Mama is de boe-vrouw


#1

Elke dag op het schoolplein, houdt Noah de hand van een andere mama vast, zodat ie niet met mij naar binnen hoeft.
Elke dag tussen de middag wil ie bij iemand anders een broodje eten.
Elke dag na schooltijd, wil hij ergens spelen.

Ik probeer consequent te blijven door te zeggen, dat er op maandag, dinsdag en donderdag niet gespeeld word… Alleen op Woensdag of Vrijdag.
En als ie dan ergens mag spelen, en ik haal hem op, gaat ie huilen, krijsen, gek doen, want hij wil niet mee, en wil daar eten.

Vanmiddag… 12.15uur vrij… Ik wil snel naar huis want Joël moet naar bed.
Noah zit op zijn fiets, en fiets met een andere mama mee, waarop ik zeg, Kom Noah fiets even door, want Joël wil naar bed…Maar meneer luisterd niet.
Ik sla op een gegeven moment af… die andere mama loopt rechtdoor, en Noah fiets met haar mee…Ik zeg Nee Noah vandaag kunnen we niet spelen, wij gaan vanmiddag weg…En Hij zet het op het krijsen…Echt ik denk dat de hele straat hem en mij kon horen…
Tot aan de achterdeur ging het zo…
Ik heb Noah gepakt op t aanrecht gezet, en gezegd dat dat vandaag echt niet kan…Dat jongetje had al een vriendinnetje om mee te spelen, en wij gaan straks nog weg… Nou echt de hel brak los… schoppen,slaan en roepen dat ik stout ben, niet meer lief etc.

Wat doe ik hier nu niet goed??? Ik twijfel zo aan mezelf… Alle mama`s kijken me aan op school met de blik… Jij bent een strenge moeder!

En ja ik ben misschien ook wel streng, misschien zelfs TE… Maar wat moet ik anders met hem?? Bij Noah moet ik wel consequent zijn.

Hoe kan ik met hem omgaan?Wat kan ik anders doen?
Heeeeeeeeeel graag jullie tips!

Liefs, Melanie



#2

Hm, vervelende toestand inderdaad.
Wat ik in elk geval altijd met onze meiden doe op een dag dat ze niet af kunnen/mogen spreken is, bij het ontbijt al zeggen “Vanmiddag kun je niet afspreken, want…”. Dan nog wil het weleens voorkomen dat ze dat 's middags vergeten zijn, maar dan volgt er in elk geval geen discussie of scène meer op het schoolplein. Zo’n hekel aan onderhandelende kinderen op het schoolplein, bah!

Dus mocht je dat nog niet doen, dan zou je dat in elk geval in kunnen voeren. Heeft-ie meteen al duidelijkheid, heeft-ie zich niet de hele dag verheugd op spelen bij een vriendje en dan valt het ook niet tegen als jij als je hem op komt halen zegt “je kunt vandaag niet afspreken”.

Verder zou je af kunnen spreken dat hij om en om thuis of bij een vriendje speelt. Dus vorige keer bij een vriendje gespeeld, dan kun je nu wel afspreken maar dan graag bij ons. Zelfs dat kun je er 's ochtends al bij zeggen “je kunt vanmiddag afspreken maar omdat je vorige keer bij een vriendje gespeeld hebt, is het fijn als je vanmiddag bij ons afspreekt.”.

En in een uiterste geval zou je nog met beloningsstickertjes kunnen gaan werken. En dan geen cadeautje in het vooruitzicht stellen maar bijv. een keer een extra lekker toetje na het eten, samen iets doen wat hij heel graag doet, in het weekend half uurtje opblijven en lekker bakje chips eten. Zoiets.

Ik ben persoonlijk geen voorstander van cadeautjes in combinatie met beloningsstickers, want ze zijn slim zat om van alles te zoeken waar jij een beloningssysteem voor invoert en zo krijgen ze door het jaar heen allerlei cadeautjes die ze niet gekregen hadden als ze zich zonder beloningssysteem goed gedragen hadden.

