Zoals je waarschijnlijk wel weet hebben wij met de oudste ook veel problemen gehad met eten…
Ik heb ruim een jaar lang vanalles geprobeerd, maar vooral genegeerd. Er wordt tenslotte altijd gezegd, als ze honger hebben gaan ze vanzelf wel eten?
Tja… en wat als de prikkel ‘honger’ nou niet als honger binnenkomt, maar als: niet lekker voelen, buikpijn…? En dus geen zin in eten?
Wel altijd voet bij stuk gehouden, dat hij aan tafel blijft tot: óf zijn bord leeg was, óf totdat wij ook klaar zijn en we met zn allen gedankt hebben.
(Als ie wél goed at, was dus beloning dat ie eerder van tafel af mocht en alvast gaan spelen of tv kijken).
Maar toen ie na een jaar helemaal niks gegroeid was, en zelfs afviel… werd het me te gek! We zijn naar een dietist gegaan, en nog weer nieuwe dingen uitgeprobeerd. Eten kun je nu eenmaal niet afdwingen… en het beste is als je het probeerd leuk te houden aan tafel, zodat ie niet steeds meer er tegenop gaat zien om te moeten eten.
We zijn toen fantomalt gaan gebruiken (extra caloriën in poedervorm) door zijn drinken heen (gewoon verkrijgbaar bij bijv. kruidvat), op zijn boterhammen een 3dubbeldikke laag boter (GEEN halvarine, maar margarine of liever nog roomboter). En met het avondeten, voor hem alleen maar maken wat ie wel lust. Maar dan natuurlijk niet elke avond friet, pannekoeken etc.
Aardappels lustte hij wel, maar niet met jus. Dus: gekookt en dan met mayonaise, gebakken ook met mayonaise, of: aardappelkoekjes! (in de mixer rauwe aardappels fijnhakselen, eitje erdoorheen en dan kleine ‘hoopjes’ bakken in de koekepan)
Macaroni/penne vind hij lekker.
Van vlees lustte hij de simpele dingen als kipfilet, varkenslapje, speklap, kleine gehaktballetjes, vis.
Voor groente ben ik met hem naar de supermarkt gegaan. Hem laten aanwijzen, wat lust je wel? Rode kool, bloemkool, boontjes, tomaat en mais.
Wel mag er nergens zout, peper of kruiden o.i.d. aan toegevoegd.
Dus heb een soort van weekmenu gemaakt, weet niet meer precies, maar bijvoorbeeld:
Maandag: gebakken aardappels met bloemkool en vis
Dinsdag: aardappelkoekjes met blikje mais en gehaktballetje
Woensdag: macaroni met ketchup, rauw tomaatje en kipfilet
Donderdag: gekookte aardappels, rode kool en speklap
Vrijdag: gebakken aardappels met boontjes en gehaktballetje
Zaterdag: friet met appelmoes en frikandel
Zondag: Heldere tomatensoep met gehaktballetjes en een broodje.
Zo heb je toch best een gezond, gevarieerd menu… Tja zelf wilden we natuurlijk wel wat uitgebreider eten, dus ik kookte meestal voor hem apart.
Dat hebben we een tijdje volgehouden, i.c.m. dus wat ik hierboven schreef. En toen is ie weer gaan groeien! Tot 4 jaar zat ie altijd op het bovenste lijntje in de groeicurve… is toen blijven hangen, en groeit nu keurig net iets onder het gemiddelde lijntje mee.
Inmiddels lust hij gelukkig wel wat meer. Is bijvoorbeeld opeens gek op lasagne!!! En da’s ideaal
want daar kan ik heeeeeeel veel groente in verstoppen! Haha. Hij mag dan ook nooit in de keuken zijn als ik dat klaar maak, want als hij ziet dat ik ui, knoflook, prei, wortels etc. toevoeg… hmmmm weet zeker dat ie het dan nooit meer lust.
Nu kook ik eigenlijk nooit meer apart voor hem. Eten we een groente die hij niet lust, krijgt ie een tomaat of een blikje mais. En eten we vlees wat ie niet lust, krijgt ie een plakje ham.
Rijst heeft ie nog nooit gelust, als baby kokhalsde hij daar al van. Maar ben ik ook niet dol op, dus eten we niet vaak
maar áls we het eten, maak ik voor hem macaroni.

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)