Leer nederlands!je woont toch hier

leer als je in nl woont eens fatsoenlijk nederlands ik kan dr niet tegen als je jaren lang in nederland woont en dan toch de taal geenzins beheerst.
zoals jullie weten woon ik in een klein dorp maar die behoorlijk muliticul aan het worden is maar het is niet meer dan logisch om de taal te leren.
zo heb ik vandaag weer iets meegemaakt… ik droeg vandaag voor het eerst mijn nieuwe hoofddoek en een chinese dame waarvan ik weet dat ze geen abn spreekt vond dat schijnbaar erg komisch en liep met haar dochter die naar dezelfde school als mijn zoon gaat langs me heen kijkend en lachend en te roddelen in het chinees.
nou vraag ik je heb het fatsoen om het in het nl te zeggen dan kan ik reageren
zo vreemd is het niet en ook in dit dorp komt het voor ook bij ons op school

het is ook al voorgekomen dat de juf iets probeerd uit te leggen (ze komt standaard te laat) maar daar begreep ze ook al geen bal van en dat kind dan maar als tolk spelen (groep 1-2 notabene)

anyway heb dr nu maar eens de waarheid gezegd al bergijpt ze dr waarschijnlijk geen bal van toch snapte ze aan de toon van mijn stem dat ik serieus boos was door haar kinderachtige gedrag want ze droop met hoofd naar de grond gericht af.

wat vinden jullie ervan dat er zoveel mensen in nl wonen maar niet de taal beheersen

de tijd vliegt voorbij, geniet van elke dag

Gewijzigd door - mama van 3 jongens op 03 Jun 2010 09:59:06

ik snap helemaal niets van je berichtje

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

hahaha zal het nog eens na lezen en wat eventuele verbeteringen maken

Ik weet niet of je het verbeterd hebt maar ik snap je wel. Ik woon in een multi culti buurt in een multi culti stad en ik heb helemaal geen problemen met allochtonen, maar inderdaad spreek nederlands of doe de moeite ervoor.

Overigens hebben wij een chinese buurt in Den haag en mijn ervaring met vooral chinese vrouwen is dat ze heel arrogant zijn en ook al spreken ze wel nederlands zij dat weigeren als ze vinden dat je dat niet verdient.

Groetjes,

Michèle

ja heb het verbeterd ik was een beetje van de hak op de tak gesprongen ahhaha

echt waar dat wist ik niet maar het past wel heel goed in wat er zich vanochtend afspeelde ja
ik ken nog wel een chinese vrouw die mij altijd netjes begroet en super nederlands spreekt…oke dus het lag toch echt niet aan mij maar aan haar…

mijn man is ook twee jaar naar school gegaan om de taal te leren en ik vind dat de kids eerst het nederlands onder de knie moeten hebben daarna komt de vader taal aan de beurd aangezien ze hier geboren zijn en hoogstwaarschijnlijk hier hun leven doorbrengen

Gewijzigd door - mama van 3 jongens op 03 Jun 2010 10:13:11

Tja, wat vind ik daarvan?

Ik denk dat het een van de eerste prioriteiten is om goed te functioneren in een ander land. Maar ja, voor sommige mensen is het wel heel moeilijk om een heel andere taal te leren of zijn misschien nog niet zo lang bezig.

Omdat Chinezen vaak hun eigen gemeenschap opbouwen in bijv. Nederland, kunnen zij vaak wel goed functioneren in Nederland zonder de taal te beheersen, omdat ze binnen hun eigen gemeenschap blijven.

Maar goed, ze moeten natuurlijk op sommige momenten zich ook redden buiten de gemeeschap. Je ziet het op alle gebieden dat je niet verder komt als je elkaar niet snapt, dat geldt natuurlijk helemaal als je een enorme taalbarriere hebt.

Nou moet ik zeggen dat ik met twee Chineze jongens op het VWO zat en zij spraken vlekkeloos Nederlands, waren helemaal ingeburgerd en hartstikke leuk. Ach, we zijn allemaal mensen. Merk dat ik het lastig vind om zo onderscheid te maken tussen rassen of culturen, alsof het vreemd is twee normale Chineze mensen te kennen…

Los daarvan is het nooit leuk als iemand zo duidekijk over je praat (in welke taal dan ook) Kan me voorstellen dat je je dan heel opgelaten voelt.

liefs

Lilypie Second Birthday tickers

Het enige wat ik wil zeggen is dit: Je hebt jammer genoeg altijd “rotte eieren”

Mijn schoonvader is in Nederland gekomen toen hij 16 was en spreekt Vloeiend Nederlands… Maar bij mijn ouders in de straat woont een man die al ruim 45 jaar in Nederland woont en hij spreekt geen fatsoenlijk woord Nederlands.
Als hij naar je toe komt versta je er geen hol van.

Het is niet erg als je niet zo goed Nederlands kunt, maar je kunt het op z`n minst proberen om NL te praten, hij heeft tenslotte wel een NL vrouw.

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

helemaal met je eens

het was nu toevallig een chinese dame maar hier in het dorp heb je ook veel poolse mensen die geen nl spreken.
en aangezien ik met een echte buitenlander gtrouwd ben bergijp je dat ik het niet op de ras af bedoel maar echt op bepaalde mensen die het gewoon niet willen leren
maar je hebt helaas ook vrouwen die onderdrukt worden door hun mannen en dus niet buiten komen ja van hen kan je het niet kwalijk nemen dat ze het niet spreken.
maar in een normale situatie waarbij de vrouw de normale vrijheid heeft geen medische achterstanden , daar verwacht ik van dat ze de taal leren iig goed genoeg om in de maatschappij te kunnen staan.

melanie en zijn vrouw heeft hoogstwaarschijnlijk wel zijn taal geleerd?had zij hem niet kunnen wijzen over het feit dat het normaal is om de taal te leren?

en zo zou het moeten zijn zoals bij jou schoonvader ,
het hoeft echt niet perfect te zijn maar je zou je wel duidelijk moeten kunnen maken wat je wilt zoekt nodig hebt of een antwoord geven als iemand iets aan je vraagt als is het, ik weet het niet, haha

Je hebt groot gelijk dat je er wat van zij ook al snapte ze er misschien geen bal van. Ook ik heb totaal niets tegen buitenlanders en dat ze thuis der moedertaal spreken prima niets mis mee. Maar ik vind het zo irritant als ik in een winkel sta en ze staan daar dan te brabbelen. Denk ik ook wat lullen jullie nu?? Hahahahaha. Ik ga er altijd maar vanuit dat ze hier wonen wat natuurlijk helemaal niet hoeft en als ik zelf in het buitenland op vakantie ben spreek ik ook gewoon nederlands tegen de mensen waar ik mee ben

Maar dit was natuurlijk duidelijk , die wonen hier wel anders gaan ze niet naar school

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Ik zeg niet dat alles chinezen zo zijn hoor, maar het is wat ik merk merendeel de oudere generatie, de jongere spreken vaak goed nederlands en ook engels.

Maar er zijn meer bevolkingsgroepen die die arrogantie hebben hoor. Zo ben ik een keer uitgescholden door een surinaamse die vond dat ik in de tram op moest staan voor haar want zij waren jaren lang onderdrukt geweest door blanke en nu was het hun recht om te eisen wat ze wilde. Hallo kom op zeg, mijn familie waren schilders geen katoenboeren

Groetjes,

Michèle

pffff jemig he wat een arrogantie dan ja…ja er waren vroeger slaven maar hoeveel jaar is dat geleden en daarbij daar heeft de jeugd van nu niks van meegemaakt dus daar hoeven zei niet voor op een tapijtje te gaan zitten.
als we zover in het verleden blijven kijken , daar schiet je niks mee op hoe vervelend dant ook was voor die generatie die dat wel heeft meegemaakt.
de voorvader van mijn man had zoals dat word genoemd slaven maar hij bouwde een huis voor ze waren als familie voor ze en toen hij overleed heeft hij de woning aan hun nagelaten , iedreen verklaarde hem voor gek maar de mensen die daar toen woonden werden als echt mens behaneld en niet als slaaf, er wonen nog steeds nakomelingen van die familie op dat terrein.

even heel iets anders maar heb geen zin om weer een nieuw topic te openen , zullen ze denken komt ze weer!!! haha

ik heb vandaag een flashback gehad van mijn jeugd, nakijken roddelen hard op beledigen etc etc en ik ik stond weer als klein kind met mond vol tanden ik dacht veel maar zei niks en waarom omdat ik toevallig vandaag mijn hoofddoekje op heb tsssss zo blij dat ik er mee was zo verdrietig nu maar ik doe hem nu niet meer af want dan hebben ze gewonnen.
iemand hier die wel altijd een woordje klaar heeft staan die ik straks evenuteel kan gebruiken als ik de kids moet gaan halen.

voel me kl.te

@ mama van 3 jongens: De vrouw spreekt niet zijn taal… Dus zij heeft 45 jaar de tijd gehad om hem een beeeeeeeeeeeettje fatsoenlijk NL te leren.
Diegene die bijv niet goed zijn in de Engelse taal kunnen zich nog beter uitdrukken dan die man die oorsprongelijk uit Italïe komt in het NL.

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

Hee meid laat je eigen niet in de prut praten door zo’n tja wat zullen we er eens van maken. je begrijpt me wel
Lekker je hoofddoek ophouden. En volgende keer heb je vast je woordje klaar.

Ff stomme vraag hoor, maar is dat niet warm??? Klink nu misschien wel heel erg blond Maar dat lijkt mij altijd.

Liefs Michelle

hoi mirema

nou zal ik je zegen dat ik dat ook altijd dacht dat het zo warm zou zijn maar ik heb het op de moderne manier dus dan heb je maar een doek en die loopt dan niet over me gezicht en keel maar gewoon net als een soort staart zeg maar in de nek en zo is het heel niet warm ik voel me dr prettig bij en wilde in princiepe niet gelijk me hele leven iedere dag dat ding om maar zo af en toe vind ik het leuk maar het naar buiten gaan viel me tegen door die domme kortzichtige mensen het vreemde vind ik dat ik niet de enigste ben op school dus waarom ze mij nu moeten hebben geen idee. misschien omdat ik zoiezo al niet zo’n kliekjes moeder ben
maar ik ben altijd al onzeker geweest alleen in de jongere jaren had ik altijd een grote mond omdat maar te verbergen maar die heb ik nu niet meer helaas

Oke ik snap hem. Zou het niet zo zijn dat ze jou raar aankijken (wat ik niet terecht vind) omdat je nederlandse bent dus blank.

Liefs Michelle

@Michelle, is helemaal geen stomme vraag hoor, want ik vroeg mij dat ook al af!!! Het lijkt mij ook gigantisch warm nu!! Laat staan als het 35 graden is!!

IS misschien wel een beetje off topic, maar ik heb een jaar of 3 terug het volgende mee gemaakt, en ik snap het nog steeds niet. Ik was aan het zwemmen bij een open lucht zwembad hier in de buurt, echt snikheet buiten. Komt er een allochtone , islamitische familie binnen. De 2 vrouwen helemaal in een zwarte burka, en de mannen met een miniscuul zwembroekje!! Ja sorry, ik heb echt niets tegen hoofddoeken of burka’s. Als iemand die wil dragen , dan is dat helemaal goed, maar ik snapte dit niet helemaal, en ik vond het echt zielig voor di evrouwen. DIe zaten toe te kijken hoe hun mannen lekker konden afkoelen, en ondertussen zelf kokend van de hitte in een burka zitten. Ik vind dat gewoon zielig, of ligtdat aan mij?

liefs woezel

dat ligt niet aan jou want het is ook verboden voor mannen om ten eerste een gemengd zewembad binnen te gaan ten tweede een broek te dragen die boven de knieen hangt.

dat kan hoewel er nog een hollandse vrouw is die volledig bedekt is terwijl ik wel gewoon met een spijkerboek loop.
wat ik ook nog even wilde zeggen is dat als er 1 op 1 iets word gezegd kan ik wel snel reageren maar als er een groepje staat dat ik dan weer dicht sla