Met bestek eten

Hallo,

Ik heb even een vraagje. Als ik de verhalen hier op het forum lees, merk ik dat toch al veel kindjes hier eten met een vork of lepel, en deze ook zelf hanteren. Zonet las ik dat ook over een meisje die net zo oud is al Tom.

Tom doet dat echter nog niet. Wel hebben we het af en toe geprobeerd, maar hij grijpt (bij een lepel) altijd de lepel vast waar het eten zit, en niet het handvat, ondanks dat we toch proberen duidelijk te maken dat hij het handvat moet vasthouden.

Mijn vraag is dus, vanaf wanneer kunnen kinderen dit, en is mijn zoontje laat hier mee? en hoe leer je het ze? want als ik het probeer voor te doen, en hem corrigeer, dan wordt hij boos, en dan lukt het al helemaal niet meer.

liefs woezel

Hoi Woezel,
hoe oud is Tom?
Ik vraag het me namelijk ook af, wanneer kun je hiermee gaan oefenen, aan de andere kant denk ik dat iets op een gegeven moment vanzelf gaat. Ik zag net bijvoorbeeld dat Joey een theelepel in mijn thee roerde en deze er daarna weer uithaalde en als ik zei “doe maar in je mondje” deed hij dit ook, met het juiste deel en dus ook een beetje thee. Ik verbaasde mij hierover en vroeg mij ook meteen af hoe hij dat zal doen met een bord eten. Dat het knoeien word zal een feit zijn, maar eens gaan ze het doen volgens mij, net als omrollen, kruipen en lopen enz…
Dus ik ben net zo benieuwd, maar denk dat we dingen vanzelf moeten laten gaan en die kleintjes niet perse dingen op willen leggen omdat wij vinden dat ze dat al horen te doen. Het ene kind is sneller met het 1 en de ander met het ander, toch?
Groet,
San

Morgan kan met een gewone nuby lepel eten als ik het opschep alleen nog niet echt goed opscheppen, met de oefenlepel van Prenatal kan ze wel een beetje opscheppen. Meestal laat ik haar als ze niet echt trek meer heeft maar nog wel wil eten een beetje aanmodderen. Het is echt een kwestie van door hebben en oefening baart kunst.

Groetjes,

Michèle

Thoby kan het ook nog niet.
Beetje hetzelfde verhaal als bij jou woezel, hij pakt de lepel verkeerd aan en wordt boos als ik hem probeer te corrigeren.

Ik denk dat het inderdaad per kindje verschillend is.
Ik maak me er (nog) geen zorgen over.

Groetjes
Margot

Ik denk ook dat het heel verschillend is per kindje.
Maar je kan natuurlijk wel met hem oefenen.
Geef de lepel zo aan, dat hij alleen het goede deel vast kan pakken bijvoorbeeld.
Eet hij wel met een vork?
Anders kan je daar misschien beter mee beginnen, want dat is makkelijker.

Seth eet al wel met vork en lepel, en het liefst ook zelf
Maar het lukt hem niet altijd.

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Toen Erik 13 maanden was, zijn we begonnen met brood eten met een gebaksvorkje. Voordoen en later deed hij het na. Daarna warm eten ook met een vork en ook dat ging uiteindelijk goed. Sinds kort (zonder dat we geoefend hebben) kan 'ie ineens ook met vork én lepel scheppen en het dan in z’n mond stoppen. Dus zonder de vork of lepel te kantelen. Dat deed 'ie eerder nog wel, dus alleen prikken met vork ging goed.

Dus ik denk dat je gewoon met een vork moet beginnen misschien en dan maar net zolang voordoen tot 'ie het doorheeft. Lepel ging hier dus ineens goed.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

ja hier hetzelfde probleem
ik ben met een nuby oefenbestekje gaan oefenen,
zowel lepel als vorkje.
maar goed probeerde eerst op fruit te oefenen (niet dat hij dat persee met bestek moet eten, brood ook niet maargoed om te oefenen is dat wel handig).
alleen hij zit gewoon te stampen in zijn eten dan haha.
toen ik laatst boerenkoolstamp had gemaakt dacht ik: zo nu met lepel proberen.
maar goed hij schept te lomp en zwiept er dan mee naar achteren zodat de boerenkool van zijn lepel is gegaan (op de grond)
en stopt dan de lepel in zijn mond, dan kijkt hij me aan zovan: mama er zit niets in mijn mond!!!
haha erg lachwekkend…
maargoed rico weet ook niet goed hoe hij dat ding moet vasthouden,
omdat als hij schept moet ie NET iets anders in zijn hand liggen dan als hij m in zn mond wil stoppen.
en dat gaat dus nog niet echt.
maargoed ik vind ze ook nog wel jong om het echt goed te kunnen hoor dus ik denk dat Tom echt niet achter ligt
alsi k hem zelf zijn bord geef ligt zn bord binnen no time tegen de grond aan omdat als hem iets niet lukt hij een uitspatting krijgt van iets gooien of iets te hard op zn bord slaan met de vork zodat het bordje een omhaal maakt

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Wij zijn ergens tussen de 13 en 14 maanden begonnen met een vork te leren eten. Eerst bij brood en dat ging al vrij snel goed, dus daarna ook met fruit, gebakken aardappels, vlees etc. Sinds 2 maanden ofzo eet hij zijn avondeten met een lepel. Maar hij vind het gelukkig ook nog prima als wij hem eten geven. Dus tussen het eten door stoppen wij hem ook een lepel in zijn mond.

Tom is niet laat hoor. Hij heeft er nu een mooie leeftijd voor te beginnen met vork en die lepel komt later vanzelf wel.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Jesse eet vanaf 13 maanden met een vorkje zijn brood en fruit. Sinds giser eet hij zijn groente ook met een lepel. Wij doen het nog wel op de lepel, maar daarna geven we de lepel aan hem. Fruit eet hij trouwens soms ook gewoon met zijn handjes.

Liefs

Sanne eet nu ook met lepeltje alleen moet ik het nog op haar lepeltje doen en hetzelfde geldt voor een vorkje. Normaal eet ze brood met haar handje alleen nu laat ik haar met vork eten zodat ze daar wat handiger in wordt. Ze prikt wel constant in haar bakje fruit en bordje brood en roert ook in haar groentebordje, Maar lukt haar nog niet. Soms zit er pardoes een fruitje aan en dan kijt ze me aan en eet het op, maar soms haalt ze het er ook af en stopt het met haar handje in haar mond. Ik zou zeggen gewoon blijven proberen. Misschien kun je hem het lepeltje goed in het handje doen en dat samen begeleiden naar het bordje? En anders laat hem, komt vanzelf, misschien kun je hem tussendoor met een ander lepeltje voeden.
Ik voed Sanne ook altijd met 2 lepeltjes.
Succes!

Groetjes Carolien

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Nou hier is het ook nog niks met het zelf eten… Hij wil het wel, sterker nog, hij eet helemaal niks als ik hem niet ook een bakje met een lepel geef, maar er komt niks in zijn mond! De vork gebruikt hij als kam, en de lepel dient als drumstokje voor op het tafelblad… Als ik niet uitkijk gebruikt hij het bakje met eten als hoedje…
Ik laat hem maar gewoon wat aanmodderen, en geef hem ondertussen zelf zijn eten nog… Het zal vanzelf wel komen neem ik aan…

Lilypie First Birthday tickers

hahahaha anouk
ooh… ja rico doet dat namelijk ook met die vork
haha zijn haren kammen! hilarisch!!
ook mijn kam gaat hij zoeken en kamt zn haar daarmee,
dat had hij al zo snel door, rico heeft weinig haar dus echt borstelen n hoef ik het niet te doen.
maar had het 1x geborstelt laatst voordat ik hem ging bijpunten en sinds dien gebruikt hij alles wat lijkt op een borstel of kam om zn haren te kammen
zelfs zijn tandenborstel

Brood eten hoeft rico echt niet met een vork te doen,
maar omdat brood het leren met bestek omgaan makkelijker maakt ga ik dat vanaf morgen ook weer proberen
ooh echt hij zit in zn sprong…is dit wel verstandig?

Gewoon doen Inge

Liefs

haha, zal het morgen proberen, laat wel weten hoe het gegaan is!

Inderdaad gewoon proberen.
Seth eet al vanaf 9 maanden zijn brood met een vork (toen zijn wij ook pas met brood begonnen), eerst hielpen wij en nu doet hij het al een tijd zelf.

Liefs, Anne

weet je wat het probleem vooral is met dat vorkje, dat is helemaal van plastic en is dus niet scherp genoeg om er echt iets aan te krijgen.
daarom valt het er al gauw vanaf en heeft rico zoiets van: bekijk het dan maar.
maar een ijzer vorkje mag dat dan ook?

nee wacht, nu spreek ik mezelf tegen.
een ijzer vorkje is dan toch ook veel scherper? dadelijk steekt ie perongeluk in zn oog ofzo?

Tja, welk vorkje is hier ook steeds weer een dilemma voor mij ja… Dat plastick ding prikt inderdaat geen broodjes vast, maar aangezien hij de vork als kan gebruikt, durf ik een van ijzer ook niet goed aan… Als ik zelf trouwens een stukje brood aan de vork prik en ik geef het aan Joey, dan pakt hij eerst de vork aan, en daarna pakt hij met zijn andere hand het stukje brood van de vork en steekt het in de mond! Dus ja, wat moet ik er mee… Ik hou dat bestek er in ieder geval bij zodat hij leert dat het bij eten hoort, maar verder verwacht ik er maar niet te veel van voorlopig.

Wat dat kammen met de vork betreft ben ik ook wel blij dat Joey nog niet veel haar heeft, want smeerkaas en haar is geen goede combi… Niet in die paar korte haartjes, dus vaslt al helemaal niet in een dikke bos!!!

Lilypie First Birthday tickers

Wij hebben van het begin af aan een gebaksvorkje gebruikt, en er nooit problemen mee gehad.
Ik blijf er ook altijd bij, maar hij heeft er serieus nog nooit mee geprobeerd om gekke dingen te doen!
Dus kan gerust!

Liefs, Anne

Hier ook al vanaf het begin een gebaksvorkje gebruikt. Nooit problemen mee gehad, Erik doet er niets geks mee. Gewoon proberen.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker