Logeren bij schoonmoeder

Mijn ouders passen wekelijks een dag op en zien Erik daarnaast vaak nog wel een paar keer in die week, omdat ik op m’n vrije dagen vaak even een bakkie ga doen. Ze wonen niet zo ver bij ons vandaan. Erik is dus heel erg thuis bij mijn ouders. Hij ziet mijn schoonmoeder minder. Zij werkt noodgedwongen voltijds en heeft daardoor geen vaste oppasdag kunnen krijgen. En in het weekend is ze nogal druk met haar eigen moeder die nogal hulpbehoevend is. Dus Erik ziet haar een stuk minder. Hij gaat denk ik eens per maand een dag naar haar toe in het weekend, dan hebben ze toch een dagje samen. En op verjaardagen in de familie ziet 'ie haar, dus misschien alles bij elkaar 3 keer per maand?

Nu komt het: Erik heeft bij mijn ouders nu twee keer 's nachts gelogeerd. Dat vond ik aan de ene kant wel spannend, maar aan de andere kant ook weer niet. Het zijn mijn ouders en zo vertrouwd voor me, dat voelde gewoon ook heel goed. Ik vind dat Erik nu eigenlijk ook een keer bij m’n schoonmoeder ‘moet’ logeren. Ik gun het haar natuurlijk ook. Begrijp me goed: ik kan het heel goed met haar vinden, het is een lieve en zorgzame vrouw en Erik zal er niets te kort komen. Maar…het voelt niet zo vertrouwd. Deze appel is echt een stuk zuurder om doorheen te bijten dan toen 'ie voor het eerst bij mijn ouders ging logeren. Herkennen jullie dit of stel ik me aan?

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ik vind niet dat je je aanstelt. Volgens mij is het wel logisch dat je hier wat meer moeite mee hebt. Niet omdat je je schoonmoeder niet met Erik vertrouwd, maar omdat het voor hem niet zo vertrouwd is. Zoals je zelf zegt ziet hij jou ouders vaak en jou schoonmoeder minder. Ik zou daar ook meer moeite mee hebben. Ik had dat zelfs toen iemand anders dan mijn ouders en schoonouders op Merel paste. Ik kende haar goed en Merel ook, maar het is toch anders. Nu past ook eigenlijk alleen maar onze familie op en nog geen anderen. Ik denk er dus eigenlijk een beetje hetzelfde over.

Groetjes Natasja

Lilypie Tweede Ticker

NEE JE STELT JE ZEKER NIET AAN!!
Anders stel ik me namelijk ook aan en dat hoor ik niet graag
Nee even serieus, ik heb precies het zelfde en mijn vriendinnen met kinderen eigenlijk ook allemaal. Mijn eigen ouders zijn ook gewoon veel meer vertrouwd, en daar heb ik het gevoel dat ik hem zo kan achter laten en weg kan gaan. Bij mijn schoonouders heb ik meer het gevoel dat ik moet “overdragen” ( ja, ben verpleegkundige he)
En hoewel het altijd goed is gegaan, breng ik hem nog altijd liever bij mijn eigen ouders. Terwijl daar totaal geen reden voor is.
Vreemd he…

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Fijn dat jullie het allebei herkennen. Bij jou dus ook ietsje eigenbelang, hè Christa? Wat jij zegt, over dat ‘overdragen’ dat heb ik dus ook. Dan wil ik het liefst tot in het kleinste detail tegen haar zeggen hoe ze alles moet doen en bij m’n ouders heb ik dat dus niet. Terwijl m’n schoonmoeder nog 2 kleinkinderen heeft op wie ze regelmatig past en ze nota bene zelf ook 2 kinderen heeft groot gekregen… Wel fijn dat je nog zegt dat het met Jack altijd goed is gegaan!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

haha dat je het goed met je schoonmoeder kunt vinden is wel interesant om te horen aangezien er velen zijn die dat niet kunnen.
maar toch begrijp ik wel wat je bedoeld dat het niet zo vertrouwd voelt.
ik vind (vond eigenlijk) het al moeilijk om Rico achter te laten als ik even het winkelcentrum in ging bij mijn ouders. en hij heeft er ook nog nooit alleen geslapen. mijn schoonmoeder heeft nog nooit op rico gepast.
we zien haar ook best weinig trouwens.
stel het zou hier zo zijn, zou ik ook zoiets hebben van: je eigen oudersliggen je toch meer, en zij voelen beter aan wat JIJ wil hoe het gaat gebeuren met je eigen kindje.
misschien ben je in de verontstelling (ik ben dat namelijk wel en misschien is dat het punt waar je mee zit?) dat je schoonmoeder erik niet zo vaak ziet en dat ze niet zo goed weet waar hij wanneer behoefte aan heeft en hoe ze daar mee om moet gaan in de zin, hoe JIJ wil dat daar mee om wordt gegaan.
jouw ouders zien erik regelmatig en jij zal ook wel veel met je moeder gesproken hebben hoe jij opvoeding ziet.
en misschien heb je dat wel niet met je schoonmoeder.
kortom; je ouders weten hoe jij het wil en hoe ze het het beste moeten aanpakken, en je schoonmoeder weet dat (in jouw ogen) niet omdat je met haar nog weinig tot geen?? gesprekken hebt gehad hierover.
ik weet niet OF dit het geval is, maar stel het is wel zo
is het misschien fijn voor jou om een keer met haar te praten, en duidelijk uit te leggen hoe jij met erik omgaat hoelaat er dingen gebeuren en wat jij doet in situaties. schrijf het desnoods op en geef haar het briefje, dat ze wel jouw opvoeding volgt en dus op 1 lijn zit met handelen.
het is maar een idee

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Dat kan best wel kloppen, Inge. Ik heb daar met m’n schoonmoeder eigenlijk nog nooit echt over gesproken. Nu weet ze qua eet-/slaapschema de belangrijkste dingen wel, maar andere dingen eigenlijk niet. Ik ga daar 'ns ff over nadenken, misschien kan ik daar nog wel iets mee. Thanks.

Ik heb haar net ge-sms’t: of Erik van 23 op 24 januari bij haar kan logeren. Aargh!!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Kan me goed voorstellen hoor Mriek. Bij mij is het een beetje andersom. Mijn schoonouders ziet hij heel vaak. Zeker een paar keer in de week. Ze passen geen vaste dag op, maar op zaterdag (dan werk ik). Komen ze vaak even een bakkie halen bij mijn vriend of mijn vriend gaat gezellig daar heen.
Hij voelt zich heel erg vertrouwd bij mijn schoonouders. Dani hangt altijd best wel aan mij, maar als mijn schoonmoeder het is wil hij ook graag bij haar zijn. Vind ik zelf wel een prettig idee.
Dani heeft daar 2 januari voor het eerst geslapen en het komt ook weleens voor dat zij een hele dag oppassen (inclusief naar bed doen 's middags en soms 's avonds) en dat gaat eigenlijk altijd goed.
Mijn vader ziet hij ook heel regelmatig, maar mijn vader vind het zelf ook een beetje eng om alleen op hem te passen (snap ik wel hoor een man alleen). Mijn moeder ziet hij ook maar heel weinig (misschien 1 keer in de maand). Hij voelt zich bij haar en haar vriend wel prettig, dat kan ik aan Dani zien, maar uit logeren brengen zou ik nog niet zo snel doen. Eigenlijk wel jammer, aangezien het mijn eigen moeder is. Maar goed de omstandigheden zijn nou eenmaal zo.

Jeetje heel verjaal, haha…ik wil dus alleen maar zeggen dat ik het snap, haha

Heeft je schoonmoeder al gereageerd op je smsje?

@Mriek
Is je vriend goed opgevoed??? Zoja door de appel heenbijten. Madelon heeft net zo vaak bij mijn ex schoonouders geslapen als bij mijn moeder. Bij miijn exschoonouders wel vaker ook.

Dylano is nog nooit uit logeren geweest en ik geloof dat ik hem voor een jaar of 2 sowieso niet bij mijn schoonouders zou laten slapen., want die hebben geen goede opvoeding vind ik, mijn vriend is altijd gekleineerd en nooit was wat hij deed goed genoeg. Zijn zus is nu ook niets voor niets ontspoord. Mijn vriend heb ik in 7 jaar al aardig kunnen leren dat hij voor zichzelf op moet komen en dat hij er mag zijn. Maar daar stel ik Dylano dus niet graag aan bloot.
Mijn ouders leven niet meer en ik heb natuurlijk geluk als we weg moeten dat madelon op kan passen meestal dus hij blijft voorlopig nog lekker bij mama. Ook niet goed misschien maarja tis mijn ventje

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Heel herkenbaar! Mijn ouders wonen vlakbij ons, dat wil zeggen met de auto kwartier a 20 minuten rijden. 1 dag per week passen mijn ouders ook op Tim, dus Tim voelt zich daar helemaal thuis. Want behalve die ene oppasdag komen we daar nog wel eens. Als we oppas nodig hebben dan gaat Tim dus ook naar mijn ouders. Als we een avondje naar vrienden gaan dan nemen we Tim en het campingbedje gewoon mee. Dit hebben we van kleins afaan gedaan en gaat altijd goed. Als het niet anders kan dan laten we Tim bij mijn ouders slapen.

Naar mijn schoonouders is het iets meer dan 1 uur rijden. Die passen dus nooit op en ondanks dat ze gek op Tim zijn zien ze hem niet vaak. Ook iets van 2 keer per maand, maar soms ook maar 1 keer. De maand december weer vaker, want dan is het sinterklaas, kerst en de verjaardag van mijn schoonvader etc. Maar goed 2 is wel gemiddeld. Het is natuurlijk gekkigheid om Tim naar mijn schoonouders te brengen voor een nachtje terwijl mijn ouders hier in de buurt wonen en altijd kunnen oppassen. Tim is nu 2 keer een weekend bij mijn schoonouders geweest. Oh wat hebben ze daar van genoten. Hihi mama vond het wat minder. Want als hij bij mijn ouders slaapt hebben we echt wat. Nu hadden we ook wat maar was dat maar 1 dag. Maar om hem nu voor 1 dag zover weg te brengen mocht hij 2 dagen blijven. Dat is dan wel raar samen een weekend thuis zonder kind.

Maar ik had hetzelfde als jij nu. Mijn ouders weten alles en dat voelt veel vertrouwder. Bij mijn schoonouders had ik ook het gevoel veel meer te moeten overdragen. Maar het is allemaal hardstikke goed gegaan. Ik begrijp je gevoel, maar het zal zeker goed gaan bij je schoonmoeder. Gewoon alles opschrijven als je denkt dat ze het anders zal vergeten.

Toen Tim nog een stuk jonger was herkende hij mijn ouders altijd meteen. Direct lachen en bij mijn schoonouders duurde dat altijd even. Vond ik wel sneu voor ze, maar gelukkig is hij nu wat ouder en herkent hij ze ook direct. Ondanks dat hij ze niet vaak ziet.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Iheb er weinig aan toe te voegen, maar vind het heel herkenbaar.
Als ik Seth bij mijn schoonmoeder breng heb ik ook de neiging alle tot in detail te vertellen. En heb het er ook moeilijker mee, dan dat ik hem bij mijn ouders breng.

Liefs, Anne

Ha ha ha dan ben ik helemaal erg want ondanks dat mijn schoonmoeder morgan meer ziet dan mijn moeder laat ik haar altijd makkelijker bij mijn moeder achter dan andersom. Ook inderdaad door het overdragen. Mijn schoonmoeder zorgt heel goed voor der en ze zijn dol op elkaar maar er gaat altijd een gebruiksaanwijzing bij en nadrukkelijke verboden en zo zeg maar en mijn moeder en ik zitten op 1 lijn.

Maar eerlijk is eerlijk. Morgan wordt volgende maand door mijn moeder opgehaald en gaat dan zonder ons naar Noord Holland en dat vind ik ook wel heel spannend.

Groetjes,

Michèle

Ook hier heel herkenbaar.
Ik hoef mijn moeder niets te vertellen over het slapen of eten, of de opvoeding, want dat doen wij hetzelfde.

Heb ook veeeel liever dat mijn ouders oppassen dan mijn schoonvader.
Het zal wel het gevoel van “eigen” zijn.

Nou heeft Noah nog niet zo vaak bij mijn ouders geslapen, want hij slaapt het best in zn eigen bed, dus past mijn broertje hier vaak in het weekend even op.

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

Wel fijn dat het zo herkenbaar is, dan voel ik me toch niet zo gek erover. Ik denk inderdaad dat het te maken heeft met het gevoel van “eigen” en zeker niet met de persoon van m’n schoonmoeder.

@Michelle: m’n vriend is prima opgevoed, dus daar twijfel ik niet over. Ze is eerder té lief (kan dat?) in mijn ogen dan te streng of los. Snap je? Maar goed, ze is tenslotte ook de oma van Erik, dus ze mag hem ook lekker verwennen.

@Sannn: dat vind ik niet weinig hoor. Bedoelde het meer om aan te geven wat het verschil in frequentie is hoe vaak Erik z’n oma/opa en oma ziet. Het draait zeker niet alleen om kwantiteit, maar absoluut en vooral om kwaliteit!

M’n schoonmoeder heeft gereageerd op m’n sms trouwens, de 23e kan doorgaan. Dus ik kan me nu geestelijk gaan voorbereiden…haha.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

ohhh nee hoor, snap je helemaal. Ik laat mijn dochter echt niet bij mijn schoonmoeder achter, en toch heeft ze 11 kinderen grootgebracht! Ik vind haar te oud; 74! Ze kan niet achter haar aan lopen en d’r in de gaten houden. Ik vind het te gevaarlijk, ook woont ze niet in een hele leuke buurt! Verder heb ik haar nog nooit bij mijn ma achtergelaten omdat ze hier niet woont, maar weet ook niet of ik dat zou doen, mijn ma is pas 45 dus die heeft wel wat meer energie! Ik kom binnenkort naar Nederland, dan moet ik het misschien maar eens proberen!

Ik straal positieve energie naar je toe Mriek
En ik snap wat je bedoeld met te lief, das alleen maar fijn. Opa en oma’s zijn er om te verwennen, opvoeden moeten we zelf

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Ik wil toch ook nog even zeggen dat ik je heel goed begrijp Mriek, want ik heb precies hetzelfde! Mijn ouders wonen 40 minuten bij ons vandaan, die van mijn vriend dik een uur. Niet eens zo’n enorm verschil, maar toch. Mijn ouders hebben altijd op mijn neefje en nichtje gepast omdat mijn zus wél dichterbij hun woonde en daardoor barsten ze van het speelgoed. Ze hebben een bedje, een box, een kinderstoel, alles wat Eva nodig heeft. Ze vinden het ontzettend leuk als ze komt en zijn er dan ook de hele tijd mee bezig. Mijn moeder doet lekker creme op haar wangetjes en kamt krullen in haar haartjes. Mijn schoonouders zijn ook leuke mensen en zij vinden het ook leuk als Eva er is, maar het is wel anders. Zij hebben geen spullen en dan moeten we alles meenemen. Bovendien vertrouw ik het daar niet helemaal, aangezien Eva daar ooit onder een dekbed werd gelegd. Goed bedoeld, maar natuurlijk niet goed. Bij mijn vriend zijn ze wat rommeliger en verstrooider (haha) en dat maakt dat ik liever heb dat Eva bij mijn ouders is. We gaan daar ook vaker heen, ik ga dan alleen met Eva en soms met mijn vriend. Mijn schoonouders zien we misschien 1x in de 6 weken ofzo. En daardoor herkende Eef ze ook niet meteen. Terwijl ze bij mijn ouders meteen al gaat lachen. De laatste weken heeft ze ze vaker gezien en je merkt dan dat ze sneller naar ze toe gaat en laatst liep ze zelf naar opa toe. Ik vind het wel belangrijk dat ze hen ook goed leert kennen, dus we proberen dat wel te stimuleren. Maar echt slapen…liever niet. Het grappige is, dat mijn neefjes en nichtjes van mijn vriend zijn kant, héél erg vaak bij mijn schoonouders komen en dat dat heel ‘eigen’ is. Dus wat dat betreft is het dan niet zo’n enorme ramp dat Eva vaker bij haar opa en oma in Brabant komt! Enne…wel hip dat je je schoonmoeder SMS-t! Mijn moeder kan dat helemaal niet!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Hoi,

Succes met het geestelijk voorbereiden. En noem het overbodig onze dochter heeft vaker bij opa en oma geslapen en na onze clasch gaat het heel goed in de communicatie zeg maar maar neem toch nog altijd een briefje mee met dingen die ik graag zie herhaal elke keer wat wel en niet mag kwa gedrag en druk ze op het hart toch vooral het briefje even door te lezen en er niet te laat naar bed te doen.
En het word minder hoor maar het blijft vreemd bij mijn schoonouders haar achter te laten terwijl ik er bij mijn broers en zussen totaal geen moeite mee heb. Daar gaat ze zonder brief klakkeloos naar toe. Gek he

groetjes

lon106

@Michelle: dank je!

@Rainbow: hip toch? Haha. Het heeft even geduurd voor ze het kon, maar inmiddels kan ze het. Ze weet alleen de leestekens niet te vinden, dus het is af en toe een beetje onleesbaar… En wat jij schrijft is zo herkenbaar ook weer, fijn!

@lon: ik vind het dus niet gek, ik snap helemaal wat je bedoelt met dat briefje. Ik denk dat ik ook maar zo’n briefje ga maken, dan voel ik me toch meer gerust denk ik.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Straks is het dan zover: na z’n middagdutje gaan we Erik wegbrengen voor z’n eerste nachtje bij m’n schoonmoeder. De tas is gepakt en het briefje is klaar. Weliswaar in m’n hoofd (want vond het anders toch te lullig ofzo…). Ik vind het nog steeds spannend en ben heel benieuwd hoe Erik het zal vinden om daar voor het eerst 's nachts ook te slapen. Duimen jullie voor hem/ons?

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Oh spannend Mriek. Alleen even over dat briefje. Het is voor jullie beide de eerste keer, vraag aan haar of ze het prettig vind alas je het in grote lijnen opschrijft just in case. Mijn schoonmoeder en zelfs mijn eigen ma vind het nog steeds prettig als ik dat doe. En als je het vraagt stoot je niemand voor zijn hoofd toch??

Enne probeer je zelf een beetje te ontspannen en niet alleen maar aan Erik te denken straks??

Groetjes,

Michèle