Midlifecrisis!

Pffff hopelijk hebben jullie tips/advies/meningen. Ik weet het allemaal echt even niet meer.

Om een lang verhaal even kort te maken. Mijn vriend was vorig jaar bezig met een pilotenopleiding. Hij zou dan piloot worden in de burgerluchtvaart. (Ja dus echt vliegen op die grote vliegtuigen waarmee je op vakantie gaat )
Hij had zijn theorie gehaald en was bezig met de praktijk. Nou kreeg hij ineens hele erge hoofdpijn steeds vaker en steeds erger. Nadat hij bij een neuroloog is geweest werd migraine vastgesteld (zit ook in zn familie) en hij is medisch afgekeurd en moest stoppen met zijn opleiding.

Hierna zijn we terug verhuisd naar Friesland. Daar kwamen we vandaag en we wonen nu veel dichterbij vrienden/familie.
Hij is vorig jaar Oktober begonnen bij UPC als netwerk administrator.
Dit werk vind hij absoluut niet leuk. Hij moest het verplicht aannemen door de wet WIJ waar hij in zat. Dat betekent weigering = geen uitkering.
Hij heeft het niet naar zijn zin, omdat hij de hele dag achter de computer zit en het werk ver beneden zijn niveau is.
Nou is het probleem dat er bijna geen werk is waarvoor hij een HBO diploma heeft… En sowieso ligt op het moment het werk niet voor het oprapen… Hij solliciteert echt heel veel en stuurt ook veel open sollicitaties. Tot nu toe dus zonder enig resultaat…

Hier komt het grote probleem… De migraine is terug en niet zo’n beetje ook… Stefan is zo ontzettend vaak ziek en als hij ziek is geld: De eerste 2 dagen krijg je niks uitbetaald, vanaf de 3e dag 70% van je loon…
Hij vult tot nu toe zijn dagen dat hij ziek was in met vakantie uren, want meestal is hij maar 1 of 2 dagen ziek van de migraine. Maar ja de vakantie uren raken een keer op. Ook missen we wel de reiskostenvergoeding die hij normaal anders krijgt. Nee we verbruiken de dagen dat hij ziek is dan ook geen benzine, maar hij krijgt meer reiskosten vergoed dan hij verbruikt… Dus we missen aardig wat…
Ik doe onze financiële planning en ik zie met elke keer dat hij ziek thuis zit onze planning verder en verder achteruitgaan… We bezuinigen al op van alles en nog wat…
Als ik dit had geweten, had ik liever nog gewacht met een tweede… Maar daar is het al te laat voor…
Ik wil best aan het werk, maar ik heb 2 hele grote nadelen. 1 dus dat ik zwanger ben en 2 dat ik als hoogste een HAVO diploma heb…

Ik weet echt even niet meer wat we moeten doen… We houden steeds minder geld over… Ik kan me de laatste keer dat ik nieuwe kleren heb gekocht voor mezelf niet eens meer herinneren, zo lang is dat geleden…

Nou zit ik te denken als straks de baby er is en die ongeveer 3 maand is, wil ik best weer een opleiding gaan volgen, zodat mijn vriend parttime kan gaan werken en ik ook.
Maar ik zou ten eerste niet weten wat ik zou moeten gaan studeren…
Ten tweede wil ik absoluut niet voltijd gaan studeren omdat ik echt absoluut niet mijn kinderen 40 uur per week naar een opvang wil doen…
Ten derde heb ik een lening bij de IBG die ik aan het terug betalen ben omdat ik al 1,5 jaar stufie heb gehad… Het liefst wil ik dus weer een opleiding doen die ook door de IBG is goedgekeurd, zodat mn lening word kwijtgescholden als ik een diploma heb. Maar we hebben geen geld om zelf 1,5 jaar studie te betalen… En 4 jaar een opleiding volgen zie ik ook niet zo zitten, dat duurt dan weer zo lang…

Wat een ongelooflijk lang verhaal…
Maar hopelijk hebben jullie ideeen… Ik ben een beetje opgeblust op het moment… Elke dag zit ik maar te piekeren en te stressen hoe het moet met onze financieen… Helemaal straks als we 2 kindjes hebben…
Ik kan mn vriend moeilijk zeggen dat ie met hele erge migraine maar mooi moet gaan werken en dat wil ik ook echt niet.
Ik wil hem juist graag ontlasten. Ik zou graag willen dat hij parttime kan werken…

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Oh lastige situatie meid. Maar ga eens informeren bij instanties en de gemeente. Volgens mij zijn er potjes en subsidies die jullie wel kunnen helpen ook met je opleiding. Kijk anders of het leerlingwezen iets is voor je. Werken en leren. Enne laat een beroepentest doen, dan weet je wat bij je past. Enne die havo zou ik me niet zo druk om maken want er is op dit moment meer werk op dat niveau dat op HBO niveau.

Groetjes,

Michèle

In elk geval een dikke knuffel vanaf deze kant en hou je oog gericht op de hulp van boven

Wat jammer zeg, dat Stefan niet meer door kan gaan met zijn pilotenopleiding! Anders zou hij later heeeeel veel centjes hebben kunnen verdienen… Is echt een supergoede baan…maar daar heb je niks aan nu natuurlijk…Wat rot dat hij zo’n migraine heeft. Mijn vriend heeft dat ook en dan kan hij ook niet werken. Goed, na een dag is het over, maar ik weet hoe akelig dat is. Op zich mogen ze jou niet weigeren omdat je zwanger bent en een HAVO-diploma is gewoon een keurig dilpoma waarmee je echt wel werk kunt vinden hoor. ‘Maar’ HAVO meid, dat is niet ‘maar’ hoor, het is goed dat je die opleiding hebt. Daarmee kun je straks goed uit de voeten, je bent nog heel jong! Ik zou net wat Michele zegt informeren bij de gemeente of het leerlingwezen ja, werken en leren tegelijk. Ik kan de sitiatie niet zo goed beoordelen natuurlijk, maar ik zou toch proberen dat jij of Stefan full-time gaat werken…Met twee part-time salarissen is het denk ik best een zware dobber met twee kindjes. Het is dan fijn om wat ‘armslag’ te hebben in de vorm van een full-time salaris waar je alles mee kunt doen. De ander kan dan ook part-time werken, maar dat hoeft dan niet per sé. Het ligt er een beetje aan wat je allebei verdient, want misschien verdien je met 2x part-time wel net zo veel als met 1x full-time, dat moet je even bekijken? De vraag is, of jij met 40 uur werken er op vooruit zou gaan als de kindjes full-time naar het kdv zouden moeten. Ik denk dat je dan haast ‘voor niks’ zit te werken en niets is frustrerender dan dat! Geen wonder dat veel mama’s niet meer gaan werken, als het zich niet loont zou ik het ook niet doen! Allemaal zaken die je moet overwegen. Ik heb er allemaal niet veel verstand van, maar er zijn genoeg instanties die antwoorden voor je hebben en die je verder kunnen helpen. Jullie willen allebei wel, dat is het niet, alleen moet iemand voor jullie op een rijtje zitten wat het meest praktisch is. En haalbaar, gezien de migraine van Stefan. Ik hoop dat jullie er uit komen, want het zou heel erg jammer zijn als de komst van jullie kindje wordt overschaduwd door financiële zorgen…Begrijpelijk, want de rekeningen gaan door, maar het is echt jammer! Hou je ons op de hoogte?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Dankjulliewel
Gelukkig 1 financieel lichtpuntje, zie topic extra inkomsten voor gehuwden

