Leren veters strikken... wie heeft er tips?

ja als ze ouder zijn pikken ze het ook veel sneller op omdat als ze 6 jaar zijn de hand oog coordinatie veel beter is,maar nicky wou en moest van zichzelf gewoon met 3j en 10 maandjes vetersstrikken,hij was vanaf zijn 2de verjaardag al zindelijk,dus daar hoefde ik niks meer an te doen,hij heeft dat namelijk ook met lezen en schrijven,hij kan al woordjes en zinnetjes lezen en ook schrijven omdat hij ontzettend leergierig is, als mijn kind dan aan mijn vraag of ik hem iets wilt leren ja waarom dan niet.

Volgens de juf mocht ik hem niet meer stimuleren,omdat hij te hard gaat,hij leest voor sommige kindjes de woordjes voor terwijl ze dat van de juf zelf moeten doen,ze zegt ook dat als ik blijft stimuleren,Nicky zich volgend jaar in groep 2 gaat vervelen,en dat wil ik niet,hoewel Nicky gewoon nu alles met lezen uit zichzelf doet en ook met schrijven,en idd,ze kunnen dan beter wat ouder zijn.

Groetjes Bianca

Bianca moeder van Nicky 22-09-2000.

Doerak: 14 april

quote:
Ben van plan de handleiding dit weekend maar eens gelijk te gebruiken bij een "veterstrik-les" met 2 kids. Laat nog wel weten hoe de "les" is gegaan.

En???
Hoe is de “les” gegaan, kunnen ze hun veters inmiddels strikken?

Groetjes Bianca, mamma van Stephan en ?

Ben dat weekend niet bezig geweest met die 2 kids…
Was sprake van onderbezetting dus viel weinig individueel te doen.
zo zie je maar weer dat kinderen “de dupe” kunnen zijn van “problemen binnen de hulpverlening”…
scheelde wel dat de kids zelf zo druk aan het spelen waren dat gaan veter strikken wsl als onderbreking van hun spel/bezigheden was geweest.

ben van de week wel bij het schoolklaar-maken van eentje 2 ochtenden met hem bezig geweest met zijn veters… maar dit zonder de handleiding, het ventje wilde het zelf proberen; en daar heb ik natuurlijk wel gebruik van gemaakt.

een diploma heeft hij nog zeker niet hoor,
maar het strikken op zich lukte al wel. de strik was alleen nog erg los.
en voor dat ander ventje moeten er nieuwe veters gekocht worden, die heeft zo’n 10 cm veter om te strikken dus zal het te veel gefriemel zijn… krijg er zelf al geen dubbele knoop in, dus een enkele voor hem zal ook zeeer lastig worden.
Maar de veters worden als het goed is vandaag gekocht,
dus kan ik komende week nog aan de slag
(daarna lekker even vakantie)

Streven is wel dat ze het voor me vakantie kunnen,
maar of het haalbaar zal zijn is nog maar de vraag.
zijn nog steeds paar zieken dus de bezetting is ook niet optimaal.
Kan het me collega’s ook niet aandoen om in hun eentje met 9 kids bezig te zijn terwijl ik lekker rustig met 2 andere kids zit te strikken…
Daar is de groep “iets” te dynamisch voor.

He jammer dat jullie zo onderbezet zijn joh. Hopelijk lukt je streven nog om het onder de knie te krijgen voor je vakantie. Wel erg leuk dat het ventje zelf al wil proberen, interesse is er dus al. Gelukkig is het wel super weer buiten en kunnen jullie ipv veters leren strikken misschien wel heerlijk naar buiten.

Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003

Zal ze er ook niet zo snel voor uit hun spel of bezigheden halen…
maar de kids moeten bij ons afspraken maken wat ze gaan doen
(na school, na eten, na rustmoment, na laatste bezigheid ed)
mocht een kind het niet weten, dan zal ik het wel als optie kunnen benoemen
(indien de tijd er voor mij ook werkelijk voor aanwezig zal zijn).

Het leren veter strikken staat bij de korte termijn doelen van hen,
maar heb er nog 2 maanden de tijd voor; dus niet echt dringend nodig op dit moment.
Heb zelf liever ook dat het kind na schooltijd een half uur in de speeltuin aan het spelen is in het zonnetje en met anderen, dan dat hij een half uur met mij zit om veters te strikken.
Maar wie weet gaat het nog hard regenen

Het liefst heb ik natuurlijk wel dat ze het strikken “zo snel mogelijk” onder de knie hebben.
Voor het kind toch weer een behaald doel/prestatie
en voor de begeleiding wat meer tijd en minder stress bij bijv. ochtendritueel.
tis al flink vliegen om 11 kids tijdig naar school te krijgen binnen 5 kwartier, dus als schoenen aantrekken en losse veters niet meer tussendoor komen scheelt dat allicht iets …

Vraagje heeft even niks met veters strikken te maken hoor

Maar met wat voor kids werk je nou precies dan?
Tussen de 4-14 jaar had ik begrepen en je bent dan groepsleiding/mentor van die kids.
Maar is dat op een speciale school ofzo, waar je dat doet?
En hebben die kids een leer-achterstand (ontwikkelingsachterstand) of zijn er ook kids met bijv. een autistische stoornis?

