Leukocyten in de urine van mijn dochtertje


#1

Hoi, Ik ben vanmorgen weer bij de huisarts geweest om een plasje in te leveren van min dochter. Dit is nu de 4e x al. Nu zaten er weer leukocyten in haar urine.

Nu heeft ze een kuurtje gekregen( de eerste) en willen ze haar urine verder onderzoeken door middel van een kweek, Dit moet ik vanmiddag inleveren.

Wie heeft er ervaring met leukocyten in de urine. Is dit een blaasontsteking, want dit heb ik de huisarts niet horen zeggen.

Groetjes Spruit


#2

Leucocyten zijn de vuilniswagentjes in je bloed. Ze ruimen troep op. Bacteriën, virussen, parasieten. Blaasontsteking / urineweginfectie wordt veroorzaakt door bacteriën.

Verhoogd aantal leucocyten in de urine wil niet zeggen dat je kindje per definitie een blaasontsteking heeft. Er is gewoon iets aan de hand waar die vuilniswagentjes voor nodig zijn.

Leucocyten die geen troep meer mee kunnen nemen worden afgevoerd via de urine. Hoe meer leucocyten er in de urine zitten, hoe hoger de ernst kan zijn van de aandoening.

Kan dus ook zijn dat ze gewoon een virus heeft, oorontsteking, etc.

De huisarts zal de urine op kweek willen zetten om na te gaan wat de oorzaak van de infectie is. Dus bacteriën, virus, parasiet e.d.

Groetekes, Sje


#3

Hoi Sje,

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Heb vanmiddag haar urine ingeleverd voor de kweek, De Urine was ook wel troebel, je zag de vlokjes er in drijven.

Vrijdag weten we meer. Afwachten dus.

Ze is ook wel snel moe de laatste dagen.

Groetjes Spruit


#4

Die vlokjes erin duiden op de leukocyten.

Laat je de uitslag nog weten?

Groetekes, Sje


#5

Hoi Sje,

Oh ok.

Ik laat de uitslag weten.

Gr, Spruit


#6

Hoi,

Vandaag gebeld voor de uitslag van de kweek, helaas was het nog niet binnen. De kuur die ze heeft gekregen is wel een vrij zware kuur zei de assistente.

Het zou dus wel een goede blaasontsteking zijn. Ze willen weten welke bacterie er in de urine zit zodat ze de juiste antibiotica kunnen geven.

Maandag kan ik bellen voor de uitslag.

Groetjes spruit


#7

Raar dat die uitslag nog niet binnen is. Hoe is het nu met de klachten? Als die er niet meer zijn, zou het goed kunnen dat je de goede antibiotica al hebt.

Groetekes, Sje


#8

Hoi,

Ze heeft de billen helemaal kapot van de antibiotica. Denk tenminste dat dat daar van komt. De kuur is nu afgelopen. Nu maar kijken hoe het gaat. Niet dat de klachten weer terug komen.

Maar is het niet lang om ongeveer 4 weken met blaasontsteking te lopen?

Groetjes Spruit


#9

Ja, tuurlijk is dat veel te lang. Een verwaasloosde blaasontsteking kan tot nierproblemen leiden. Nierbekkenontsteking, niervergiftiging etc.

Hopen dat je morgen meer duidelijkheid krijgt.

Groetekes, Sje


#10

Hoi Sje,

Wat zijn de symptomen daar van, moet dat altijd gepaard gaan met koorts?

Zelf heb ik 1 x nierbekkenontsteking gehad, erg pijnlijk. Maar is dat voor kleine kinderen ook zo. En een nier-beschadiging hoe kom je daar achter?

Ze heeft vandaag lekker gespeeld en is wel goed te pas, alleen niet veel gegeten en erg lang geslapen. Maar vind haar goed te pas. Dus we zien wel wat er morgen uit komt.

