Lever(smeer)worst is slecht voor babies!

Hoi allemaal,

Ik lees hier op het forum meerdere mama’s die smeerworst op het brood doen voor hun babies. Nu heb ik op verschillende plaatsen gelezen dat smeerworst niet goed is voor babies. Ik heb dat ondere van de website van Stefan Kleintjes. Daar is het advies vanaf 3 jaar smeerworst te geven. Zie onderstaande uitspraken van oa Stefan Kleintjes (kinderdiëtist):

Smeer[lever]worst en leverpastei zijn gemaakt van lever, soms tot 30%. Meestal varkenslever. Een lever is vet, en dierlijk vet is slecht vet. Andere ingrediënten zijn vaak: varkensspek, varkenscollageen, zout, eiwitten, specerijen en emulgatoren.
Smeerworst zonder lever is minder slecht omdat het geen lever hoeft te bevatten.

Een lever van een klein kind functioneert nog niet goed, dat gaat de lever pas echt goed doen in de loop van het tweede jaar. Anderen hanteren de leeftijd van 7 jaar.

Dus: De lever van het kind functioneert nog niet 100% en het kan de schadelijke stoffen uit de smeer[lever]worst niet goed verwerken; dus wordt de lever van een baby en peuter al in een vroeg stadium vervuild met schadelijke gifstoffen uit de lever van een dier.

Ik zeg dit niet om iemand bang te maken maar vond het belangrijk genoeg om met jullie te delen. Hoe denken jullie hierover?

groetjes,
Wendy

tja hier eten ze gewoon leverpastei hoor!
Zelf de jongste.
Kijk, pindakaas heb ik lieke pas na het jaar gegeven, inv evt allegieen.
maar ik denk altijd maar zo, alles kan wel slecht zijn.
Wat is er tegenwoordig wel goed en wat is er wel gezond.
Dus hiet blijven ze het gewoon eten hoor.
Zo hoorde ik laatst dat geurkaarsjes schadelijk kunnen zijn en zo hoor je steeds meer.

Groetjes Gytha

Nou geen smeerleverworst meer dus! Ook al zou het niet zo zijn, er zijn genoeg alternatieven, dus ik geef het gewoon niet meer.

Ik krijg wat van die paniekverhalen.

Vorig jaar iemand die met allerlei scheikundige verbindingen kwam die in Olvarit zouden zitten, toen weer iemand die met dezelfde scheikundige verbindingen kwam wat betreft het plastic waar de flessen van gemaakt zijn. Maar nog niemand die eens uitgezocht heeft wat er allemaal in de lucht zit die we inademen. Da’s pas slecht!

De lever van pasgeborenen is nog niet goed in staat om bilirubine te verwerken, verder functioneert die lever prima voor wat een baby in het eerste jaar aangeboden krijgt aan eten en drinken. Ieder van ons heeft in de babytijd smeerworst op brood gekregen en we zijn daar echt niet slechter van geworden.

Daarbij houdt de lever zichzelf onder normale omstandigheden in goede conditie dus als er al schade zou ontstaan, dan is die niet van blijvende aard (net zoals bij rokers de longen weer in oude staat terug te krijgen zijn jaren na stoppen met roken).

Smeerworst is alleen maar slecht als ze er teveel van krijgen vanwege de Vitamine A die erin zit (Daarom mogen zwangere vrouwen ook maar 10gram smeerworst of paté per dag).

Maar 1 boterham met dun gesmeerde smeerworst is geen enkel probleem.

Laat je niet van de wijs brengen door dit soort paniek-berichten, want dan kun je overal wel wat achter gaan zoeken en leef je niet ontspannen meer. Gewoon niet over nadenken.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 01 May 2010 22:34:23

Hoi Sje,

Daar heb je best gelijk in en gelukkig is er zo’n forum als dit om met elkaar te overleggen.
Feit blijft dat je als mama toch echt zelf moet blijven nadenken en niet klakkeloos maar aan kan nemen dat dat wat verkocht wordt wel goed zal zijn.

Ik zelf ga geen leverworst geven omdat het naast het vitamine A verhaal ook om orgaanvlees gaat. Tuurlijk een keer een broodje ermee maar iedere dag lijkt me toch echt niet gezond.
Vraag blijft natuurlijk wel wat dan wel?

Smeerkaas

Maar dat is weer gemaakt van melk en melk komt van koeien en koeien zijn dieren, dus smeerkaas bevat heeeeeeeeel ver weg mogelijk ook dierlijke vetten.

Kijk, dat bedoel ik, zo kun je gaan denken. Niet doen! Laat je nou niet in paniek brengen door dit soort verhalen. Wat ik al schreef, wij hebben allemaal smeerworst gekregen in de babytijd en we zijn er echt niet slechter van geworden.

Groetekes, Sje

Vroeger wisten ze ook niet dat roken schadelijk was…
Ik vind: voorkomen is beter dan genezen. Als je zoiets hoort/leest kost het toch geen moeite om het gewoon niet te geven? Ik leef er iig niet minder ontspannen door. Misschien juist wel meer, omdat ik weet dat ik het goed doe voor mijn dochtertje.

De reden dat baby’s niet teveel zout mogen is omdat hun nieren nog niet goed ontwikkeld zijn en ze daar dan later een hoge bloeddruk van kunnen krijgen. We spreken dus over dingen op langere termijn. Als je daar nu rekening mee kan houden dan is dat alleen maar goed toch?

En Sje, je weet niet of niemand daar slechter van geworden is…

ik weet wel dat je tijdens de zwangerschap smeer[lever]worst zo min mogelijk mag eten.

Gr.D.

Mijn zoontje heeft koemelkallergie dus hij mag geen smeerkaas, geen pindakaas , eigenlijk mag hij helemaal niet zoveel maar wel smeerworst. En dat is nu dus ook slecht… Dan word het toch maar een kaal broodje. Ik blijf het wel gewoon smeren aangezien ik echt niet weet wat ik anders moet geven. O ja appelstroop mag hij wel maar dat vind hij weer heel erg vies.

Een alternatief is Tartex, te koop bij de reformwinkels. Julian vindt het niet te eten, maar er zijn kinderen die er dol op zijn. Is iets zonder dierlijke vetten, gemaakt van plantaardige ingrediënten geloof ik. Het is wel prijzig, maar voor de gezondheid van je kids mag je best wat overhebben toch?

Maar waarom geven we wel smeerkaas als daar veel smeltzouten inzitten wat weer niet goed is voor de niertjes van die kleintjes? Wij hebben bewust gekozen voor smeerbare geitenkaas en na het eerste jaar zijn wij pas leverworst gaan geven (ook ivm de vetten e.d. die er inzitten).

tja,fluoride is ook giftig,maar toch raden ze het nog steeds aan,terwijl ik er toch echt niet aan denk om mijn kids flouride-tandpasta te geven.het is zelfs zo giftig dat als je kindje 2 tubes tandpasta op zou eten,je kind zou sterven.dus leg het alsjeblieft goed weg,als je het toch gebruikt.

Ben het helemaal eens met wat Sje zegt. Als je overal rekening mee moet houden, kun je echt NIETS meer!!!

Ik geef gewoon smeerworst en heb het Anna ook altijd gegeven. Natuurlijk niet tien boterhammen in de week met smeerworst, je moet het wel met mate doen. Net als jam, smeerkaas en appelstroop. Te is nooit goed (behalve in tevreden!).

Natuurlijk wel eens goed om erbij stil te staan, maar we moeten het vooral niet gaan overdrijven. Als het echt slecht zou zijn, zouden de wetenschappers er allang een onderzoek naar hebben gedaan.

Ze mogen ook geen zout tot hun eerste jaar. Eigenlijk mogen wij als volwassenen ook geen zout. Maximaal 2 gr natrium op een dag geven ze aan. Vroeger aten ze ook geen zout. Zout is eigenlijk heel giftig. Daar staan we als volwassene ook niet bij stil. Moet je eens kijken hoeveel zout er in eten wordt verwerkt!! Echt heel veel. Dit is allemaal wel wetenschappelijk bewezen. En als je daar rekening mee houdt, kun je werkelijk niets meer eten!

Gewoon letten op veel variatie en gezond eten, dan lijkt mij er geen kwaad in te zitten om smeerworst te geven.

idd. als je 10 boterhammen geeft met dikke smeerworst dan is het iets anders dan maar 1 dun gesmeerde boterham kan echt geen kwaad.
gewoon alles met mate en niet overal over nadenken, alles zit wel iets schadelijks in.
tegenwoordig is alles slecht en als je ziet wat ze vroeger allemaal aten toen mocht alles en ik ben ook groot en gezond geworden hoor!
Ik zou er gek van worden als ik overal over na moest denken wat ik mijn kind geef.
en ik moet zeggen bij de eerste was alles nieuw en was ik er ook meer mee bezig, maar nu er ook een tweede is wordt dat allemaal minder en ben ik overal vrij makkelijk in geworden!!!

Groetjes Gytha

Als je je om deze dingen inderdaad druk maakt kun je niks meer eten en drinken. Zo zit er in kaneel dezelfde stof als in stollingsmiddelen dus mij hadden ze wijsgemaakt dat ik dat niet meer mocht in de zwangerschap, nagevraagd in het ziekenhuis toen die schoten in de lach. Je moet er namelijk weet ik niet hoeveel van eten wil dat gebeuren. Nootmustkaat is er ook zo een, je kan er iemand mee omleggen, maar dan moet je wel veel gebruiken en iedereen of bijna iedereen heeft het gewoon in huis. En ik denk dat er van alles wel iets te vinden is waarom het niet zou kunnen of mogen. Ik laat me niet gek maken en Morgan eet wat ze wil. Overigens is ze niet dol (meer) op smeerworst, maar ze krijgt het wel.

Groetjes,

Michèle

wij eten geen smeerworst of leverpastei omdat het van varkensvlees is gemaakt
zonu en dan koop ik wel eens bij de slager pastei van kip maar das best prijzig.
maar idd zo zou je niks meer kunnen eten we zijn dr alle mee opgegroeid en zover bekend zijn er geen vervelende ziektes of bijwerkingen van bekend gemaakt de laatste 20 jaar.
ze komen elke week wel weer met wat nieuws van dit is sclect en dat is niet goed terwijl het een aantal maanden geleden nog als gezond werd aangeprezen.

zo leerde wij op school dat melk slecht voor je zou zijn kom ik thuis bij mijn moeder leg het verhaal van de juf uit en denkend nu hoef ik geen melk meer…
nou mooi wel en mijn moeder belde de juf op van waar haal je zoiets vandaan.

de tijd vliegt voorbij, geniet van elke dag

De vleeswaren die Tim altijd op zijn brood krijgt wissel ik af. Zo krijgt hij ook gewoon smeerworst en leverworst. Ook na het lezen van dit verhaal blijf ik het gewoon geven. Als het echt heel erg slecht was dan zou er niet zo vaak geadviseerd worden smeerkaas of smeerworst te geven aan je kind als je begint met brood. Ik sluit me bij de rest aan dat er op een geven moment overal wel iets op aan te merken is.

Groetjes,
Sandra

Het wordt inderdaad aangeraden om niet meer dan 3 boterhammen per week tegeven aan die kleintjes i.v.m. de vitamine A.

Enne… het is wel heel makkelijk gezegd dat dierlijk vet slecht is haha, daarom eet je ook elke dag een stukje vlees…

Ik zou me niet zo snel van de wijs laten brengen hoor!

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

oi meiden, ook ik ken het verhaal. tis me zelfs op het cb verteld door de wijkverpleegkundige. Het verhaal is hier inderdaad niet TE vaak geven. Moest toen nog lachen en zei dan is luna een hele zielige meid, want die vind het heerlijk. Daar moest ze zelf ook om lachen. Heb me er verder ook niet meer druk om gemaakt en ook mees krijgt gewoon wel eens een boterham met smeerleverworst.

Gr Patries

Ik geef 1a2 keer per week een broodje smeerworst. Had idd ook wel gehoord dat het niet goed is om het vaak te geven. Ik hou er dan ook wel wat rekening mee, maar laat me niet zo snel afschrikken door alle verhalen rondom voeding (tijdens mijn zwangerschap werd me op een verjaardag de appeltaart voor mijn neus weggehaald omdat daar kaneel in zat en dat mocht ik toch echt niet hebben…hier op aan met die appeltaart dat is m’n favoriet!)
Appel-perenstroop en rozenbotteljam gaan hier ook goed!

Groetjes Carolien.

quote:
Ik geef 1a2 keer per week een broodje smeerworst. Had idd ook wel gehoord dat het niet goed is om het vaak te geven. Ik hou er dan ook wel wat rekening mee, maar laat me niet zo snel afschrikken door alle verhalen rondom voeding (tijdens mijn zwangerschap werd me op een verjaardag de appeltaart voor mijn neus weggehaald omdat daar kaneel in zat en dat mocht ik toch echt niet hebben......hier op aan met die appeltaart dat is m'n favoriet!) Appel-perenstroop en rozenbotteljam gaan hier ook goed!

Groetjes Carolien.

Dat van die kaneel klopt niet hoor meid. Ik heb het er toen met mijn dietiste over gehad en die zei ook dat het onzin was dan moet je wel zo ontzettend veel kaneel eten dus mocht je nog een keer zwanger zijn dan gewoon lekker genieten van de appeltaart.

Groetjes,

Michèle