Nog altijd een tutter


#21
quote:
Hoi Sje, ik vind alleen wel dat kinderen tegenwoordig wel erg snel groot moeten worden.

Maar tutters zijn te koop tot een leeftijd van “12 maanden”.
Dan is 5 jaar toch niet “erg snel groot”? Dan is 5 jaar “veel te groot!”.

Je stelling “ik vind alleen dat kinderen tegenwoordig wel erg snel groot moeten worden” vind ik persoonlijk eerlijk gezegd weer een excuus wat betreft het niet willen afnemen van die tutter. Je moet je niet verschuilen achter die stelling.

Tuurlijk moeten kinderen op sommige punten snel groot worden maar tijden zijn ook veranderd. Vroeger werden kinderen juist onnodig lang klein gehouden en niet voor vol aangezien. Ik stam nog uit de tijd dat je in de kleuterklas geeneen letter leerde! Ik wist op de eerste dag in de eerste klas van de lagere school mijn eigen naam te herkennen en dat was het.

Nu leren ze in de kleuterklas spelenderwijs alle letters en cijfers al omdat ze er inmiddels achter zijn dat kinderen daar veel eerder aan toe zijn dan vroeger gedacht werd.

Dus dat snel groot worden hoeft ook niet iets negatiefs te zijn, dat kan juist ook iets heel positiefs zijn, als je het kinderen maar gedoseerd aanbiedt.

Groetekes, Sje


#22

Hoi Sje,
Ik begrijp best dat je mijn vorige bericht ziet als een excus, maar ik zit zelf wel met een dilemma. Moet ik iets waar Joep zo rustig van wordt en zich veilig door voelt gaan afnemen “omdat het zo hoort” ?? Dit is puur mijn gevoel hierbij.
Soms zie ik kinderen van een jaar of 12 die nog duimen overdag, dag mag een kindje van 5 toch nog best met een tutter slapen? Denk ik dan. Misschien dat je dit dilemma begrijpt.
Groetjes,
Monique


#23

Ik begrijp je dilemma wel, maar dan nog vind ik dat je het te snel opgeeft wat het afnemen van die tutter betreft. Niet na 1 of 2 nachten de handdoek al in de ring gooien. Langer doorzetten.

Net wat anderen ook al zeggen, ook een kindje met ADD kan zo’n tutter afleren, het kost alleen mogelijk wat meer moeite. Zoals ik eerder al schreef: het is zo slecht voor de mondmotoriek en de spraakontwikkeling. Bovendien loop je naarmate je zoon groeit de kans dat die tutter nog eens in z’n geheel in zijn mond verdwijnt. Zo’n tutter blijft altijd hetzelfde formaat namelijk, je zoon wordt groter.

Groetekes, Sje


#24

Hoi Sje,
Misschien niet pedachogies verantwoord maar ik heb besloten dat ik het bij Joep nog even zo ga laten, ik zit ook nog op een ander forum en daar zijn toch wel meerdere ouders van kinderen tussen 4 en 8 jaar die nog met een tutter slapen. Er is ook een heel apart “geval” een moeder die verteld dat haar zoon van 15 (jr.) met ASS ook nog met een tutter slaapt. Ik neem aan dat het bij Joep zo’n vaart niet zal lopen, en mocht het wel zo zijn dan heb ik nog 10jr om aan het idee te wennen (Hahaha)
Groetjes
Monique


#25

Hoi,

Ik heb niet alle reacties gelezen maar wil wel even reageren.
Mijn zoon van 4,5 heeft met het in slaap vallen ook nog zijn tut + doekje.

Ik ben zelf geen moeder die vindt dat een kindje welke zo gehecht is aan zijn tutje niet meer mag tutten omdat het wel eens ‘heel misschien’ voor spraakachterstand zou kunnen zorgen. Ja, als je je kind de hele dag met zo’n ding in de mond laat rondlopen wel ja! Dan kan hij niet normaal leren praten omdat er altijd een tut in de weg zit!
Maar wanneer het ENKEL gaat om de “in slaap val” momenten? Waar hebben we het dan over??

Vind ik grote onzin. (sorry dames) Het geeft mijn zoontje een gevoel van geborgenheid. Hij is nog zo klein, laat hem lekker nog even tutten vinden wij.
Hij weet dat zijn tut alleen voor het slapen is en dat vind hij best.

Mijn zoon praat ontzettend goed, eigenlijk beter dan al zijn klasgenootjes en heeft totaal geen slechte mondmotoriek.

Misvormde kaken en kinderen die door het gebruik van een tut naar de logopedist moeten hoor ik zelden en als ik het al hoor dan zijn dit altijd kinderen die dag en nacht met zo’n ding in de mond lopen. Tja dan vraag je erom als ouder toch?
Ook mijn tandarts gaf aan dat dit nogal overdreven wordt door menig arts.

Nu wil ik ook wel aangeven dat een kind van 5 (4 ook trouwens) met een tut in de mond er natuurlijk niet uit ziet! En dat het op een gegeven moment “voor schut” wordt voor het kind zelf.
Dit is dan ook de reden waarom wij gaan proberen te stoppen met de tut wanneer onze boy 5 wordt.

Tot die tijd…laten wij hem (in bed!) lekker tutten!

Groetjes,
ILoveMyBoy


#26

Hoi ILoveMyBoy,
Ik ben het volledig met je eens, maar ik denk dat we een van de weinigen zijn die er zo over denken.
Wat mijn zoontje betreft laat ik het lekker zo tot dat hij zelf anders wil.
Zoals ik in een eerdere post al zij, ik neem aan dat hij er voor zijn achtiende wel vanaf is. En zo niet dan vind ik het ook prima, mits dat ding in bed blijft .
Groetjes,
Monique