Moeite met overdag slapen

Hi,

Wie kan mij helpen? Ik heb een zoontje van bijna 5 maanden oud. Maar het lukt me maar niet om hem overdag te laten slapen. Hij krijgt 's ochtends om half 9 zn 1ste fles en dan gaat hij niet meer slapen. Na de fles van half 6 's middags gaat hij wel slapen. Hij word 's ochtends ook nu vroeger wakker. En doe ik zn speen in zn mond en dan slaapt hij nog even verder.
Zijn schema is:

8.30 fles 150 cc 5 schepjes rijstebloempap wakker
11.30 fles 150 cc wakker
12.30 fruithapje
14.30 fles 150 cc wakker
17.30 fles 150 cc gaat slapen ingebakerd met pacco doek
20.30 fles 150 cc gaat slapen ingebakerd met pacco doek
23.30 fles 150 cc gaat slapen 5 schepjes rijstebloempap ingebakerd met pacco doek
(hij krijgt nutrillon forte voor hongerige baby’s)

Ik probeer het wel om hem te laten slapen overdag. We hebben ook het rust en regelmaat boek geprobeert maar dan had ik heel de dag een huilende baby in bed. En als hij slaapt is het voor +/- 30 in en word hij huilend wakker. En is hij daarna ook niet meer te genieten. En als hij niet slaapt word hij op een gegeven moment ook een beetje chagorijnig. Soms valt hij in me armen in slaap en dan wil ik hem weg leggen maar dan is hij meteen wakker. Ik weet niet meer hoe of wat. Wie weet iets wat ik kan doen. Moet ik iets veranderen aan zn schema of voeding meer of andere tijden? Excuses voor het lange verhaal. 1ste kind

Is dit altijd al zo geweest of iets van de laatste tijd? Hij zit namelijk nog in een staartje van een sprongetje, daar kan het lastige slapen ook door veroorzaakt worden.

Hebben jullie een vast ritueel mbt slapen, zodat het voor hem duidelijk is dat 'ie gaat slapen en zich er makkelijk aan over kan geven? Leggen jullie hem bij de eerste signalen van moeheid in bed? Dus dat 'ie niet oververmoeid is en daardoor dus slechter zal slapen? En maak je z’n kamer donker of houd je het juist licht? Erik sliep overdag nooit als het te licht was, dus maakten we het altijd zo donker mogelijk. En Erik slaapt overdag het beste als het stil is, maar er zijn juist ook kindjes die een beetje geluid om zich heen prettiger vinden. Dus er kan veel meespelen.

Wat voeding betreft: je kan (als het fruithapje goed gaat) ook voorzichtig aan met groente beginnen hè.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Oh ja, als hij huilend wakker wordt na 30 min. laat hem dan eens liggen. Loop er even heen, zeg dat hij nog even moet gaan slapen, aai over z’n bol en weer weggaan. Hij mag best nog even huilen, wie weet valt 'ie dan wel weer in slaap.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Hoi,

En bekend ‘probleem’!

Mijn zoontje is inmiddels 8 maanden oud, maar heeft vanaf het begin af aan slecht geslapen overdag. Alleen de eerste 2 maanden sliep ie veel, maar hij was ook 7 weken te vroeg geboren. Vanaf het moment dat ie de ogen wat meer open deed was het gedaan met het slapen overdag…

We hebben alle tijdschema’s en vaste regelmaat e.d. geprobeerd, tevens het inbakeren, maar het leverde alleen maar een driftig huilend kind op. Vaak schrikkerig en inderdaad veel hazeslaapjes. Op een gegeven moment heb ik het opgegeven met alle structuur en verplichte slaapjes, het werkte toch niet. Mijn kind liet zich niet in een gestructureerd dagschema zetten! Vanaf het moment dat ik geaccepteerd had dat hij gewoon niet veel sliep overdag, werd het een stuk gezelliger in huis. Mijn zoontje was tevreden dat ie lekker in de box of in de wip mocht spelen i.p.v. tegen zijn zin in in bed te worden gelegd (en dan ook nog ingesnoerd in de bakerdoeken), hij vond het allemaal wel best en het gaf mij daardoor veel meer rust i.p.v steeds bezig te zijn met het te slapen leggen en daardoor juist een huilend kind te krijgen.

Als ie nu overdag begint te huilen en in z’n oogjes te wrijven leg ik hem in de kinderwagen (van het licht af) te slapen met een muziekje op de achtergrond (hij kan absoluut niet tegen stilte overdag). En dan lukt het soms zomaar om twee uurtjes achter elkaar te slapen. Maar soms zijn het op een dag ook drie slaapjes van een half uurtje. Alles wat ie slaapt is mooi mee genomen, maar verder de dag is ie voornamelijk klaar wakker en vol de wereld aan het ontdekken.

Het slapen s’ nachts gaat super, ik kan hem s’ avonds na de fles ook gewoon wakker in bed leggen en dan slaapt ie meestal de nacht door. Dat vind ik het belangrijkste. Zolang hij s’nachts goed slaapt, ga ik van de slaapjes overdag geen punt meer maken. (maar ik blijf nog steeds de illusie houden dat als ie wat ouder is en ik het kan uitleggen hij toch tussen de middag wel een paar uurtjes gaat slapen…)

Overigens met zo’n wakker kind is het wel belangrijk om op je eigen rust te letten…

Groetjes Carolien

Hoi,

Het is eigenlijk al vanf het begin af aan al zo geweest. In de 1ste week van de kraamhulp die had ook al dingen geprobeerd maar dat lukte ook niet. Dus vandaar dat ik een beetje met me handen in het haar zit.
En ik probeer het altijd zo donker mogelijk te maken als ik daar de mogelijkheid voor heb. Zodra hij de signalen geeft van ogen wrijven en jengelen leg ik hem op bed. Maar ik vind het altijd wel moeilijk om hem te laten liggen als hij eenmaal aan het huilen is.

Maar wat ik 's middags na de fles van half 6 doe is eigenlijk gewoon verschonen, knuffelen en nog een beetje spelen op de bank en dan inbakeren maar ja dan is die ook helemaal op van de slaap omdat hij niet geslapen heb overdag.
De laatste tijd huilt hij ook wel is onder de fles van half 6. Overdag met de fles dommelt hij ook wel is in maar zodra de fles op is. Is hij ook weer wakker.
Ik ben ook van plan om maar over te gaan naar 5 flessen om de 4 uur van 180cc+ 6 scheppen. Maar dat groentehapje kan je toch ook opbouwen dat je eerst een paar hapjes doet tussen de flessen door?

En Carolien ik moet er wel om lachen want die illusie over als hij wat ouder is dat je het dan wel kan uitleggen om smiddags te slapen heb ik dus ook hahaha Maar ik doe dat ook wel is hem in de kinderwagen leggen en dan een beetje heen en weer rijden en dan gaat hij ook wel is slapen voor een uurtje ofzo of hij valt ineens in slaap in de box of wippertje voor een half uurtje hoogstens. maar ja daar kreeg ik kritiek op dat hij dan geen onderscheid meer heeft wat zn speelplek is en zn slaapplek.

En dat op je rust letten vind ik nog wel moeilijk met zo’n wakker kind overdag. Ik ben momenteel ook best moe. Het combineren van werk, huishouden en kind en dan zelf nog genoeg rust kunnen krijgen.

Tjee Carolien wat grappig als ik jou verhaal lees ik heb het precies hetzelfde met mijn jongste dochter ongelofelijk die wil ook alleen maar wakker zijn overdag ik maak haar om 6.00 uur smorgens wakker voor haar 1e fles dan slaapt ze tot 10.00 uur en vaaf dat moment is ze bijna de rest van de dag wakker behalve als ik bootschappen ga doen dan laapt ze heerlijk in de kinderwagen en een beetje hazeslaapjes tussendoor dan is ze wakker tot de laatste voeding dus ik doe net als jou ze ligt ook bij mij lekker in de kinderwagen

quote:
Maar dat groentehapje kan je toch ook opbouwen dat je eerst een paar hapjes doet tussen de flessen door?

Precies, in het begin zijn het een paar hapjes voor een fles. Dezelfde opbouw als met het fruit.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Je kunt na 5 maanden nog steeds heel hardnekkig vanalles blijven proberen, maar mijn ervaring is dat je dan met de handen in het haar blijft zitten.
Ik blijf erbij, de theorie over hoe je alles moet aanpakken, in de structuur, slapen in bedje en alle (goedbedoelde) kritieken over het slapen in de box en kinderwagen etc etc, prima en prachtig als het werkt maar als dat niet het geval is zoek dan gewoon je eigen ritme. En als dat slapen overdag in de kinderwagen of box is, dan is dat maar zo. En je ziet al in de reacties dat wij daar niet de enige in zijn!

Hoe makkelijker je er zelf mee om leert gaan dat jouw kind nou eenmaal zo wakker is, hoe ontspannender het allemaal wordt. Anders zit je een groot deel van de dag in spanning af te wachten wanneer je kind nou eindelijk eens toegeeft in zijn bedje en gaat slapen…(wat ie dus ook gewoon niet gaat doen).

Ik zie wel hoe de dag weer loopt en wanneer hij wel of niet slaapt.
Maar die enorme vermoeidheid die je dan zelf kan hebben herken ik ook wel hoor, ik ben echt gebruik gaan maken van de momenten s’ avonds of in de weekeinden dat mijn man thuis was, even alleen winkelen of naar een vriendin, of gewoon even lekker lezen in bed, in elk geval even niets hoeven met verantwoordelijkheden, even opladen. En als mijn zoontje dan even slaapt in de kinderwagen, doe ik ook wel eens een tukkie op de bank!

Succes allemaal maar weer met al die wakkere kinderen!
We houden de illusie er maar in…
Groetjes Carolien.

[/quote]

Precies, in het begin zijn het een paar hapjes voor een fles. Dezelfde opbouw als met het fruit.

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://b2.lilypie.com/4R0pp1.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” /></a>
[/quote]

Ohw ok. Ik heb het fruithapje niet opgebouwd. Ook gelijk potjes met gemengd fruit. Die at hij eigenlijk zonder moeite in 1x op. Nou komt het wel is voor dat er een beetje over blijft.

Maar ik heb nou het schema van de kleine veranderd. En ben nu toch maar sinds vandaag overgegaan op 5 flessen. om de 4 uur in plaats van 6 flessen om de 3 uur.

8.30 180 cc + 6 nutrilon + 6 bambix rijstebloem
eten laten zakken en samen wat spelen/tv kijken en knuffelen dan in bad. Ik heb alleen zn rompertjee aangedaan met het idee aankleden komt later wel. Aankleden is niet aan van zijn fave dingen. En nou slaapt hij gewoon zo waar:D:D Ik heb hem wel ingebakerd in bed.

Lekker dat hij slaapt! Goed gedaan mams!

Dat opbouwen wordt geadviseerd ivm mogelijke reacties. Maar gelukkig reageerde je zoontje goed op het fruit. Ben benieuwd hoe 'ie de groente gaat vinden!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

waarom baker je hem alleen s’avonds in? je zegt dat hij overdag niet slaapt maar s’avonds wel, dan slaapt hij dus ingebakerd veel beter…een beetje vreemd dan dat je de helft van de dag inbakert en de rest van de dag niet. ik baker in of ik baker hem helemaal niet in maar niet 50/50…misschien moet je het ook overdag proberen.

ow ja en je zegt ergens ook ik vind het erg om hem te laten liggen huilen, nou dat weet hij inmiddels ook durf ik te zeggen die koters zijn veel slimmer als wij…mijne was 3 daagjes even zijn ritme kwijt en ik dacht dat ik hem iets meer aandacht moest geven omdat hij niet lekker in zijn vel zat…toen ik merkte dat zijn klachten over waren gingen we gelijk weer terug naar de rrr die we vanaf begin al toepassen en ja hoor hij probeerde me gelijk al uit…maar na half uur huilen was het stil! de volgende slaapje heeft hij helemaal niet gehuild en ga zo door…dus ik denk dat je iets strenger moet zijn voor jezelf en geloo fme ik weet er alles van soms voel je je zo machteloos maar zet eens de stofzuiger aan of ga lekker de was vouwen in de kamer ernaast en je zult zien dat het gehuil vanzelf wel stopt. misschien zal hij de eerste keer tot de volgende voeding huilen maar het zal steeds minder worden. hoe vaker jij hem uit zijn bed pakt en weer terug legt hoe meer je hem ongerust maakt en in de war brengt. gewoon streng wezen. zolang je zeker weet dat er niets aan de hand is met hem gewoon laten liggen. dit is mijn ervaring en mening, wat de rest denkt weet ik niet. Succes ermee! het komt allemaal vanzelf goed!

carolien ben het jammer genoeg niet me je eens goed dat deze formule bij jouw werkt maar ben niet van mening dat je kind dan maar in de kinderwagen moet slapen omdat je het anders niet aan kan. ik ben juist van mening dat moeders vaak genoeg na het kind in bed gelegd te hebben gezellig bij de babyfoon gaan zitten wachten tot hij slaapt. je komt als het ware in een negatieve spiraal terecht als het dan niet goed gaat. ik vind dat je gewoon iets leuks voor jezelf moet verzinnen en jezelf moet bezig houden, als je zelf bezig bent gaat de tijd veel sneller en dan valt het reuze mee de tijd dat je kleine ligt te huilen. juist omdat je jezelf zo focust op je kind lijkt 5 minuten een eeuw! dit is echt mijn ervaring. kinderwagen is voor buiten en ze hebben niets voor niets een bed uiteindelijk zullen ze zich moeten overgeven. ga eens lekker een weekje oefenen met dat kind. echt een week lang alleen in zijn/haar bed leggen verder nergens anders ik denk dat je echt resultaat zult zien. ook al ben je aan het eind van die week helemaal op maar dan is het maar een week ipv 5 maanden! ik heb hetzelfde meegemaakt en allerlei tips genegeerd maar hoe dan ook op een gegeven moment na 4 a 5 maanden kom je toch weer terug om advies te vragen ook al weet je dat je hetzelfde verhaal zult aanhoren dus de RRR verhaal en die werkt toch als de beste! als ik verhalen lees van moeders die na 8 maanden nog steeds met hetzelfde probleem terug komt dan is het toch duidelijk dat die kinderwagen op een gegeven moment gewoon niet helpt?? of de box…er zijn ook zat vrouwen die wel tevreden zijn met de rrr oplossing…meer dan de vrouwen die het daar niet mee eens zijn…dit is mijn mening is verder absoluut niet verkeerd bedoeld verder weet je als moeder toch het beste voor je kind en geen twijfel aan dat je het verkeerd doet hoor! zoals ik al zei als deze formule bij je werkt blijf het dan zeker volhouden.

Hoi Anne,

Je mag hem al warm eten geven. Vindt ie vast lekker.

Jayden gaat om 17.30 de nacht in?
Vind ik wel wat vroeg. Kun je dat niet wat rekken?

Hij krijgt ook te veel flessen. Ik tel er 6. Dit is echt te veel.
Een schema van die leeftijd zag er bij ons zo uit:

half 7 flesje melk en rijstebloempap.
half 9 fruithapje en om 9 uur slapen.
half 12 flesje melk
12 uur slapen
half 3 wat drinken en koekje
5 uur warm eten.
6 uur flesje melk met rijstebloem en dan lekker slapen.

Niet meer om 20.30 en 23.30 fles geven. Lekker laten slapen tot de andere morgen.
Jij vindt het toch ook niet fijn om wakker gemaakt te worden.

Probeer om het te rekken zodat hij s avonds wat later gaat slapen, en later de fles krijgt, dan zal hij s morgens ook niet zo vroeg komen.

Groetjes Lisan.

het viel mij ook op dat je zoontje nog 6 flessen krijgt. mijne is pas 11 weken oud en sinds 2 weken krijgt hij 4 flessen van 210 per dag. toen de mijne opeens slaapproblemen kreeg vertelde de kinderarts mij dat hij behoeft had aan meer slapen tussen de voedingen dus dat ik telkens een fles moest laten vallen. sindsdien zitten we op 4 flessen en er zit tussen elke voeding 4 uurtjes, en zijn laatste fles krijgt hij om 19.00 uur en komt de volgende ochtend pas om 06.00 uur. hij slaapt sindsdien gewoon veel beter overdag en nacht. de kleintjes geven vaak zelf al aan en ik ben van mening dat je een kind niet moet wakker maken voor een voeding als ie in een diepe slaap is. die komt vanzelf wel wanneer hij/zij honger heeft en past vanzelf zijn schema wel aan. dat heeft de mijne ook gedaan. nu eet hij om 06.00 uur, 10.30 uur, 15.00 uur en 19.00 uur. en slaapt intussen echt 2,5 tot 3 uur achter elkaar. en als hij dan een keer niet wilt slapen overdag dan dwing ik hem daar niet aan toe en leg ik hem in box speelt dan een uurtje en dan is het weer voedingstijd, daarna slaapt hij weer aan een stuk door. misschien geeft de jouwe ook steeds aan dat ie geen behoefte heeft aan 6 flessen per dag waardoor hij steeds wakker gemaakt wordt, wat voor onrust zorgt maar heb je het zelf gewoon niet eens in de gaten omdat je je zo erg focust op zijn slaapgedrag! ik denk dat de jouwe makkelijk naar 4 flessen kan gaan. ga je nooit naar de cb? die zou toch al moeten aangeven dat 6 flessen teveel is voor zijn leeftijd? mijne is 2,5 maand jonger en zit er nu al aan. ik ken kinderen van 5 maanden die nu al op 3 flessen zitten per dag. niet om af te keuren hoor maar vroeg me af of dat nog noodzakelijk is zoveel flessen per dag.

Ik ga wel naar het CB en mijn dochtertje van 13 weken die krijgt ook 6 soms zelfs 7 flesjes per dag. Van de week kwam ze steeds weer midden in de nacht en dan heb je al weer een flesje extra. Ik maak mijn dochter ook alleen maar om 22 uur wakker voor haar laatste flesje maar de rest van de dag word ze zelf wakker. Ons probleem is dat ze maar 120 drinkt of zelfs nog minder soms. Ik kan er moeilijk meer in gieten. Maar ze groeit goed en ondanks dat ze 6 weken te vroeg was haalt ze nu wel al heel veel in. Ben nu 2 keer geweest op CB en elke keer krijgen we daar complimenten over. Het is niet zo makkelijk om te zeggen het moet zus of zo. Daar word ik wel eens heel onzeker van maar ik denk dan altijd maar hoe goed ze het doet en dat ik niet te veel moet vergelijken met anderen.

Ik heb verder niet echt tips voor de topic starter. Maar wat mij inderdaad ook opvalt is dat als je kindje wel goed slaapt je hem inbakert maar dat je dit overdag niet doet. Ik zou of wel inbakeren of niet inbakeren. Maar omdat je kindje s nachts wel lekker slaapt zou ik eens proberen om hem overdag ook in te bakeren.

jammer dat je niets aan mijn tips hebt. wilde alleen duidelijk maken dat als ze weinig drinken uit een flesje dat het dan vaak een teken is dat ze minder flessen per dag willen drinken en niet nog steeds na 13 weken om de 3 uur een fles. maak er lekker 4 uurtjes van en geef minder flessen op een dag zodat de eetlust weer kan verbeteren. ik dacht dat het duidelijk genoeg was. mijn kleine groeide verder ook goed en plaste en poepte ook nog steeds en dat cb complimenten geeft a la…maar het gaat toch om een tevreden kindje buiten alles om? nou dan moet je af en toe daar verandering in brengen en kijken of het helpt als je op zijn/haar wensen inspeelt. het heeft gewoon geen zin om 6 a 7 flessen aan te bieden per dag als ze die toch niet allemaal leeg drinkt, dat zal ze alleen nog uit de gewoonte proberen meer niet. maar goed over dat inbakeren was gweoon een tip, vind jammer dat je mijn tekst copieert in de zin van daar heb ik weinig aan. was gewoon een voorstel geen verplichting je heoft je kind ook absoluut niet met andere te vergelijken en vooral niet aan jezelf twijfelen maar ik denk dat je hier zit omdat je er niet uit komt toch? en daarom gaf ik je advies dat is de hele bedoeling ook van zo een site of je er niet mee eens bent is toch niet erg? je hoeft absoluut niet alle tips mee te nemen. pik er gewoon dingen uit wat je logisch lijkt en laat de rest maar lekker staan zou ik zeggen. en werkt het wel? tja dan ben je toch nog gelukkiger en je baby ook tevreden zeg ik maar altijd verder zal ik mijn mond maar houden want mijn advies vind je niet echt een advies dus heeft het ook geen zin groetjes selma!

Hoi tatlicatlaq,

Ik ben niet degene die het topic geopend heeft die de vraag gesteld heeft maar had wel gereageerd n.a.v. jou stukje. Heel vaak lees ik dat er dan waarschijnlijk minder flessen kunnen worden gegeven maar ik wilde alleen aangeven dat het niet altijd zo is. Mijn dochtertje is wel heel tevreden met dit aantal flesjes. Misschien dat ik daarom ook wel in het verkeerde topic heb gereageerd.

Het laatste stukje is weer voor degene die deze vraag heeft gesteld ik denk dat dat inbakeren beter is om de hele dag door te doen. Ik geef dus dezelfde tip als jou aan degene die de vraag heeft gesteld. Denk dat je daar overheen hebt gelezen

sorry sorry sorry vergeef me!!! ik dacht idd dat jij de topic starter niet bent hahaha dacht al wat raar als ze het zo goed doet wat is het probleem dan! neem me niet kwalijk als ze genoegen neemt met 120 en vaker de fles wil idd gewoon geven…als ze meer wilt dan geeft ze dat echt wel aan hoor! waarschijnlijk is ze daar nog lang niet aan toe en ook voor jou geldt vergelijk je kind nooit met een andere en voel je zeker niet onzeker! je doet het goed! dat de ene met 3 maanden al op 4 flessen zit en de jouwe met 5 maanden nog op 6 flessen zit zegt overigens helemaal niets! dit advies geef ik alleen maar aan moeders die een hele dag huilende kinderen hebben of eerder komen met de voeding dan geven ze dus eigenlijk aan dat ze meer wil slapen en minder flessen nodig hebben dat is tenminste mij zo uitgelegd door de ka en de cb. maar als het verder goed gaat gewoon zo houden hoor! nogmaals mijn excuses ben een beetje in de war nog heb het zelf ook niet makkelijk hoor mijne heeft weer sinds 3 dagen last van reflux dus vandaar, vergeef het me…

@tatlitactlac,

Voor reflux heb je Nutriton.
Even een paar schepjes in de flesvoeding en er komt geen melk meer omhoog.
Of heb je Nutriton al in huis?

Groetjes lisan