Hoi allemaal,
Ik lees hier op het forum meerdere mama’s die smeerworst op het brood doen voor hun babies. Nu heb ik op verschillende plaatsen gelezen dat smeerworst niet goed is voor babies. Ik heb dat ondere van de website van Stefan Kleintjes. Daar is het advies vanaf 3 jaar smeerworst te geven. Zie onderstaande uitspraken van oa Stefan Kleintjes (kinderdiëtist):
Smeer[lever]worst en leverpastei zijn gemaakt van lever, soms tot 30%. Meestal varkenslever. Een lever is vet, en dierlijk vet is slecht vet. Andere ingrediënten zijn vaak: varkensspek, varkenscollageen, zout, eiwitten, specerijen en emulgatoren.
Smeerworst zonder lever is minder slecht omdat het geen lever hoeft te bevatten.
Een lever van een klein kind functioneert nog niet goed, dat gaat de lever pas echt goed doen in de loop van het tweede jaar. Anderen hanteren de leeftijd van 7 jaar.
Dus: De lever van het kind functioneert nog niet 100% en het kan de schadelijke stoffen uit de smeer[lever]worst niet goed verwerken; dus wordt de lever van een baby en peuter al in een vroeg stadium vervuild met schadelijke gifstoffen uit de lever van een dier.
Ik zeg dit niet om iemand bang te maken maar vond het belangrijk genoeg om met jullie te delen. Hoe denken jullie hierover?
groetjes,
Wendy