Lotte (4 weken) kan zich niet vermaken

Hallo,

Bedankt voor al jullie reacties, ik denk alleen dat sommigen niet precies begrepen wat ik schreef. Ik maakte me veel zorgen omdat ze veel huilde en wilde niet dat ze pijn had of te weinig voeding kreeg. Van de positieve berichtjes heb ik veel aan gehad en mijn dank hiervoor.

Het gaat de laatste week een stuk beter, het consultatie bureau zei dat het niet aan de voeding lag omdat ze aardig was gegroeid, maar dat het kwam door de krampjes waar ze veel last van had. Ze zeiden dat ik hier weinig aan kon doen. Ik heb een homeopatisch middel gekocht van VSM en het gaat nu veel veel beter. Ze veel minder en het gaat stukken beter. Ik hoef me gelukkig niet meer zorgen te maken. Ik vond het zo zielig en ik wist gewoon weg niet wat ik voor haar kon betekenen, behalve knuffelen en op de arm nemen. Ik wist dat ze pijn had omdat als ze honger heeft veel anders huilt.

Ik ben niet meer ongerust en ben blij voor Lotte dat ze minder last heeft van de krampjes!!

Bedankt voor al jullie reacties

groetjes Jane

Gewijzigd door - jane73 op 01 Nov 2008 19:02:06

Qua slaapritme kun je van een kindje van 4 weken nog niets ‘eisen’.
Ze bepalen nog helemaal zelf wanneer (en of) ze slapen. Natuurlijk werkt rust en een vast ritme altijd goed, maar mijn ervaring is dat je er nu nog bijna geen invloed op kunt hebben.

Misschien een spiegel. Misschien vind ze zich zelf wel interressant om naar te kijken?groetjes chantal

Chantal

Leg haar eens in een andere richting in de box.

Als kindjes in hun bedje niet willen slapen wil het namelijk nogal eens helpen om het bedje een kwartslag of halve slag te draaien.

Dat heeft natuurlijk voor een box weinig zin, maar misschien helpt het als ze er zelf in een andere richting in ligt.

Er zijn in de afgelopen week meer topics gestart over hoe kindjes zichzelf kunnen vermaken. Type bij de zoekfunctie bovenin beeld (net onder de roze balk) het woord vermaken en je krijgt verschillende topics waar je mogelijk wat aan hebt.

En wat slaapritme betreft, daar kun je niks aan doen op deze leeftijd. Die kleine mop geeft zelf aan wanneer ze wil slapen en belangrijkste is dat je daaraan toegeeft. Zo bepaalt ze op een gegeven moment zelf een lekker ritme.

Onthoud daarbij: de ene baby is een wakkerder kindje dan de andere baby. Onze oudste was een hele wakkere baby terwijl de jongste het grootste gedeelte van de dag sliep. Dus maak je ook niet ongerust als je kindje overdag weinig slaapt.

Groetekes, Sje

ik ben 35 en kan mezelf ook nog niet vermaken hoor

wat verwacht je nou van een kindje…

en jezelf vermaken begint denk ik over een jaar ofzo voor je dochter… of over 11 jaar…

een baby is om te koesteren te knuffelen,vast te houden tussen de slaapjes door, krampjes weg masseren, of wat je ook maar doet met een baby… maar 4 weken oud en zichzelf niet kunnen vermaken… nee gek he…

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Je kan nog amper iets duidelijk zien, kan niks anders dan op je rug liggen terwijl je lekker wakker bent, tja dan verveelde ik me ook snel. De ene gaat er prima mee om, een ander weer minder. Maar hoe dan ook, ik vind het logisch. Stimuleer je kindje en het zal ook gauw gaan leren om dingen te kunnen. Dit zijn de momenten om te tutten en elkaar te leren kennen, maar daar lekker gebruik van en stoffen kan een dagje later ook wel ( bij wijze van ).
Qua voeden zijn er 2 opties dacht ik
voeden op vraag
voeden op regelmaat ( om de 3 uur dus )
Kies je voor voeden op vraag dan is het ook letterlijk voeden op vraag. Daarbij komt nog dat de ritmes op deze leeftijd ( als die er wel al mochten zijn ) voortdurend omgegooid worden. Denk je net een ritme te hebben haha dan gooien ze de boel om.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Gewijzigd door - Asje op 26 Oct 2008 21:42:40

Daarbij zijn er ook ouders die erg kunnen overdrijven, dat hun kinderen al dit kunnen en ohhhh mijne slaapt gelijk door, 3 maanden kan al kruipen 8 maanden kan al lopen… staar je niet blind op andere, geniet lekker van je kindje en verwen het hou het vast koester het, een kindje van 4 maanden kan zich echt niet vermaken, ene kindje is de andere niet…

huilt het je hoeft niet altijd gelijk te rennen, laat het heel even huilen laat je stem horen dat je in de buurt bent je zal merken dat het al rustiger wordt

gr Tries

Hihi sorry hoor maar dit lijkt wel een grapje

Nee Jane, een baby van vier weken kan zich echt nog niet vermaken.
Die wil maar 1 ding en dat is vastgehouden worden en dicht bij mama zijn wanneer het niet gevoed , verschoont of gebaddert wordt.

Alleen tijdens haar slaapje kom je even aan jezelf toe en dat is niet alleen met baby’s zo maar ook met dreumessen, peuters, en kleuters, dus wen er maar alvast een beetje aan

zijn hier 6 en 7 en echt kunnen zich net 10 min vermaken of het is mamamaaaaaaaaaa hij doet!!! mamaaaaaaaaa ik heb niks te doen mamaaaaaaaaaa ik wil kleien ohhh neee mama ik wil tekenen hihihih heerlijk je dag is gevuld…
sorry meis je hebt nog ff te gaan!

gr Tries

tries ben het volledig metje eens

nog een lange weg te gaan die van mij is 5

jeetje 4 weken,wat verwacht je van een baby van 4 weken dan wat ze allemaal kan

haar eigen fles vullen drinken aankleden blokken doos legen en opruimen

idd tot een jaar of 12 zeker moet je ze bezig houden,was het maar zo makelijk dan had ik een huis vol met kinderen nu hier

hier was het met 4 weken eten ,boeren luier,en hubs het bed weer in tot de volgende voeding,tot je merk hee het slpaat niet gelijk nou 10 minuutje in de box ff kroelen en dan weer in bed

Groetjes Bianca, mamma van Kevin*
Dylan & Kaitlyn

Hahahah ow sorry
Ik denk dus ook dat een kindje van 4 weken oud zich nog niet kan vermaken
En ik ben het met de rest van de meiden eens
Ik heb hier een ventje van bijna 5 en een ventje van 3 jaar die kunnen wel zelf spelen maar het is veel leuker als er iemand mee doet

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

Sorry dames, maar ik begrijp precies wat Jane bedoelt!
Jade kan zich ook niet vermaken, al vanaf het begin af aan…terwijl andere baby’s wel EVEN in de box kunnen “spelen”… Kreeg toen het advies als ze niet in de box wilde liggen om haar eruit te halen en te knuffelen. Dat vond zij prima!!! MAAR nu is ze negen maanden en kan/ wil ze nog niks zelf doen om zichzelf te vermaken. (Als ze wakker is kan ik eigenlijk niks doen).

Nu denk ik wel eens bij mezelf had ik haar toen maar een half uur tot een uur laten huilen/ mopperen…en had ik haar maar vanaf het aller eerste begin in de box gelegd… Nu is het ook zo dat sommige kinderen zichzelf niet kunnen vermaken, maar het is erg vermoeiend als je continue met je kleintje bezig moet zijn…

Jane helaas heb ik geen oplossing voor je. Probeer toch te accepteren dat je een dametje hebt die heel veel van je vraagt.

Succes!
Frauk

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://b1.lilypie.com/yps4p2.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” /></a>

Gewijzigd door - mama Jade op 27 Oct 2008 09:05:21

Ik denk dat het 2 kanten op kan…

Julia was ook altijd een aandachtstrekkertje, en ik heb daar aan toe gegeven.
Nooit langer dan 5 min laten huilen en mijn huishouden laten versloffen…
Ze zijn nog maar zo kort op de wereld en zo snel groot.

Nu is ze 2 jaar en kan ze best een tijdje alleen spelen.
Ik denk dus dat het een karaktertrekje is, of gewoon frustratie.

Mijn advies; geniet ervan, en knuffel ze maar, voor je het weet, duwt ze je weg, en roept “niet kussen, mama!!!”

Liefs Wendy

Lilypie 3rd Birthday Ticker

hoi hoi…

sorry meiden maar vind het af en toe wel erg sarcastisch gedoe op het moment… je kan je als moeder heel erg onzeker voelen … en zie je dat een ander het wel kan dan denk je oh doe ik het verkeerd (dat is mijn eigen interpretatie) maar … hoe ik hier in het begin vol lof kwam heb ik nu soms zoiets van tja… weet niet of ik het moet vragen lachen ze me dalijk ook uit of wijzen ze mij naar de zoekfunctie op een negatieve manier… WILDE DIT EFFE KWIJT

even terug komen op Lotte… het is lastig hé … ik weet hoe moeilijk het soms is als je eigen kindje heel anders is dan andere kinderen om je heen…! mijn zoontje huilde heel veel… ook op bed / sliep weinig… huilde in box op arm maakt niet uit alleen maar huilen (lees krijssen)… we hebben toen advies gekregen van cb hier aan huis. we moesten de rommel (speeltjes) uit de box halen de mobiel eraf halen en alleen een box kleed of evt een wipstoeltje waar hij in kon zitten. Dit omdat het voor mijn zoontje teveel prikkels gaf al die dingen en hij hier niet aan toe was… ze adviseren dit pas bij 2 á 3 maanden te gaan doen (mits hij/zij het vanaf het begin heel leuk vind en niet huilt)… verder is regelmaat heel belangrijk hier! dat wil zeggen drinken/kroelen, knuffelen/ box/gapen of huilen gelijk weer naar bed… en ik moet zeggen na weken dit schema aan te houden werkt het wel iets beterder … tja hij zal altijd een wakker kindje blijven maar dat is niet erg als hij maar niet hele dagen huilt …

veel succes en … volge je eigen gevoel dat is het allerbeste… doe dat waar jij je goed bij voelt!!

Algemeen
Ieder kind heeft een eigen slaap/waak ritme, waar je in principe weinig aan kunt veranderen. Van nature willen kinderen altijd bij hun ouders zijn, dus ook 's nachts. Ze hebben grote behoefte aan lichamelijk contact, dat geeft een veilig gevoel. Dat ouders dat niet altijd willen is ook te begrijpen. Samen slapen wordt uit veiligheidsoverwegingen afgeraden, maar het maakt het er voor de kleine niet makkelijker op. Erg belangrijk is: Rust en Regelmaat.

Rust en Regelmaat:
Dat kan door het volgen van de ‘activiteitencirkel’:

• wakker worden
  • voeden
  • samen spelen
  • daarna alleen laten spelen, op een vaste plek
  • bij de eerste tekenen van vermoeidheid in bed legggen

En die volgorde altijd vasthouden. Het gaat er om voorspelbaarheid te geven aan je kleine. Alles in de wereld is nieuw voor je baby, en voorspelbaarheid geeft structuur en zekerheid van waaruit hij kan gaan ontdekken.

Hoeveel slapen ze?
De 1e week slaapt je baby ongeveer 3 uur achter elkaar en wordt dan meestal wakker met honger. Het is tijd om te voeden, te verschonen en de kleine daarna een tijdje dicht tegen je aan houden. Tot 6 weken zijn ze zo’n 45 minuten wakker. Van 6 tot 12 weken tussen de 45 en 75 minuten. Daarna vanaf 3 - 5 maanden loopt het op van 1 naar 2 1/2 uur. Ze slapen dan dus ongeveer 16 uur per dag. In die periode slapen ze soms erg oppervlakkig. Het kan zelfs lijken alsof je kind wakker is, maar hij slaapt dan wel. Je kan tegen hem praten of zachtjes kriebelen totdat je zeker bent dat zij wakker is.
Regelmaat en rust zijn in deze tijd erg belangrijk. Als je je kind half slapend in bed legt, ben je eigenlijk te laat. Het beste is je kind moe maar nog wakker in bed te leggen.

Tussen de 1 en de 4 maanden gaat het slaapritme veranderen.
Gemiddeld slaapt een baby van 4 maanden 's nachts 2 x zoveel als overdag. Vanaf 2 maanden kan je na het voeden even spelen met hem op schoot of in de box. Dat kan dan steeds langer. Als ze 5 à 6 maanden zijn gaan ze zich vervelen in de wieg, en kunnen gaan huilen omdat ze dan bij pappa of mamma willen zijn.

even voor je op de site waar ik veel aan had opgezocht!

neeeeee een baby van 4 weken kan echt nog niet zelf spelen!
Dan is het echt nog eten/slapen/knuffelen.
En de een wil wel in de box en andere niet.

