ik wordt er zo langzamerhand een beetje moe van, ik heb best veel geduld hoor om Rico dingen te leren maar het lijkt maar niet te lukken en of ik het nou gewoon verkeerd aanpak of dat het hem gewoon niet lukt? ik weet het even niet meer. het wordt een beetje flauw maar nog steeds lukt het niet om met een lepel te eten. ik werd er onderhand zo moe van dat ik maar zo’n baby lepel heb gekocht zo’n oefenlepel. maar ook daarmee lijkt het maar niet te lukken. ik zie kindjes op school die al letters van hun naam kunnen schrijven en dan denk ik: rico krast alleen, zijn die andere nou zo snel of is hij nou trager hierin?
Over het eten nog een keer, ik twijfel soms of dat hij me gewoon voor de gek zit te houden of dat ie het echt niet kan. daarbij erger ik me suf aan zijn eetgedrag, want hij gooit er gewoon mee (peuter gedrag of is hij gefrustreerd omdat het zelf eten maar niet wil lukken?) kortom, ik weet even niet meer hoe nu de vork in de steel zit bij m. wat zouden jullie doen? wat ik al zei ik heb veel geduld maar qua het leren met bestek eten… is het een beetje op
Motoriek probleem of peuter probleem
Ik herken dit gedrag bij Fabienne niet, wel dat ze in bepaalde opzichten achter loopt in haar grove motoriek en wat is dan achter lopen? Het ene kind is snel, het ander gemiddeld en weer een ander traag en dat wisselt elkaar af want in iets anders kan Rico weer heel vlot zijn.
Ik herken je bezorgdheid wel hoor … Je kijkt toch naar leeftijdsgenootjes. Ik zie kinderen klimmen en klauteren, fietsen maar die van mij zit net op een loopfiets !!! Dan hoor ik moeders over straffen en stoute kinderen terwijl ik die van mij zeldzaam op de gang zet.
Ik ben met fabienne onlangs naar een kinderfysio geweest en er is niets mis, ze observeert gewoon wat langer en gaat niet zo snel over een nacht ijs !! Ze denkt wel beter na !!! Ik probeer me dus nu minder zorgen te maken en te denken; het komt wel, wanneer zij wil. Probeer je ergenis los te laten en laat hem. Gewoon niet teveel op letten, hem die ruimte geven … wellicht gaat hij dan heeeel snel met zijn lepel eten! Don’t worry !!
Eten met een vork of lepel kan mijn zoontje ook nauwelijks hoor! Nou loopt hij motorisch ook wat achter… dus geen goed vergelijkingsmateriaal
Kan zijn dat hij wat later is daarin, maar hé, hij is nog maar 2 hoor! Kan in zn leventje nog vaak genoeg netjes met een lepel of vork eten
Ik denk niet dat hij dat nu al goed hoeft te kunnen.
Als je er zo moe van wordt, laat het gewoon even los. Dan eet ie toch lekker even met zn handjes! Probeer het gewoon over een paar maanden nog eens een keer. Wie weet heeft ie dan wel weer even een ontwikkelingssprongetje (nee het Oei ik groei boek doet t niet meer op die leeftijd maar sprongetjes maken ze zeker nog wel!) gehad, en lukt het hem opeens wel!
Mijn dochtertje kan het toevallig wel… maar die is met dr fijne motoriek dan ook heel goed! (hoewel het wel raar blijft om te zien dat dochter dat beter kan dan zoon ) Zij heeft ook al heel goed de pengreep door. Heeft eigenlijk nooit een potlood of pen met de vuist gepakt, maar altijd keurig met dr duim en wijsvinger
en maakt dan heel precies streepjes op papier. En rijgt hele kleine kraaltjes aan een draadje… waar volwassenen soms naar zitten te kijken van huh? Zit daar wel een gaatje in? Hihi
Maar letters schrijven hoeft hij echt nog lang niet hoor!!!
In groep 2 beginnen ze pas met het oefenen van krulletjes schrijven enzo en in groep 3 komt pas het echte schrijven. Rico heeft dus nog tijd zat om dat te ontwikkelen!!!
Waar ik een beetje moe van wordt is dat kinderen tegenwoordig al zoveel moeten kunnen! Ik zou zeggen laat ze lekker wat aanprutsen en als er echt serieus wat mis is heb je dat snel genoeg als moeder door. Hier eentje van 18 mnd die ik nog gewoon voer, tja, hij vind wel prima. Alleen zijn vlees pakt ie met zijn vingertjes van zijn bord! Ach, komt wel.
het punt is dat ik het elke keer een maandje los laat, en ik me er al heel lang niet aan erger.
rico is 2, dat klopt maar hij wordt bijna 3, hij gaat nu naar klas 2 van de peuterschool, en ik zie idd leeftijdsgenootjes die zoveel sneller in dingen zijn en dan twijfel ik aan mijzelf of ik het allemaal wel goed doe. leer ik hem te weinig? is het uberhoudt al echt nodig om hem dingen te leren of gaat dat nog steeds net als toen ze baby waren vanzelf? ik bedoel gaan jullie er ECHT voor zitten met jullie kinderen om ze “iets” te leren? (ik dwaal af van het topic maar eigenlijk zit dat gedeelte in dezelfde bezorgdheid dan waar ik het topic mee begon) ik denk dan van: tja ik ga met rico zitten kleuren, maar ik leer hem b.v niet: zo moet je een potlood vasthouden. en dan denk ik weer van: wat ben ik ook een muts dat moet ik hem toch leren? of moet dat juist niet? why the hell twijfel ik ineens zo aan mezelf, of aan hoe dingen moeten. alles liep gewoonn zoals het liep en nu vallen me weer constant dingen op. ik bedoel wanneer begint het dat je je kind echt dingen gaat leren wat niet automatisch gaat. dus wat ik als VOORBEELD gaf mbt het kleuren en de kleurpotloden vasthouden, dan noem ik maar wat mara zo is dat natuurlijk met meerdere dingen.
Nu heeft hij net een loopfiets gekregen (vandaag) en ja hij vind hem super stoer, en hij snapte dus niet hoe hij moest lopen terwijl huij zat. want als ik zeg ga maar zitten, goedzo, en nu lopen. dan gaat rico weer stana en loopt. snapje? en dit is een kwestie van “hij moet het even doorhebben” maar dan doe ik het b.v. wel even voor (ik ging op een fietsje zitten die maar 35 kilo kan houden, maar dat terzijde hahaha) en ja dat vond hij dan onwijs grappig dus dan doe ik het wel voor, maar met de dingen die vanzelfsprekend lijken (wat ze dus niet zijn net als het leren kleuren of het leren met bestek eten) dan laat ik hem gewoon zijn gang gaan, ja dat is toch stom? zo leert hij toch niet met een vork of lepel eten? en dan leg ik het zo nu en dan weer een keer goed uit maar dan gaat ie liggen etteren met zn eten omdat hij dan geen geduld heeft om te luisteren en gewoon door me heen kletst, dan denk ik weer van: waarom leg ik het nog uit hij luistert toch niet! overigens was het moment wat ik net beschreef vandaag. want normaal blijf ik uitleggen en dan zeg ik op den duur: probeer het nu mara zelf, lukkt het niet is het niet erg.
maar ik had gewoon zoiets van pfoeh!
@Suzsje: even speciaal voor jou, jij schreef hij is 2, ja maar wel bijna 3, en ik zag kinderen met de picknick met mes en vork eten en ik schaamde me een beetje voor “mezelf!!” dat ik dit gewoon niet voor elkaar krijg. dus daarom twijfel ik van; ligt het nou aan mij, want als dat niet het geval is en het ligt b.v. aan zijn motoriek dan kan hij er niets aandoen, en ik ook niet, en moeten we hier gewoon wat mee.
pff ik wordt zo moe van mezelf. We moeten overigens binnenkort dus naar de Orthopeed omdat hij helemaal niet goed beweegd met zijn voeten, misschien heeft dat dan ook weer zijn uitwerking of dezelde werking in zijn handen en is het toch een spier-probleem…
zucht… ik ga even een sigaret roken ik zit teveel te piekeren merk ik wel weer
quote:
Waar ik een beetje moe van wordt is dat kinderen tegenwoordig al zoveel moeten kunnen! Ik zou zeggen laat ze lekker wat aanprutsen en als er echt serieus wat mis is heb je dat snel genoeg als moeder door. Hier eentje van 18 mnd die ik nog gewoon voer, tja, hij vind wel prima. Alleen zijn vlees pakt ie met zijn vingertjes van zijn bord! Ach, komt wel.
Ik weet niet of je nu op mijn verhaal doelt, maar vraag eerst waarom ik het vraag voordat je oordeelt, dat je er zo "moe"van wordt, want volgens mij weet je niet veel van rico’s ontwikkeling af en dat is ook niet erg maar het heeft zn redenen dat ik bezorgd ben. het is niet zo dat ik vind dat hij alles moet kunnen??
Gewijzigd door - Asje op 14 Jul 2011 22:46:22
Nja zoals ik al schreef… zou best kunnen dat hij motorisch wat later is. Maar dat hoeft niet meteen reden tot zorgen te zijn. Dat is meer wat ik bedoel.
Rico is volgens mij hardstikke slim en begrijpt heel veel, wat ik uit jouw verhalen lees. Hij zal daar meer op georiënteert zijn ipv op zijn motoriek.
Daarbij komt inderdaad dat jullie er al mee bezig zijn, met de orthopeed enzo omdat er meer dingen in zijn motoriek of spierspanning niet helemaal kloppen met zijn leeftijd. Je doet het dus gewoon hardstikke goed!!!
Wat betreft dat fietsje, denk dat ie dat vanzelf zal leren. Hij komt er vanzelf achter na wat stuntelen dat het zittend veel sneller gaat, maar natuurlijk niet in 1 dag! Daar kan gerust een paar maanden overheen gaan hoor.
Met eten en kleuren kun je misschien op het moment dat je gaat beginnen achter hem gaan staan en zijn handjes vasthouden op de goede manier, en hem daarna weer lekker zelf laten aanmodderen.
Het ene kind heeft daarin nou eenmaal meer sturing in dan het andere.
Dat zie ik dus bij mijn kinderen heel goed.
De jongste ziet het bij anderen en doet dat gewoon vanzelf na, de oudste moeten we het echt aanleren.
Wat er normaal is? Geen idee, hahaha! Ik denk ergens daartussenin?
ja ik wilde gewoon even een deel van mijn ei kwijt
maar wat je zegt over dat kleuren, dat is echt hetzelfde met als op zijn tenen lopen, ik doe het voor hoe het wel moet, en dan doet ie het 1 seconde en hop dan gaat ie weer op zn tenen. of de potlood schuin vasthouden, en ja weet je dan let ik er op den duur ook niet meer op omdat ik dan denk: het komt vanzelf wel goed. maar dan denk ik nu weer: ook stom, hij moet het ook gewoon leren…
tja het is ook dat ik mezelf wel eens afvraag; wat leren ze zichzelf aan en wat moet geleerd worden.
kijk fietsen (en dan bedoel ik een 2wieler) dat moet je ze echt leren, maar b.v. iets ja net als met eten had ik zoiets van: dat doet ie dadelijk vanzelf wel.
