit tevoorschijn tovert om hem zoet te houden tijdens de vliegreis.

Groetjes Ramona


#7

Ik zou juist die vliegvakantie aangrijpen om hem van die speen af te krijgen!

Vergeten in de koffer te doen!!!

Of gewoon toch voor die vakantie afleren die speen. Je stelt het alleen maar uit nu. Want na die vakantie is er misschien wel weer een reden om het uit te stellen. Wie hou je dan voor de gek?

Ik ben het overigens met moon1983 eens: ik vind het ook geen gezicht, zo’n groot kindje met een speen.

Nou heeft jouw zoontje die speen alleen in bed zoals je het schrijft, maar je ziet ook weleens kinderen van die leeftijd in de supermarkt lopen. Dan moet ik me echt inhouden om die speen niet uit die mond te trekken. Het geeft een kind van die leeftijd iets sulligs/kinderachtigs en dat vind ik zo zielig.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 26 Apr 2013 10:14:06


#8

Alleen onze dochter had een speen. Tot ruim een jaar overdag en tot ruim 2 jaar s’nachts dacht ik. Ze had er zelfs 3 want owee als de dame wakker werd en dat ding niet vinden kon, ze sliep dus met in elke hand eentje. Begonnen met de eerste 2 een voor een weg te halen. De minst toffe bleef over, was een kleine maat en ander soort en dus was niet lekker. En voila, ook onze dame kon zonder. Hier werkte een sticker systeem ook goed voor bv zindelijkheid. Elke nacht zonder, een sticker en bij een bepaald aantal stickers een kleine verdienste van de speelgoed winkel.
Je manneke kan heus zonder. Ja ze slapen er rustig van, hij is het immers zo gewend dus weet niet beter. Maar troost/rust zoeken moet je leren in het leven en wel zonder tut. Aan de ouders de taak om ze te leren hoe ze dingen moeten verwerken zonder dat ding.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!


#9

Mijn zoontje beet de spenen stuk…dus heb ik gezegd dat ik er geen meer bij kocht…dus “stuk is stuk en die gooien we weg”.
Vond ie prima…toen hij de laatste ook kapot beet zei ik tegen hem “nou ga hem maar weggooien”.
DAAAAAAGGGG TUUUT zei hij en zwaaide ernaar in de kliko en nooit meer last ermee gehad…sliep meteen de volgende nacht zonder.

Gr, Danielle
ik zou hem zelf ook niet meer geven eerlijk gezegd. mijn zoontje was 2 jaar en 9 maanden toen hij klaar was.


#10

Hoi hoi,
Ik had even een paar dagen geen internet,
Dank voor al jullie reacties.
Echter heb ik mezelf wel op een foutje betrapt, ik ben in mijn eerste post vergeten te vermelden dat bij mijn zoontje ADD is geconstateerd en dat die tutter zo’n beetje het enige is waar hij echt van ontspant. Vandaar de grote twijfel of ik hem dit wel moet afnemen.
Groetjes.
Monique


#11

Een kind met ADD kan ook iets aan/af leren alleen hebben ze wat langer de tijd nodig.

Iets wat je kan proberen is om een kalender te maken van 2-3 weken en elke dag kan je zoontje dan die dag doorstrepen.
Aan het einde (de laatste dag) mag hij dan zijn speen weggooien…opsturen/afgeven aan ander kind…maak er iets van… en mag hij een kadotje uit gaan kiezen wat met het bed/slapen te maken heeft…bijvoorbeeld een nachtlampje of een hele mooie knuffel of een lekker tutdoekje wat ie dicht tegen zich aan kan houden of van die rustgevende draaidingen die je aan het plafond bevestigd…als het maar met het slapen te maken heeft.

Zo is de overgang van speen naar ineens niks niet zo groot en houdt hij toch iets wat met het bed/slapen te maken heeft.
Een kind met ADD kan dat aan.

Succes6!!

Gr, Danielle


#12

Ja inderdaad een goed idee dat van die kalender, hij kan er zo naar toeleven en de speen is niet een op de andere dag weg.
En wie weet stopt hij zo zijn duim in de zijn mond. Lekkere knuffel erbij die jullie samen uitzoeken en kopen.


#13

Ik vind het een goed idee van die kalender. ondaks zijn add zou ik het toch ook gaan aanpakken. Hij vind vast iets anders waar hij rustig van word. Ik zou het niet zo laten omdat hij die add heeft. Waarschijnlijk zal hij daar in zijn leven genoeg hinder van krijgen. Het laatste wat je dan wilt is dat hij uitgelachen word omdat hij nog een speen heeft. En wat zal hij trots zijn als hij zonder kan!
Succes!

Groetjes Ramona


#14

Ook kinderen met add kunnen leren dat ze die speen niet nodig hebben. Want hoe je het went of keert zul je uiteindelijk in het leven met bepaalde dingen moeten leren omgaan en troost moeten zien te vinden in andere dingen dan een speen. Uiteraard zijn hier voor bepaalde “beperkte” mensen wel uitzonderingen voor.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!


#15

Hoi,
Ik heb 2 nachten geprobeerd om Joep zonder tutter te laten slapen maar heb deze vannacht toch maar weer terug gegeven omdat hij begon te duimen, dit is misschien niet de beste manier maar mijn tandarts heeft altijd gezecht dat duimen veel schadelijker is dan een tutter. Ik ga het over een maand nog eens proberen. Ik neem aan dat hij tegen de tijd dat hij 18 is wel van zenne tutter af geraakt is.
Gr. Monique


#16

ook duimen gaat vanzelf over.
Hier begon mijn dochter ook te duimen. Ze valt nu met duim in de mond in slaap maar verder zien we haar niet duimen ook niet snachts.
Het is een logische gevolg hij mist de speen en stopt iets anders in zijn mond om op te zuigen…

Groetjes,


#17

Hoi coramora,
Dank voor je reactie, als bij jou dochter het duimen vanzelf minder wordt / over gaat dan neem ik aan dat bij Joep met zenne tutter het het zelfde gebeurd (of zie ik dit verkeerd?).
Gr. Monique


#18

Ik krijg een beetje het gevoel dat je excuses zoekt om hem die tutter niet af te hoeven leren. Je houdt alleen jezelf maar voor de gek op die manier. Je kiest de weg van de minste weerstand omdat je geen zin hebt om het gedoe waar het mee gepaard gaat.

Daar zul je toch een keer doorheen moeten. Het is alleen maar uitstel van executie.

Dus op de vraag “als bij jou dochter het duimen vanzelf minder wordt / over gaat dan neem ik aan dat bij Joep met zenne tutter het het zelfde gebeurd (of zie ik dit verkeerd?)”, zou ik “NEE” zeggen terwijl jij eigenlijk heel graag “JA” zou horen.

Elk kind is anders, er zijn nog wel volwassenen die met zo’n tutter slapen als je diep gaat zoeken! Mijn broer heeft tot z’n 21e geduimd en toen had-ie geen andere keus dan ermee te stoppen omdat-ie achter op een geparkeerde auto geklapt is en daarmee zijn 2 boventanden beschadigd heeft waardoor duimen pijnlijk werd.

Groetekes, Sje


#19

Hoi Sje,
Ik probeer zeker geen excus te vinden om het uit te stellen ik vind alleen wel dat kinderen tegenwoordig wel erg snel groot moeten worden. Daarom betwijfel ik of je op dit soort punten wel zo streng moet zijn. Natuurlijk ieder zijn mening.
Gr. Monique


#20

Klopt ik herken wel je gevoel. Letters al in groep 2 engels in groep 1.
Vroeger was dat niet zo. Maar zo is het nu eenmaal de tijden veranderen.
Men vraagt meer van de kids dan toe jij klein was. Maar ik denk dat je moeder dat ook had hoor.
Hier heb je zelf de hand in. Maar hoe ouder ze worden hoe moeilijker het is, om iets af te leren.
Het is wat je zelf belangrijk vindt voor je kind en voor je zelf.
Dus de tip nogmaals, samen weggooien samen iets vervangend zoeken een knuf oid. En klaar is kees niet meer voor de dag halen (dus weggooien hij kan en komt niet meer terug (speen). Je moet er even doorheen als je dat wilt.

Succes!