Als ik tegen andere mama’s zeg dat Julia, nu bijna 5 maanden en 1 week, niet doorslaapt, zijn ze bijna allemaal verbaasd. ‘Nee? Die van ons sliep meteen door’, ‘Oh, vervelend. Ze zou nu toch allang door moeten slapen?’ Ik krijg een beetje het idee dat het vrij uitzonderlijk is dat ze elke nacht nog komt. Terwijl het dochtertje van mijn vriendin met 1 jaar nog huilde 's nachts. Maar de meeste kindjes die ik ken, sliepen wel al snel door. Het cb noemt het al doorslapen als ze om 05.00 uur wakker worden, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Ik bedoel met doorslapen echt van 22.00-07.00 uur ofzo. Dat ik dus niet meer in het holst van de nacht - en dat is 05.00 uur voor mij wél - uit bed hoef.
Ik zou het toch wel errug fijn vinden als ons meisje eens zou gaan doorslapen, want iedere nacht een half uur uit bed begint toch wat vermoeiend te worden. Hoewel ik dan nog aan 7 uur slaap kom hoor, maar je slaapt toch lichter omdat je weet dat je er een keer uit moet. Papa doet er ongeveer 20 minuten over om een beetje ‘levend’ te worden, dus is het geen optie dat we het elk om en om doen. Tegen die tijd huilt Julia zo, dat ik het beter zelf snel kan doen.
Gingen jullie kindjes vanzelf doorslapen, of heb je dat een beetje ‘getraind’? Wij moeten Julia vaak wakker maken voor haar laatste voeding om 22.30 uur, maar als we dat niet doen, komt ze om 01.00 uur ofzo. Dat is dan al voeding 1 van de volgende dag, dus die kan dan net zo goed gegeven worden om 02.30 uur. Dat komt zelfs beter uit met haar eettijden overdag…Als ze toch om 01.00 uur wil drinken, win ik er niks mee om haar te laten slapen om 22.30 uur voor mijn gevoel.
We hebben ook al speentjesdienst geprobeerd, maar dan blijven we bezig. Ze wordt dan steeds om het uur wakker en dan duurt een nacht ook lang. Een papfles maakt ook 0,0 verschil…En nu we het inbakeren af aan het bouwen zijn, maait ze ook nog vaak haar speen uit…en dan is het brullen.
Kortom: ik wil graag tips! Straks gaat ze groente en fruithapjes eten en moet ze eigenlijk wel naar 4 voedingen, dan moet de laatste voeding eraf. Nou, dat zie ik nu niet zitten. Dat kan wel, maar dan mag ik rond 01.00 uur opdraven met de fles, al geldt die dan niet als laatste, maar als eerste fles neem ik aan. Vier voedingen…dat trekt ze zonder bijvoeding niet. Maar dat is een probleem voor later, eerst wil ik haar graag laten slapen zonder ook nog een nachtvoeding (die ze gulzig naar binnen klokt, ze heeft dan wel trek blijkbaar).
Groetjes Rainbow, trotse mama