Met duowagen in de bus

Ik heb voor Joey en Jessey een duowagen, ze zitten er achter elkaar in, Joey voorop. Wij hebben geen auto, dus ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer. Toen ik Joey nog in de kinderwagen had, ging ik gewoon met hem in de bus, maar nu durf ik niet goed met die grote wagen! Heeft iemadn er ervaring mee met zo’n lange wagen?
Het lijkt me alleen al moeilijk om in te stappen, want om zo’n hoge opstap te maken, moet ik de wandelwagen kantelen, en het zwaarste zit voor in! Een stoeprand is al behoorlijk lastig…
En als ik dan eenmaal in de bus ben, dan kan ik de wagen niet recht de bus inrijden, want dan blokkeerd hij het hele achterste gedeelte van de bus (met een kinderwagens etc moet je achter instappen en in het midden van de bus gaan zitten, daar is een ruimte met alleen twee klapstoeltjes)
Ik zou hem dan in de lengte van dat middenstuk moeten zetten, maar als er iemand met een rollator zit kan dat niet, en als er iemand met een rollator na mij instapt zie ik de boze blikken al voor me… Dan zou die rollator ingeklapt moeten worden, en moet diegene op een normale zitplaats zitten…
Pfff ik durf het echt niet goed, maar zonder bus kom ik de wijk nooit uit met twee kinderen…

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Hier is de stoep bij de bushaltes verhoogt om makkelijker in en uit te stappen en voor mensen met een rolstoel of rolator.

Ik zou de kinderwagen achterstevoren naar binnen trekken, dus eerst jij in de bus en de kinderwagen achter omhoog tillen. En als je de bus uit gaat ook weer achterstevoren.
Tja en het is dan maar even pech hebben voor andere mensen met kinderwagen of rolator die op dat stukje wilde gaan zitten, zij denken ook niet; als er nou iemand met een duokinderwagen in de bus komt hebben die een flink probleem

Bel desnoods met het busbedrijf om te vragen of je hulp mag verwachten van de buschauffeur en of er rekening gehouden is met een langere kinderwagen ect.

De meeste haltes hebben ze hier ook verhoogd, maar als die chaufeurs dan een halve meter er vanaf gaan staan, dan heeft dat nog weinig nut! Maar als de nus wel dicht naast de halte staat is achterstevoren instappen ook een optie ja! Wat dat betreft houden ze nergens rekening mee, ze zullen ook geen oud vrouwtje helpen met het inklappen van de rollator, dat heb ik al zo vaak gezien! Schandalig gewoon!
Volgens de officiele regels moet je de kinderwagen ook inklappen en je kind op schoot nemen, dat heb ik met Joey ook wel eens gehad! Wat mij betreft is dat gevaarlijker dan het kind in de wagen te laten, maargoed regeltjes he! Ze moeten alleen niet denken dat ik die duowagen in ga klappen en dan twee kinderen op schoot houd, dat vind ik pas echt gevaarlijk, en onhandig ook!
Ik ga zeker het busbedrijf bellen ja, stom dat ik daar nog niet aan gedacht heb! Bedankt!

Ik heb ook geen auto maar durf echt niet met de bus…en ik heb maar 1 kind!
Ik zie mezelf al helemaal staan daar bij de halte…

Komt de bus eraan en niemand die me helpt en ik moeilijk doen met kind, kinderwagen en tas! Brrrr!

Hoe doe/deed jij dat dan met 1 kind? kinderwagen inklappen kind op de heup en instappen??? lijkt me bijna onmogelijk.

Groetjes
Margot

Met 1 kind en kinderwagen kan je nog wel makkelijk de bus in hoor, hoef je je kind niet voor uit de buggy te halen.

Gewoon buggy optillen en klaar…

Naja zeg ik ook wel makkelijk want ik heb een lichtgewicht buggy dus dat is altijd makkelijk!

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

Nou, mijn buggy is ook niet heel erg zwaar maar… gewoon optillen??

Of jullie zijn superwoman of ik ben een watje… haha!
Alleen Thoby al is 13 kilo! En dan met kinderwagen en al…hupsakee doen we even?

Ik geloof niet dat ik dat zo makkelijk even de bus in til met daarbij ook nog een loei van een tas met al zijn zooi erin om mijn schouder…

Ben ik abnormaal?

Groetjes

ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er niemand is die even een handje wilt helpen als er iemand met een kinderwagen in stapt. Ik ben ook al een paar keer met trein, bus of tram op pad geweest en had daar dan ook de kinderwagen bij me en er was altijd wel iemand die een handje wilde helpen. Ik had ook al een manier gevonden om de wagen zelf in de trein te tillen, die opstap is groter dan bij de bus, en mijn wagen was echt geen lichtgewicht, maar het is te doen.
Met een duowagen is het even een ander verhaal, maar ik denk dat je je er misschien drukker om maakt dan nodig is. je staat eigenlijk nooit alleen bij de halte, dan mag je toch wel iemand vragen om een handje te helpen? Wat zou jij doen als je een ander ziet klungelen?

Ik zou zelf altijd helpen, doe ik ook voor ouderen met zo’n rollator… Die dingen zijn pas zwaar, en sommigen krijgen hem echt niet de bus in!
Met alleen Joey reed ik zo de bus in, ik til echt niet de hele buggy op hoor! Zo superwoman ben ik ook niet
Het probleem met de duowagen is alleen dat hij echt loei zwaar is, ook als ik hem alleen kantel op de achterwielen, want Joey zit met zijn bijna 12 kilo voor in. En als de bus dan weer eens een eindje van de halte afstaat, dan vrees ik dat ik het nooit voor elkaar krijg! Er staat bij ons zelden iemand bij de halte, het is een rustige wijk wat OV betreft, dus dan maar hopen dat er al iemand in de bus zit, maar dat is vaak maar de vraag… De halte bij ons huis is de tweede op de terugweg vanuit onze wijk naar het station…
Ik heb connexxion inmiddels gebeld, en ik ben wel welkom met de duowagen, maar ik hoef geen hulp van de chaufeur te verwachten… Hij mag niet bij zijn kassalade weg!
Nou ja, eerst maar eens oefenen met Danny erbij, en wie weet durf ik het dan binnenkort wel aan…

probeer in ieder geval dat als je gaat er rustig onder te zijn, als je je van te voren al druk maakt of het wel goed gaat komen, gaat het waarschijnlijk mis.
Misschien een stom idee van mij hoor, maar kan Joey al los lopen? Is het anders niet een idee om hem bij de halte, als de bus eraan komt, uit de wagen te halen, in de bus te tillen, dan is de wagen wat makkelijker te hanteren misschien. En als je dan de bus weer uit bent Joey weer terug in de wagen zetten? Of zet hij dan de boel op stelten? Ik zat zo eens te denken wat ik waarschijnlijk zou doen, maar misschien is het een stom idee.

nee, helaas kan Joey nog niet lopen… Dat zou inderdaat makkelijker zijn met in en uitstappen. In de bus zelf zou ik dat weer niet aan durven, want hij zal zeker de boel op stelten zetten, haha! Ook als ik hem dan weer terug zet in de wagen vrees ik… hij heeft echt een hekel aan de gewriemel met die gordeltjes enzo! Hij schreeuwt alles bij elkaar!

oh da’s jammer, sja dan moet je gewoon altijd iemand vragen om mee te gaan, heb je altijd hulp bij de hand hihi (waar woon je, ik wil wel helpen hoor!)

Nou hier dan een reactie van een buschauffeur.

Ik heb de opdracht om ten alle tijde achter het
stuur te zitten, maar stap stiekum nog wel eens uit om te helpen.
Volgens mij zijn er tegenwoordig bijna overal, speciale stoepranden aangelegd om met de banden tegenaan te rijden, en ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat als je iemand met rollator, kinderwagen of rolstoel, bij de halte ziet staan, dat je er dan een “halve meter” vanaf gaat stoppen.

De duowagen is gewoon toegestaan en ook bij ons mag hij gewoon blijven staan mits hij op de rem staat.
Ik heb meerdere keren zo’n wagen in de bus gehad zonder problemen, en een oude gezegde is “oefening baart kunst”

Liefs Wendy

Lilypie Vierde Ticker

Lilypie In verwachting Ticker

Ik woon in Enschede, en de meste haltes zijn aangepast aan de bussen, zodat je makkelijk in en uit zou kunnen rijden. Maar ik heb de pech dat de halte bij mijn huis nog gewoon heel laag is, en het is zo’n peronnetje waar een fietspad achterlangs loopt. Dat peronnetje is 3 stoeptegels breed, dus daar krijg ik sowieso de wagen al niet over dwars op… Dat word dus schuin instappen, pfff!

