ben het met bieb eens: ook nieuwsgierigheid hier ![]()
maarre: ik heb twee neefjes, een is er 4,5 en zijn broertje is bijna 2.
kleine broer is nogal ondernemend, druk. en door zijn leeftijd natuurlijk nogal lomp. met speelgoed,lopen etc.
grote broer, die vond zo’n klein broertje wel leuk, toen ie nog in wieg en box lag, maar nu, nu “zit ie heel de tijd aan mijn speelgoed” “hij maakt alles stuk” “dat mag je niet doen” en meppen (van beide kanten trouwens
) en heel de tijd corrigeerd ie zijn broertje, naar wat ie gehoord heeft van zijn ouders, of wat hem zelf wel aardig uitkomt. “jij mag niet met de auto’s, dat mag ik alleen!”
kortom: die doen dat dus ook, voor de oudste is het denk ik en jaloers (eerst zelf alle aandacht, nu delen) en iets van: ik moet mijn plekkie, en mijn speelgoed verdedigen. want ja: er sneuveld nog wel eens wat, met zo’n wilde beer in huis ![]()
de kleinste is een tester: die doet niet liever als iets doen, en kijken wat de consequenties zijn, goed of slecht. slecht vooral is leuk, krijgt ie pretoogjes!
dus misschien is het zoiets ook wel bij jullie?
mijn “grote” neefje gaat nu wel eens alleen, of met een ander neefje van zijn leeftijd, op zijn eigen kamer spelen, met speelgoed waar de kleine niet aan mag komen.
daarmee heeft ie een eigen plek, eigen spullen, en ook effe rust.
die rust is voor beide dan trouwens, de kleine kan dan lekker beneden “alleen” spelen.
hoop dat je der wat aan hebt
Mo