Wat je zegt van dat afkijken bij anderen. wat ik nou zo raar vind, is dat ik vaak merk dat kinderen wle van kinderen afkijken en het nadoen maar niet zozeer van de ouders zelf. ik bedoel, ik eet elke avond netjes met mes en vork hoor haha en dat ziet hij ook. ik denk… als hij zou zien dat een kind het zou doen hij het sneller onder de knie zou hebben. don’t ask me why… en ik weet ook uberhoudt niet zeker of ddat wel zo is. maargoed
Inge, ik denk dat Léony het in het algemeen bedoelde. Dat de maatschappij zo veel van jonge kinderen verwacht terwijl ze nog lekker kind zouden moeten kunnen zijn
Die loopfiets komt vanzelf. De onze heeft met zijn gewone fietsje een half jaar aan de hand gewandeld voor hij er zelf op ging zitten en er gelijk mee weg fietste. Wij hebben een ventje van: eerst zien hoe het werkt voor ik er iets mee ga doen… Misschien heeft Rico dat ook en leert hij beetje bij beetje, maar hij leert wel! Wij kunnen niet in zijn koppie kijken om te zien wat hij opslaat En ik denk dat hij meer opslaat dan je denkt
Hoe is het met zindelijkheid? Als hij daar nog druk mee bezig is, is het logisch dat er dan even geen ruimte is voor iets anders in zijn koppie. Mannen kunnen maar één ding tegelijk
Maar even echt serieus…als jij vermoedt dat er iets is, zou ik iemand bij de hand nemen die kan signaleren of er iets is. Een vriendin van mij heeft dat ook gedaan en heeft er veel baat bij. Volgens mij had zij een VTO team ingeschakeld. Je maakt je al langer zorgen en dan zou ik er echt iets mee gaan doen als ik jou was Je kunt ons om advies vragen, maar wij zijn geen experts
@Freubeltje: ja dat kan dat ze dat bedoelde, maar ik vraag iets over Rico en niet over kinderen in het algemeen… Als ze dat in het algemeen bedoelde snap ik dr reactie nog steeds niet omdat het niet rijmt met mijn vraag… aangezien dit al heel lang een issue is is het gewoon een gevoelig punt. Het maakt mij niet uit wat mensen van rico verwachten en ik verwacht evenmin iets van hem, behalve dan dat hij zich aan de regels houdt en mijn knuffeldier blijft Maar juist omdat wat Suzsje zei dat hij echt slim is, en ze op school ook aangaven na de observatie (ze hebben hem geobserveerd ivm bepaalde dingen, lang verhaal) dat hij voor zijn leeftijd heel slim is en ik maar is info moest opzoeken over “nieuwe-tijds kinderen”, maar dat het allemaal niet rijmt met zijn verdere ontwikkeling volgens hun…en dan ben ik mijn ongerustheid weer aan het oprakelen. en moet ik gewoon ook soms mijn verhaal doen. Ik weet dat jullie geen experts zijn, maar we zijn allemaal moeders die gewoon hun ei wel eens kwijt moeten… ik wilde daarnaast ook weten hoe jullie dat verder doen met de stimulans qua het dingen leren. of dat iets is van nu of dat dat echt leren alleen later van toepassing is…want stel het is wel iets van nu kan ik ook meer naar mijn aandeel kijken mbt het stimuleren van zijn motoriek (alhoewel ik nog steeds niet weet hoe ik dat dan moet aanpakken) snapje een beetje wat ik bedoel?
Jahhhhhhhhhhh Inge ze zijn weer hetzelfde Dylano kan het wel, maar de helft valt er terug af eer hij bij zijn mond is, hij houd de vork en lepel zo onhandig vast
Nou ja onhandig. heb gekeken hij houdt hem hetzelfde vast als ik maa rdan helemaal aan het uiteinde zucht
Hier gaat het meestal ook mama doen, lui varken Dylano is zo iemand als hij het eenmaal kan dan hoeft het niet meer, hij zou het liefst weer iedere dag als een baby aangekleed worden nu hij het zelf kan, Meneertje van het gemak hier
Over het leren van dingen, op school leert Dylano veel.en thuis vind hij alles best.
Vb puzzelen. ik heb puzzels voor hem gekocht met meerdere stukjes. Kan hij niet. Ben ik vanmiddag bij een vriendin legt hij zo een puzzel van 9 stukjes :O. Echt hij blijft me verbazen dus echt een varken
Liefs Michelle
Ik zou het met de lepel eten even los laten en dan kan Rico even bepalen wat hij wil of lepel of met de handen. Misschien pakt hij zelf wel de lepel en gaat hij na een tijdje toch zijn lepel goed vasthouden. Maar gaat hij de lepel draaien of krijgt hij het eten er niet op? Misschien toch nog een andere lepel proberen.
Er zullen bepaalde dingen zijn die je ze moet leren of voordoen. Herhalen en benoemen is ook belangrijk. Sommige dingen leren ze uit zichzelf. En ja wat is normaal wanneer ze iets moeten kunnen. Voor de een is bv een juiste pengreep met 1,5 jaar goed terwijl sommige kinderen van 4 jaar nog een potlood met de vuist vastpakken. Sommige zijn met 2 jaar zindelijk of praten met 1,5 al goed. Daarin speelt interesse ook een grote rol maar natuurlijk ook aanleg en motoriek. En ja met 3 jaar al letters kunnen schrijven. Mijn idee “lekker belangrijk”. Kijk naar wat Rico al kan en dan zul je zien dat hij dingen kan die andere kinderen nog niet kunnen. En je hebt vroeg en laat bloeiers.
Ik denk trouwens niet dat de reactie van Léony naar jou bedoeld was maar meer in het algemeen. Niet om jou aan te vallen maar als ouders willen we heel veel dingen en dat wordt ook vaak gevoed door de maatschappij. Op school wordt ook steeds meer van de kinderen verwacht. Marijn heeft laatst op de crech een peuter toets gedaan. Hier toetsen ze 3 dingen taal, ordenen en ruimte en tijd. Ja heel leuk allemaal maar ik doen hier niet zo heel veel mee. Tijd van leren komt nog wel.
Je doet het naar mijn idee super met Rico
@Michelle: dankjewel voor je reactie je snapt me inderdaad helemaal! en idd ze doen het precies hetzelfde, helemaal ana het uiteinde en dan ineens draait die lepel weer op zn kop en valt het eten er weer af. en zo bij elk hapje, ofja uiteindelijk smijt hij die lepel door zn kamer of hij gaat er als een bezetene mee in zijn eten prikken en gaat gekke dingen zeggen “poink poink poink mijn prikker(=vork) is een kangaroe!!” ja haha dat dus! zo zit hij een kwartier te prutsen, wil hij dan wel, dan niet dat ik hem help, is hij het uiteindelijk zat en kiept zn bord leeg op zijn tafelblad terwijl ik net opsta om zijn bordje in eigen handen te nemen…zucht…
enne ja ik heb ook het idee dat rico op school meer leert dan thuis, maar dan denk ik dus van: wat doen zij wat ik niet doe dat hij het daar wel doet en thuis niet…
Gewijzigd door - MamavanRico op 14 Jul 2011 22:22:15
Marijn leert op de crech ook heel veel dingen terwijl hij maar 2 keer een ochtend heen gaat. Mss zijn ze daar wel leergieriger dan thuis. Op school is Marijn ook een voorbeeld kind terwijl hij thuis…(je weet wel ) Liever zo dan andersom
Inge, daar zien ze het de andere kinderen doen. Denk dat daar veel inzit, want dat mama het kan weet hij wel mama is al groot oftewel hoog volgens Dylano
Liefs Michelle
@Monique: ja ik ken het hahaha maar het was wel leuk om te zien dat toen ze hem gefilmd hadden daar en wij dat terug keken dat hij wel “hetzelfde” was als thuis in zijn gedrag. dus het van hop naar her rennen (om maar een voorbeeld te noemen) en toen wij dat aangaven zeiden ze ook dat dat wel positief was omdat dat wel betekende dat hij zich op zijn gemak voelde daar. en ja dat is ook wat waard he!
@Michelle: haha hoog hihi wat grappig, nee hier is mama gewoon klein en papa groot en dat klopt ook nog ook
@mamavanrico … waarom voel jij je toch zo vaak aangevallen als iemand in het algemeen iets zegt? We proberen met je mee te denken en je tips te geven maar dan begrijpen WIJ jou blijkbaar niet en Michelle wel. Ga dan met michelle mailen als wij jou toch niet begrijpen. Want wij kennen de ontwikkeling van Rico toch niet. Blijkbaar ben je er ook niet van gediend als iemand iets zegt over kinderen in het algemeen …
Ik krijg het gevoel dat onze mening er niet toe doet. Misschien bedoel je het niet zo.
Het is vaak zo lastig om iets te schrijven zonder dat een ander daar een conclusie uit trekt maar goed, ik denk dat als je open staat voor ieders reactie, het zich ook wel weer oplost. Ik heb niets tegen je, wilde dit ook even kwijt omdat ik bovenstaande zo ervaarde …
Inge, wil even zeggen dat je de laatste tijd iets gestresster overkomt dan normaal Je voelt je snel aangevallen en onbegrepen en meid, wat maak jij je zorgen zeg! Nergens voor nodig toch lieve schat! Ik vind Rico zo’n ontzettend wijs mannetje. Hij is inderdaad erg slim en ik vind dat hij in zijn taalontwikkeling heel erg goed loopt. Sylvie is motorisch heel erg snel, maar die praat nog totaal niet! Zo heeft elk kind wel wat. De een is motorisch sneller en de ander is met spraak sneller.
Ik vind dat hij nu echt nog niet perse met bestek hoeft te eten hoor. Ook al kunnen andere kinderen van zijn leeftijd het wel goed. Het is en blijft een kind hoor
En als hij er zelf helemaal gefrustreerd door word is het voor niemand leuk. Laat het maar lekker even wezen en vertel hem ook dat hij nu echt nog niet perse met bestek hoeft te eten. Dat als het hem niet lukt, dat mama het wel wil doen of dat hij gewoon lekker met zijn handjes mag eten.
Maak hem duidelijk dat jij het echt niet erg vind als hem iets niet lukt. Dat je daar heus niet boos over word ofzo.
Zelfde met kleuren, laat hem lekker kleuren zoals hij wil kleuren. Die potloodgreep komt vanzelf. Hij hoeft nu nog niet te kunnen schrijven of binnen de lijntjes kleuren, dus waarom zou hij dan perse het potlood goed moeten kunnen vasthouden? Laat hem het maar lekker op zijn eigen manier doen en de juiste manier van vasthouden komt vanzelf wel
Zo lang hij maar plezier heeft en blij is, dat is het allerbelangrijkste!
En je doet het hartstikke goed meid, maar je maakt je echt veel te veel zorgen! Haal eerst die druk maar eens van jezelf af en probeer overal ontspannen mee om te gaan. Niet aan jezelf twijfelen, nergens voor nodig!
Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie
Meid, echt geen zorgen maken hoor, je doet niks verkeerd. Het is ogisch dat ze op school veel dingen oppikken, dan zien ze dingen bij oudere kindjes, en dat is interessant en zullen ze veel sneller oppikken dan als “suffe” mama het doet. Is echt zo hoor!!
Bo loopt voor qua taal, maar de grove motoriek is een ander verhaal hoor. HIj loopt niet perse achter, want wat hij moet kunnen, dat kan hij, maar als ik kijk naar zijn neefje die 5 dagen ouder is, die is veel verder op de grove motoriek dan Bo, maar die is dan weer minder snel met praten. Zo is dat bij ieder kindje weer anders! En Bo kan nu ook eindelijk op zijn loop fietsje, maar hij loopt meer dan dat hij op zijn zadel zit hoor, dat besef komt vanzelf, echt waar.
En Bo kan dan wel als hij er zin aan heeft zijn naam schrijven, maar ten eerste is zijn naam super makkelijk, en ten tweede, als hij gaat tekenen, is het alsnog een heleboel gekras, en echt geen herkenbaar figuur! En hij houdt zijn potlood dan ook in zijn vuist, dus echt waar meid, niet druk maken, het gaat super met rico!!
liefs woezel