Groetjes Spruit


#11

Geen idee zo uit mijn hoofd wat precies de symptomen van nierbekkenontsteking en niervergiftiging zijn. Mijn moeder heeft niervergiftiging gehad in haar jeugd en die heeft het over “ik plast koffie”. Dat is het enige wat ik er zo van weet.

Ik zou de symptomen ook op moeten zoeken op Google ofzo.

Groetekes, Sje


#12

Kinderen voelen het anders als volwassen, Madelon heeft heel veel blaasontstekingen gehad zonder veel klachten, zeker geen pijn. Ik kwam er meestal pas achter als ze koorts kreeg en dan was het vaak ook al heftig dus. Uit echo’s enzo kwam niets te voorschijn. Enige advies wat ze toen konden geven is drinken heel veel drinken, zodat het blijft doorspoelen zeg maar. Die kreeg dus zelfs 's middags een beker drinken mee naar school.

Liefs Michelle


#13

Als het een blaasontsteking en/ of urineweginfectie is, dan moet je om een verwijzing naar een kinderarts vragen hoor. Dan checken ze of ze geen lichamelijke afwijking heeft waardoor dit kan worden veroorzaakt. Mijn dochter heeft dit ( lichte vorm van urinereflux) : dagelijks krijgt mijn dochter Neeltje nu een klein lepeltje preventieve antibiotica om nieuwe ontstekingen te voorkomen, totdat ze er overheen is gegroeid ( meestal met 5 jaar). Hier zijn we achter gekomen toen ze een half jaar oud was en een blaasontsteking had ( na dagen hoge koorts werd eindelijk urine gcheckt…).
Natuurlijk hoeft jouw kindje dat allemaal niet te hebben ( ik hoop het natuurlijk voor je), maar het moet wel worden gecontroleerd. Want een klein kind hoort geen blaasontsteking te krijgen, dat is erg raar zegt onze kinderarts. Als ik dit allemaal geweten had, had ik er ook meer haast achter gezet destijds.
Overigens is het zeker niet ongevaarlijk om lang met een ontsteking rond te lopen, Neeltje heeft behoorlijke ( permanente) schade aan haar linkernier opgelopen door een ( te laat behandelde) blaasontsteking/ uiteindelijk nierbekkenontsteking… daarom moet ze nu tot haar 18-e onder controle blijven. Mijn tip is dus… zit er bovenop!
beterschap, groetjes!


#14
quote:
Als het een blaasontsteking en/ of urineweginfectie is, dan moet je om een verwijzing naar een kinderarts vragen hoor. Dan checken ze of ze geen lichamelijke afwijking heeft waardoor dit kan worden veroorzaakt.

Dat doen ze normaal gezien niet bij een eerste urineweginfectie want die kan iedereen makkelijk krijgen. Hier bij de huisartsen is het beleid: bij 2x binnen een half jaar.
Onze jongste heeft het net voor en net na haar 2e jaar gehad en die werd inderdaad doorgestuurd om te checken of er lichamelijk iets aan de hand was. (teruglekken van urine naar de nieren bijv.).

Groetekes, Sje


#15

Volgens onze kinderarts is het beleid dat alle kinderen onder de 5 jaar bij een bewezen urineweginfectie verder worden onderzocht ( echo). Maar misschien verschilt dat in Nederland en Belgie?
Hoe dan ook, vraag het voor de zekerheid in elk geval aan je huisarts.
groetjes!


#16

Wie van ons woont er in België dan?

Groetekes, Sje


#17

Ik dacht jij. Maar niet dus…
groetjes


#18

Maar… daar gaat het ook helemaal niet om lijkt mij. Ik wil alleen maar een tip geven als medemama die het beste voor heeft met ieders kids!
groetjes


#19
quote:
Ik dacht jij. Maar niet dus.. groetjes

Nee hoor, ik zit gewoon in Brabant!

Groetekes, Sje


#20

Sje@ snap ook niet hoe ik dat dan dacht