En miniboy,
er wordt niks negatiefs gezegd hoor!
En tuurlijk wijs ik je ook terug naar zoekfunctie omdat we anders allemaal dezelfde topics krijgen en er niet meer op reageren, omdat we dat al zo vaak gedaan hebben!
Vaak staat er bij de zoekfunctie hetzelfde topic als jij inbrengt en dat is jammer!
Ik kijk ook regelmatig nog bij zoekfunctie en er staat echt altijd wel iets bij wat ik zoek.

groetjes GYtha

Meid, geeft niks!!
Jij kan toch ook niet gelijk weten wat een baby van 4 weken zou moeten kunnen? 't Is helaas niet zo dat er een handleiding bij de geboorte komt…

Ik wist 't ook niet hoor, ik keek naar anderen (met oudere kindjes) en 't kwam echt niet in m’n duffe, slaperige kop op om op internet te gaan zoeken. Dus wat was mijn idee? Dat een kindje van 1 à 2 maanden nog maar 1 slaapje op een dag doet . Wist ik veel!! Ik was de eerste in m’n vriendenkring die een baby’tje had gekregen, zat mijlenver van familie dus die konden ook niet oordelen (vond ik toen ) Maar jeetje wat was ik aan 't oetelen!
En toen vond ik een forum (niet deze toevallig) waar ik een stuk wijzer van werd en heb Jens toen ‘normaal’ in een ritme aangebracht. Geen ritme van de klok, maar van bezigheden. Jeetje, wat ik heb ik me stom gevoeld!

Ook hij moest geen prullaria in de box hebben en de mobile erboven was eigenlijk ook te veel, maar soms even een keertje kon wel. Daarna, als 't opwinddingetje uitgespeeld was, dan haalde ik de mobile weer weg en gingen we weer verder met onze dingetjes.
Jens die krijste 't ook uit in de box… ik snapte er ook geen hoed van. Nou was 't bij hém een combinatie van dingen (overprikkeld, dus te veel indrukken, én een probleempje met de voeding), maar ja, idd, zichzelf vermaken dat komt wel.
Je zal merken dat als ze gaat grijpen naar speelgoedjes dat er een stuk meer rust in komt. Dan kan ze eindelijk gaan ontdekken! Ze willen allemaal zo graag de wereld zien.
En voor nu; lekker knuffelen, lekker wandelen in de wagen, en ja: heeeeeeel veeeeeel slapen (lekker boven in 'r bedje , geeft ook meer rust dan box, zal wel even wennen zijn voor 'r hoor als ze gewend is in de box te slapen).

Succes ermee meid!

hoi Gytha…

tja dan zie ik het toch anders als jouw! die zoek functie is erg fijn maar … staat lang niet altijd dat in wat jij wil weten… soms wel iets in die term maar dan bij andere leeftijd etc. tja dan weet je het nog niet zeker… en wat denk je als iedereen die zoek functie zou gaan gebruiken en geen topic meer opent… denk dat het hier dan ook maar stil wordt!

Maar goed ieder zijn eigen mening hierover… mij valt het gewoon beetje tegen dat er zo gereageerd moet worden… weet zelf hoe onzeker type moeder ik ben en dat ik dan op mijn topic antwoord wilde en niet via zoekfunctie… dan doe ik het wel via google…

sorry als ik de enigste ben die er zo over denkt…

nee miniboy,

zie van de week ook 2 topics over wintertijd!
Terwijl er bij zoekfunctie ook een tal van dezelfde topics staan met misschien een ander jaartal maar de wistertijd blijft hetzelfde.
En over schema’s staan er zoveel bij !
Natuurlijk wil en krijgt iedereen een serieus antwoord maar als je steeds topics over schema’s krijgt sorry dan reageer ik niet meer wordt te flauw steeds hetzelfde verhaaltje te typen.
En er zijn zat vragen die misschien niet bij zoekfunctie staan tuurlijk mag je die dan stellen via een nieuw topic.

groetjes GYtha