Moedeloos al 3 maanden geen avondeten

Ik weet dat ze een fase krijgen dat ze niet of nauwelijks eten. Maar Dylano presteert het al om 3 maanden geen avondeten te eten behalve friet, pannekoeken, poffertjes etc. rijst gaat ook nog wel maar zodra ik met aardappels, vlees en groente aankom word er naar het bord gekeken en zonder 1 hap te nemen het bord weggeschoven. Zijn vlees wil hij nog wel eens opeten maar word ook steeds minder.

Heb alles al geprobeerd geloof ik. Negeren, boos worden en vanavond heb ik hem gedwongen totaal tegen mijn gevoel in, met het gevolg kind totaal overstuur,dat zijn eten uitspuugde,
ik boos het bord weggesmeten dus dat schoot helemaal niet op. Heb hem voor het eerst ook geen toetje gegeven geheel tegen mijn principes is omdat ik het een deel van de maaltijd vind. Hij vraagt er normaal nooit naar en nu toevallig wel dus zei nee krijg je niet, voelde me er totaal niet lekker bij, maar wel stand gehouden.

Merk dat ik nu toch makkelijker iets klaar maak wat hij wel lust om hem maar te laten eten zodat hij om de dag toch avondeten binnen krijgt. Kan toch niet de bedoeling zijn dat ik daar zo specifiek rekening mee houd.

Nu eet hij de rest van de dag wel goed, dus daar ben ik al blij mee.
Nu wil ik toch maar met een beloningsbord gaan werken al geloof ik niet dat dat gaat werken.
Verder wil ik net als ik bij Madelon gedaan heb, hem laten kiezen uit 2 van de 3 dingen (zij lust geen aardappels, die eet ze pas sinds ze 18 is eentje per keer )
En anders misschien maar beginnen met 1 hapje en zo opbouwen?

En waarom trek ik me dit zo aan omdat ik zelf ook altijd het advies geef negeren is omdat Dylano al veel te weinig weegt voor zijn lengte en volgens mij ook helemaal niets is aangekomen,

Iemand de gouden tip voor mij??

Liefs Michelle

Helaas geen gouden tip voor je maar ik hoop dat de tip nog komt.

Ik heb vandaag ook iets gedaan tegen mijn principe in en daar voelde ik me niet lekker bij, misschien heb jij voor mij een gouden tip … zal er zo een topic over openen …

Groetjes Esther

och vic en lexje eten al jaren geen fatsoenlijk avond eten… feta kaas ja daar leven ze op… dus geen tps van mijn kant

Ps ik lust zelf ook geen drol maar kook wel alles… en was gezegend met een oudste dochter die alles eet… daarna 2 jongens die pieren met hun eten en nu weer een dochter die het liefste alles van andere borden ook op eet… hebben de jongens geluk soms…

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Blij te lezen dat Dylano in ieder geval niet de enigste is, had alleen hoop dat het wel over zou gaan

Liefs Michelle

Heel herkenbaar.
Lieke was precies zo. Die at op een gegeven moment alleen nog pasta 's avonds.
Toen aten we inderdaad wat vaker pasta. Maar zelfs dat liet ze op een gegeven moment staan. En ondertussen kwam ze absoluut niet aan en was ze ook erg vaak ziek.

Totdat ze een keer straf kreeg voordat we gingen eten en toen riep dat ze wel mee wilde eten. Dus toen dacht ik, goh dat doet je wel wat. Vanaf dat moment moest ze twee happen groente eten, ze was toen twee. Natuurlijk zocht ze gelijk de grenzen op, maar ze koos nog voordat ze op de trap zat, eieren voor haar geld.
Ze heeft tot nu toe nog maar 1 keer even op de trap gezeten. Terwijl ik vantevoren dacht dat het een strijd zou worden die we waarschijnlijk toch niet zouden winnen. En dat het steeds een strijd zou blijven.

Inmiddels is ze drie en eet ze dus minimaal drie hapjes. Vaak komt ze erachter dat het toch best wel lekker is en eet ze meer.

Wat bij onze dames ook ontzettend goed werkt is belonen. Dan eten we bijv. pasta met salami. Ze zijn gek op salami. Ze mogen dan een extra stukje salami als ze bijv. 2 happen hebben gegeten. Dan is het bord zo leeg.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groetjes, Kirsten

Eva en Dylano doen veel hetzelfde en ja, dit dus ook weer… Ze eet ook heel erg slecht, behalve ongezond dingen. Ik herken het hoor. Eva eet overdag goed en heeft een gezond gewicht, dus ik laat het maar. Ze eet ook niet graag aardappels en groenten al helemaal niet. Ik heb ook alles geprobeerd en het helpt niet. DusS nu eet ze brood, pap, wat fruit en zuivel. Je kunt het er niet inproppen en het is nu eenmaal een peuterwapen. Heel vervelend, maar ik vrees dat er niet veel op zit dan het blijven aanbieden en hopen dat hij het eet als hij honger heeft. Dat doe ik bij Eva, zij klaagt nooit over honger en groeit verder ook wel. Denk ik. Dylano is wel een lichter jongetje, maar dat zal hij ook zijn als hij meer zou eten. Dat is zijn bouw. Als hij overdag gewoon eet, zou ik het toch een beetje loslaten, hoe irritant het ook is als je lekker gekookt hebt en je het zo in de kliko kan mieteren! Geen tip dus, maar meer een ’ ik snap het’!

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Die klep van Dion ging voor alles open tot hij een jaar of 1,5- 2 was.
Toen werd hij kieskeurig en nam zich steeds vaker voor niet te eten.
Als ik hem riep om aan tafel te komen om te eten was het eerste wat hij zei Toetje? eerst eten en wachten dat papa en mama klaar zijn, 9 van de 10 keer wachte hij netjes en smulde van zijn toetje maar sinds een paar maanden heb ik regels ingevoerd.
TV uit, netjes aan tafel zitten en niet zeuren, slabbertje om en minimaal 2 hapjes anders geen toetje, zit hij te klieren gaat hij op de gang.
Ik heb hem 2 keer op de gang hoeven zetten, wij straffen bijna nooit dus het heeft effect, hij ziet ons dan door het glas van de deur zitten en negeren hem en dat vind hij zo erg, als hij weer binnen mocht komen gaf ik een knuffel en vroeg hem of hij wist waarom hij op de gang moest en greeg dan een kus en ging hij toch maar eten.
Na een week of 2 consequent te zijn geweest (en nog natuurlijk) gaat het goed, hij eet alles maar soms gruweld hij van iets en dan is het ok hij heeft het geproeft en in dat geval geef ik hem in de avond nog wel eens een banaan of een kracker maar dit gebeurt niet vaak.
Ik kan me niet herinneren wanneer hij voor het laatst geen toetje heeft gekregen dus het gaat hartstikke goed, hij eet muisehapjes hoor maar beter dan niets of hij moet het echt heel lekker vinden

Het is voor een ouder harstikke moeilijk om het los te laten en het niet willen eten te negeren maar ik denk dat het ook een soort van gewoonte kan worden als het te lang duurt en moet je iets verzinnen om het te doorbreken, maar wat ??? je kan ze niet dwingen te eten, lastig hoor zeker wanneer je kindje ondergewicht heeft.

Ik weet niet of je iets met mijn verhaal kan maar toch.
Je zal het over een andere boeg moeten gooien en vast houden aan je plan want het duurt even voor je resultaat krijgt, misschien moet je hem idderdaat dat toetje niet meer geven, als hij over de dag genoeg zuivel binnen krijgt is het niet nodig.

In der tijd ging ik googlelen en las ik een verhaal wat me zo was bijgebleven, een moeder die haar kind strafde door eerst geen toetje te geven daarna bij niet eten de gang op en als laatste middel werd de knuffel ingezet daar moets ze dan niet mee slapen !!! … en het resultaat was dat als mama riep; aan tafel dat haar dochter naar boven ging en haar knuffel inleverder en uit zich zelf op de gang ging staan. Deze moeder waarschuwde dat ze heel dom bezig was geweest en dat je dat nooit moet doen.
Ik vond het zo zielig.

Michelle, ik denk ook dan je beter goed gedrag kunt belonen en slecht gedrag moet negeren in dit geval.
Dus ga lekker de creabea uithangen en verzin iets leuks in de vorm van een beloningsboord als hij goed gegeten heeft.

Lilypie Third Birthday tickers

Ten eerste: vervelend voor jou ik snap dat je er moedeloos van word.

Ten tweede: erg zielig voor dylano dat je het er ingepropt hebt bij hem…zou ik nooit kunnen.

Mijn zus heeft het vroeger ook bij haar zoon gedaan en nu is ie 10 en eet 2 hapjes van het bord…dus NIKS ermee opgeschoten…alleen heeft M een angst voor eten gecreeerd. (10 jaar en 25 kilo en groeit ontzettend slecht)

Je zegt dat ie verder overdag goed eet…dat is i.i.g. al erg fijn dus je weet dat ie daardoor al veel vitamines opde dag binnen krijgt.
Geef hem fruit ofzo voor hij naar bed gaat of yogurt o.i.d.

Aaron is op het moment gek op jogurt en krijgt dit van mij dus ook gerust 2-3 per dag…interesseert mij het dan dat het geen etenstijd is…hetis zuivel EN vitaminerijk.

Ik heb geen grote avondeter…maar mij maakt het echt helemaal niks uit of ie nou wel of niet eet…ik weet dat ie heel de dag genoeg voedselrijk eten binnenkrijgt.

Echt Michelle, zat het wat van je af hoe moelijk je het ook vind…Dylano is niet dom en merkt jou gefrustreerdheid en gestresstheid ook en vind het misschien daardoor wel moielijker om te eten omdat ie weet dat er heel de tijd op hem gelet wordt.

Suc6!
Gr, Danielle

Nog effe,
helpt hij jou mee met koken?
Aaron vind dat altijd leuk en als ik dan bijvoorbeeld een pot groenten opentrek (we eten ook veel vers hoor) en die zet ik dan vlka bij hem dan eet ie zo al wel 5-6 lepels groenten “koud” weg!
misschien is dat een tip om hem op het aanrecht erbij te zetten.

Aaron mag ook altijd helpen met snijden etc…

Ik zeg al…het is geen grote eter en soms niks…en hij heeft ook nog nooit zijn bord leeggegeten.
Maar…ik maak me daar nooit druk om.

Ik vind hoe rainbow het schrijft precies goed.

Gr, Danielle

Ehm…ik wil me nergens mee bemoeien hoor, maar in yoghurt zit nauwelijks vitamine en Dylano heeft zover ik weet al weleens last van benauwdheid toch, dus dan is teveel zuivel niet goed. Werkt nog meer slijmverhogend! Maar dat zal Michelle wel weten denk ik?

Groetjes Rainbow

Leuke tips hoor, om ze mee te nemen naar een groentenboer enzo! Dat helpt misschien wel? Misschien kunnen Eef en Dylano samen gaan? Of samen een tuintje aanleggen met verse groenten?

Groetjes Rainbow

In de babytijd aten ze hier redelijk goed, maar verder is het hier vrijwel altijd gedoe tijdens het avondeten. Hollandse pot dat eten ze wel, maar mooi niet dat deze keukenprinses elke dag Hollandse pot gaat staan koken!

Ze lusten eigenlijk alles, maar ze denken dat ze het allemaal niet lusten. Als een kind echt iets niet lust, dan gaat het vanzelf kokhalzen of het wordt er ziek van. Dus “ik lust geen courgette” geloof ik geen snars van, want je proeft het nauwelijks als het bijv. door een rijstprutje ofzo zit.

En er zijn best momenten dat ze wel wat beter eten, maar verder dan totaal 2 eetlepels (en dat is voor hun dan 8 muizenhapjes!) komt het meestal niet.

Ik heb er nooit een strijd van gemaakt, want ze groeien en ontwikkelen verder gewoon normaal, dus eten ze niet, dan eten ze maar niet. Ik heb wel al vanaf het begin aangehouden: niet eten, dan geen toetje! Ik zie het niet als onderdeel van de maaltijd, ik vind een toetje iets wat ze kunnen verdienen. Moet niet gekker worden zeg dat ze vrijwel niks nemen van hun avondeten, maar hun buikje wel rond eten aan een toetje. Daar beginnen we hier niet aan.

En ik moet zeggen, dat heeft al wel verschillende keren ertoe geleid dat ze wel degelijk gingen eten als ze wisten dat we een extra lekker toetje hadden. Zo hebben ze dan in elk geval weer een gerecht leren kennen om dat toetje te verdienen.

Maar goed, over het algemeen eten ze hier dus zo belabberd dat ik niet eens meer toetjes koop. Kon ze altijd weggooien en van dat geld kan ik veel leukere dingen doen.

Ze zijn nu 8 en bijna 7, hebben vrijwel altijd al belabberd gegeten (behalve als er frietjes of pannenkoeken zijn natuurlijk!), er is nog geen eind in zicht en ze zoeken het maar lekker uit met z’n tweetjes, zolang ze nog gewoon groeien.

Ik heb hier wel ingesteld dat ze 's ochtends niet extra veel ontbijt krijgen als ze de avond ervoor niet gegeten hebben. Normaal hebben ze aan 1,5 boterham genoeg 's ochtends en deze week vroeg de jongste weer eens om meer brood. Ik heb nog zo’n honger! “Wat heb je gisteravond gegeten?”. En dan zie je dat gezichtje al betrekken. Als ze 's avonds niet eten, zeg ik het er ook altijd bij dat ze maar beter wel wat kunnen eten omdat ze de volgende ochtend geen dubbel ontbijt krijgen.

Klinkt heel hard, maar op alleen maar ontbijt en lunch kun je niet leven. Ze zullen toch moeten leren dat de warme maaltijd er ook bij hoort. Ze hoeven hier niks te eten wat ze echt niet lusten, maar ze gaan geen grappen met mij uithalen door te zeggen dat ze iets niet lusten terwijl ze het nog nooit goed geproefd hebben.

Groetekes, Sje

ow, isorry dan ik wist niet dat Dylano dara niet tegen kan.

Maarre Rainbow: johgurt is zuivel ten top en dus voedselrijk!

Gr, danielle

Oh ja, waar je mogelijk wel wat aan hebt: ik geef gerechten weleens aantrekkelijke namen.

Eftelingboontjes, Sprookjescourgette, Ridders-van-Raveleijn-maaltijd.
Dan fietst het er wonder boven wonder vaak wel in!

Groetekes, Sje

Eet ie geen groenten rauw?
haha, misschien dat ik een gek kind heb hoor, maar rauwe groenten zijn hier vaak succesvoller dan gekookte. Dus als wij gekookte worteltjes eten, dan eet onze dochter daar een rauwe wortel bij! En die eet ze ook wel als tussendoortje.

Ze is hier ook geen goeie eter, maar zolang ze dingen als dit nog tussendoor wat eet, vind ik het wel prima! Zo doe ik tegenwoordig extra soepgroente in de macaroni, en ook in de soep ben ik daar niet te zuinig mee, dat eet ze dan wel lekker op!

@Danielle, tuurlijk is yoghurt prima, wij eten het ook veel hoor. Maar buiten calcium, kalk en vitamine B zit er niet veel in. Toch? Ik denk dan niet dat het een alternatief is voor warm eten, ik zie het meer als toetje of als iets extra’s, zoals jij het dus ook aan aaron geeft. Door zuivel schijnen kinderen juist snel vol te zitten, volgens het Voedingscentrum, dus dan eet Dylano straks misschien nog minder?

Groetjes Rainbow

Oh ja, ik gooi ook groenten door de macaroni enzo en dan eet ze het wel! Vreemd he? Komkommer is ze ook gek op. Maar volgens mij gaat het bij Dyalno niet alleen om geen groenten eten, maar net zoals bij Eef, om gewoon niets eten. Alleen vette ongezonde dingen, zoals friet (eet Eef ook het liefst elke dag).

Groetjes Rainbow

Het blijven gekke kleine wezentjes die peuters!
De enige dag ontbijten ze hier niet (jaja, ze doen alles samen)
En de volgende dag eten ze samen op een dag 7-8 plakken brood
Eten ze bij mij alles met vreselijk lange tanden, als mijn schoonmoeder oppast praat ze zo het brood naar binnen! Ik kan me er niet vreselijk druk om maken zolang ze maar groeien!

Wel vind ik het dan vervelend dat er eten weg gegooid word dat ik wel heb moeten betalen… Pff klinkt zwaar, maar als dochterlief een beker drinken ‘besteld’ om het vervolgens te laten staan, of om zelf door de goot te gooien (wat ze ook gerust doet) vind ik dat wel vervelend. En dat weet ze, dus gebeurt bijna niet meer gelukkig!

En het zijn niet alleen de kosten die aan eten en drinken zitten, het is ook de moeite die je doet om een maaltijd op tafel te zetten. Dat ze niet eten daar maak ik geen strijd van, maar dat ze er met een vies gezicht naar gaan zitten kijken of dat ze er de ieniemienie-stukjes uit gaan zitten graven die ze niet denken te lusten, daar kan ik me aan irriteren.

Ik heb ze weleens een vergelijking gegeven. Stel, jij maakt voor mama een hele mooie tekening en je hebt daar extra hard je best op gedaan. Je geeft die tekening aan mij en ik zeg: “Oh bah, weer een tekening met stift! Ik vind met potlood mooier! En wat een rare kleur roze zeg, die andere roze die je vorige week gebruikt hebt vond ik eigenlijk leuker”. Hoe zou je dat vinden, als ik dat zou zeggen over iets waar je heel veel werk aan gehad had?

Tja, en dan komt er met een klein stemmetje “Niet leuk”. Nou, en zo is dat nou voor mij als jullie elke avond moeilijk gaan zitten doen over het eten wat ik voor jullie gemaakt heb!

Dat komt dan even aan, maar vervolgens eten ze gewoon weer nagenoeg niks. Maar ze hebben in elk geval een idee hoe het voor mij elke avond moet voelen, dat gemiep aan tafel.

Groetekes, Sje

Jeetje wat lijkt me dat lastig. Gelukkig hebben wij nooit echt problemen gehad met eten. Onze kleine man vind bijna alles lekker. Hij heeft rond de sinterklaas wel een periode gehad dat hij niet aan tafel wilde en dan hielpen termen als zwarte pieten boontjes inderdaad erg goed.

Misschien helpt het om een soort van ritme in te bouwen dat je zoontje weet dat er zo gegeten gaat worden. Bijvoorbeeld helpen met tafel dekken.

Sterkte,

Chirley

Lilypie Third Birthday tickers

[img]http://lbdf.lilypie.com/R9vQp1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Pregnancy tickers” />