Pffff hopelijk hebben jullie tips/advies/meningen. Ik weet het allemaal echt even niet meer.
Om een lang verhaal even kort te maken. Mijn vriend was vorig jaar bezig met een pilotenopleiding. Hij zou dan piloot worden in de burgerluchtvaart. (Ja dus echt vliegen op die grote vliegtuigen waarmee je op vakantie gaat )
Hij had zijn theorie gehaald en was bezig met de praktijk. Nou kreeg hij ineens hele erge hoofdpijn steeds vaker en steeds erger. Nadat hij bij een neuroloog is geweest werd migraine vastgesteld (zit ook in zn familie) en hij is medisch afgekeurd en moest stoppen met zijn opleiding.
Hierna zijn we terug verhuisd naar Friesland. Daar kwamen we vandaag en we wonen nu veel dichterbij vrienden/familie.
Hij is vorig jaar Oktober begonnen bij UPC als netwerk administrator.
Dit werk vind hij absoluut niet leuk. Hij moest het verplicht aannemen door de wet WIJ waar hij in zat. Dat betekent weigering = geen uitkering.
Hij heeft het niet naar zijn zin, omdat hij de hele dag achter de computer zit en het werk ver beneden zijn niveau is.
Nou is het probleem dat er bijna geen werk is waarvoor hij een HBO diploma heeft… En sowieso ligt op het moment het werk niet voor het oprapen… Hij solliciteert echt heel veel en stuurt ook veel open sollicitaties. Tot nu toe dus zonder enig resultaat…
Hier komt het grote probleem… De migraine is terug en niet zo’n beetje ook… Stefan is zo ontzettend vaak ziek en als hij ziek is geld: De eerste 2 dagen krijg je niks uitbetaald, vanaf de 3e dag 70% van je loon…
Hij vult tot nu toe zijn dagen dat hij ziek was in met vakantie uren, want meestal is hij maar 1 of 2 dagen ziek van de migraine. Maar ja de vakantie uren raken een keer op. Ook missen we wel de reiskostenvergoeding die hij normaal anders krijgt. Nee we verbruiken de dagen dat hij ziek is dan ook geen benzine, maar hij krijgt meer reiskosten vergoed dan hij verbruikt… Dus we missen aardig wat…
Ik doe onze financiële planning en ik zie met elke keer dat hij ziek thuis zit onze planning verder en verder achteruitgaan… We bezuinigen al op van alles en nog wat…
Als ik dit had geweten, had ik liever nog gewacht met een tweede… Maar daar is het al te laat voor…
Ik wil best aan het werk, maar ik heb 2 hele grote nadelen. 1 dus dat ik zwanger ben en 2 dat ik als hoogste een HAVO diploma heb…
Ik weet echt even niet meer wat we moeten doen… We houden steeds minder geld over… Ik kan me de laatste keer dat ik nieuwe kleren heb gekocht voor mezelf niet eens meer herinneren, zo lang is dat geleden…
Nou zit ik te denken als straks de baby er is en die ongeveer 3 maand is, wil ik best weer een opleiding gaan volgen, zodat mijn vriend parttime kan gaan werken en ik ook.
Maar ik zou ten eerste niet weten wat ik zou moeten gaan studeren…
Ten tweede wil ik absoluut niet voltijd gaan studeren omdat ik echt absoluut niet mijn kinderen 40 uur per week naar een opvang wil doen…
Ten derde heb ik een lening bij de IBG die ik aan het terug betalen ben omdat ik al 1,5 jaar stufie heb gehad… Het liefst wil ik dus weer een opleiding doen die ook door de IBG is goedgekeurd, zodat mn lening word kwijtgescholden als ik een diploma heb. Maar we hebben geen geld om zelf 1,5 jaar studie te betalen… En 4 jaar een opleiding volgen zie ik ook niet zo zitten, dat duurt dan weer zo lang…
Wat een ongelooflijk lang verhaal…
Maar hopelijk hebben jullie ideeen… Ik ben een beetje opgeblust op het moment… Elke dag zit ik maar te piekeren en te stressen hoe het moet met onze financieen… Helemaal straks als we 2 kindjes hebben…
Ik kan mn vriend moeilijk zeggen dat ie met hele erge migraine maar mooi moet gaan werken en dat wil ik ook echt niet.
Ik wil hem juist graag ontlasten. Ik zou graag willen dat hij parttime kan werken…
Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie