Lotte (4 weken) kan zich niet vermaken

Ik had onze kleine pas met 3 maanden in de box gestopt, omdat men zei dat het teveel prikkels geeft (ze nemen nl. elke beweging in zich op, zelfs van de TV). Maar goed, ik legde haar vaak in de wandelwagen en die was diep en half afgedekt. Dat ging prima, misschien is dat een idee.

En inderdaad, trek je niks aan van wat anderen zeggen, daar wordt je alleen maar onzeker van. Ieder kind is bijzonder!

Groetjes, Daniella

Lilypie 1st Birthday Ticker

Hoi Jane,

4 weekjes is idd nog erg vroeg, maar wat je bijvoorbeeld wel zou kunnen doen, is van de box een veilige, leuke plek maken voor je meisje. Ik weet niet of je je kleine meid wel eens masseer? Misschien een idee om haar (wanneer ze wakker is) in de box te leggen en haar daar masseer.(natuurlijk wel zorgen voor een warme kamer Quinty vond die aandacht en het lichamelijke contact altijd erg fijn.
Of bv een “kijk spelletje” Wij hadden een mobieltje boven de box. Quinty vond die gekleurde beertjes erg boeiend. Dan bewogen we zo’n beertje en vertelde dan een verhaaltje. Het maakt die kleintjes nog niet eens zo heel veel uit, wat je verteld, maar je stem en intonatie geeft ze vaak een gerust gevoel. Ook is het lichamelijk contact erg belangrijk!
Bij ons werkte het in ieder geval en Quinty vond de box op een gegeven moment erg fijn. En wanneer ze tekenen begon te geven, dat ze moe werd, legden we haar in bedje.
In ieder geval veel succes en volg idd je gevoel. Laat je niet van de wijs brengen, omdat sommigen lacherig reageren op je vraag, want je omgeving kan je idd erg onzeker maken! Vind het persoonlijk ook erg flauw dat er zo gereageert wordt. Iemand steld hier niet voor niets een vraag…

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ik legde nina ook weleens in de box op het voedingskussen met hele rustige muziek op de achtergrond(bijvoorbeeld van natuurgeluiden). Hier werd ze heel rustig van. Misschien helpt dat wel? groetjes chantal

Chantal

Ik begrijp wel wat mini-boy bedoeld met sarcastisch reageren Ik heb er een tijdje geleden ook iets over gezegd maar dat is toen een beetje uit de hand gelopen ( Absoluut mijn schuld hoor want ik wist me op een gegeven moment niet meer in te houden en flapte er de grofste dingen uit! ) Gelukkig is dat allemaal verleden tijd en hebben we het uitgesproken maar wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat je als moeder zijnde soms heeeel onzeker kunt zijn en vooral bij je eerste en dan kan het soms verkeerd overkomen als je een vraag stelt en er reageren een helehoop moeders alsof de vraag belachelijk is dan kun je je als moeder zijnde behoorlijk shit voelen toch? En ik denk dat mini-boy dit ook bedoeld heeft… Ik wil geen oude koeien uit de sloot halen maar wilde dit wel even graag schrijven want een ding is zeker als je via forums wat schrijft kan het vaak anders overkomen dan dat iemand het gewoon tegen je verteld… Gelukkig zitten hier hele lieve dames en ik weet zeker dat bijna iedereen wel begrijpt wat we bedoellen en dat we het eigenlijk helemaaal niet lullig bedoellen…
jane ik wens je veel succes om een oplossing te vinden voor je probleem en geniet van de kleine zolang ze nog klein is

Veel liefs joyce

joyce

BEDANKT JOYCE

Bram is nu 6 weekjes en vindt het heerlijk om in zijn wipstoel te liggen (een klein beetje omhoog) en rond te koekeloeren wat de rest van het gezin allemaal doet. In de box liggen is ook niet echt favoriet bij hem, ieder zijn ding toch?

Pfff en toch moet het even gemoemd worden…

Het ging er om dat een baby van 4 weken zich niet kan vermaken
nee want dat kunnen ze ook niet, eerste maand is alles een reflex…

Maar even een tip voor alle ouders ook voor ouders met oudere kinderen, wat kinderen kunnen is geen competitie, kijk niet te veel naar andere kinderen of ouders, luister naar je innerlijke moedergevoel, maar ga niet vergenlijken

ouders kunnen nammelijk ook nog wel eens verschikkelijk overdrijven, want zei zijn altijd de beste, hun kinderen zijn de mooiste, en kunnen al lopen voor de geboren zijn, bijwijzen van…

Nou ja hier kan je ongeveer zien want je kindje van maand 1 tot maand 12 kan
Overgens geen zorgen als het iets later of met andere dingen weer iets eerder is

Maand 1: knuffelen
Alles wat een pasgeboren baby doet, bestaat uit reflexen. Hij pakt je vinger in een grijpreflex en als je hem rechtop houdt, laat hij een loopreflex zien. Denk je dat je een lachje ziet, dan is dat -helaas- ook een reflex.
Baby’s worden rustiger van lichamelijk contact. Als je baby onrustig is, houd hem dan dicht bij je of draag hem mee.

Maand 2: eerste lachje
Als een baby rond de zes weken is, komt dat onbetaalbare moment van het eerste lachje. Je kind gaat ook voor het eerst met je proberen te communiceren en andere geluidjes produceren dan huilen.
Een baby heeft ook rust nodig. Hij kan zich een paar minuten concentreren. Kijkt hij weg, dan is hij moe.

Maand 3: eerste speeltjes
Je kind kan zijn hoofd al beter in balans houden, hoewel je het wel nog moet ondersteunen. De baby ontdekt zijn handjes, brengt ze naar elkaar toe of reikt ermee naar speeltjes. Verder zal je merken dat hij een beweging kan volgen. Beweeg bijvoorbeeld maar eens langzaam een speeltje heen en weer. Ook beweegt hij zijn hoofd in de richting van een geluid.
Vierde maand: lachen, gieren, brullen
Aan het einde van de vierde maand kunnen de meeste baby’s hun hoofd oprichten terwijl ze op hun ellebogen steunen. Zo oefent hij zijn nekspieren. Veel baby’s kunnen ook al iets met twee handjes vastpakken. En: hij herkent ook jou! Baby’s van vier maanden beginnen gezichten en omgevingen te herkennen. Je wordt dus begroet met een vette glimlach. Maar het allerleukste is waarschijnlijk dat je kind hardop gaat lachen.
Vijfde maand: vliegen
Aan het einde van de vijfde maand kunnen veel baby’s al de zogenaamde vlieghouding aannemen. Dat betekent dat ze op hun buik beide armpjes en beentjes in de lucht kunnen houden. Hiermee oefenen ze hun rugspieren en maken ze aanstalten om te gaan omrollen en kruipen.
Zesde maand: kiekeboe!
Je kind ontdekt zijn voetjes. Hij vindt die zo interessant dat hij ze in zijn mond gaat stoppen en ze het liefste de hele tijd vasthoudt. Ook krijgt hij door dat je er bent, ook al ziet hij je even niet. Kortom, hij krijgt meer bewustzijn.
Zevende maand: alles opbergen
In de zevende maand kan een baby de relatie tussen een geluid of beeld en een gebeurtenis gaan begrijpen. Bijvoorbeeld dat ‘boem’ hoort bij vallen, het bordje bij eten en dat ‘nee’ schudden ‘ nee’ betekent.
Je baby gaat nu ook speeltjes met één handje pakken, bijvoorbeeld een blokje van de tafel. Dat betekent dat je spullen die niet bestemd zijn voor grijpgrage handjes, uit zijn omgeving moet halen. Overigens zal de baby wat hij te pakken krijgt, ook meteen in zijn mond stoppen.
Achtste maand:'op mamma’
Veel baby’s gaan zich rond hun achtste maand voortbewegen. Dat kan betekenen dat ze zich rollend door de kamer gaan begeven, of op hun billen voortschuiven. Anderen gaan proberen te kruipen of tijgeren.
Kinderen kunnen in de achtste maand eenkennig worden. Je baby gaat huilen als zijn mama of papa weggaat en lacht als hij of zij weer terugkomt.

Negende maand: de jonge onderzoeker
Vlotte baby’s kunnen behalve kruipen, zichzelf nu optrekken aan de spijlen van de box, een stoelpoot of de salontafel.
Je baby wordt ook een jonge onderzoeker. Hij zal met een ernstig gezicht zijn banaan proberen fijn te knijpen of een speeltje laten vallen. Zo leert een baby bijvoorbeeld wat groot is en wat klein, zwaar en licht, hard en zacht.

Tiende maand: zwaaien en in de handjes klappen
Als je kind kan staan, dan zal hij ook snel gaan ‘langslopen’, zachtjes schuifelen langs muur en tafel.
Baby’s van tien maanden kunnen vaak al zwaaien en in hun handjes klappen. Je kind reageert ook op de namen van bekende dingen zoals ‘beer’ of ‘beker’ en geeft gevolg aan eenvoudige opdrachten als 'geef de beer maar aan papa’.

Elfde maand: hij zegt mama!
Veel baby’s kunnen rond de elfde maand al lopen achter een loopwagentje. Ook wordt hun motoriek steeds beter. Zo kunnen ze vaak al zelf bladeren in een boek. Rond deze tijd gaat een baby ook zijn eerste woordjes oefenen. ‘Papa’ en ‘mama’ zijn favoriet. Je kind kan ook ‘dada’ zeggen als hij weggaat en dan daar bij zwaaien.
Maand twaalf: doen alsof
Doen alsof wordt een favoriet spelletje. Een baby doet net alsof hij drinkt uit een bekertje of –broem, broem- rijdt met een autootje. Snelle baby’s doen nu hun eerste, wankele stapjes.
De baby onthoudt ook waar de dingen zijn, al ziet hij ze niet. Hij zoekt speeltjes op de plaats waar hij ze het laatst heeft gezien. Ook gaat hij de zogenaamde pincetgreep oefenen: dingen oppakken tussen duim en wijsvinger.

Tip: Maak elke maand op dezelfde dag een foto van je baby. Zo heb je een mooi overzicht van hoe hij groeit.

Referenties
Boek: “Oei ik groei” van Frans Plooy

gr Tries

Zeg Fem, beetje rustig met Tries want ik vind niet dat zij verkeerde dingen heeft geschreven. Daarentegen vind ik jouw toon minder plezierig om te lezen.

nou meiden zoals ik al aan gaf… (al had ik er deze week wel rot gevoel over dat ik me op deze manier uitte maar wilde het ff kwijt) … vind ik dat jane nu gelukkig veel advies heeft gekregen en denk ik dat ze daar zeker wel wat mee kan! vind het wel grappig die lijst met de maanden wat ze dan wel/niet kunnen… heeft iedereen wat aan… want ik ben óók zo’n onzeker moedertje…

laten we gewoon proberen elkaar advies te geven als iemand daar om vraagt… is er al zo’n topic en denk je pft daar heb je weer iemand laten ze verder kijken dan hun neus lang is … reageer dan gewoon niet! deze site is volgens mij bedoelt om ieder ander te helpen en niet om elkaar te verwijten en verwijzen op negatieve manier… dus kort gezegd… laten we het gezellig houden!

Wat lief Fem dat je er zo sportief op reageert,
Ik begreep de vraag ook niet zo goed achteraf gezien.
Sorry hiervoor.

Miranda

Wil ik nu toch ook graag eens even iets kwijt. Naar mijn inzicht was mijn reactie geheel niet onaardig. Natuurlijk weten we allemaal wel hoe onzeker je kunt zijn met zo`n klein hummeltje. We zijn allemaal ineens ouders geworden en hoe je je daarop ook voorbereid, je moet het maar ineens allemaal doen als je kleintje er eenmaal is.
Het ligt zoals ik het zie met name in de titel van deze topic ook, deze is voor verschillende uitleg vatbaar.
Ik vind het wederom erg jammer dat alweer deze discussie gevoerd word en men er blijkbaar niet bij stil staat dat de toon waarop men leest anders kan zijn dan de toon waarop er geschreven is. Dit is een forum, we schrijven dus met elkaar ipv dat we tegenover elkaar zitten. En daarmee denk ik dus dat we wel erg snel op de tenen getrapt zijn wat betreft de toon waarop gelezen en of geschreven zou kunnen zijn want nu blijkt dat dit alweer een isseu is. Nu de zoveelste discussie over interpretatie blijkbaar weer gevoerd word, lijkt het me toch duidelijk dat we wat tolleranter moeten zijn of niet ?
En ja ook hier zijn er topics waarin de toon duidelijk wel sarcastisch bedoeld is maar dan hebben we het over de “16 jaar en wil een baby topics” ed bijvoorbeeld.
Hou wederom met de titel van je topic en de topic zelf, even rekening met de manier zoals het over “zou” kunnen komen en neem de reacties zo nu en dan met een korrel zout en dan is een groot leed weer geleden. Zou dat lukken ???

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Gewijzigd door - Asje op 31 Oct 2008 09:42:32

Nou door omstandigheden was ik er even minder, maar ik had hem wel al eerder gelezen en wilde me er nog even over uitspreken. Ik voelde mij ook zeker niet aangesproken, ik weet hoe ik het geschreven heb en ga ervan uit dat als men iets anders ervan maakt , dat dit ook persoonlijk wel even gezegt wordt aan mijn adres. Als dit niet zo is, kan ik daar weinig aan of mee doen. Inmiddels ben ik daar wel makkelijk in want ik hou er niet van als als er wel verwijten komen maar er dan gesproken wordt over “enkelen hier” of de “oudere garde” ( zo oud ben ik nl ook niet hahaha ) en dat er dan mensen over heen vallen die zich blijkbaar al langer storen maar dan pas een uitlaadklep vinden. Zie je nl nogal eens in een topic als deze.
Hoe dan ben ik blij dat dit uitgesproken is en dat we weer gezellig verder kunnen.!!

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Hallo,

Bedankt voor al jullie reacties, ik denk alleen dat sommigen niet precies begrepen wat ik schreef. Ik maakte me veel zorgen omdat ze veel huilde en wilde niet dat ze pijn had of te weinig voeding kreeg. Van de positieve berichtjes heb ik veel aan gehad en mijn dank hiervoor.

Het gaat de laatste week een stuk beter, het consultatie bureau zei dat het niet aan de voeding lag omdat ze aardig was gegroeid, maar dat het kwam door de krampjes waar ze veel last van had. Ze zeiden dat ik hier weinig aan kon doen. Ik heb een homeopatisch middel gekocht van VSM en het gaat nu veel veel beter. Ze veel minder en het gaat stukken beter. Ik hoef me gelukkig niet meer zorgen te maken. Ik vond het zo zielig en ik wist gewoon weg niet wat ik voor haar kon betekenen, behalve knuffelen en op de arm nemen. Ik wist dat ze pijn had omdat als ze honger heeft veel anders huilt.

Ik ben niet meer ongerust en ben blij voor Lotte dat ze minder last heeft van de krampjes!!

Bedankt voor al jullie reacties

groetjes Jane

Jane Snijder

@ tries Ik weet niet of het voor mij bedoeld was maar je schreef 'Pfff en toch moet het even gemoemd worden…" ALS het voor mij bedoeld was dan wil ik even erbij zeggen dat ik echt niet van plan was om weer een nieuwe discussie hierover te beginnen Ik vind het allemaal ( nog steeds ) erg wat er toen allemaal gebeurt was hoor en dat meen ik echt. Maar dat tema is wat mij betreft uitgepraat… Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat dingen soms grover worden opgevat dan dat iemand het bedoeld te zeggen… En met dat berichtje wilde ik alleen maar zeggen dat ik het toen ook verkeerd had opgevat terwijl mensen het goed bedoelden voor me, maar ik het verkeerd gelezen had… En ik dacht dat als ik dit even opschreef dat mensen het dan wat beter begrepen… Ik weet eigenlijk helemaal niet of het wel voor mij bedoeld was maar als dan wilde ik je dit toch even laten weten…

En ik weet dat jullie het allemaal goed bedoelen maar het is gewoon een feit dat het vaak verkeerd opgevat wordt als je een bericht schrijft via een forum hoe goed de bedoelingen dan ook zijn… En ik ( dat is dan mijn persoonlijke mening ) vond dat er toch wel een beetje vriendelijker gerageerd mocht worden…

Ik wil er even duidelijk bijschrijven dat dit berichtje niet verkeerd opgevat mag worden nee dat is een flauw grapje van me maar ik hoop wel dat jullie mij een beetje begrijpen mijn bedoelingen zijn ook niet slecht hoor…

Voor jane: Blij dat je een oplossing hebt gevonden voor je kleintje en ik hoop dat alles nu goed blijft gaan

Veel liefs joyce

p.s. Ik wil niet bijdehand overkomen alleen even uitleggen wat ik bedoelde

joyce