Kan zijn dat je het ergens eens genoemd hebt misschien, maar ik kan het me zo niet herinneren of terugvinden (nou ben ik zowiezo een vergiet hoor, momenteel )

Was “zomaar” eens benieuwd!

quote:
Vraagje heeft even niks met veters strikken te maken hoor ......
Heb het antwoord hier neergezet: [url]http://www.ikkeben.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3726[/url] (staat volgens mij nog net op pagina 1 ...scrollen dus daar )

Gewijzigd door - Doerak op 24 Apr 2005 01:01:08

Hmmm…had het kunnen weten dat je het naar de juiste topic zou verplaatsen
(was er zelf even niet opgekomen…suf hè )

Voor mij is het meer dan duidelijk zo, hihihi maar is ook niet zo moeilijk daar ik volgens mij in een dergelijke instelling ben opgegroeid vanaf mijn 13e. Ik kom zo nu en dan nog begleiders tegen van onze groep en helaas zijn de meesten ermee opgehouden uit frustratie. De laatste jaren zijn (door geld en tijdgebrek )hun mogelijkheden om een kind te kunnen helpen flink ingedamd waardoor ze dan in een visieuze cirkel terecht komen.

Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003

quote:
De laatste jaren zijn (door geld en tijdgebrek )hun mogelijkheden om een kind te kunnen helpen flink ingedamd waardoor ze dan in een visieuze cirkel terecht komen.
die circel gaat inderdaad steeds vaker voorkomen. zo staan hulpverleners inderdaad steeds vaker "machteloos"; niet zozeer qua opvoeding/begeleiding op zich, maar vanwege de beperkte mogelijkheden die nog beschikbaar zijn (tijd en geld).

Is dan ook begrijpelijk dat er mensen zijn met klachten over de geboden hulpverlening;
want niet alles wat goed is voor een kind (of wat goed kan zijn)
kan een hulpverlener hierdoor bieden/leveren…

(de vraag is dan alleen aan wie dat ligt )

hey iedereen, Ik ben An en ik studeer op het moment nog. Hierover wou ik een vraagje stellen. ik studeer orthopedagogie en voor een groepswerk waar we een kindje met een verstandelijke handicap veters moeten leren strikken zijn we op zoek naar een gedichtje om dit te doen. dit hebben we nodig om in een presentatie te verwerken maar we vinden er geen. hopelijk kunnen jullie me helpen. Alvast bedankt!

groetjes An

Goedemiddag,
ik ben nieuw hier.Voorstelling : Op mijn 20 kreeg ik mijn zoon, en hoewel geplant na drie jaar, kwam 10 jaar later de dochter. Door het grote leeftijdsverschil besloten we om … en op mijn 33e kwam nr 3. Ondertussen ben ik oma van 2 schatten van kleindochters, de oudste is 2 jaar, bijna 3 en de jongste wordt bijna 1. Bovendien ‘erzats-oma’(eigenlijk tante, maar ik ben ook 21 jaar ouder dan mijn zus) van 2 tieners : 13 en 11 jaar. Ook hartedieven…
Oma met plezier dus. 60 Jaar ondertussen, maar misschien kan ik hier en daar toch wel tips geven. Alhoewel die soms uit de ‘oude doos’ zullen komen zijn die nog steeds bruikbaar…

Zoals bij het strikken van veters : Toen de zoon aan ‘veters strikken’ toe was, ongeveer 3 jaar oud, wou dat niet zo goed vlotten. Toen kreeg ik het idee om in plaats van te strikken… te knopen.
Ge neemt, na de basisknoop, gewoon twee lussen (in iedere veter 1) en knoopt die.
Dat werkte prima en bij het ouder worden leerde hij gewoon knopen en strikken. Ik veronderstel dat ieder kind zijn ritme heeft en er soms gewoon nog niet aan toe is… doch, de maatschappij heeft soms van die normen… en dan worden de kinderen die ‘het niet kunnen’ raar bekeken. Probeer dus steeds een alternatief te vinden, met de tijd komt het echt wel ‘vanzelf’. Oma Olga.