Leren veters strikken... wie heeft er tips?

Mogelijk dat hier al een topic over is maar de zoekfunctie geeft steeds een foutmelding bij mij; vandaar dus deze topic aangemaakt.

hoe leer je een kind op een goede (en liefst snelle) manier om zelf zijn/haar veters te strikken ???

Het voordoen vanzelfsprekend, en oefenen…
maar zijn er ook nog trucjes, tips, schematische voorbeeldjes, ed.

Heb al wel wat gelezen over “houten oefenschoenen”, maar hoor liever info van deskundigen… van jullie dus

Gewijzigd door - Doerak op 10 Apr 2005 19:44:11

Hoi Kevin,

Ik zie dat je een spw-er bent, misschien is het handig om je effe voor te stellen of zo.
Maar goed…
Ikke ben Astrid en mamma van Evianne, net 2 jaar. Evianne is nog niet toe aan veters strikken, maar wat ik wel weet is dat er verschillende poppetjes, auto-tjes ed in de handel zijn waardoor kinderen kunnen leren strikken.

Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003

Ik zie dat je een spw-er bent, misschien is het handig om je effe voor te stellen of zo.
Maar goed…

“welkom” oid in plaats van bovenstaande had wat uitnodigender gestaan,
maar goed…

…wist niet je zo nieuwsgierig was.
Voor ik me voorstel kijk ik meestal eerst even of het een nuttig forum is en of er leuke mensen zitten. Is beide het geval dan is het de moeite van het voorstellen waard.
Maar dat is volgens mij in een andere rubriek,
dus zal ik het hier bij het veter strikken houden.

Van het speelgoed/oefenschoentjes ben ik al op de hoogte, maar op mijn werk hebben nog geen methodiek voor veter strikken op papier staan. Op internet heb ik er ook nog niet veel over kunnen vinden; dus als die er helemaal nog niet is wil ik die op papier gaan zetten.

Zal dan alle tips, adviezen, handigheidjes en hulpmaterialen goed kunnen gebruiken…
Dus roept u maar

(en wie weet stel ik me daarna wel voor )

Hoi Kevin,

Normaal zeggen we hier ook welkom hoor!
Kijk maar eens in de rubriek waar mensen zich voorstellen.
Daar reageren we allemaal erg leuk (al zeg ik het zelf )
Aleen eh…jij stelt je dus niet voor en komt gewoon binnenvallen.
Misschien snap je het verschil…(vast wel, als je spw doet )

Groetjes Bianca, mamma van Stephan en ?

Ook wij zijn nog niet helemaal aan veters strikken toe eigenlijk…
Maar dat voorbeeld met die houten poppetjes is toch wel het meest bekend bij mij hoor (je weet wel, met die veters erdoor).
Zou eerlijk gezegd niet weten hoe je het ze, behalve voordoen en bovengenoemde methode, moet leren (?!)

Ben benieuwd of er mensen zijn die het anders gedaan hebben…

Ik zal zo eens voor je kijken, maar kun je er bv in een zwakzinnigeninrichting of zo niet meer over vinden bv ?

Even een linkje voor je, zoek je zoiets ?
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Secondary;sid=aCH-II5OMuf-MswU0nPAF26W8no0iFrIHs4=?BOL_OWNER_ID=666770237&Section=BOOK&sec_Page=Synopsis

Dat boekje zal zeker handig zijn om ze het werkelijk te leren… zal ook gelijk aanvraag aankoop gaan doen. thnx

Maar ben ook wel benieuwd naar hoe men het kind in praktijk het strikken bijleert.
Eerst oefenen met bijv dat boekje of gelijk oefenen met een echte schoen.
en die schoen dan los voor hun neus of aan de voet.
met een eigen schoen of een (veel) grotere schoen.
zittend aan een tafel of op de grond (dit laatste schijnt beter te zijn).
zit men bij het voordoen voor het kind, er achter, ernaast ed.

Heb ook al iets van een oefenschoenkleurplaat gevonden,
kan ook nuttig zijn…
Alles is momenteel nog van harte welkom

http://www.fieggen.com/shoelace/knots.htm

Whahahaha ben wel goed bezig…
Dit kwam ik ook nog tegen.

Leren veters strikken door jonge kinderen (voor thuis of in de peuter / kleutergroep)
De grootste fout bij het leren veters strikken is: dat men de kinderen een zeer complexe serie
bewegingen in één keer wil leren.
Maar ik heb een tip: Ga achter het kind zitten terwijl je met 4 handen de veters langzaam strikt.
Ook kun je het beste beginnen met de schoenen uit, te strikken; zit dan ook achter het kind.
Als je het voordoet terwijl je voor het kind staat, krijgt het kind een soort spiegelbeeld van de
bewegingen te zien; dus handjes vast en langzaam oefenen. Bij meer kinderen, één voor één
achter de kinderen gaan zitten, en de veters stapje voor stapje aan alle kinderen leren.
Ook kun je telkens even in het midden van een kleine rij (4 kleuters) gaan zitten voor elke onderdeel
Sommige kinderen kun je overslaan omdat ze het gelijk al kunnen.
Oefen veters strikken het liefst zittend op de vloer ivm de houding en het perspectief bij het later zelf gaan doen.

Een veter strikken bestaat uit 10 onderdelen:
1 Veters vastpakken met twee handen
2 Veters over elkaar heen leggen
3 Één veter onder de andere doorhalen
4 Veters aantrekken (= eerste platte knoop)
5 Rechter lus maken
6 Andere veter (links) over de lus heen
7 Andere veter (links)onder de lus door
8 Pakken van de linker lus met de rechter hand
9 Pakken van de rechter lus met de linker hand
10 Aantrekken van beide lussen

Is wel een leuke site, staan ook allemaal leuke gedichten op voor kinderen.
http://members.ams.chello.nl/freddy33/voorlees-gedichten.htm#vetersstrikken

Gewijzigd door - Evianne`s mama op 11 Apr 2005 20:24:17

Heb vanaf die link van jou zelf het volgende op papier kunnen zetten…
kijken of ik het nu nog op het forum kan krijgen.

(alleen) de plaatjes van het tweede vel komen van eerdergenoemde link (bronvermelding )

Heeft iemand nog aanvullingen/ideeen over deze handleiding ?
Ben van plan de handleiding dit weekend maar eens gelijk te gebruiken bij een “veterstrik-les” met 2 kids.
Zal er iets anders/beter kunnen dan hoor ik dat graag, kan ik het mogelijk nog (tijdig) aanpassen.

Mocht het goed bevallen dan kan iemand hier het in de toekomst misschien ook gebruiken.

Laat nog wel weten hoe de “les” is gegaan.

Meer info en tips blijven overigens welkom hoor,
wil dit onderwerp zo volledig mogelijk zien te krijgen.

Kevin, ik kan het niet lezen wat er staat
Dus eh…aan mij heb je weinig vrees ik
De tekeningen zie ik dus wel heel goed, maar de tekst helaas niet.

he doerak, mijn kinderen zijn nu 3 en 1 jaar oud en raad eens waarom die twee ritsen en klitteband schoenen hebben, ik kan op 32 jarige leeftijd nog steeds niet fatsoenlijk strikken

Haha, die Kim!

Misschien heb je wat aan de les??
(plaag je maar hooooooooor )

http://groups.msn.com/Opvoedingenmethodieken/general.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=5&LastModified=4675518259456316732

daar staat het bestand nu in word document als het goed is.

edit:

quote:
...en raad eens waarom die twee ritsen en klitteband schoenen hebben
zo zit ik nu met een bijna 8 jarige die "nog nooit een veter heeft gezien". jong geleerd, oud gedaan klinkt zo gek nog niet

Gewijzigd door - Doerak op 15 Apr 2005 01:22:56

weet inmiddels al wel dat een kind zelf ook het veter strikken moet willen leren.
Je kan er de beste handleidingen op los laten, maar als een het (nog) niet wil leren zal je ook daarmee weinig tot niets bereiken. Je krijgt eerder een averechtste werking omdat een kind het dan als een verplichting kan/zal gaan zien.

Een vriendje die een diploma heeft behaald zal het kind dan zeker ook (kunnen) stimuleren. zo ben ik nu op me werk al anderhalve week bezig om die 2 kids “warm te maken” voor de veter-strik-les. en dat is gelukt… ze kijken beide uit naar zaterdagmiddag.

Zal ik zonder voorbereiding/warm maken een middag gaan zitten met de handleiding en zeggen: “zo, en nu gaan we het leren” dan zal dat ook totaal niet werken.

Nicky kon het 2 maanden voordat hij 4 werd.
Heeft ook als enigste in groep 1 zijn veterdiplomaatje gehaald.

1:je kind heeft veel interesse en vraagt het of je hem wilt leren.
2:Je moet minstens een uur op de dag oefenen met je kind,
3:je moet heel veel geduld hebben en het steeds over doen,
4:Je moet je kind aangeven dat als het niet lukt hij niet boos of verdrietig hoeft te worden en je laat zien dat je weer wilt oefenen,
5:je blijft het steeds voor doen
6: en na 1,5 week oefenen kan je kind het zeker

Het is mij ook gelukt,maar moet wel zeggen dat Nicky super leergierig is en ook de geduld heeft om het te leren.

Veel succes

Groetjes Bianca en Nicky

Bianca moeder van Nicky 22-09-2000.

Nicky heeft er 2,5 dag over gedaan,maar de gemiddelde leerproces om veters te leren strikken is 1,5 week.
Nicky was op dat moment dat hij het kon wel 2,5 dag bezig maar was 3 jaar en 10 maandjes.

Dat vond de cresche echt super knap,want Nicky met zijn ruim 3,5 jaar kon de veters strikken van de grotere en kleinere kindjes op de cresche
En meestal is de hand oog coordinatie nog niet zo goed als van een kind van 6 die in groep 2 zit natuurlijk.

Maar toch 2,5 dag voor een peuter van ruim 3,5 jaar is toch erg knap,ik was 6,5 jaar dat ik slaagde met veters strikken en Nick’s vader was ook 4 net als Nicky.

Groetjes Bianca mv Nicky

Bianca moeder van Nicky 22-09-2000.

Gut, Stephan is ook 3 jaar en 10 maandjes…maar ik ben dr eigenlijk nog helemaal niet mee bezig.
Simpelweg gewoon totaal niet bij stilgestaan nog.
Moet zeggen dat hij het ook nog helemaal niet hoeft te kunnen nu van mij…
Volledig zindelijk zijn vind ik nu bijv. veel belangrijker dan of mijn kind veters kan strikken met 3,10 jaar.

Gewijzigd door - Bieb op 15 Apr 2005 23:51:23

Ja, dat bedoelde ik