Het leven hangt niet aan elkaar van cadeautjes verdienen. Het is doorgaans niet meer dan normaal dan dat een kind zich gedraagt. Gedrag moet geen wapen worden om cadeautjes te verdienen want dan is het eind zoek.

Groetekes, Sje


#3

Helaas heb ik alles al geprobeerd wat je verteld Sje
Ik heb ook vanmorgen al verteld, dat er niet gespeeld kan worden.
Hij ziet zijn vriendjes natuurlijk afspreken met andere kindjes, en dan wil hij zelf ook graag mee.

Wat hij precies met de andere mama`s heeft weet ik niet, die zullen vast liever zijn dan ik haha.
Ik probeer mijn kinderen ook goed op te voeden, maar heb het gevoel dat ik het alleen maar slecht doe.

Gister avond was ik bij een vriendin en zij zegt tegen mij, Jij had nooit kinderen mogen krijgen! Nou… Echt… Ik hou van mn kinderen, en doe daar alles voor, en ja soms kom ik er niet meer uit,en zijn ze zo gigantisch vervelend dat ik ze op hun kamer zet, of een andere straf geef.
Maar is dat dan zo erg???

Liefs, Melanie



#4

Oh meid, ik schrik me rot! Wat zegt jouw vriendin nou? Wat een walgelijke opmerking! Wat bedoelt ze daar nou mee? Jeetje, dat is nogal wat om tegen iemand te zeggen! Mijn kinderen zijn uiteraard ook weleens irritant, at is toch normaal? Moet je daar dan als moeder niks van zeggen? Jeetje. Die vriendin heeft zeker geen kinderen? Ik vind het een belachelijke opmerking, zoiets zou mij echt pijn doen! Ik weet niet of je inderdaad heel streng bent (zal wel meevallen denk ik), maar dan nog is het jouw/jullie keuze. Het zijn jouw kids! Dat gedrag van Noah kan ik niet zo goed verklaren, maar dat zal misschien hooguit te maken hebben met het feit dat hij wat spelen betreft zijn zin niet van je krijgt. Iets anders kan ik er niet van maken. Blijf gewoon duidelijk, dan snapt hij het vanzelf wel een keer…en die vriendin zou ik ook even aanspreken op HAAR gedrag, vind het erg kwetsend naar jou toe!

Groetjes Rainbow

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers


#5

Sorry, maar iedereen die tegen mij zegt dat ik nooit kinderen had mogen krijgen, stuur ik regelrecht uit mijn leven en komen er ook nooit meer in!! dat is geen vriendin die dat zegt, tenzij ze bv zoiets zegt omdat je je kind mishandeld (wat hier niet het geval is ) dan zou het terecht zijn, maar verder moet iemand nooit zoiets zeggen!! Ik zou die vriendschap dus echt afkappen, en ook duidelijk maken waarom!!

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers


#6

Het is inderdaad heel erg kwetsend wat ze gezegd heeft, en ja ook zij heeft een kind… en dat zal ook niet altijd vlekkeloos verlopen.
Ik ken haar al mijn hele leven, zijn altijd samen opgegroeid, maar spreek haar ook niet zo vaak… gelukkig maar!!

En ja, ik kan soms best streng zijn, al zeggen sommigen dat ik juist te lief ben, en veel toelaat…
Ik ga denk ik sochtends maar heel duidelijk zijn tegenover Noah, en anders laat ik hem maar lekker gillen en gek doen op straat!
Maar wil ook niet over komen als een gek ofzo

Liefs, Melanie



#7

Je schrijft dat ie het elke dag doet…met een andere mama hand in hand naar binnen lopen…met andere mama fietsen.
Dus als jullie op school aankomen dan zoekt ie meteen een andere mama om mee naar binnen te lopen???
Hmmmm…wat kan daar de reden van zijn???
Ow ennu…die vriendin is zelf heilig?

Ik doe het zelf altijd zo met Aaron dat als ie stout is dan zeg ik: Aaron ik wil niet dat je …dit of dat doet want dat mag niet!
Doet ie het nog een keer erna dan met harder stem zeg ik het nog een keer en luister is daarna nog niet DAN gaat ie of de hoek in OF ik stop met spelen met hem (daar heb ik hem meer mee)
Jij zal toch ook eerst wel waarschuwen of niet?

aaron wil nergens anders spelen en hij wil dat vriendjes alleen maar hier komen maar dat is hier nog maar 1x met een klassenvriendje voorgekomen.(kwam de mama ook mee).

Ja, Maak noah smorgens gewoon goed duidelijk : "noah vandaag mag er een kindje hier spelen oke?"
Of “vandaag mag jij als je wil ergens gaan spelen”.

Gr, Danielle


#8

Klopt Danielle… Zodra we op het schoolplein aan komen lopen, gaat ie naar 1 bepaalde moeder, (zij zal vast heel leuk en lief zijn), en pakt dan haar hand.
Ik heb al vaker tegen Noah gezegd, Noah, nu wil ik dat je bij mij blijft staan, die mama heeft zelf een kindje wat ze naar binnen moet brengen, en ik wil jou graag naar binnen brengen.

Soms reageerd die mama erop van “Ach maakt niet uit hoor”.
Maar ik wil dat niet elke dag hebben,…Kom op, ik breng hem niet voor niets weg hè.

En nee mijn vriendin is zeker geen heilige haha, daar mag haar zoon gewoon ALLES! En tja bij mij niet.

Noah`s vriendjes willen niet hier spelen…heb 1 keer afgesproken met de moeder (Zij is ook diegene waarvan Noah haar hand pakt), zodat haar zoon bij ons kon spelen, en dit ging vorige week vrijdag niet door, omdat haar zoon niet wou spelen bij ons…(ondertussen heeft ze wel met een andere moeder afgesproken) ook erg lullig!
Misschien kom ik bot over op kinderen ofzo dat ze niet bij ons willen spelen… ik weet het niet.

Ik zal het eens proberen morgen ochtend… maar denk dat ie dat smiddags al weer is vergeten!
Noah zoekt gewoon willekeurig een moeder/kindje uit waar die tussen de middag of na schooltijd wil spelen, en als dat niet kan…OEHHH, dan wens ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel even dat dat niet mijn kind is hihi…

Liefs, Melanie



#9

Ow…jee…(haha) maar je schrijft dat er geen kindjes bij jullie willen spelen!
Misschien is het wel zo (wat je zelf al schrijft) dat je bot of misschien afstotend op kinderen overkomt.
Ze zijn klein maar hebben snel wat door hoor.
Misschien heeft Noah er ook “last” van dat je bot overkomt en dat ie merkt dat andere mama’s wat meer relaxed zijn.

Hier spelen de buurkindjes het liefste hier ipv bij hun thuis met Aaron (dat doet ie wel he bij de burrkindjes spelen, dan weet ie dat ie zo naar huis kan als ie wil)
Ik ben heel gezellig (al zeg ik het zelf) naar de kinders toe (heb wel 7 jaar in de kinderopvang gewerkt he)…klets lekker met ze…geef ze een snoepje…drinken…doe een spelletje bijvoorbeeld ganzebord mee als ze willen…gewoon lekker ontspannen als hier kindjes zijn.

Misschien is het voor jou een tip(als je dat nog niet doet) om gewoon eens met Noah en een vriendje aan tafel domino of memory of iets te spelen en niet te streng te zijn als ze het verkeerd doen maar lekker ontspannen mee te spelen.

Ze zullen dan merken dat bij jullie spelen toch ook heel leuk kan zijn.
Suc6!

