Leren doorslapen

Als ik tegen andere mama’s zeg dat Julia, nu bijna 5 maanden en 1 week, niet doorslaapt, zijn ze bijna allemaal verbaasd. ‘Nee? Die van ons sliep meteen door’, ‘Oh, vervelend. Ze zou nu toch allang door moeten slapen?’ Ik krijg een beetje het idee dat het vrij uitzonderlijk is dat ze elke nacht nog komt. Terwijl het dochtertje van mijn vriendin met 1 jaar nog huilde 's nachts. Maar de meeste kindjes die ik ken, sliepen wel al snel door. Het cb noemt het al doorslapen als ze om 05.00 uur wakker worden, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Ik bedoel met doorslapen echt van 22.00-07.00 uur ofzo. Dat ik dus niet meer in het holst van de nacht - en dat is 05.00 uur voor mij wél - uit bed hoef.

Ik zou het toch wel errug fijn vinden als ons meisje eens zou gaan doorslapen, want iedere nacht een half uur uit bed begint toch wat vermoeiend te worden. Hoewel ik dan nog aan 7 uur slaap kom hoor, maar je slaapt toch lichter omdat je weet dat je er een keer uit moet. Papa doet er ongeveer 20 minuten over om een beetje ‘levend’ te worden, dus is het geen optie dat we het elk om en om doen. Tegen die tijd huilt Julia zo, dat ik het beter zelf snel kan doen.

Gingen jullie kindjes vanzelf doorslapen, of heb je dat een beetje ‘getraind’? Wij moeten Julia vaak wakker maken voor haar laatste voeding om 22.30 uur, maar als we dat niet doen, komt ze om 01.00 uur ofzo. Dat is dan al voeding 1 van de volgende dag, dus die kan dan net zo goed gegeven worden om 02.30 uur. Dat komt zelfs beter uit met haar eettijden overdag…Als ze toch om 01.00 uur wil drinken, win ik er niks mee om haar te laten slapen om 22.30 uur voor mijn gevoel.

We hebben ook al speentjesdienst geprobeerd, maar dan blijven we bezig. Ze wordt dan steeds om het uur wakker en dan duurt een nacht ook lang. Een papfles maakt ook 0,0 verschil…En nu we het inbakeren af aan het bouwen zijn, maait ze ook nog vaak haar speen uit…en dan is het brullen.

Kortom: ik wil graag tips! Straks gaat ze groente en fruithapjes eten en moet ze eigenlijk wel naar 4 voedingen, dan moet de laatste voeding eraf. Nou, dat zie ik nu niet zitten. Dat kan wel, maar dan mag ik rond 01.00 uur opdraven met de fles, al geldt die dan niet als laatste, maar als eerste fles neem ik aan. Vier voedingen…dat trekt ze zonder bijvoeding niet. Maar dat is een probleem voor later, eerst wil ik haar graag laten slapen zonder ook nog een nachtvoeding (die ze gulzig naar binnen klokt, ze heeft dan wel trek blijkbaar).

Groetjes Rainbow, trotse mama

Wat vervelend vind ik dat altijd, als anderen meteen zeggen; o die van mij slaapt al door of kon met 6 maand al zitten, etc etc…Zucht…Ja Quinty sliep ook al heel snel door, maar gaat nu pas zitten (ruim 9 maand) Toen we tegen de kinderarts zeiden dat Quinty door sliep(was ze 6 weken) zuchte hij en zei dat zijn beide kinderen 11 maand waren, voor ze doorsliepen. Ieder kind kiest zijn eigen ritme en neemt de tijd voor dingen. Julia is dus echt niet anders dan andere beebjes hoor Wij hebben het doorslapen niet “getraind”. De laatste voeding was er ook al snel af, omdat ze gewoonweg niet dronk als we d’r wakker maakten.
Wat is nu het schema van Julia en wat krijgt ze aan hoeveelheid voedingen? Mischien valt daar nog iets in te schuiven? En vanaf wanneer wil je beginnen met groenten en fruit? Ik merkte namelijk aan Quinty dat ze door het eten van de warme hap, meer verzadigd raakte en minder flesvoeding ging drinken voor het naar bed gaan.

Er zijn geen tips om door te laten slapen. Een kindje moet daar zelf aan toe zijn, je kunt doorslapen niet forceren. Dus zit niks anders op dan af te wachten.

Groetekes, Sje

Weinig kinderen slapen direct door hoor! Erik kwam met vierenhalve maand nog om nachtvoeding,terwijl hij het qua gewicht al niet meer nodig had. Wij zijn (ook al kan je niks forceren) gaan experimenteren met rekken met de speen en hier werkte het wel. Meneer kwam dus nog vooral uit gewenning en voor het “lekker” ipv uit honger zoals bij Julia.

Je zegt al wat je allemaal hebt geprobeerd en dan blijft er maar één ding over volgens mij: afwachten. Niks heeft dus gewerkt, dus heeft ze het blijkbaar nog nodig. Als Julia straks goed aan de bijvoeding zit, zul je zien dat het snel kan gaan met minderen van flesvoeding. Dat is hier ook zo gegaan. Ze zal dan meer verzadigd zijn en ik schat de kans groot in dat ze dan 's nachts niet meer komt. Of wel, maar dan werkt een speentje misschien wél.

Groetjes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Hoi Rainbow,

Mijn kleintje is nu 11 weken, dus ik kan niet echt advies geven voor de leeftijd van Julia. Wel heb ik een vriendin en haar dochter is bijna 6 maanden en slaapt sinds ongeveer een week nu pas door. Ze krijgt nu de laatste fles om 20.30 en de eerste fles is dan weer 's ochtends rond 07.00. Nu dus 4 voedingen van in totaal 230 ml per fles. Daarnaast krijgt ze sindskort een fruithapje in de ochtend, maar dat gaat nog niet van harte

Onze kleine slaapt nu meestal wel door en krijgt 's nachts in iedergeval geen voeding meer. Hij slaapt ook niet met een speen, dus dat scheelt “speentjesdienst”. Maar ook dit is vanzelf gegaan, zonder oefening. Elk kind bepaald dus echt zijn eigen ritme en dit kan je volgens mij echt niet forceren. Het enige is inderdaad het een beetje te rekken. Dat doen wij wel. Als hij een keer rond 05.00 begint te jammeren gaan we er niet heen (of hij moet natuurlijk overstuur zijn). Bijna altijd valt hij dan weer in slaap tot +/- 07.00 en soms blijft hij met tussenpozen jammeren en dan haal ik hem er op een gegeven moment uit, maar dan is het toch al vaak rond 06.30/07.00.

Wellicht zou je toch kunnen kijken of je rond 21.00/22.00 de laatste fles kan geven en dan is kijken wat ze doet. Ze zal misschien eerst nog een paar keer 's nachts komen, maar wellicht gaat ze ook een keer de nacht door? Blijft lastig he

Hmmm, ik vrees ook dat er niks anders op zit dan afwachten. Julia’s schema is nu:

02.30 uur: 200cc
08.00-09.00 uur: 200cc
13.15-13.30 uur: 200
17.45-18.00 uur: 200 (soms met pap, maar dat vergeten we regelmatig)
22/30 uur: 200
Dus om de 4, 4,5 uur krijgt ze drinken (180+6) en dat gaat op zich goed.

Ze mocht pas met 6 maanden groenten en fruit van het cb, omdat het volgens hun nog niet hoeft qua vitaminen, ze hebben nog genoeg aan melk. Bovendien achtten ze de kans groot dat Julia allergisch zou reageren. Nu wil ik alvast wat gaan oefenen, voor als ze de potjes echt moet gaan eten.

Ik denk ook dat ze het nu nog echt nodig heeft, dat eten 's nachts. Ik overleef het ook wel, al is het wel vermoeiend. Maar ik denk ook dat ze ermee stopt (hoop ik!) als ze bijvoeding krijgt!

De laatste tijd slaapt ze overdag ook zo onrustig. Nu ook. Ik legde haar er om 15.00 uur en om 16.15 uur werd ze huilend wakker. Ik dacht dat ze was uitgeslapen en nam haar mee naar beneden. Huilen, huilen. Ik zag dat ze toch nog moe was en legde haar weer terug in bed, met speen. Ze is nu al 4x huilend wakker geworden. Zodra ik haar speen geef, valt haar kopje naar de zijkant en draaien haar ogen weg. Ze is duidelijk nog moe, maar ze wordt toch wakker. Ze is onrustig. Komt vast ook doordat we het inbakeren aan het afbouwen zijn. Ze ligt er nu nog in met 1 arm en haar beentjes, 1 armpje is eruit. Maar daarmee gooit ze in paniek haar speen uit en ja, dan is het brullen geblazen! Zou handig zijn als ze zou duimen wat dat betreft, kan ze zichzelf troosten. Als ik mijn handen op haar buikje leg is ze, met speen, meteen weer rustig. Apart hoor, een babymensje! Konden ze maar praten! Haha.

En inderdaad, erg irritant van die mensen die zeggen: ‘Mijn kind kon al…’, ‘die van mij…’ Elk kindje is anders. Misschien kan Julia wel iets wat een ander kindje niet doet. Maar als ik iedereen zou moeten geloven, is ze traag, want ze slaapt niet door, ze rolt nog niet en ze zit nog niet…Wat een onzin! Ze doet het prima en ontwikkelt zich ook goed in haar eigen tempo! Ik trek me er niks van aan!

Groetjes Rainbow, trotse mama

heb ff snel je schema gelezen en verder eigenlijk niet zoveel dus misschien zeg ik nu iets doms… maar neem het me niet kwalijk!!

zie dat je de 1e voeding na de nacht tussen 8uur / 9 uur geef. Ik zou deze standaard om 8 uur geven al moet je je kleine hiervoor wakker maken. Het vaste ritme wat ze dan krijgen helpt ook bij het evt doorslapen. Ook zou ik (weet dat je je kindje niet kunt verplichten door te slapen) maar die nachtfles zou ik op eigen gevoel gaan minderen. Dus ipv 200cc 30cc minder erin, aankijken hoe dit gaat (3 nachten oid) en dan nog een keer 30 minder… kijk maar eens hoe je kindje hierop reageerd. En het geeft ook niet als ze dan om 7 uur komt…
Zo kun je haar langzaam aan laten wennen aan minder tot geen voeding in de nacht! zo is het hier gegaan … heel goed!

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ik ben weer terug naar de Morgan Methode. 19.30/20.00 fles en dan slapen totdat ze wakker wordt. Vanacht kwam ze om 1 uur dus 100 gegegeven. Dan zit die er dan vast in en de rest zien we wel… Morgan wordt wakker dus ik ga haar even aandacht geven.

Groetjes,

Michèle

Hoi Rainbow,

Misschien een goed idee van Mini-boy om inderdaad een vast tijdstip voor de ochtendvoeding aan te houden en misschien iets eerder. Ik ben begonnen om de voeding van mijn zoontje rond 07.00 te geven aangezien ik straks weer moet werken en dan moet hij ook rond die tijd de voeding krijgen. Met afbouwen van voeding heb ik geen ervaring, dus dat weet ik niet.

Qua onrustigheid overdag…hier ook nog eentje. Normaal gesproken slaapt hij redelijk goed tussen de voedingen, maar de laatste tijd steeds eerder wakker en veel onrustiger tijdens de slaap. Ook vandaag weer…ben op een gegeven moment maar een stuk gaan wandelen. Liep ik daar door de straat met een huilend kind. Gelukkig ging hij op een gegeven moment slapen. Net is zijn bedje gelegd, maar wil de slapen helaas nog niet vatten. Meestal gaat het 's nachts goed, we zullen zien hoe het vannacht gaat.

het enigste was dat rico door ging slapen sinds ik nutriton in zijn laatste voeding deed, omdat hij dieetvoeding heeft vanwege die allergieen enzo. had hij constant honger. toen sliep hij langer door en gaf ik hem zn tut als hij wakker werd.
dan sliep ie nog langer en dat werkte hier wel goed.
want ik twijfelde of het nou eigelijk honger was of zuigbehoefte. het bleek het laatste te zijn. je kunt het altijd proberen meid

Dat afbouwen van de nachtfles is wel een goed idee, het werkte hier in ieder geval bij de laatste avondfles.

Ja hé marieke zo zijn onze kleintjes groot geworden! Grappig dat het bij jouw ook werkte én ik had er zelf een beter gevoel bij dan wanneer ik in één keer zou stoppen… Dat zouden mijn zenuwen niet aankunnen

Nu met die laatste fles (de 4e dus) om 19.30 ipv 21.00 … heb ik het al zwaar

sorry voor het korte net, pappa werkt altijd tot half 8 op donderdag en ik had en foon en Morgan die wakker werd. Maar goed wat ik al zei terug op de morgan methode. Dus eigenlijk ook proberen cold turkey van de laatste fles af proberen te komen. Ze heeft vandaag van 1 uur vanacht tot nu 820cc op. Dus zou ze het moeten kunnen redden. Tuurlijk zie liever dat ze vanaf 6 uur 800 op zou hebben, maar ja dat lukt op het moment even niet. Morgan slaapt dus volgens CB begrippen door, maar net als Rainbow vind ik dat geen doorslapen. Doorslapen is als ik haar wakker moet maken om 6 uur. En de ene keer lukt dat wel en de andere niet. Ik weet dat ik me daar heel druk over kan maken, maar deze onrustige drukteschopper heeft zich er maar bij neergelegd dat je een baby niet dwingen kan. Dus dan maar eruit soms. Is niet leuk, ik zou ook wel weer permanent door willen slapen, maar die tijd komt wel weer. Voorlopig ben ik blij met de nachten dat dat kan en als het niet kan, ben ik in iedergeval blij dat ik er om half tien a tien uur in lag en maar 20 min bezig ben. Wel hebben we hier ondekt dat streng toespreken wel helpt. Ze snapt misschien niet wat we zeggen, maar toon van de stem snappen ze dondersgoed.

Groetjes,

Michèle

Dat van die zenuwen herken ik mini-boy en dat cold turkey weglaten was dan ook niet aan mij besteed. Gaat het goed met de laatste fles eerder geven?

Bedoel je met mij Mriek?? Ik geen helemaal geen laatste fles meer, alleen als ze komt.

Groetjes,

Michèle

je ben wel belangrijk michelle … maar vlgs mij bedoelt ze mini-boy. Enne er is toch altijd nog een LAATSTE fles?!

Gaat goed hoor mariek. Meneer blijft gewoon lekker slapen tot 7 / 8 uur. Mag niet eerder dan 8 uur uit bed. Is hij wel eerder wakker dan gaat hij liggen kletsen tot 8 uur. LIEF! En bij jullie ook nog goed? Hoe vroeg ligt jouw mannetje nu in bed? tot hoelaat slaapt hij dan?

Ha ha ha sorry, zat niet goed te lezen. En je hebt gelijk er is altijd een laatste…

Groetjes,

Michèle

gna gna…

Lach je me nou uit??

Groetjes,

Michèle

zou niet durf… maar wel een beetje vermaak hier achter de laptop…

ach het is ook pittig werk en prive te combineren