Liga of wafel eten

Papa en ik dronken net thee en ik gaf Julia ook wat rooibosthee en dacht dat ze er misschien wel een rijstwafeltje bij wilde, Die heeft ze nog nooit op. Ik gaf het wafeltje, maar dat was erg groot en ik was bang dat ze er in zou stikken. Mijn vriend wilde allemaal kleine stukjes geven, maar ik was dan ook weer bang dat zo’n stukje in haar keel zou schieten. Ze keek vies, kokhalsde een beetje, lebberde aan het stukje en spuugde het toen uit. Blijkbaar gaf ze er (nog) niks om. Op zich moeten we eerst maar proberen om een heel groente- en fruithapje te geven voor we beginnen met ‘snacks’, maar eh…geven jullie het koekje in z’n geheel zodat ze het af kunnen likken/zacht kunnen maken en op kunnen zuigen als het ware of geven jullie een klein stukje in de mond?

En thee? In een flesje? Vinden jullie kindjes dat lekker? Julia gaf ook daar niets om!

Groetjes Rainbow, trotse mama

rico vind thee niks en roosvicee met veel water lust ie wel.
ipv rijstwafel kun je misschien beter een liga geven
liga 1ste stap om mee te beginnen want ze moeten nog wennen (dat is vanaf 4 maanden en stap 2 vanaf 6 maanden maarja dat is meteen weer zo stap 2 weet je wel) ik geef dan een halve liga en die zever ik wat nat zodat het eerste stukje al zacht is, dan geef ik die aan hem en de rest doet ie zelf.
hij eet er nog niet veel van, de helft van de helft ongeveer (misschien nog niet eens)

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Hahaha er wordt wat afgezeverd zo he? Maar Liga is inderdaad minder korrelig dan een rijstwafeltje en dus misschien wat beter te ‘hanteren’ voor de kleintjes? Maar vandaag ging ze keihard brullen tijdens het wortel eten, terwijl ze er in het begin goed in gingen. Ze had er geen zin meer in, maar ja, ze is vandaag dan ook niet te harden! Brullen, hangen, jengelen…niks wil ze! Hopelijk is ze morgen beter geluimd. Gek dat ze op het kdv eigenlijk nooit lastig is!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Tim is dol op melk, brood, groente en fruit. Dat gaat altijd tot de laatste slok en hap op, maar koekjes en rijstewafeltjes vind hij helemaal niets. Ik geef het hem wel s’middags, maar hij ligt er vaak meer mee te spelen. Van de wafel eet hij helemaal niets en van een liga ligt het eraan. Vaak maar een heel klein beetje, soms wel een halve en heeeeel af en toe een hele. Maar goed zolang hij de rest goed eet vind ik het prima. Het is tenslotte maar een tussendoortje.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ze is op een leeftijd dat ze al uit een gewone beker kan leren drinken dus ik zou thee niet uit een flesje geven maar uit een gewoon bekertje. Desnoods zo’n oefenbeker van Difrax.

Koekjes gaf ik in z’n geheel, daar gaan ze dan op sabbelen en dan sabbelen ze er vanzelf stukjes af die zacht genoeg zijn. Als die dan in het keeltje komen is dat niet zo erg als wanneer er een droog stukje koek in het keeltje komt.

Groetekes, Sje

En dat verslikken lijkt erger dan het is hoor, in het begin zat ik ook tegen het plafond maar nu zit ik er rustig naar te kijken en 9 van de 10 keer komt het stukje keurig netjes weer naar boven en wordt het door meneer uitgespuugd. Indien nodig grijp ik echter wel in hoor dames, geen zorgen…

Groetjes!

Als je ingrijpt als het je kindje echt niet zelf lukt om het stukje terug te hoesten, nooit met je vinger het stukje uit het keeltje proberen te peuteren! Dan kun je het alleen maar verder duwen. Echt nooit doen! Da’s ongeveer het eerste wat je leert op een cursus EHBO bij kinderen (geen overbodige luxe overigens om zo’n cursus te doen!)

Ga op een stoel zitten met je ene been niet helemaal in een rechte hoek. Dus ietsje gestrekt. Leg je kindje op de buik op je dijbeen met het hoofdje richting je knie. Geef met de muis van je hand (dus het gedeelte waar je hand in je pols overgaat) een tik tussen de schouderbladen en als het goed is komt het stukje uit het keeltje. Zoniet, paar keer herhalen tot het wel lukt.

Daarna altijd even de dokter bellen om je kindje te laten checken gezien die tikken tussen de schouderbladen.

Groetekes, Sje

Goeie tip! Zo’n cursus is misschien inderdaad wel goed om te doen. Gelukkig komt het tot nu toe altijd vanzelf nog goed, maar ja…je weet maar nooit. Vraag me af of ik dan niet volledig in de paniek schiet, maar dat terzijde.

Groetjes!

Als je zo’n cursus gaat doen, is de kans groot dat een gedeelte vergoed wordt door je zorgverzekeraar. Dit is namelijk een cursus die ervoor kan zorgen dat medische onkosten voorkomen worden en daar zijn ze blij mee als ze geen onkosten hoeven vergoeden, dus vandaar dat ze dit soort cursussen vaak gedeeltelijk vergoeden.

En ga de cursus niet alleen doen, neem je partner mee! Papa is namelijk ook weleens alleen met de kleine mop en dan heeft-ie er niks aan als alleen mama de cursus heeft gedaan! Bij ons op de cursus zaten alleen moeders! Mijn man was de enige vader! Ik snap dat niet, maar goed, wij zijn in elk geval beiden voorbereid in een noodgeval!

Groetekes, Sje

ja precies rainbow, en omdat het zo’n droge muk is zou ik om te BEGINNEN met liga beginnen, dan leren ze toch al het zelf naar de mond brengen het happen en het kauwen waar dat nodig is.
die droge toelie komt later wel… enne dat zeveren kunne wij wel ja
pff haha

Die kinderen kunnen prima zelf sabbelen op het rijstwafeltje of de liga om het zachter te maken.
Daar hoef je helemaal niet bij te helpen.

En rijstwafeltjes zijn echt niet droger dan liga’s.
Kun je rustig geven.
Gewoon in z’n geheel, met wat gesabbel komt er vanzelf een stukje vanaf.
Geef ze de tijd om er aan te wennen!

M.

quote:
Tim is dol op melk, brood, groente en fruit. Dat gaat altijd tot de laatste slok en hap op, maar koekjes en rijstewafeltjes vind hij helemaal niets. Ik geef het hem wel s'middags, maar hij ligt er vaak meer mee te spelen. Van de wafel eet hij helemaal niets en van een liga ligt het eraan. Vaak maar een heel klein beetje, soms wel een halve en heeeeel af en toe een hele. Maar goed zolang hij de rest goed eet vind ik het prima. Het is tenslotte maar een tussendoortje.

ze zijn nog één eiig ook volgens mij hihi… Jurian nl idem dito…

Morgan gister rooibosthee gegeven omdat ze haar fles zo slecht leegedronken had. Ze vond het geweldig, Bleef aan haar fles lebberen enne ze krijgt hier gewoon liga, ik wikkel morgan wel eerst in een hydrofiele luier want dat spul gaat overal zitten. Enne je kan gewoon met twee beginnen hoor rainbow. Het enige verschil met 1 is dat liga 2 iets steviger is. Liga 1 is echt om te verkruimelen.

Rijstewafels heeft Morgna trouwens ook niks mee. Ik moet zeggen ik eet ze zelf ook alleen met zout anders is het een droge rotzooi

Groetjes,

Michèle

Haha grappig mini-boy, ze lijken idd wel eeneiig.

Hoe is het verder met Jurian, is de koorts weggebleven?

Groetjes,
Sandra

Ja herkenbaar… Minke geef ik altijd wel de korsten van haar brood en die sabbelt ze prima op. Dan versklikt ze zich wel eens en kokhalst dan een stukje uit… ik blijf er altijd bij natuurlijk. Ik breek echter haar liga/ crackertje wel in stukjes en leg stukje voor stukje neer op tafel en dan pakt ze dat. Als ik hem helemaal geef gaat ze er mee spelen… dus dat schiet niet op .
Die kleien stukjes sabbelt ze dan ook zacht voordat ze ze doorslikt dus werkt hier prima.

nee ik bedoel dat bij rijstwafels idd echt STUKJES afkomen en bij liga niet dat wordt gewoon zacht en is ja je snapt me wel is gewoon drek
en ik zei ook niet dat je moet helpen bij een liga, ik zei dat ze zelf kunnen leren happen. ik geef m aan aan rico liet m eerst proeven en gaf m daarna de liga. (de 1ste x dan) hij deed het idd ook helemaal zelf. nu geef ik m gewoon meteen aan.

Jeetje, ik las laatst al eens in een foldertje dat er al liga’s vanaf 4 maanden zijn, maar ik zie Joey dat nog niet doen… Hij is 5 maanden. Is het dan verstandig om het dat toch al eens aan te bieden?
Enneh, wat die EHBO betreft, die raad ik ook iedereen aan! Ik heb de cursus al eens gedaan toen ik in de kinderopvang (KDV) werkte. Nu ik als gastouder werk, moet ik volgende maand een herhalingscursus doen. Ik denk dat het alleen al goed voor je zelfvertrouwen is als je weet dat je kan reanimeren, en dat je dan in een noodsituatie ook minder in paniek raakt. En dat is echt belangrijk, om rustig te blijven! Echt een aanrader dus!

Joey kan die liga al hebben hoor Anouk. Alleen de 4 maanden is nog soppiger dan de 6 maanden, die is echt meer voor kruimelen door fruithapjes en zo.

Groetjes,

Michèle

ja idd die van 6 maanden is meer om te sabbelen maarja ik geef die 4 maanden liga nog want die zijn nog niet op

Die kruimel ik door de peer of zo als ik die zelf maak. Dan is die iets steviger. Ik heb alleen vanmorgen haar rode pak uit mijn handen laten vallen… of ze nu wil of niet ze heeft kleine stukjes

Groetjes,

Michèle