Duowagens zijn hier ook gewoon toegestaan, en misschien zijn er hier ook wel aardige chaufeurs die je helpen hoor, maar ik heb het nooit gezien, terwijl ik echt heel veel met de bus ga. Zo zielig als zo’n oud vrouwtje staat te stunte;en met de rollator ook… En de chaufeur kijkt dan gewoon toe, beetje geergerd want anders komt hij te laat… Dan sta ik zelf altijd maar op om te helpen.
Bedoel je met die haltes waar je met de banden tegen aan kan rijden, van die stoepkanten met zo’n ronde hoek…? Tjee hoe leg ik dit uit, hihi! Die hebben ze hier alleen bij de haltes van de busbanen, en zo’n busbaan loopt hier helaas nog niet

Morgen gaan we met z’n 4-en even de stad in, en dan is mijn vriend er bij, dus dan kan ik oefenen Als het helemaal niks word kan mijn vriend me helpen! Ik ben benieuwd, misschien stel ik het em inderdaat allemaal stukken moeilijker voor dan het is

hmmm Enschede, nee dan kan ik niet zomaar even met je meegaan om te helpen, da’s een beetje uit de slinger Maar succes met oefenen morgen en je zal zien dat het beter gaat dan je verwacht had!! Laat je het even weten, ben wel benieuwd.

Dat is inderdaad niet gemakelijk.
Het is dan al zwaar en met die tas…
En hier stoppen de bussen ook graag een meter van de stoep.
Of staan er net wagens geparkeerd waar het niet mag.
Niemand helpt (tenzij een enkele keer) en iedereen kijkt boos omdat je met een kinderwagen opstapt.
Wij moeten met onze kinderwagen gaan staan aan de klapstoeltjes.
Soms is de bus volledig leeg, zitten er mensen op de klapstoeltjes waardoor ik heel de doorgang blokkeer terwijl de bus zich vult en zij willen zelf niet opstaan.
Met als resultaat dat ik soms liever een uur te voet ga dan op de bus…
Maar als het dan zo’n winterweer is, is dat allesbehalve leuk

Liefs
Tanja

Wij zaten pas in een bus richting Aken en er stonden al twee buggy’s op de buggyplek. Bij een andere halte moest er nog een rolstoel bij en ik dacht: hoe gaat dit passen??? Nou, het paste! Vraag me niet hoe het gelukt is, maar het ging wel… Beetje passen en meten maar er is ruimte genoeg.

Wat ook nog mijn verbazing schertste was de oprij-plank die die bus had. Bij de achterdeur zie je op de vloer een ringetje. Als je dat ringetje omhoog trekt, trek je zo een plank omhoog die je naar buiten kunt klappen waardoor je daarna eenvoudig met buggy of rolstoel de bus in kan rijden. Snap je het nog? Weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar misschien dat onze buschauffeur weet wat ik bedoel? Ik weet ook niet of alle bussen het hebben, het was bij zo’n bus met zo’n lage instap.

Ik kan zo even naar Enschede rijden om je de bus in te helpen Mama_snoekie!!
Woon zelf in Almelo(ooooooooooooo) hahahha

Heey wat leuk! Nog een tukker hier dus
Een oprijplank hebben de meeste bussen hier ook wel… Maar dan moet je eerst een sleuteltje halen bij de chaufeur, en bovendien zijn die weer echt voor rolstoelers bedoeld…
Ik ga morgen ook even aan de chaufeur vragen hoe het, mocht het echt moeilijk zijn in mijn eentje, over het algemeen gaat, of ik iets kan verwachten van de chaufeur of misschien inderdaat die oprijplank… Bij de klantenservice noemen ze natuurlijk alle officiele regeltjes op, maar wie weet gaat het in de praktijk ook wel weer anders…

Inderdaad nog een tukker hahaha…

Hier de buschauffeur weer

Ja het klopt dat er een luikje zit voor invaliden, maar zoals het woord het al zegt is dat weer heel krom alleen voor invaliden

Tenzij je een een chauffeur hebt die zich strikt aan de regels houdt,
willen ze je wel helpen.
Vraag het gewoon eens brutaal, en misschien gaat het met gezucht en gesteun, maar daar moet je maar gewoon lak aan hebben.

Nog een wijze gezegde dan maar, “brutale mensen hebben de halve wereld”

En als er geen plek is bij de klapstoeltjes dan maar in het pad, ze kunnen en zullen je niet weigeren,

Liefs Wendy

Lilypie Vierde Ticker

Lilypie In verwachting Ticker