Mond altijd open

Afgelopen donderdag zijn we weer naar het CB geweest. We moesten dit keer een hele vragenlijst invullen die vervolgens besproken werd. Van vragen als hoeveel bekers zoete drank hij drinkt tot hoeveel minuten gaat hij per dag naar buiten en zit hij achter de tv. Pff wat een vragen werden er gesteld. ze wilde nog net niet weten welk merk luiers hij draagt!! Maar goed ze waren over alle antwoorden erg tevreden.

Maar het CB zou het CB niet zijn als ze toch iets aan te merken hebben. Nee hoor tot nu toe ben ik erg tevreden over ons CB. Tim moest op een gegeven moment laten zien dat hij goed alleen kon spelen. Terwijl wij de lijst aan het doornemen waren kon hij achter me op de grond lekker spelen. Haha dat was wel lekker, want normaal moeten ze altijd op schoot zitten.

Hij heeft heerlijk gespeeld en moest daarna nog met een tennisbal gooien zonder te vallen bij het gooien. Ook dat ging goed en hij moest torentjes bouwen met blokjes. Aan het einde van het gesprek was ze vol lof over hem, alleen viel het haar wel op dat hij de hele tijd zijn mond open heeft. Eerlijk gezegd heb ik daar nooit op gelet. Ze gaf aan dat ik hier op moest letten en als hij echt altijd zijn mond open heeft dat ik hem toch moest leren zijn mond dicht te houden.

Heb het in de gaten gehouden en Tim heeft idd altijd zijn mond open. Mijn vraag is of jullie kindjes dit ook doen? Naar mijn mening kun je een kindje van 1,5 jaar toch niet leren zijn mond dicht te doen. Dit komt toch vanzelf wel als ze wat ouder zijn.

Haha heb het wel geprobeerd hoor. Ik ging voor hem staan en deed mijn mond open en toen weer dicht. Alsof ik naar adem hapte. Het enige resultaat wat ik hiermee kreeg was dat hij keihard ging lachen. Ik werd dus gewoon uitgelachen

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Kun je inderdaad leren volgens mij met 1,5. Vind het wel iets om in de gaten te houden. Hij ademt dan waarschijnlijk ook door z’n mond en niet door z,n neus waardoor je veel vatbaarder bent voor verkoudheden. Kan hij wel goed ademhalen door zijn neus? Ik ben namelijk geboren met een scheef neusschotje(zie je aan de buitenkant niets van) waardoor ik slecht kon ademhalen door mijn neus en daardoor ook vaak mijn mond openhield. Is nu nog redelijk vroeg maar wel iets om in je achterhoofd te houden om eens na te laten kijken als dit het geval is.

Groetjes Ramona

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Mijn neefje heeft dit ook (aan me moeders kant) volgens hun cb zou hij er vanzelf wel overheen groeien en hoefde mijn schoonzus geen zorgen te maken.

Groetjes,

Michèle

Ten eerste: wij hebben die vragenlijst nooit gehad bij ons laatste bezoek aan het CB. Dat zal hetzelfde bezoek zijn geweest als waar Tim nu voor is geweest, toch? Jemig, wat ontzettend precies. En je vult toch gewoon in wat zij willen horen. Weinig achter de tv, veel buiten, weinig zoete drank, etc. Haha, wel lachen.

Ten tweede: dat van die mond lijkt me in eerste instantie niet zo’n punt. Ik zal er bij Erik eens op letten. Ik snap wel waarom ze het zegt, vanwege dat ademen door de mond. Gewoon in de gaten houden, meer kan je niet doen. Zeker niet als Tim je uitlacht als je iets probeert, haha.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Onze jongste had vanaf haar geboorte open-mond-gedrag. Dit heeft o.a. geresulteerd in slissen, snurken en voortdurend met de mond open eten.

Voor dat slissen heeft ze vanaf 2 jaar en 9 maanden logopedie gehad. Binnen een half jaar was ze van het slissen af.

Reden voor open-mond-gedrag bij onze jongste is waarschijnlijk een te grote neusamandel geweest. Die is half september verwijderd en sindsdien gaat het stukken beter. Ze eet beter met de mond dicht en snurkt niet meer.

Groetekes, Sje

@sandra: …haha…ja…das voor een kind ook lachwekkend als jij als een visje naar adem hapt!
Hij denkt: ahaahaha…mama doet spelen!..

Heb eens gekeken vanavond…Aaron heeft wel eens zijn mondje open maar meer dicht als open.

Groetjes, Danielle

Heeft hij zijn mond ook open tijden het slapen Sandra? Anders zou je indd aan neusamandelen denken.

En ben benieuwd of ik zo’n vragenlijst krijg, wat een onzin zeg. Geen mens die daar de waarheid invult net wat mriek zegt

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Ja, ook met slapen heeft hij zijn mond open. Heb er nooit opgelet, maar nu ik er op let heeft hij echt nooit zijn mond dicht. Weet nu even niet wat ik moet doen, want hij moet pas weer met 2 jaar naar het CB. Tim is zijn eerste half jaar wel veel verkouden geweest, weet niet of het daardoor gekomen kan zijn. Maar weet even niet wat ik er nu aan kan doen.

Raar Mriek dat jullie deze lijst niet gehad hebben. Die vrouw gaf aan dat je deze lijst met 1,5 jaar, 2 jaar en 3 jaar krijgt. En helaas kon je niet zeggen, veel, weinig etc. Nee je moest echt aangeven hoeveel minuten hij gemiddeld per dag buiten komt, hoeveel minuten achter tv, duimt of heeft je kind speen, hoeveel bekers sap, denkt u dat u kind gehoorproblemen heeft, twijfelt u aan zijn gezondheid, heeft u vragen over gezondheid, heeft u vragen over opvoeding, is uw kind ziek geweest de afgelopen tijd, gebruikt hij medicijnen etc. Was een heel A4 met voor en achterkant aan vragen.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Nee, echt niet gehad. Nou ja, misschien bij de 2 jaar? We zullen zien. Misschien de huisarts bellen voor overleg wat te doen?

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Jeetje! Nou, dan zal ik zeker op mijn kop gaan krijgen omdat Eva nog uit een speenfles drinkt en omdat ze 's nachts nog een speentje in mag. Overdag doet ze het niet vaak meer trouwens…Ik hoef geloof ik pas weer in maart/april, dus dat duurt nog even. We oefenen nu wel met de beker, hopelijk lukt dat tegen die tijd wat beter!

En als je kindje vaak zijn mond open heeft, krijgen ze geen vochtige, maar droge lucht binnen en dat is minder gezond. De neus filtert ook en door je neus ademen zorgt ervoor dat je minder snel verkouden bent. Omdat je mond groter is dan je neus, adem je ook vaak teveel lucht in…Het is beter dus dat Tim door zijn neusje leert ademen. Vaak raden ze aan om zijn mondje dicht te doen zodra je ziet dat het open staat, bv bij het spelen. En 's nachts even kijken en het mondje zachtjes sluiten. Het is 's nachts niet altijd te voorkomen natuurlijk, maar misschien kun je er op letten en het dan dichtdoen? Eva heeft haar mondje meestal dicht, maar laatst lag ze helemaal uitgeteld te slapen in de auto met een open mondje. Dat vond ik dan eigenlijk ook wel weer aandoenlijk om te zien! Succes met Tims mondje! En super dat hij alle testjes en opdrachten zo goed heeft gedaan!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Bedankt voor de uitleg Rainbow. Ga er dan toch even wat meer aandacht aan besteden. S’nachts zijn mond proberen dicht te doen is idd wel een goeie. Ga eens kijken of dat lukt en of hij zijn mond dan dichthoud.

Denk niet dat ze moeilijk gaan doen over haar speentje hoor. Tim heeft nooit speen gehad, maar wat ik van anderen hoor is 1,5 jaar nog een hele normale leeftijd voor een speen. En als ze hem alleen maar s’nachts inheeft is het toch geen probleem lijkt mij.

Ze zouden misschien wel moeilijk kunnen gaan doen over speenbeker. Er werd namelijk ook op die lijst gevraagd uit welke beter ze drinken. Tim drinkt vanaf 7 maanden alles uit tuitbeker en sinds 1 jaar uit gewone beker en rietjesbeker. En dat vond ze ontzettend goed. Maar ja als Eva er niets uit drinkt dan kan jij daar ook niets aan doen. Gewoon verder oefenen en dan komt dat vanzelf wel.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Ja, Eva moet echt af gaan leren om door die speen te drinken. We oefenen nu al een beetje, maar echt goed gaat het nog niet. Ik weet ook echt dat het moet, maar ze snapt ook nog niks van een rietjesbeker? Ik hoop dat ze snel goed leert drinken, want ook voor het leren praten is het goed om uit een beker te drinken! De arts van het CB vond het nu nog geen probleem. Wel was het belangrijk voor haar mondspiertjes dat ze goed leerde kauwen op brood en vlees enzo en dat lukt gelukkig goed! Dat ze straks niet gaat SHJLISJEN he!

Ik heb voor je wat spelletjes opgezocht die je kunt proberen met Tim. Niet alles is nog voor hem geschikt, maar misschien sommige spelletjes al wel? Je zou ze misschien eens kunnen proberen? De informatie komt van onze GGD in Eindhoven.

Bron: GGD Zuid-Oost
JE HEBT EEN NEUS OM DOOR TE ADEMEN

Je kunt je kind leren door de neus te ademen door oefeningen met de mond en oefeningen met de neus te doen. Hieronder worden een aantal spelletjes genoemd waar je er zelf een paar uit kunt kiezen. Je weet zelf het best wat je kind kan en leuk vindt. Een beetje afwisseling in de spelletjes zorgt ervoor dat het niet te gauw verveelt.

Voordat je met de oefeningen begint is het belangrijk op de volgende zaken te letten:

• Laat het kind voor je met oefenen begint altijd eerst de neus snuiten (neusgat voor neusgat);
  • Let erop dat het kind tijdens het oefenen rustig doorademt en niet de adem inhoudt;
  • Laat het kind tijdens het oefenen zoveel mogelijk rechtop zitten of staan;
  • Oefen elke dag, het liefst op een vast tijdstip;
  • Koppel de oefeningen aan vaste bezigheden. Zoals tv kijken, voorlezen, een spelletje doen;
  • Oefen niet te lang achter elkaar; oefen liever een paar korte keren per dag;
  • Geef het kind elke keer dat het goed gaat een pluim; zeker als het ook eens uit zichzelf met de mond dicht zit.
  • Druppel bij verkoudheid de neus met zout water (een theelepel zout op een kopje water);
    Geef niet te snel op. Mondademen leer je niet in een week af. Lukt het beslist niet, vraag dan eens aan je huisarts of consultatiebureauarts/jeugdarts of er misschien iets met de neus aan de hand is, waardoor neusademen erg moeilijk gaat.

Spelletjes om de lippen sterker te maken

• Lippen tien tellen op elkaar persen, los laten en nog een paar keer doen;
  • Bolle wangen maken met de lippen op elkaar; tot 10 tellen en de wangen weer leeg blazen;
  • Gekke bekken trekken;
  • Tegen de lippen blazen, zodat ze gaan trillen (auto nadoen);
  • Blazen of zuigen met een kleine ronde mond;
  • Iets tussen de lippen (niet tussen de tanden!) vasthouden. Dit kan een knoop of hangertje aan een koordje (in verband met stikgevaar) zijn of een dun rietje dwars in de mond;
  • Konijnenmondje maken: de neus tien keer optrekken;
  • Met en zonder geluid overdreven ie-oe zeggen (sirene);
  • Brede lachende mond maken;
  • Varkenssnoet maken; knorren als een varken met opgetrokken bovenlip.

Spelletjes om door de neus te ademen

• Met de lippen op elkaar ruiken aan een bloem of doen alsof;
  • Met korte snufjes inademen;
  • Door de neus inademen en een paar regels van een liedje naneuriën;
  • Iets tussen de lippen vasthouden bij het tv kijken, tekenen of voorlezen, dit opvoeren tot elke dag 10 minuten;
  • Voorlezen terwijl het kind in een spiegel kijkt en oplet dat de mond tijdens het verhaaltje gesloten blijft;
  • Voorlezen en stoppen als de mond open gaat (de radio gaat uit);
  • Bij het inslapen de lippen zachtjes dichtdrukken; als je zelf naar bed gaat dit nog eens doen.

SUCCES!

Lief dat je dit voor me hebt opgezocht Rainbow. Als ik dit zo lees kan ik hier zeker wat mee. Ontzettend bedankt.

Toen ik bij het CB was heb ik er niet zo bij nagedacht hoe erg het is en wat de gevolgen kunnen zijn. Maar nu ik dit zo lees heb ik zoiets van raar dat zij me niet meer tips hebben gegeven en verteld hebben wat de gevolgen kunnen zijn.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Graag gedaan Sandra! Maar zoooo erg is het niet hoor. Het is beter dat Tim via zijn neus ademt, maar er zijn heel veel mensen die door hun mond ademen. Het kan alleen op den duur klachten veroorzaken, zoals diep ademen en dát kan dan hyperventilatie of eczeem veroorzaken. Ik weet dat omdat ik chronische hyperventilatie had. Ik ademde soms wel 5x zo veel als nodig was, soms ook door mijn mond als ik benauwd was. Maar door het diep ademen via mijn mond, kreeg ik het nóg benauwder…Ik heb er toen veel over gelezen en mondademen kan dus vooral verkoudheid, keel-, hyperventilatie- of allergieklachten geven. KAN he, het hoeft niet! En het is natuurlijk niet levensgevaarlijk! Hopelijk maak je je niet al te ongerust? Ik vind het ook wel raar dat het cb je geen tips gaf, hoe moet je dat zelf allemaal weten? Hopelijk pakt Tim de trucjes op en leert hij zijn mondje beter dicht te houden. Je bent er op tijd bij en het komt allemaal wel in orde hoor!

quote:
Nee, echt niet gehad. Nou ja, misschien bij de 2 jaar? We zullen zien. Misschien de huisarts bellen voor overleg wat te doen?

Groetjes,
M

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://b2.lilypie.com/6FLdp1.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” /></a>

Ook hier geen formulieren om in te vullen hoor.
Wel een en ander aan vragen door de “keuringsarts”.
En de twee-jaar-checkup hebben we ook al gehad, ook zonder formulier.

M.

Heb net even kort op internet gekeken, maar daar ben ik maar weer snel mee gestopt. Het gaat daar zelfs zo ver, dat ze zeggen dat je door mondademhalen zelfs leerachterstanden kan oplopen. Gelukkig ben ik nuchter genoeg om daar niet bij na te denken, maar het geeft toch een vervelend gevoel als je dat leest. Daarom ben ik er ook maar snel mee gestopt en gaan we het gewoon met jouw tips proberen Rainbow. Bij het slapen zijn lippen op elkaar duwen gaat het in ieder geval niet worden. Vanavond paar keer geprobeerd, maar zodra ik loslaat gaat zijn mond ook weer open. Hij is denk ik ook eigenlijk net iets te jong om de oefeningen op te pakken en te begrijpen. Maar we gaan het gewoon proberen en misschien moet ik het als het over een paar maanden niet beter gaat gewoon even overleggen met huisarts of CB.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

@Rainbow Rens kan ook nog steeds niet uit de rietjesbeker drinken maar de oefenbeker van difrax gaat hier wel goed(wel zorgen voor een goede slab anders zit je steeds met een nat kind). Ik maakte er met Rens een spelletje van. Mama slokje en dan Rens een slokje zo vond hij het echt leuk. Misschien dat dat wel goed gaat? Moet ook zeggen heb zelf geprobeerd uit de rietjes beker te drinken en dat was best moeilijk. De avent tuit(alleen de zes maanden helaas) lukt nu ook(pas vanaf 11 maanden) maar krijgt hij alleen onderweg of als we ergens op visite zijn. Op een geven moment ben ik begonnen om al het drinken aan te bieden in de oefenbeker. Als hij niet voldoende dronk dan kreeg hij zijn melk wel uit de fles maar zijn diksap alleen nog maar uit de oefenbeker. Later gaf ik hem ook geen melk meer uit de fles alleen nog maar de oefenbeker. Heeft me heel veel tijd gekost dat wel. maar gaat nu prima, sterker nog hij begint nu soms de tuit te weigeren als we ergens anders zijn.Wat hier ook hielp was om hem dan echt in de kinderstoel te zetten met drinken zonder tv ed aan zodat hij niet afgeleid werd.
Nu vind hij het zo leuk dat als je hem een beker geeft om te spelen hij dan zelf zogenaamd gaat zitten drinken. Zo lief. Persoonlijk zou ik me nu nog niet zo druk maken om die speen 's nachts maar wel proberen om die haar van die fles af te krijgen. Ik zal ook wel commentaar krijgen op het cb want Rens duimt. Niet heel erg hoor eigenlijk alleen maar bij het gaan slapen en het wakker worden. Zijn hier wel met een speen bezig geweest toen hij geboren was maar die werd pertinent geweigerd. Ik kreeg met 30weken een groei echo en daar duimde hij al op. Zolang eva alleen d’r speen op bed heeft kan het niet zo heel veel kwaad toch? En je kunt moeilijk alles te gelijk afwennen bij haar toch. Tenminste ik vind dat wel wat veel. Ben benieuwd of ze hier ook met van die lijsten werken. Vind het persoonlijk wel wat kinderachtig eigenlijk. Geloof ook nooit dat iedereen dat eerlijk invult toch?

Groetjes Ramona

Wat schattig Ramona dat op de echo al te zien was dat hij duimde. Tim heeft nooit een speen gehad en is met 5 maanden gaan duimen. In bed heeft hij een knuffel en zodra hij op bed ligt pakt hij de knuffel en gaat de duim in zijn mond. Zodra hij in slaap valt valt ook zijn duim uit zijn mond. Overdag duimt hij nooit, echt alleen in bed voor het in slaap vallen. Heb ook gewoon op de lijst gezet dat hij duimt. Heb erbij verteld dat het alleen in bed is bij het in slaap vallen en daar deed ze helemaal niet moeilijk over. Dus wie weet doen ze daar bij jullie ook niet moeilijk over. Zou ook niet weten wat ze er over moeten zeggen, want duimen nu al afleren gaat hem ook niet worden !! Ik heb de lijst ook gewoon eerlijk ingevuld. Natuurlijk zullen misschien wel mensen zijn die dit niet doen, maar ja wat schiet je daar mee op.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Wat schattig Ramona dat op de echo al te zien was dat hij duimde. Tim heeft nooit een speen gehad en is met 5 maanden gaan duimen. In bed heeft hij een knuffel en zodra hij op bed ligt pakt hij de knuffel en gaat de duim in zijn mond. Zodra hij in slaap valt valt ook zijn duim uit zijn mond. Overdag duimt hij nooit, echt alleen in bed voor het in slaap vallen. Heb ook gewoon op de lijst gezet dat hij duimt. Heb erbij verteld dat het alleen in bed is bij het in slaap vallen en daar deed ze helemaal niet moeilijk over. Dus wie weet doen ze daar bij jullie ook niet moeilijk over. Zou ook niet weten wat ze er over moeten zeggen, want duimen nu al afleren gaat hem ook niet worden !! Ik heb de lijst ook gewoon eerlijk ingevuld. Natuurlijk zullen misschien wel mensen zijn die dit niet doen, maar ja wat schiet je daar mee op.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Rens duimt indrdaad ook met zijn knuffeltje daarom laat ik die ook altijd op bed anders duimt hij wel meer. Zou hem wel in de gaten houden wat betreft verkoudheden, anders kun je natuulijk altijd even overleggen met de ha wat betreft zijn amandelen. Die zijn bij mij verwijderd toen ik drie was, weet niet of ze dat ook al eerder doen? Maar goed omdat hij nu nog zo jong is zal het misschien wel schelen dat hij er dan minder aan went wat betreft het ademen door de mond. Misschien even de knoarts raadplegen hierover. Ik heb er zelf namelijk altijd veel mee getobt misschien dat het scheelt als je er vroeg bij bent.

Groetjes Ramona