Mag ik mijn baby al baby paracetamol geven?

Wie weet vanaf welke leeftijd je baby een baby paracetamol mag?

Mijn dochtertje is pas 6 weekjes oud, kan ik haar als ze lichte verhoging heeft vanwege een verkoudheid een halve baby paracetamol (zetpil) geven 's nachts zodat ze beter slaapt? Of is ze daar nog te jong voor?

Alvast bedankt voor alle reacties!

Nee helaas mag dat nog niet,tenzij je kindje 3 maandjes oud is,
Ik mocht het ook niet geven hoewel je op het cb kan overleggen als je kindje de eerste prikjes krijgt om het te mogen geven,
mijn zoontje woog met 2 maanden oud al 7 kilo dus die mocht wel een zetpilletje 120 mg,maar hij is een flinke baby.
Nu is mijn zoontje net 3 maandjes oud weegt al 8420 gram en mag wel op de 120 mg blijven,
ik zou zeggen bel je cb eens op om het daar precies na te vragen.

suc6

Bianca mv Nicky en Mika Dani 16-08-2007

nee helaas,

mag niet pas bij 3 maanden.
Ook nooit geen halve supp geven!!!
omdat je nooit weet hoeveel mg je dan geeft. Het is bij een supp nooit zo dat je bij een halve ook de halve mg geeft.

groetjes gytha

Voor kindjes tot 3 maanden bestaat er paracetamol zetpil 60mg. Te koop alleen bij de apotheek. Overleg wel in die eerste 3 maanden even met de huisarts want normaal worden kindjes tot die leeftijd met verhoging/koorts extra in de gaten gehouden.

Ik zou niet gaan experimenteren met halve zetpillen in elk geval. Nooit op die manier experimenteren met medicijnen!

Groetekes, Sje

Ik had de eerste 3 maanden ook die 60mg pilletjes voor de zekerheid in huis (stel dat ze acute koorts krijgt) maar heb ze gelukkig nooit nodig gehad.
De kleine van mijn vriendin was toen al een paar keer goed ziek geweest en met 3 maanden was haar doosje leeg en die kleine is inmiddels een jaar.

Groetjes,
Inge

lexje heeft nog nooit paracetamol gehad

en is nu 7 maand bijna

als ze het echt nodig hebben geef je het maar voor de rest, kinderen zijn prima in staat zichzelf te reguleren

en ps wat is lichte verhoging??? wanneer meet je dat? midden in een huilbui of gewoon 3 keer per dag?

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

Hallo

Er zijn inderdaad parecetemolletjes voor kinder onder de drie maanden… ik gebruik ze ook wel hoor.
toen hij tandjes kreeg of als hij ziek is stop ik er gewoon één in. Toch ook fijn voor je kindje??
bij de apotheek hebben ze het wel.

Succes Gr, trynke

Gisteravond was onze Robin, van 10 weken, snipverkouden, echt een beetje ziek. Hij had geen koorts maar was duidelijk niet lekker. Ik had wel paracetamol 120 mg in huis maar die mocht ik hem nog niet geven, zoals er op de verpakking vermeld stond.

Ben ik vandaag naar onze apotheek gegaan voor paracetamol van 60 mg. Daar gaven ze mij het volgende advies;

Baby’s van om en nabij de 3 maanden mogen een halve paracetamol 120 mg. Je moet dan wel de zetpil in de lengte doormidden doen omdat dan de werkzame stof vrijwel zeker is gehalveerd.
Zetpillen vullen ze namelijk van bovenaf met de werkzame stof en dus is dat gecentreerd in de punt van de zetpil, aldus onze apotheek.

We hebben Robin vandaag een halve zetpil gegeven. Hij was nog hangerig en snotterig en had iets verhoging. Hij heeft er heerlijk op geslapen.

Groetjes Jessica.

jessica ga nooit experimenteren met halve zetpillen is echt helemaal niet goed noooit doen.

een apotheek hoort dit advies helmaal niet te geven koop dan die van 60 mg,

quote:
Baby's van om en nabij de 3 maanden mogen een paracetamol 60 mg. Je moet dan wel de zetpil van 120 mg in de lengte doormidden doen omdat dan de werkzame stof vrijwel zeker is gehalveerd. Zetpillen vullen ze namelijk van bovenaf met de werkzame stof en dus is dat gecentreerd in de punt van de zetpil, aldus onze apotheek.

Dit is ook het advies wat ik destijds kreeg. Maar ik had alsnog snel ook die gewone hele van 60 mg gehaald omdat ik geen zin had in die doorsnij kunstjes, te veel gedoe voor me terwijl er ook hele bestonden van 60 mg. Zowel mijn huisarts als het cb gevan mij trouwens deze tip.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Gewijzigd door - Asje op 16 Sep 2008 12:35:25

Hoi hoi
Toen nina onder de 3 maanden was had zij ook een paar keer een babzetpil gekregen. Maar dat je de zetpil door de lengte moest breken hadden ze mij destijds niet gezegt. Ik deed altijd de punt van de zetpil erin en de achterkant van de zetpil gooide ik weg. Mij werd wel altijd door de dokter gezegd om pas een paracitamol te geven wanneer het kind 39 of meer koorts had. Vanwege de vechtende bacterien tegen de ziekte kiemen die hun werk moeten doen. groetjes chantal

Chantal

geef een kind een zetpil alleen als het echt nodig is hoor

kevin is ook flink verkouden mar krijgt van mij eecht geen zet pil ook niet toen hij baby was gaf het alleen bij koorts

wat chantal zegt klopt dat hebben ze tegen mij ook altijd gezegd

ik heb zelfs een buuurvrouw die geeft haar kind telkens een zet pil als er maar iets of wat ze is een keertje bij mij geweest want haar dochter was zo verkouden vroeg om een zetpil nee heb ik gezegd stop daar maar eens mee niet om de haverklap zetpillen geven

inderdaad niet te snel zetpillen geven.
Lieke is bijna 16 maanden en heeft er in totaal pas 3 gehad. Anders bouwen ze geen weerstand op !

Het spijt me dat ik het er niet mee eens ben maar ga echt geen halve zetpillen geven! Want je weet niet hoeveel je geeft.
Ze zeggen ten slotte niet voor niks vanaf 3 maanden!
Ik werk in zorg en daar mogen we ook pertinent geen halve zetpillen geven.
Want de stof zit in heel de zetpil verwerkt en het is niet zo als je een zetpil van 60 een halve geeft dat je dan 30 geeft.
Doe dit aub niet want je weet echt niet wat je geeft.

groetjes Gytha

Gewijzigd door - gytha en Lieke op 16 Sep 2008 13:43:05

Nou om te beginnen hoef je niet meteen het spijt me te zeggen als je het er niet mee eens bent, whahaha zou fraai zijn…
De zetpil moest uitdrukkelijk in de lengte doormidden. Maar dat is een heel gedoe vind ik zelf dus haalde ik een doosje zetpillen van 60mg. Whahhaa dat doosje heb ik nog steeds want ze zijn amper gebruikt. Ik ben het er zeker mee eens dat je je kindje niet zomaar een paracetamol moet geven. Het is beter soms om uit te zieken. Pijn vind ik echter anders, maar dan nog vind ik dat je niet lichtzinnig met paracetamol moet om gaan.

oooo gelukkig!
Vindt het zo raar he dat ze zeggen doe hem maar door midden!
Maar sch iedere arts of cb is weer anders.
Wij gaan het in ieder geval nooit doen.

en id asje lijkt me een geklooi zo’n ding doormidden doen!
hahahahah

groetjes Gytha

Het zo min mogelijk geven van paracetamol heeft niks te maken met het wel of niet opbouwen van weerstand. Zodra een kindje koorts geeft, gewoon lekker paracetamol geven. Daar knappen ze van op, eten en drinken weer beter en zijn op die manier sneller helemaal opgeknapt.

Als je een kindje geen paracetamol geeft omdat het “uit moet zieken” blijft het onnodig lang tobben. Onze huisarts heeft me destijds gezegd: zetpil geven zodat ze zich beter voelen.

Er wordt weleens gezegd dat juist door het geven van zetpillen kindjes langer ziek blijven omdat de koorts onderdrukt wordt. Dat is volgens mijn huisarts niet waar. Koorts wordt niet onderdrukt, koorts wordt weggenomen. Een kindje wat geen zetpillen krijgt is niet sneller opgeknapt dan een kindje wat wel zetpillen krijgt. Eerder andersom.

Alleen dat knutselen met medicatie (dus doorsnijden enzo) zou ik achterwege laten. Daar zijn zetpillen niet voor bedoeld. Met pillen die een breuklijn hebben is dat een ander verhaal. Die zijn erop gemaakt om evt. gehalveerd te worden.

Groetekes, Sje

Als ze echt koorts hadden dan kregen ze hier iets voor de nacht, maar overdag niet. Tja en dat uitzieken… ik weet het niet. Onlangs had Daan behoorlijke griep, wel een hele week maar dus nikkes geen koorts. Toen hij weer opkrabbelde werd ik ziek, 1 nacht heftige koorts en daarna ging het weer snel beter.

tuurlijk als ze echt ziek zijn geef je ze paracetamol.
Lieke krijgt dit ook als ze koorts heeft.
Maar hoor wel eens in mijn omgeving dat er met een hoestje al paracetamol wordt gegeven en dat lijkt me beter van niet!
De een geeft het nu eenmaal vlugger als de ander.
Maar bij koorts gewoon geven natuurlijk!

groetjes Gytha

Nee, inderdaad, bij 1 hoestje niet meteen paracetamol geven.
Maar als ze bij ons een paar slechte rommelige dagen en nachten hebben gehad met niet eens echt koorts en we merken dat er wel duidelijk er iets dwars zit maar wat niet door wil zetten, geven we ze bij het naar bed gaan 's avonds gewoon een zetpil zodat ze 's nachts geen last hebben van de klachten en dat ze eens een keer goed door kunnen slapen. Een goede nachtrust is ook heel belangrijk bij het opknappen. En vaak doet die ene zetpil dan wonderen want de volgende dag zijn ze weer fris en fruitig.

Groetekes, Sje

Toen Jayson zn prikkies kreeg heb ik hem een halve zetpil van 120 gegeven. Door het midden gesneden (in de lengte) met een warm aardappelschilmesje. Zo gepiept
Apotheek zei dat de zetpil van 60 niet echt goed werkte (hadden zeklachten over gehad). en cb zei dat Jayson na 3 maanden 120 mag hebben, dus zonde om een doosje van 60 te kopen en daar maar 1 of 2 pillen uit te halen.
Het werkte wel trouwens!!

Groetjessss Evelien
Moeder van Jayson (30-06-08)