Longarts geweest

Vandaag ben ik voor het eerst naar de longarts geweest.
Aanleiding hiervoor zijn o.a. mijn bezoeken aan de internist (dat was voor die gekke plekken op mijn been enzo).

Ik vertelde dat ik al zo lang als ik me herinner moe, moe, moe ben en bij lichte inspanning al naar adem loopt happen en loop te hijgen. Dit heb ik ook al zeker een jaar of 18 a 20.
Vandaar dat de internist het slim vond om eens naar een longarts te gaan.

Het is maar de vraag of er wat uitkomt hoor! Vooral die vermoeidheid is een lastig iets, om te ontdekken waar dat vandaan komt. Dat kan zoveel oorzaken hebben.

Maar goed.
A.s. dinsdag moet ik in het ziekenhuis in Emmeloord zijn (andere plaats dan waar ik woon, maar die hebben nou eenmaal eerder plek) en daar krijg ik dan een uitgebreid longonderzoek. Duurt ongeveer een uurtje.
Ik heb trouwens ook bloed geprikt vandaag.
Over 1,5 week (op maandag) moet ik dan weer terug komen bij de longarts voor de uitslagen.

Verder staan er nog 2 onderzoeken gepland.
Alleen zijn daar lange wachtlijsten voor.
In oktober krijg ik een onderzoek waar ik nu al erg tegenop zie.
Je krijgt dan een soort infuus (er wordt een slangetje ingebracht) in je pols en je moet dan fietsen en dan kijken ze hoeveel zuurstof er in je bloed komt (geloof ik).
Bloedgas meten, noemen ze dat ook wel.
Vreselijk!!!
Brrrrrrrrr…ik haat naalden en infusen!
Nou ja, het is niet anders.

Het derde onderzoek is in november.
Dat heet geloof ik een histamine-onderzoek ofzo.
Duurt 1,5 uur, maar dat boeit me niet zo.
Het lijkt me niet erg vervelend. Het is om te kijken of je allergisch bent en astma hebt (geloof ik).

Stel dat de uitslag van het uitgebreide longonderzoek (dinsdag) nou niet helemaal is wat het hoort te zijn, dan worden de andere twee onderzoeken vervroegd.

O ja, had ik nog een vraagje:

Mijn bloeddruk was te hoog.
160 bovendruk en 90 onderdruk.
En ik was niet gespannen ofzo.
Maar hoe komt dit denken jullie?
Weet iemand hoe je aan een hoge bloeddruk komt?

Morgen ga ik even naar een kennis van ons die ook een zeer goede bloeddrukmeter heeft.
Gewoon even kijken hoe het dan is (moest ook van de longarts).

Eerst had ik zoiets van: het zal wel…
Maar opeens realiseerde ik me dat ik ook al 3 dagen een “vreemde” hoofdpijn heb.
Druk bij mijn ogen enzo.
En opeens schoot mij te binnen dat dit dezelfde hoofdpijn is als die ik had toen ik 3 jaar terug in het ziekenhuis lag.
Toen had ik zwangerschapsvergiftiging en een veeeeeeeel te hoge bloeddruk (neeeeeee, ik ben nu NIET zwanger, haha!!!)
Maar goed, ik ga het morgen nog ff opnieuw testen.

Hoop dat iemand mij kan vertellen hoe je aan een hoge bloeddruk komt.
Mijn bloeddruk was namelijk altijd perfect! Zelfs als ik heel gestressed was ofzo.
Vandaar dat ik er een beetje van op kijk.

Nou, weer een lang verhaal Sorry!

Groetjes, mamma van Stephan

Gewijzigd door - Bieb op 19 Aug 2004 19:47:57

Gewijzigd door - Bieb op 20 Aug 2004 22:32:52

Hoi,

Nou, idd een heel verhaal. Hoop onderzoeken nog te doen, veel succes daarmee, hopelijk schiet je er iets mee op.

En: meet idd je bloeddruk nog maar eens, als je “gewoon” ontspannen bent. Je kunt je wel (misschien ongemerkt) toch ongerust hebben gemaakt over dat onderzoek, en daar kan je bloeddruk hoog van zijn.

Verder zijn er een heel aantal oorzaken voor, en die zijn echt niet allemaal heel ernstig hoor.
Als je je erg zorgen maakt kun je misschien je huisarts met een bezoekje vereren, en eens vragen. die kan je vast veel erover vertellen, wat je het beste kunt doen enzo.

groet en succes
Mo

succes meis…

Tja die hoge bloed druk kan van alles zijn, maar kan ook dat je je toch ongemerkt druk hebt gemaakt

succes meis

Tries

Liefs Tries

jeetje dat is nog al wat wens je heel veel sterkte en suc6 met de onderzoeken

Hoi Bianca
Heel veel sterkte voor de komende onderzoeken
Bloeddruk kan door van alles wat hoog zijn
wel vervellend voor je
Groetjes heleen mama van Robin

Haaaaaaaaaaaa Bianca,

Rottig voor je allemaal die onderzoeken hoor. Hoge bloedruk kan door vanalles komen, misschien dat je je inderdaad toch wat druk erover hebt gemaakt, is immers ook allemaal niet niks eigenlijk. Ik zal voor je eens vragen als je wil, aan mijn schoonmoeder ( die een kruidenpark heeft ) wat er eventueel aan kruiden tegen hoge bloeddruk is. Verder wens ik je mega, mega veel succes en sterkte natuurlijk.

Groetjesmama van Evianne 03-04-2003

Bedankt voor de reakties tot nu toe!
En Astrid, als je het zou willen vragen dan graag.
Alleen weet ik nu nog niet zeker of ik morgen weer (nog steeds) een hoge bloeddruk heb of dat het eenmalig was.
Ik merk het wel morgen, als ik het ga opmeten.

jee bieb wat een ellende allemaal messschien maak je je toch druk over het wat je allemaal van plan ben of …ik weet het niet maar het is niet leuk maar je heb nog wat aardig onderzoeken voor de boeg he biebje ik wens je heel veel sterkte meid ik hoop dat alles weer goed komt met je

veel liefs marielle en knuffels van tanja

Mwah, ik heb niks ernstigs hoor (hoop ik hihi).

Nee hoor, serieus. Ik verwacht niet veel bijzonders als uitslag.

Maar ik ben wél heel blij dat ze het gaan onderzoeken een keer.

Want het is wel frustrerend als je elke keer bovenaan de trap loopt te hijgen en op de fiets zowat stikt etc.
Ik ben om die reden vorig jaar ook weer gestopt met fitness.
Daar had ik me weer voor opgegeven, samen met mijn tante, moeder, een paar nichtjes, lekker gezellig!
Maarre…ik kon gewoon niks zeg.
Ja, wel met die gewichten natuurlijk.
Maar niet wat ik wilde. Ik wilde namelijk gewoon op die apparaten waarbij je je conditie verbeterd.
Je weet wel: die fietsen, die andere “step-dingen”, de loopband etc. etc.
Ik heb daar nog advies gevraagd, en ook gekregen. Maar het hielp niet.
Na een zeer korte tijd moet ik van zo’n ding af omdat ik anders voor mijn gevoel echt flauwval door zuurstofgebrek/benauwdheid.

Nou ja, we merken het dinsdag wel.

Jeetje, Bieb, wat vervelend zeg!
Mijn moeder heeft trouwens al jaren een te hoge bloeddruk en ze weten nog steeds niet waaraan dat nu ligt. Ze is slank, rookt en drinkt niet, eet gezond etc. Sommige mensen schijnen hier aanleg voor te hebben. Erg vervelend, maar er valt goed mee te leven met de juiste medicijnen. En misschien valt 't bij jou inderdaad allemaal wel mee en is je hoge bloeddruk slechts tijdelijk.

Heel veel succes.

Jeetje wat een onderzoeken, maar het belangrijkste is dat je je strakkies weer lekker voelt.

Kan een hoge bloeddruk ook niet veroorzaakt worden door een te hoof cholesterol-gehalte? Hebben ze daar al naar gekeken?

SUCCES

Groetjes Carola, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003

Zoals ik al verwacht had, heb ik geen hoge bloeddruk.
Het was gisteren gewoon "toeval"
Blijkbaar was ik toch nerveuzer dan ik aanvankelijk dacht.
Vandaag gemeten bij een kennis en het was gewoon 125/83.
Ik kon het me al niet voorstellen, want ik heb echt altijd een normale bloeddruk gehad (behalve dan tijdens mijn zwangerschap, maar da’s weer een ander verhaal).

Bedankt voor jullie reakties tot nu toe!

oooooooooohhhhhhhhhhh das in ieder geval wel al lekker dan. Succes !

Groetjesmama van Evianne 03-04-2003

Ha fijn, bloeddruk in orde.
vervelend is dat he? als zoiets ineens van slag lijkt te zijn.
gelukkig maar, zorg minder.

Nou, dat eerste onderzoek (uitgebreid longfunctie onderzoek) heb ik afgelopen dinsdag dus gehad in het ziekenhuis in Emmeloord.
Het ging best goed (denk ik). Moest door zo’n mondstuk ademen (in een machine) en kreeg een paar opdrachten m.b.t. het ademen.
In totaal duurde het onderzoek een half uur schat ik.
Ze vertelde niks over de uitslag, want dat is niet gebruikelijk. Dat hoor ik van de longarts (morgen dus).

Maar goed.
Afgelopen donderdag werd ik opeens gebeld door de assistente van de longarts.
Ik heb om half 4 een afspraak bij hem morgen, voor de uitslag van dat onderzoek en van het bloedprikken.
Maar nou had die assistente het erover dat ik een half uur eerder moet komen omdat 1 van de testen niet goed was, of misgegaan was…(?) Dat werd mij nou niet echt duidelijk.
Maar in ieder geval moet ik een deel opnieuw doen. Ze “proppen” me er dus blijkbaar tussen hier in Lelystad (er was hier een langere wachtlijst, vandaar dat ik naar Emmeloord moest).

Ik ben echt heel nieuwsgierig nu.
Aan de ene kant denk ik: die test heeft die verpleegkundige waarschijnlijk niet goed afgenomen.
Aan de andere kant denk ik: zou een test een slecht resultaat hebben gegevenen wil de arts voor alle zekerheid dat ik het nog een keer test??
Tsja, je gaat je gewoon dingen in je hoofd halen, stom hè?

Nou ja, ik ga er maar vanuit dat de test gewoon mislukt is.
En gelukkig is het morgenmiddag om 3 uur al!
Hoef ik niet meer zo lang te wachten nu op die uitslagen.
Ben best benieuwd!!!

heel veel sterkte bieb .hoop dat het mee valt. wel toeval he ik moet om 15.15 in het zh zijn

veel liefs marielle mama van tanja

Veel sterkte! maak je niet te druk, vast een zuster in de war geweest, of het apparaat.

groet
Mo

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the universe
is that it has never tried to contact us.

Ja, dat zou inderdaad kunnen.
Maar het viel vorige week dinsdag tijdens die test zo op dat de verpleegkundige juist zo secuur was.

Bij een test moest je bijv. op haar teken 3 keer hard blazen en daarna rustig verder uitademen zo lang als je kon.
De eerste keer lukte dat niet helemaal goed, dus toen moest ik het 4 keer doen i.p.v. 3 keer.
Dus ik vond juist dat ze heel erg oplette enzo.

Maar goed, we zien het wel hoor. Zal wel loslopen allemaal.

Alleen volgende keer is het wel fijn als zo’n assistente (in dit geval van de longarts) wat duidelijker is.
Gewoon zegt: de test is verkeerd afgenomen en dus niet gelukt.
Dan weet je tenminste zeker wat er is. Toch?

Nou ja, het lijkt nu misschien alsof ik mij er druk om maak, maar dat valt erg mee hoor haha!
Ik ben voornamelijk erg nieuwsgierig naar de uitslagen. Maar da’s logisch denk ik.

sterkte Bianca
Zal voor je duimen dat de test verkeerd is gegaan
Groetjes Heleen

hoi bieb hoe is het gegaan

groetjes marielle