We hebben een groot meningsverschil over de aanpak van stout gedrag van Joey…
Als Joey iets doet wat niet mag, dan loop ik naar hem toe, zeg bijvoorbeeld nee je mag niet aan de dvd’s komen want dan gaan ze kapot, ga maar lekker spelen, wil je met de auto spelen of wil je een boekje lezen? Dan kiest hij iets uit en is er niks aan de hand. het kost wat tijd (30 seconden… haha) maar zo komen we er zonder driftbui uit. Ik vind het belangrijk om op ooghoogte uit te leggen waarom iets niet mag, en hem dan af te leiden.
Papa ziet dat anders, als hij Joey een dvd ziet pakken schreeuwt hij van een afstand NEE JOEY AFBLIJVEN!!! Joey doet het nog eens, en nog eens en nog eens, en papa schreeuwt steeds harder en bozer, tot hij er genoeg van heeft en trekt Joey dan bij de dvd’s weg en zegt ZO, DAAR IS JOUW SPEELGOED! Gevolg, Joey gaat huilen, krijsen, op de grond slaan en zichzelf slaan, wil de komende 10 minuten niks, ook niet getroost worden…
Ik heb papa al 1000 x uitgelegd dat het zo alleen maar langer duurt en dat er zo twee onnodig kwaad en verdrietig worden… Hij is echter van mening dat Joey ‘‘gewoon te luisteren heeft’’. Papa is de baas, en er word niet onderhandeld. Mijn aanpak zorgt er volgens hem voor dat hij later over mij heen loopt…
Nou ben ik benieuwd wat jullie vinden?
Groetjes Anouk