Niet willen eten zonder 'speelgoed'

Ik kom er achter dat Thoby zijn eten weigert als hij ‘niks te doen’ heeft.
Ik moet met hem zingen of hem iets te spelen in zijn handen geven tijdens het eten anders wil hij het gewoon niet.

Is dit nou normaal of is dit iets wat ik hem af moet leren? Ik weet het ff niet.
Vanochtend wilde hij zijn bordje pap gewoon echt niet. Dus toen heb ik het opgeruimd zo van, nou dan maar niet.
Moet ik hetzelfde bordje pap (warm) straks weer aanbieden? En, wanneer dan?
Of, niks geven en dan om half 11 gewoon zijn fruit geven?

Groetjes

Ik zou het afleren… Joey mag van mij hooguit met een bakje met lepel en wat eten ‘spelen’ en verder niks!
Danny wil nog wel een allerlei vliegtuigje-achtige truucjes uithalen met de lepel als hij niet wil eten, maar ik begin daar echt niet aan… Het is gewoon eten, of niet eten. Ze hebben snel genoeg door dat er niet gespeeld word onder het eten!

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Bij de wortel afhakken die gewoonte! Puur uitproberen en grenzen verkennen!

En wil-ie niet eten zonder speelgoed in zijn buurt, dan maar niet eten. Jammer dan! Jij bent de baas en tijdens het eten wordt er niet gespeeld. TV kijken of lezen ook niet tijdens het eten.

En niet meer extra aanbieden dat bordje pap. Zo weet hij nog dat-ie met je kan sollen. Nogmaals: etenstijd is etenstijd! En als-ie niet wil, bordje weg halen en klaar ermee. Dan heeft-ie bij de volgende maaltijd nieuwe ronde nieuwe kansen.

Dus inderdaad, niks geven, en om half 11 zijn fruit. Eet-ie dat ook weer niet zonder speelgoed, jammer dan! Dan maar geen fruit.

Hij zal niet verhongeren want als-ie honger krijgt kiest-ie eieren voor zijn geld. Als-ie maar genoeg drinkt is het goed.

Groetekes, Sje

Hier staan altijd mee-eet beertjes op tafel. En vaak wil Nick zijn Bumba boekje erbij tussen de middag. Vind ik prima. Maar hij eet dan ook goed ook al is het boekje er niet.
Zijn beertjes staan er al vanaf het begin. Eerst op zijn eetstoel en als het etenstijd is zet hij ze zelf op tafel. Vind het wel lief.

Nick heeft ook een periode gehad dat hij afgeleid moest worden tijdens het eten en had ook wel eens een autootje op tafel. Het hielp toen wel. Nu doen we dat niet meer, is ook niet nodig. Wel is hij na een paar minuten onrustig en wil al gauw van tafel

Groetjes Bianca

Is het geen idee om hem zelf af te leiden door bv " dierentuin" te doen als hij niet wil eten? Dus " hapje voor de leeuw GRRRRRAAUUWW" haha nou ja je snapt hem wel . Nadoen die beesten dus. Hier doet dat hem altijd en ik vind het zelf ook altijd leuk ( want mijn moeder deed dat altijd met mij hihi). Hoef je ook geen speelgoed te geven en wordt er toch gegeten.
Succes en hoop dat het werkt.

Lilypie First Birthday tickers

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat het probleem is. Als hij toch lekker eet met een speeltje, wat maakt het dan uit! Ik heb het nooit erg gevonden.
Nick kan zich trouwens ook prima vermaken tijdens het eten met een bijvoorbeeld appelmoes pot waar hij de deksel op en af doet… Of met een pak vla waar dingetjes op staan die hij leuk vindt. Ik heb er geen last van hoor.

groetjes Bianca

Dan zijn wij helemaal erg. Wij hebben de tv aanstaan 's avonds. Niet at morgan nou kijkt hoor, maar volgens mij is dat helemaal pedagogisch onverantwoord

Oh ja ze eet ook zonder tv hoor.

Groetjes,

Michèle

Nee hoor Michele. Je bent niet de enige.
Heeel soms eten wij op de bank met een bordje op schoot en Nick tussen ons in. Heerlijk Bumba aan en eten maar Moet toch een keer kunnen.

Groetjes Bianca

@ Bianca ik heb geen eettafel dus morgan zit elke dag voor de tv zeg maar. Wel schuin in der kinderstoel zit ze lekker te eten en ze kijkt heel soms even naar het beeld, maar wij kijken altijd het journaal en editie nl dus niet echt mega interesant voor haar. Alleen bij reclames kan ze even blijven kijken. Zo is ze dol op de reclame van jet IFAW en zo. Dus ik moet nu ‘verplicht’ zielige beetjes kijken terwijl zij uit der dak staat te gaan bij al die beestjes. Ze snapt nog niet dat ze zielig zijn.

Groetjes,

Michèle

@ Bianca

Het is in principe ook geen probleem dat er gespeeld wordt tijdens het eten (voor mij) maar het probleem is dat hij niet eet zonder zijn speeltjes.

En dat kan natuurlijk niet.
Ik vind het vooral vervelend omdat doordat hij zo ontzettend bezig is met zijn speelgoed het lijkt alsof hij niet bewust eet. snap je hem?
Hij speelt en ondertussen schuif ik af en toe een hapje naar binnen zonder dat hij het echt in de gaten heeft.

Ik ben het eens met sje en hij is me aan het uitproberen door zijn eten te weigeren als hij niks om handen heeft.

Ik ga eens even geen speelgoed geven tijden het eten en inderdaad zoals Linette1 zegt hier en daar eens een hapje voor de leeuw geven

Is dat niet goed genoeg dat heeft meneer maar even pech.

Groetjes

Hier ook geen speelgoed tijdens het eten. Eten is eten. De tv stat wel aan maar in andere kamer dus die ziet hij niet en intereseseert hem ook totaal niet. Wij vertellen allemaal ons verhaal vna d dag of andere dingen en Dylano’s moment is een liedje zingen

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

hier gaat de tv uit onder het eten en ook zijn speelgoed weg.
rico doet er niet moeilijk over
die is veelste gek op zn boterhammetje.
ik zou het persoonlijk afleren als jij het vervelend vind.
maargoed elke ouder is anders, als jij het niet als vervelend ervaart en hij eet verder wel gewoon zijn eten op. tja wie ben ik dan om te zeggen dat je het af moet leren haha.
maargoed overal gelden andere regels, en hier is de regel: geen tv en niet spelen onder het eten of MET het eten

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Precies mamavanrico hier gaat dat vanaf vandaag ook zo!

@Michelle,
Wat leuk dat Dylano ook even zijn verhaal mag vertellen dmv een liedje!

Groetjes
Margot

Ja hier ook.
Geen speelgoed oid. Gewoon een rust moment gezellig met z’n drieen kwekken en eten.
Is Thoby niet zelf in staat om te eten, ik ken hem verder niet misschien maakt hij er een grote rommel van.

Greetz Cora

Ik sluit me volledig aan bij Sje.
Tijdens het eten word niet gespeeld.

Hier heb ik eentje die zo ongelofelijk graag eet dat ik daar nooit problemem mee heb gehad.
Maar ze moeten idd bewust eten en met eten bezig zijn.
Zodat hij interesse heeft in wat hij eet en hoe er gegeten word.
Afleiden kan wel eens maar niet alle dagen.

Laat maar eens zien wie de baas is Ilovemyboy

Liefs
Tanja

@Cora, Nee Thoby is nog niet zover dat hij warm eten zelf kan eten.
Ben wel aan het oefenen met het toetje (met lepel dus) en dat gaat redelijk.
Stukjes brood en fruit kan hij wel zelf pakken maar dan kom ik weer op hetzelfde probleem. Hij eet die stukjes brood alleen als IK ze in zijn mond stop.
Als ik ze voor hem neer leg laat hij ze gewoon liggen.

Ook dit moet ik veranderen denk ik.
Gewoon bordje met stukjes brood voor hem neer zetten en als hij ze niet pakt weg halen en klaar? volgende keer beter?

@ Tanja, inderdaad hij moet meer bezig gaan zijn met eten op dat moment.
Ik denk dat hij dus daarom bv ook die stukjes brood laat liggen.
Hij weet dat mama er wel voor zorgt dat hij zijn eten binnen krijgt…en dit terwijl hij heerlijk speelt.

Eigenlijk mijn eigen schuld…ik ben degene die hem in eerste instantie het speelgoed in zijn handen heeft gegeven…en nu ‘kan’ hij niet meer zonder

Hoop dat het niet een te grote strijd gaat worden om dit te veranderen.

Groetjes
Margot

Ja probeer het zo positief mogelijk te benaderden.
En moedig hem vooral veel aan om zelf het eten in zijn mondje te stoppen.
Ik deed dat door het in zijn handjes te stoppen en dan duidelijk erbij te zeggen 'hamm in de mond’
En nu zegt hij soms met veel lawaai 'haaaaaaaaaaaaaaaam’
Om echt te laten zien van kijk mama hoe flink ik dat doe?!

Ik zou zeggen maak er geen strijd van maar sta wel op je strepen.
Hij is nog jong he, en sommige dingen komen en gaan nu eenmaal in fasen.
Hij zal het vast wel doen als hij eraan toe is!

Veel succes

Liefs
Tanja

Hoi,

Hier ook wel eens gehad dat het eten niet echt wilde, en dan gaf ik ook een boekje in de handen en met wat hulp was het bordje dan zo leeg.
Nu is dat niet meer nodig.
De kids zijn (bijna) 5 en 2 1/2 en eten nu goed.
Ik vond dat destijds helemaal niet erg. Ze waren even afgeleid en de hapjes gingen er zonder moeite in.

Met het bordje op schoot tv kijken vind ik echt vreselijk.
Hebben we ook nooit gedaan toen de kindjes er nog niet waren.
Ik vind dat moment aan tafel juist zo gezellig. Even de dag doornemen, en de kinderen doen hun verhaal.
Echt gezellig aan tafel.
Het enige wat we niet doen aan tafel is het toetje.
Die krijgen de kinderen wat later onder Sesamstraat. Dan is het eten wat gezakt en eten ze die op de bank op.

Groetjes Lisan.

HELP

Normaal voer ik Thoby stukjes van zijn boterham terwijl hij heel goed zelf kan eten. Zoals ik eerder al zei, doen we mooi niet meer, hij moet zelf eten.
Gewoon een bordje met stukjes voor zijn neus maar meneer raakt het niet aan.

Naja…dan maar niet toch?

Dus gewoon wat te drinken gegeven en toen naar bed.

Maar nu ligt meneer dus al 20 min te draaien en te jammeren omdat hij niet kan slapen…van de honger denk ik.

Wat nu???

Groetjes Margot

Waarom zou je hem niet voeren???

Doe ik bij Dylano nog zo vaak, alles op zijn tijd. Hij heeft dagen dat hij zijn boterham zelf eet en dagen van niet, maar als ik het dan geef eet hij het wel. Kom op ze zijn nog maar klein hoor, komt anzelf dat ze het niet meer willen.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers