Moedeloos al 3 maanden geen avondeten

Lastig hoor!
Seth is ook geen grote eter (nooit geweest), maar eet redelijk, hij lust in ieder geval alles, dus wat dat betreft heb je er niets aan

Ik denk ook dat de tips van Miss T wel goede zijn, maar misschien heb je enkele ervan al gehad.
Seth is ook dol op rauwe paprika, die snoept hij dan tijdens dat hij het met een mesje snijdt (zijn eigen botte mes).

Verder kan je het nog proberen leuk op het bord te leggen, in de vorm van een gezichtje bijvoorbeeld. Of een bord met een plaatje eronder en dan op zoek gaan naar het plaatje (hapje, hapje).

Succes ermee, enne… als het allemaal niet werkt, zou ik er gewoon verder geen aandacht aan schenken, je hebt kans dat het vanzelf over gaat, maar er zijn helaas wel kinderen die altijd slecht blijven eten.

Liefs, Anne

Lilypie Fourth Birthday tickers

Waarom doet het je iets? Omdat je al een paling hebt en je gewoon wilt dat je kind gezond is, goed groeit en lekker mee-eet aan tafel en het dus gezellig is. Denk ik?

Erik eet steeds beter gelukkig, zelfs groente. Weet je wat hier werkt? Hem een klein stukje vlees geven en het andere stukje op ons bord laten met de mededeling: als jij opeet wat er nu op je bord ligt, dan krijg je dit lekkere stukje vlees nog. En 9 vd 10 keer werkt het (alleen met Hollandse pot, pasta eet hij prima zonder aanmoediging, gelukkig).

En wat hier ook werkt: Erik helpt sinds kort mee met koken, als hij wil. Hij mag naast mij staan en roeren in een pan of proberen het vlees om te draaien. Dan voelt hij zich een heel grote knul en legt hij papa later precies uit wat er op tafel staat en hoe lekker hij het gemaakt heeft. “Kijk maar, heel lekker!” Om vervolgens flink te eten

Tenslotte: hij heeft sinds kort z’n mesje uit z’n kinderbestek erbij gekregen (eerder had hij alleen een vork en sneden wij z’n vlees, pasta, etc.) en snijdt hij op zijn manier zelf zijn vlees en zo. Dan vindt hij ook een heel leuk en stoer spel, kunnen wij hem flink complimeteren, je ziet hem ‘groeien’ en hij eet een stuk makkelijker alles weg.

Ik denk ook dat belonen beter werkt dan straffen. Als jij niet gelooft in een beloningsbord, dan moet je dat niet eens gaan proberen. Dan gaat het ook niet werken, denk ik. Wat vindt René ervan?

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Poe wat een reacties, lees ze nu net allemaal pas want was gisteravond om kwart voor 9 met de ouders van nu me bed ingedoken

Het gaat hier indd niet alleen om de groente ook pasta ed moet hij niet, En als hij ook gewoon goed zou groeien maakte ik er verder ook geen punt van, al denk ik wel dat ze van een warme maaltijd niet echt aankomen maar hebben ze meer nodig voor de dagelijkse vitamine die ik nu in ieder geval dagelijks bijgeef. De warme maaltijden waar hij wel van aankomt eet hij wel (friet ed) Hij is op meer dan een jaar maar een halve kilo aangekomen had in begin januari eigenlijk een extra weegmoment op het cb maar lag toen met 40 graden koorts zelf in bed en voor René was het de eerste werkdag na de vakantie dus afgebeld en nog geen nieuwe afspraak gemaakt meer omdat ik het eigenlijk ook niet wel weten (hoezo kop het in zand steken)

@Miss T Met jou tips kan ik wel wat mee.
@Danielle, Dylano vind yoghurt ook heerlijk bij tijden maar hij krijgt indd niet te veel zuivel op een dag vanwege de slijmvorming.

Bord met plaatje heeft hij en dan indd verstoppen. Dus al geprobeert. Andere namen aan het eten geven, al gedaan. Mes heeft hij sinds kort ook en dat vind hij heel leuk, hij snijd het allemaal maar het gaat niet naar zijn mond

Rauwe groenten moet hij ook niet, het is net of hij weet dit is groente dus dat ga ik niet eten, want fruit eet hij dan weer wel goed. Wat hij eigenlijk maar keer per dag krijgt omdat ik wil voorkomen dat hij bij het avondeten al vol zit, dus meestal koekje of snoepje ´s middags. Maar ga toch ook maar fruit ´smiddags invoeren.
Ik denk sowieso dat ik hem overdag iets meer moet gaan geven omdat hij natuurlijk vanaf half 6 wakker is en door gaat tot ´s avonds half 7 , verbruikt een hoop energie.

Mriek beloningsbord geloof ik wel in maar Dylano is niet zo gemakkelijk te paaien dat bedoelde ik er eigenlijk mee, maar het proberen waard.

Verder lees ik straks alles nog even door want zal nu vast wel een deel vergeten zijn.

Liefs Michelle

Op e PSZ vn Fabienne besteden ze de laatste maanden veel aandacht aan groente en fruit. Ze maken van papier een leuke tas, knippen groente en fruit uit en plakken het op. Ze leren het benoemen en hoe gezond het is … ik moet eerlijk zeggen; ik merk dat Fabienne er wel het e.e.a. van opsteekt. Ze is geen groente fan maar bepaalde groentes eet ze graag en als k haar vraag in de supermarkt wat ze wilt eten dan is het vaak wortels en bloemkool. Stampotje gaat er ook wel in maar niet veel hoor. Uiteraard altijd beter als niets!

Succes met de tips …

Thema hier op de psz is nu eet smakelijk! Dus daar zijn ze er heel erg mee bezig. Vind het inderdaad wel goed, dat ze er daar ook mee bezig zijn!

Zoals je waarschijnlijk wel weet hebben wij met de oudste ook veel problemen gehad met eten…
Ik heb ruim een jaar lang vanalles geprobeerd, maar vooral genegeerd. Er wordt tenslotte altijd gezegd, als ze honger hebben gaan ze vanzelf wel eten?

Tja… en wat als de prikkel ‘honger’ nou niet als honger binnenkomt, maar als: niet lekker voelen, buikpijn…? En dus geen zin in eten?
Wel altijd voet bij stuk gehouden, dat hij aan tafel blijft tot: óf zijn bord leeg was, óf totdat wij ook klaar zijn en we met zn allen gedankt hebben.
(Als ie wél goed at, was dus beloning dat ie eerder van tafel af mocht en alvast gaan spelen of tv kijken).

Maar toen ie na een jaar helemaal niks gegroeid was, en zelfs afviel… werd het me te gek! We zijn naar een dietist gegaan, en nog weer nieuwe dingen uitgeprobeerd. Eten kun je nu eenmaal niet afdwingen… en het beste is als je het probeerd leuk te houden aan tafel, zodat ie niet steeds meer er tegenop gaat zien om te moeten eten.

We zijn toen fantomalt gaan gebruiken (extra caloriën in poedervorm) door zijn drinken heen (gewoon verkrijgbaar bij bijv. kruidvat), op zijn boterhammen een 3dubbeldikke laag boter (GEEN halvarine, maar margarine of liever nog roomboter). En met het avondeten, voor hem alleen maar maken wat ie wel lust. Maar dan natuurlijk niet elke avond friet, pannekoeken etc.

Aardappels lustte hij wel, maar niet met jus. Dus: gekookt en dan met mayonaise, gebakken ook met mayonaise, of: aardappelkoekjes! (in de mixer rauwe aardappels fijnhakselen, eitje erdoorheen en dan kleine ‘hoopjes’ bakken in de koekepan)
Macaroni/penne vind hij lekker.
Van vlees lustte hij de simpele dingen als kipfilet, varkenslapje, speklap, kleine gehaktballetjes, vis.
Voor groente ben ik met hem naar de supermarkt gegaan. Hem laten aanwijzen, wat lust je wel? Rode kool, bloemkool, boontjes, tomaat en mais.
Wel mag er nergens zout, peper of kruiden o.i.d. aan toegevoegd.

Dus heb een soort van weekmenu gemaakt, weet niet meer precies, maar bijvoorbeeld:
Maandag: gebakken aardappels met bloemkool en vis
Dinsdag: aardappelkoekjes met blikje mais en gehaktballetje
Woensdag: macaroni met ketchup, rauw tomaatje en kipfilet
Donderdag: gekookte aardappels, rode kool en speklap
Vrijdag: gebakken aardappels met boontjes en gehaktballetje
Zaterdag: friet met appelmoes en frikandel
Zondag: Heldere tomatensoep met gehaktballetjes en een broodje.

Zo heb je toch best een gezond, gevarieerd menu… Tja zelf wilden we natuurlijk wel wat uitgebreider eten, dus ik kookte meestal voor hem apart.
Dat hebben we een tijdje volgehouden, i.c.m. dus wat ik hierboven schreef. En toen is ie weer gaan groeien! Tot 4 jaar zat ie altijd op het bovenste lijntje in de groeicurve… is toen blijven hangen, en groeit nu keurig net iets onder het gemiddelde lijntje mee.

Inmiddels lust hij gelukkig wel wat meer. Is bijvoorbeeld opeens gek op lasagne!!! En da’s ideaal want daar kan ik heeeeeeel veel groente in verstoppen! Haha. Hij mag dan ook nooit in de keuken zijn als ik dat klaar maak, want als hij ziet dat ik ui, knoflook, prei, wortels etc. toevoeg… hmmmm weet zeker dat ie het dan nooit meer lust.

Nu kook ik eigenlijk nooit meer apart voor hem. Eten we een groente die hij niet lust, krijgt ie een tomaat of een blikje mais. En eten we vlees wat ie niet lust, krijgt ie een plakje ham.
Rijst heeft ie nog nooit gelust, als baby kokhalsde hij daar al van. Maar ben ik ook niet dol op, dus eten we niet vaak maar áls we het eten, maak ik voor hem macaroni.

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

Hi ik heb niet alles geregeld maar wat bij ons heel goed werkt is de omgekeerde wereld. Als hij niet wil eten zeg ik mooi zo want mama wil eigenlijk niet dat je je bordje leeg eet. Meestal is het bord dan binnen 5 min leeg. Zo niet dan heeft hij echt geen honger. Als hij het echt niet lust mag die het ook laten staan. Ik zie snel genoeg of hij het echt niet lust of dat het spel is. Gelukkig is damian nooit een moeilijke eter geweest maar als hij weleens zijn bui heeft werkt dit dus bijna altijd.

Hi ik heb niet alles geregeld maar wat bij ons heel goed werkt is de omgekeerde wereld. Als hij niet wil eten zeg ik mooi zo want mama wil eigenlijk niet dat je je bordje leeg eet. Meestal is het bord dan binnen 5 min leeg. Zo niet dan heeft hij echt geen honger. Als hij het echt niet lust mag die het ook laten staan. Ik zie snel genoeg of hij het echt niet lust of dat het spel is. Gelukkig is damian nooit een moeilijke eter geweest maar als hij weleens zijn bui heeft werkt dit dus bijna altijd.

hier is het sinds een tijdje ook heel wisselend. Ik maak er geen drama van. Soms eet hij goed, maar vaak ook helemaal niks. Ik ga nu meestal gewoon eten zonder hem te roepen. Hij roept dan meestal ’ nee eten’ dat negeer ik. Uiteindelijk komt hij meestal op mijn schoot zitten en begint na een tijdje mee te eten. Als ik weet dat hij moe is van de creche dan ga ik vaak op de bank zitten met mijn eten en dan krijg ik er ook nog wel wat in. Ik merk dat als ik er geen druk op leg, dat het dan beter gaat. Als hij helemaal niks eet, krijgt hij 's avonds ook niks anders, dus ook geen toetje. Als hij het proeft en niet lekker vindt dan geef ik hem wel iets anders. Hij vindt nu die Olvarit mijn eerste soepje lekker. Die geef ik dan met een boterham of broodje. Hij eet wel goed fruit, dus ik maak me er ook niet zo druk om. Ik eet ook niet als ik geen honger heb.

22-12-2009 colin geboren

quote:
Hi ik heb niet alles geregeld maar wat bij ons heel goed werkt is de omgekeerde wereld. Als hij niet wil eten zeg ik mooi zo want mama wil eigenlijk niet dat je je bordje leeg eet.

Haha, zo doe ik dat ook weleens! Dan zeg ik “En heb het lef niet om goed te eten!!!”. En tjoepa, dat vinden ze een uitdaging.

Groetekes, Sje

Nou beloningsbord gehaald eentje waar hij een autootje vooruit moet zetten, en dat vond hij toch wel heel leuk. Maar ja vanavond was ook niet zo moelijk te verdienen want we aten chinees omdat Madelon thuis was en tja dat vind hij lekker

Moest alleen wel lachen want hij had 1 hap op en wou hem al vooruit zetten
Maar als het niet werkt met de aardappels is dat misschien nog ,wel een plan. Nu hoefde hij zijn toetje weer niet, gek kind. Hij had teveel gegeten zei hij Had ook 2 keer opgeschept dus dat kon wel kloppen hahaha.