Maar rainbow nee ik zou absoluut niet fulltime willen werken hoor. Ik wil er gewoon voor mijn kinderen zijn, dat vind ik nog veel belangrijker dan dure kleren en duur speelgoed
We hebben al eens gekeken als ik nu erbij zou gaan werken wat we dan in werkelijkheid over houden, nou dat is echt om van te huilen hoor. Niet alleen de kinderopvang he, maar ook je huur- en zorgtoeslag gaan naar beneden zodra je meer verdient. Dus het is niet eens zo gunstig…
Gelukkig hoeft het dus ook niet als die meevaller doorgaat

Maar waar het mij vooral om gaat is dat ik het zo lullig vind voor Stefan en ik hem wil ontlasten. Ja hij is degene met een HBO diploma en ook al was het andersom dan konden we nog de rollen niet omdraaien. Stefan heeft echt niet genoeg geduld om alleen met Sylvie te blijven. Ja 1 dag zou hij redden misschien, maar hij kan geen fulltime huisman zijn.
Maar hij zou veel liever dan wat hij nu doet actief bezig willen zijn in plaats van de hele dag achter de pc zitten. Hij zou iets willen doen waardoor je ook resultaat van je werk ziet. Ik merk gewoon aan hem dat als hij een dag ziek thuis is omdat hij migraine heeft hij er gerust een dagje extra bij neemt puur en alleen omdat hij het heerlijk vind om thuis te luieren Het liefst werkte hij helemaal niet en zat hij ook de hele week thuis. (Nou ja dat zegt hij nu, maar hij is nog nooit een dag (laat staan een week) alleen met Sylvie thuis geweest )
Het liefst verdiende hij zn geld met op de bank hangen en gamen Oh ja en koken en in de tuin werken
Maar zo is het leven nou eenmaal niet

Hihihihi, als ik het zo lees is Stefan liever lui dan moe? Dan denk ik dat er een geldboompje in jullie tuin moet komen? Mag ik dan een stekje? Zelf vind ik het trouwens ook altijd heel gezellig als mijn vriend thuis is en we lekker met z’;n vieren aan kunnen rommelen, maar ja, zonder werk geen brood op de plank en dan kun je ook niet elke dag winkelen of een keer naar een terras of naar de film enzo en dan verveel je je misschien ook wel na verloop van tijd? Ook in dat geval zou die geldboom ideaal zijn!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Pffff nee vervelen doet het echt niet
Vorig jaar leefden we van een uitkering. Stefan was wel op zoek naar werk maar het was erg moeilijk. Hij is in totaal 9 maand thuis geweest ofzo
We vonden het beiden heeeeeeeerlijk en missen het eerlijk gezegd best wel
Het was vooral ideaal dat hij voor en na de bevalling al thuis was, dus hij heeft heel lang al het huishouden gedaan

Nou het is niet echt dat ie liever lui is dan moe. Maar hij is vorig jaar dus gestopt met zijn pilotenopleiding. Daarvoor zat hij op het HBO. Hij heeft ernaast wel gewerkt maar dus nog nooit fulltime. En dat is in het begin gewoon even wennen. Zeker als je een baan hebt die eigenlijk niet aansluit bij je opleiding, onder je niveau is en de hele dag achter de pc hangen is
En hij ziet mij elke dag de hele week thuis zitten en dan denkt ie dat wil ik ook. Maar zo leuk is het nou ook weer niet Ik mis het werken best wel, vooral het sociale contact. En wonen we ook nog eens in zo’n gat waar niks te beleven valt Haha

Is het geen optie dat stefan misschien 3 dagen gaat werken, dit geeft hem minder druk en jij 2 dagen?? Zo heb je geen kinder opvang nodig maar kunnen jullie misschien wel aan een heel salaris.

Groetjes,

Michèle

Hihi ja Michele dat was het hele idee van mijn verhaal
Maar ja hij krijgt wel betaald op HBO niveau en ik op havo…

Grrrr ongelooflijk… Heel verhaal getypt… Drukt dat kleine monster hier mn pc weer uit…
Nou goed 2e poging…

Stefan word door mijn ouders behandeld en is al tig keer bij de dokter geweest. Heeft al veel verschillende medicijnen gehad. De laatste keer dat hij er was had hij eens een andere dokter. Ze zei dat hij veel te vaak hoofdpijn heeft voor migraine. Dus hij heeft en migraine en hoofdpijn ergens anders van. Hij moest zijn hoofd voorover buigen en zeggen of hij ergens spanning voelde. Dat voelde hij inderdaad in zijn rug. Zij vertelde dat zijn nekspieren gespannen zijn/klem zitten en dat het komt door zijn slechte houding. Daar krijgt hij dus ook hoofdpijn van. Hij heeft inderdaad een slechte houding want hij loopt met zijn rug/nek krom. Hij zit ook altijd onderuit in de auto en op de stoel/bank.
Zij raadde mensendieck therapie aan. Dit heeft hij toen hij jong was ook al eens gehad en toen heeft het even geholpen maar viel hij weer terug.
Mensendieck therapie word vergoed vanaf de 13e behandeling. Dat zou betekenen dat wij de eerste 12 keer a 28,50 zelf moeten betalen en dat geld hebben we niet…
Mijn ouders kunnen Stefan goed behandelen maar zijn houding verbeteren kunnen zij natuurlijk niet. Dat kan alleen hij zelf, maar dat lukt hem niet zonder hulp.
Dus we zijn nu aan het zoeken hoe we eventueel dat geld bij elkaar kunnen krijgen… Ik zit er aan te denken om mijn auto te verkopen en van dat geld die therapie dan maar te betalen. Ik vind zijn gezondheid natuurlijk miljoen keer belangrijker.
Als hij lekker in zijn vel zit hoeft hij ook niet minder te werken.

Oh enne andermans huishouden doen of op andere kinderen passen dat wil ik op het moment dus echt niet doen, want dat doe ik nu thuis zelf al elke dag
Ik zou juist graag even wat anders willen

Gewijzigd door - goudvisje20 op 13 Apr 2011 08:21:26

IS hij bekend dan met spierspanningshoofdpijn?
Want dat heb ik ook, en dat is bij mij op te lossen met 2 tot 3 keer fysiotherapie per 3 maanden, en daar heb ik nog nooit voor hoeven betalen.
Misschien dat dat iets is?

Ik ga even kijken in ons vergoedingenoverzicht van de zorgverzekeraar

@ Goudvisje daar zou ik nu even niet naar kijken want geloof me er zijn zoveel werkelozen dat ook een hbo salaris nu een stuk lager geschaald ligt. Ik heb nu zelfs vacarurtes waar ze maar 9.50 max op willen betalen soms gewoon omdat ze het kunnen stellen nu. Voor jou 10 anderen.

Groetjes,

Michèle

Ja dat is wel zo, maar Stefan verdient nu 12,12 in t uur en toen ik nog werkte zat ik op 9,70… Heel verschil. Bruto bedragen zijn dit he.
En Stefan is op het moment met een cursus bezig en als hij die heeft afgerond krijgt hij salarisverhoging.
Het beste is gewoon als die hoofdpijn weg gaat.

Hmm vaag ik zat ook op 12.00 bruto per uur bij het NOB maar ik heb echt geen HBO hoor. Ik weet niet wat je wilt maar voor aan kantoorbaan is. 2.200-2.400 wel op basis van 40 uur bruto heel gangbaar.

Groetjes,

Michèle

Ik heb alleen ervaring in de supermarkt Ik was toen trouwens 22.
Ik ben nu 24 en Stefan is 26. Dus hij zal sowieso altijd iets meer krijgen dan mij, omdat hij 2 jaar ouder is.
Ik wil echt absoluut geen callcenter doen, dat heb ik 1 keer gedaan en dat vond ik het meest vreselijke werk wat er bestaat

Hmm ja oke, ik heb wel 13 jaar ervaring op mijn cv staan, en ik ben 31. Al moet ik zeggen dat ik met mijn kantoorbaan over het algemeen meer verdien dan Mervin en die is 38, maar staat in de winkel. Geen slecht salaris maar minder dan ik verdien.

