Het is ook de leeftijd dat ze gaan uit testen heeft niks met respect te maken> Hoort erbij. Natuurlijk moet je het niet tolereren. Er zijn grenzen, en tong uitsteken of spugen , gooien slaan , dat doen we niet, en dan is het ook meteen op de gang. wanneer ze 4 of 5 zijn, en het nog steeds doen, omdat er nooit wat van gezegd is, dat heeft te maken met respect in mijn ogen.
maar een kind van 2,5 tegen de 3, probeert alleen uit, kijken hoever hij of zij kan gaan, en hoe frustrerend het soms ook is, het hoort erbij, en elke keer corrigeren. Uiteindelijk valt het kwartje wel.
Een kind van deze leeftijd heeft oevrigens nog geen besef van tijd. als je zegt 5 minuten, weten hun veel hoe lang dat is? Wordt ook vaak geadviseerd om te zeggen: als mama klaar is met opruimen, dan gaan we naar boven om… (douchen, bad boekje lezen etc.)
Dan wordt het overzichterlijker , ze weten waar ze aan toe zijn. Een tijd geven heeft geen nut. Behalve idd met een kookwekker, maar wij weten dan dat ze bv 10 minuten hebben voordat de wekker gaat, een kind reageert alleen op het geluid van de wekker, die weet, als dat ding geluid maakt, dan moet ik naar boven. Is overigens wel een goed idee, misschien dat ik dat hier ook doe als bo die fase heeft!!
liefs woezel