@Suszje
Dat is indd goed gezond en gevarieerd maar Dylano zou alleen de friet eten denk ik. Dan lust je zoon nog wel veel
Moet ik wel bij zeggen dat Dylano dat altijd ook allemaal gegeten heeft maar nu dus niet meer,

Liefs Michelle

Ow en het zeggen van dat kan jij niet op of jij mag niet eten ofzo werkt hier totaal niet

Liefs Michelle

Goh, dan eet dylano nog beter dan aaron denk!
Aaron krijgt alleen al rillingen als ie friet of chinees moet eten…heeft ie nooit gelust.
macaroni/spaghetti/rijst/bami/friet/pizza…niks daarvan…gewoon gekookte aardappels en ook geen gebakken want dan eet ie ook niet.

Hier het best etend: gekookte aardappels met rode kool en gehaktbal erdoorheen met jus en appelmoes…dat eet ie een half bordje (hij krijgt nooit veel op zijn bord)

Gr, Danielle

Hahaha, wij hebben een Dora beloningsbord en Eva denkt ook meteen dat ze vooruit mag als ze 1x goed geslapen heeft ofzo! dat is lekker makkelijk! Hopelijk werkt het bord!

@Danielle, Aaron lust wel weinig, maar op zich is het ook wel weer fijn dat hij geen vette zooi lust! Ik bedoel, Eva wil dat het liefst elke dag. Gebeurt uiteraard niet, maar ik wou soms dat zij dat niet zo lekker zou vinden! Gehaktbal met rode kool vinden ze hier ook smullen!

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Nou, ik heb vol verwachting mee gelezen want die van ons eet al 1,5 geen avond eten!

Op een paar dingen na zoals pannekoeken, droge pasta met kaas, aardappelkoekjes en kipvingers!
Het probleem met hem is dat hij niks wil proberen…dus wat hij denkt niet te kennen eet hij gewoon niet. dan zit hij liever de hele avond op de gang…stikt hem niks!

Maar dat idee van die beloningsborden lijkt me wel wat.
Beloning als hij iets nieuws probeert!

Maar…waar halen jullie die dingen?

Groetjes
ILoveMyBoy

En als je het op een andere manier klaarmaakt?
Ik heb ook lang gedacht dat ie echt niks lustte… maar ziedaar dus die lijst

Maar… ik moet t wel precies volgens zijn voorwaarden doen. Niet te hard en niet te zacht, niet te kleine stukken, maar ook niet te groot, het een gekookt, het ander rauw…

En je hoeft ook niet zo’n hele lijst… Ben er wel blij mee natuurlijk dat wij dat hadden.
Maar ik weet nog wel dat mijn broer vroeger elke avond een rauwe wortel, of rauwe witlof met kaas at. Dat was het enige dat hij lustte… Enne… die is bijna 2 meter en hij eet nog steeds bijna niks, hahaha! Maar is dus wel groot geworden.

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

@Suzje: even een verbetering, liever margarine in plaats van roomboter. Er zit in margarine namelijk evenveel vet en energie, maar in margarine zitten betere vetten dan in roomboter.

Liefs, Anne

@Ilovemyboy ik heb hem bij de action gehaald voor 0,79 cent

Miss T lijkt me wel wat maar ik ben snel klaar hahaha, Hij lust in principe alles wel maar eet het gewoon niet meer. Buiten pasta’s want dat heeft hij nooit lekker gevonden.

Liefs Michelle

Hier ook een slechte eter… met koemelkallergie… Kane eet nog steeds alleen potjes en is bijna 2,5… boterhammen en beleg??? alleen zoet… geen kaas, vlees etc.ontbijten een drama en dan op het KDV haalt hij de schade in en eet hij met de andere kinderen 2 en soms 3 boterhammen…

Ik hoop toch echt dat ik hem snel aan het gewone avondeten heb…

joyce Kurstjens-huber

jeetje wijfie ik lees het nu pas en ik schrik er ook wel een beetje van. dat het al zolang duurt bedoel ik want rico is nu aan maand 2 begonnen met nauwelijks eten van het avondeten en sinds een week eet ie ook zn brood amper meer op.
het hielp in het begin nog om te zeggen: zeg rico… oma heeft honger maar kan hier nie bij zijn wil je een hapje voor haar eten? en dan zo iedereen van de familie en vrienden afgaan
op den duur hielp dat ook niet meer en ook het dreigen met “geen toetje” boeit m geen zak meer. sterker nog, zn toetje wil hij niet eens.
gisteren friet gegeten met kip nuggets.
2 frietjes gegeten met tegenzin en geen kip nuggets. zn toetje (chocolade notabene) had ie ook geen zin in. “wil alleen drinken!!”

ik lees je topic dus even mee want als ik zo lees dat Dylano het al zolang volhoudt wordt ik ook nie blij van… daarbij zijn ze in veel dingen hetzelfde…dus