Maar ik zou gewoon nu alle potjes aanspreken waar je recht op hebt en als je tweede er straks is gewoon eens kijken naar een leuke startersfunctie enne misschien kun je op kosten van een instanie of gemeente nog wel een opleiding doen ook. Je bent nu toch thuis ga een zoeken en googelen. Niet geschoten is altijd mis.

Groetjes,

Michèle

Ben ik nou de enige die het echt lui vind, als je 1 dag migraine hebt, de volgende dag maar thuis blijft. Je verteld dat je de eerste 2 geen geld krijgt ook geen reiskosten. Als je dan naar je werk gaat krijg je dat wel. En volgens mij haal ik uit je verhaal op dat het wel gezellig is om met z’n tweeen de hele dag thuis te zitten, dat vinden wel meer mensen, maar iedereen moet gewoon werken. En als je financieel niet ruim zit, dan moet je niet al te kieskeurig zijn. Ik snap best dat je veel tijd met je kinderen door wilt brengen. Ik ben zelf thuis, maar als dat financieel gewoon niet mogelijk is zal je toch aan het werk moeten.

Ik denk dat het ook met instelling te maken heeft, als ik dit verhaal zo lees.

@delmira, zo’n instelling heb ik idd ook hoor. Tuurlijk, als je écht ziek bent blijf je thuis, maar zodra je weer een beetje op de been bent weer werken hoor.

Maar aan de andere kant, kan ik me het ook wel heel goed voorstellen dat je makkelijk een dagje extra thuis blijft als je het echt niet naar je zin hebt op je werk…
Maar eh, tja daar zitten dan wel financiele gevolgen aan.

Moet zeggen dat wij gewoon ontzettend veel geluk gehad hebben qua werk, mijn man heeft na het halen van zijn diploma eerst een half jaar via uitzendbureau gewerkt bij een bedrijf, totdat de werkgever van zijn stage (waterschap: overheid dus) hem vroeg of hij alsjeblieft daar wilde komen werken
Hoewel dat maar 2 jaar geduurd heeft, omdat toen door een fusie die functie kwam te vervallen kon hij kiezen, of een goede ontslagvergoeding (maar geen werk dus), of gedetacheerd worden naar een functie als TOA op een middelbare school. Hij mocht het eerst een paar maanden uitproberen. En dat beviel hem super, en heeft daar meteen een vast contract gekregen

En ik heb na mijn diploma 6 maanden thuis gezeten omdat ik nergens aangenomen werd. Uiteindelijk een tijdje in de supermarkt gewerkt, en daarna bleek het opeens veel makkelijker om aan werk te komen. Maar ik ben zelf nogal wispelturig hahaha dus heb een aantal jaar her en der gewerkt steeds voor een jaar. En nu zit ik bij mijn moeder in de winkel, en dat vind ik écht leuk om te doen, hoewel ik er niet heel veel mee verdien. (nu €10 per uur - en dan mag ik wel gewoon alle materialen voor mezelf gebruiken die ik leuk vind hoor , terwijl ik in mijn vorige baan 20,- per uur kreeg bruto…)

@ Suzsje hallo 20 bruto?? Wat deed je dan dat wil ik ook wel

Enne ik ben ook van kan ik op mijn bene staan en uit me ogen kijken werk ik, maar ik kan niet voor goudvisje haar vriend spreken maar uit eigen omgeving (zowel mijn vaders vriendin als een ex collega) weet ik dat Migraine soms iets meer inpact kan hebben dan een dag hoofdpijn.

Groetjes,

Michèle