Gr, Danielle


#10

Ik ben dol op kinderen en trek altijd meteen naar ze toe. Je merkt dan dat ze vanzelf ook meer naar je toe komen, meer gaan praten etc. Als kindjes hier spelen, spreek ik het kindje ook aan en zeg bv: soooo X eet jij zooooooveel boterhammen? Wauw! Ik maak er een beetje grapjes mee. Of ik doe even mee met het spel, al doe ik dat ook niet de hele middag hoor haha, veel te vermoeiend! Maar als je zo niet bent, kun je ook niet doen alsof…je bent wie je bent. De ene mama vindt dat leuk, de andere niet. Stiekem vind ik het wel fijn als Eva ergens gaat spelen, lekker rustig, maar ik zou het wel jammer vinden als ik zou merken dat kindjes gewoon niet graag hier zouden komen. Misschien zou je eens kunnen proberen wat Danielle ook zegt Melanie, een keer meedoen? Wie weet bevalt het je prima en zo niet, dan is het toch ook goed?

Groetjes Rainbow

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers


#11

Sorry, ik ben er heel slecht in, om met kinderen te spelen… Ik heb stage gelopen op een kinderdagverblijf, basisschool…maar ben er mee gestopt…ik kan dat niet.
Ik speel ook weinig tot niet met mijn kinderen, (wil soms wel even een half uurtje met blokjes spelen, maar dan heb je het wel gehad…
Andere kindjes zijn hier altijd welkom, en zal dan ook echt wel even met ze spelen… maar zo zit ik niet inelkaar…

Klinkt dat vreselijk afstandelijk en bot hè…

Meestal speelt Chris de hele avond en weekend met hun,en houdt ik me meer bezig met het huishouden etc.

Ik heb met Noah vanmorgen afgesproken, dat wanneer hij voorschooltijd, tussen de middag en na schooltijd goed luisterd, hij 3 streepjes kan verdienen, bij 5 streepjes heeft ie 0.50 cent verdient, en daarmee mag hij zelf weten wat ie doet… (snoepjes kopen, iets uitzoeken bij de action, maar hij mag het ook gaan sparen, zodat ie wat later een groot iets kan kopen!
En hij heeft zich er aan gehouden, en heeft al 2streepjes!

Liefs, Melanie



#12

Ik denk dat dit wel verklaard waarom hij dan zo graag bij een ander wil spelen, en eerlijk gezegd, en dat bedoel ik niet verkeerd, kun je het hem ook niet kwalijk nemen, want hij ervaart nu dat het bij een ander ook anders kan en dat vind hij leuker.
Dat klinkt misschien hard, maar ik denk wel dat het daarom zo is en dat zal dus niet veranderen totdat je thuis misschien wat vaker met hem speelt. Het is een stukje huiselijke gezelligheid wat hij bij een ander krijgt en thuis niet. Vandaar dat hij zo graag bij een ander wil spelen.

overigens is dit geen waarde oordeel over hoe jij met je kinderen omgaat en hoe jij ze opvoed, het is alleen dat het wel het 1 en ander verklaard.

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers


#13

Ik denk dat woezel gelijk heeft, ik bedoel het ook niet lullig hoor!
Maar ik vind het juist gezellig als er een vriendinnetje komt spelen, haha ik doe lekker mee, en dat vinden de kindjes helemaal leuk.

Ook weet ik niet wat jij onder streng verstaat?
ik ben helemaal niet streng, maar wel consequent!
Juist als je bot doet (sorry dat ik het zeg) dan word hij alleen maar bozer.

als mijn dochter iets doet wat niet kan! spreek ik haar hier op aan!
en zet ik haar in de hoek. en daarna leg ik haar uit dat dit echt niet kan.
Op haar kamer zetten doe ik niet.
(want daar kan ze ook gewoon spelen en dr gang gaan dus dat is voor haar geen straf)

Ook ben je nog jong hoor! ja ik ook hoor haha,
we moeten het allemaal nog leren vind ik!

Liefs van Mij


#14

Ben het wel eens met Woezel na het lezen van jouw bericht.
Wat vind je daar dan zo moeilijk aan…ga erbij op de grond zitten (alleen al erbij zitten is voor de kinderen een fijn iets) en doe even mee…3 x 5-10 minutjes op een dag is voor die kinders al geweldig …“mama speelt mee!!!”

Gr, Danielle


#15

Ik ben inderdaad ook consequent Nemo…Nee is nee & Ja is ja…
Als de kinderen iets doen wat niet mag,dan spreek ik hun hier ook op aan,en zet ze op de trap, of op de stoel.

We moeten het inderdaad nog leren haha…

@Danielle: Wat ik moeilijk vind aan het spelen met de kids, is dat ik me dan ook moet gedragen als een kind… Noah is een jongens jongen die graag met auto`s botst en gek doet, en dan komen er gekke geluidjes uit als Pff Boem, tffff, en noem maar op, dus daar ga ik echt niet aan mee doen… wat moet ik anders??
Ben geen jongen hè…

Liefs, Melanie



#16

Of ze graag bij je spelen heeft totaallllll niets met meespelen te maken. Ik ben ook niet van het meespelen en ook nooit geweest dus ook niet bij Madelon maar ze wilden altijd bij mij spelen. Het is mij niet gauw teveel. Kleien oke gaan jullie kleien, iets anders prima maar eerst even opruimen.
Wat ik wel heel erg heb is interesse in de kids. Ik praat er dus veel mee zeg maar, en dat vinden ze helemaal leuk.
Weet nog niet hoe het bij Dylano zal gaan want die geeft nog geen speeldates gehad, kind is nog steeds totall loss als hij uit school komt

Liefs Michelle


#17

Ben blij dat ik toch niet de enige ben die niet met de kids mee speelt hahaha

Liefs, Melanie



#18

Ik zing met hem, lees voor en een spelletje doe ik wel maar ga echt niet met auto’s op de grond liggen
En als hier kindjes spelen wil Dylano niet eens dat papa of ik meedoen, vind ik ook niet nodig ze mieten samen leren spelen met kindnes zondrr dat er steeds een ouder er zich mee bemoeid vind ik.

Liefs Michelle


#19

Oh, maar als Bo een vriendje te spelen heeft hoef ik ook niet mee te doen, die vermaken zich wel, en af en toe , zoals vorige week, heb ik samen met ze koekjes gebakken, dat doe ik dan wel, maar ik ga dan niet met de duplo of play mobile spelen als er een vriendje is, dat kunnen ze zelf heel goed, ik kan gewoon op de bank zitten een boek lezen ofzo.

en het is ook niet zo dat ik de hele dag Bo vermaak, dat kan hij ook wel goed, maar af en toe vraagt hij wel of ik mee wil doen, helpen een huis te bouwen of een trein baan, of knutselen. en dat doe ik wel.

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers


#20

Hhahaha, dat is dan weer een verschil met mij. Ik vind het soms heerlijk om me als kind te gedragen! Als we onder een brug doorfietsen, gillen we samen. We dansen, ik trek rare gezichten, maak rare geluiden, loop raar, maak drolletjes als we kleien etc. Ik vind dat heerlijk, ik ben dan helemaal in mijn element. Maar niet constant uiteraard, ik treed ook op als het moet en dat weten ze allebei drommelsgoed. Ik ben totaal niet streng, dat ziet niet in me, maar ze weten wel wat wel en niet kan. Maar met Jan Huigen in de Ton val ik als het moet 5x op de grond en doe ik ook nog heeeeel overdreven mijn benen de lucht in. Eva en Max gillen dan van pret en dan doe ik het nog een keer. Ik geniet daar erg van. Maar mijn moeder deed dat ook nooit vroeger en dat vond ik als kind ook totaal geen probleem. Zij zorgde prima voor ons, zat klaar met thee enzo, dus ik zie het niet als een gemis dat zij niet met ons over de grond rolde… Het is maar om aan te geven dat je vooral moet doen waar je jezeld lekker bij voelt!

Groetjes Rainbow

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers