Late voeding

Hallo,

Het cb gaf aan dat de late voeding van 22.30 mag vervallen, hoeft niet, maar hoe pak je dat aan?
Wat zijn jullie ervaringen en tips?
Onze dochter is nu 4mnd oud, krijgt nog geen bijvoeding. Ze drinkt flesjes van 180cc met 6 schepjes.
Ze krijgt nu:
8.00/9.00 180cc
12.00/13.00 180cc
16.00/16.30 180cc
19.30 180cc
22.30 180cc, laat vaak veel staan.

Hoop dat jullie tips hebben, zodat de nachten wel lang blijven. Want wat doe je als ze dan toch 's nachts wakker worden?

Groetjes Ikkiee

De laatste fles laten vervallen en dan in de fles van half 8 een paar eetlepels pap.
Dan slapen ze beter door. Ik zelf ben de laatste fles altijd blijven geven. Joyce komt standaart om 10 uur en dan krijgt ze nog een flesje en een knuffel. Dit is altijd een heerlijk moment voor beide heb ik het idee en daarna gaat ze lief slapen.
Maar als je zelf niet meer om tien uur wil voeden zou ik het zo proberen als hierboven beschreven staat.

Succes ermee !

Wat wij hebben gedaan, is de laatse fles steeds met een kwartiertje vervroegen, net zolang tot hij in de buurt van de een a laatste fles kwam, en door deze fles dan 3 schepjes nutrix doen.
het duurt wel effe maar zo kun je langzaam afbouwen.

Groetjes Marianne mama vanRuben

Onze oudste kregen we steeds zo moeilijk wakker voor de laatst voeding dat we op een dag besloten om de 19.30 voeding zo lang mogelijk te rekken tot 21.00 of 21.30 uur en dan de laatste voeding te laten vervallen. Als dat lukt, kun je die 21.00 uur voeding weer gaan vervroegen.

Bij de jongste liep het anders. Op 2e pinksterdag vorig jaar schrokken we om 9.30 uur 's ochtends wakker. Had ze heel de 7.00 voeding overgeslagen! Tegen tienen werd ze wakker voor haar eerste voeding. Dat was voor ons het signaal om die late voeding te laten vervallen. Dus vanaf dat moment geen late voeding meer en ze sliep lekker door tot 7.00 uur de volgende ochtend.

Het kan dus op verschillende manieren.

Groetekes, Sje

Hoi

Ik ded net als Marianne, steeds een beetje vervroegen totdat er ongeveer 1,5 tusen de flessen kwam en toen gewoon eens laten vervallen. De volgende ochtend iets meer in de fles en de rest van de dag ook.
Ging direct prima, ze was toen 3,5 maand oud.

Succes ermee!

Tessie

Hoi hoi

Bij onze Sem hebben we rond die tijd van 4 maanden, de een na laatste fles wat later proberen te geven en dan verdikt met rijstebloem van de nutrix. De laatste fles verviel toen. Probeer de tijden wat verder uit elkaar te krijgen, zodat je toch een fijn schema overhoudt. Sem komt nu (bijna 7 maanden) 's morgens nog steeds pas tussen half negen en negen uur. Zijn laatste fles krijgt hij om half negen 's avonds, nog steeds met twee lepels rijstebloem.

Veel succes!!

Groetjes,

Kim, mama van Sem

Justin krijgt zijn laatste fles tussen 19.00 en 20.00 uur en daar zitten een paar schepjes pap in
Zo zijn we dat toen hij 8 weken was al gaan doen
Hij kreeg toen zijn laatste fles om 10 uur en we hebben toen ook al wat rijstenbloem toegevoegt
Daarna gaf hij zelf al aan dat om 22.00 uur geen flesje meer wilde dus
Kindje geeft het zelf aan hoor

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

Wij zouden de laatste voeding niet willen laten vallen, maar wat willen vervroegen.
Onze Robbe heeft namelijk volgend schema:
7.00 fles 270 + 9
12.30 250 - 300 g groenten
17.00 - 17.30 200 - 250 g fruit
22.30 fles 270 + 9
Hij valt wel om 7 uur in slaap, dus ik zou willen vermijden hem telkens te moeten wakker maken. Ik zou dus stilletjes aan willen dat hij wat vroeger eet. Iemand tips??

Hallo Allemaal,

Ik wil ook gaan proberen de late avondvoeding van mijn dochtertje Emma (of is 15 weken oud nog te jong?) te laten vervallen. Ze krijgt op dit moment 5x210 ml, en ze drinkt alle flessen eigelijk altijd leeg. Nu vraag ik me af of ik gewoon de laatste fles kan laten vervallen en alleen aan de voorlaatste wat rijstebloem toevoegen, of dat ik de inhoud van de laatste fles moet verdelen over de overige 4 (maar dan wordt de hoeveelheid per fles wel erg veel). Maar het lijkt me dat ze honger gaat krijgen als ik de laatste voeding laat vervallen, en alleen wat rijstebloem toevoeg aan de voorlaatste fles.

Mama van Emma

Hallo,

wij hebben de late fles in een keer laten vallen en gekeken wat ze toen deed. Heerlijk door geslapen tot 8 uur. Dus niet anders dan anders!!
In de laatste fles van 19.30 doen we geen nutrix want dan wordt ze (hoe kan het??) eerder wakker, zo rond 6 uur. Zonder nutrix slaapt ze tot 8 uur.
Als ze er aan toe zijn dan lukt het vanzelf en blijkbaar was ze dat. Ze is nu 18 weken oud.
Ze krijgt nu nog 4 keer een fles van 180cc met 6 schepjes en in de ochtend fles 2 schepjes nutrix (ipv 's avonds).
Ook zijn we voorzichtig gesart met groente en fruit hapjes.

Succes ermee. het blijft toch een beetje uitproberen.

Ikkiee

Hoi,
Ik heb deze site pas ontdekt en heb er al aardig wat nuttige info ontdekt. Toch wil ik graag ff wat met jullie delen, want de meeste tips over flesvoeding die ik zag, gingen over kindjes die al wat ouder (4 maanden of ouder) waren. 't Zit zo.

Onze dochter Celina is nu 10 weken oud en weegt ongeveer 5 kilo. Ze krijgt flesvoeding, tussen 750 en 875 cc per dag verdeeld over 5 flessen van 140 - 200 cc. De ene keer drinkt ze die van 200 helemaal leeg, maar meestal niet dan wel. Overdag slaapt ze tussen voedingen door een half uurtje tot een uurtje of 2. 's Avonds gaat ze naar bed tussen 20 en 22.30 uur, na haar laatste flesje.

's Nachts begint ze zo tussen 4 en 5 van die gezellige babygeluidjes te maken, en wordt dan een uurtje later wakker. 't Maakt niet uit of ze haar laatste avondvoeding om 20 uur, 22 uur of nog later krijgt. Tot nu toe gaf ik haar dan tussen half 6 en half 7 haar flesje, waarna ze nog ff doorsliep tot een uur of 8-half 9. Afgelopen nacht heb ik haar eens laten gaan (dus geen flesje gegeven) en toen sliep ze op een gegeven moment weer in tot een uur of 7. Maar ik ben dan al die uurtjes eigenlijk wel wakker (zeg maar ‘waaks’…).

Kan ik dit misschien anders doen (om niet steeds al vanaf 4 uur wakker te zijn), of is ze daarvoor misschien nog te klein en moet ik me gewoon nog ff aanpassen aan haar voedingsbehoefte?

Emma sliep vanaf 7 weken van 22.30-23.00 uur tot 07.00-7.30 uur gewoon door.
Dus ik denk niet dat dat Celinda te jong is.
Wel kan ik me herinneren dat Emma opeens rond 04.00-05.00 wakker werdt, dit heeft een dikke week geduurd en daarna sliep ze weer gewoon door.
Volgens mij was ze toen een week of 8-9 oud, in het boek oei ik groei stond dat baby’s rond die leeftijd een sprongentje maken, en daardoor onrustiger zijn.
Emma kreeg haar voedingen als volgt (9 t/m 12 weken):
7.00 uur fles 200 cc
11.00 uur fles 200 cc
15.00 uur fles 200 cc
18.30 uur fles 200 cc
22.00 uur fles 200 cc

Vanaf 13 weken kreeg Emma nog 4 voedingen en ging ze om 19.30 uur naar bed en sliep dan tot 07.00 uur.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes,
Petra

Hallo allemaal,

Vanaf wanneer laat je die 5 voeding nou precies vallen, Senna is namelijk 19 weken (en 3 dagen) en ruim 6 kg. Zij krijgt nog 5 flessen van 200cc, ze drinkt, meestal zo tussen de 800 à 900cc op per dag.
Hier op de site heb ik ook al regelmatig gelezen dat ze dat nog nodig hebben, maar als ik hier zo lees dan zijn de meeste al terug naar 4 flessen.

Senna krijgt geen rijstebloem meer, heb ik namelijk 4x geprobeerd, maar reageerd hier op met krampen en een beetje verstoppen van de darmen, moeilijker drukken de dagen erna.
Fruit reageerde ze allergisch op, aanleg zit in de familie dus ik wil binnenkort starten met groente. Moet 10 april naar cb, dus dat wacht ik ff af.

Maar denken jullie dat 4 flessen voldoende is voor een dag, ze krijgt dan maar 800cc max. binnen. Terwijl je met het rekensommetje 150cc per kg, echt op 900cc uitkomt.
Senna drinkt de flessen als volgt:
6.30 200cc (drinkt meestal 150cc)
10.00 200cc (drinkt meestal 150cc)
13.30 200cc (leeg)
17.00 200c (leeg)
20.30 200cc (leeg)

Groet Vanessa mama van Senna

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Hoi Petra,
Dank je wel voor je snelle reactie. Wat lekker om dit soort dingen met andere mama’s te kunnen delen! Toevallig (!) sliep Celina vanochtend door tot half 7, maf he! En ik heb dus ook ff lekker kunnen doorslapen, lekker hoor.

Is het trouwens erg belangrijk om steeds een vast aantal uren tussen de voedingen te hebben? Bij de een zie ik bijvoorbeeld 4 uur, bij de ander 3,5. Bij ons wisselt 't nogal eens van 2,5 tot 4,5.

Bedankt weer!

Gewijzigd door - Celi op 07 Apr 2007 11:49:30

Beste Celi,
Wat lekker zeg dat ze door heeft geslapen heerlijk is dat he ? Voor jezelf is het ook super lekker om even bij te tanken. Hopen dat ze dat volhoudt.
Bij ons is er heel veel regelmaat. Het kan wel eens een kwartiertje eerder of later, maar ik heb hele vaste tijden en daar is mijn dochter Demi nu dus ook echt aan gewend.
Wij voeden om de 3.5 a 4 uur, elke keer weer.
Mijn mening is dat een baby regelmaat nodig heeft, maar sommige moeders hebben dat juist helemaal niet. Daar doet hun kindje het beter op aanvraag. Doe wat voor jou en je baby het beste is !
Liefs Natasja

Beste Celi,

Zo ging het bij ons dus ook, opeens sliep ze gewoon weer door tot 6.30-7.00 uur alsof er niets aan de hand was.
Emma kreeg inderdaad iedere 3.5 a 4 uur een fles, ook wij hebben regelmaat toegepast, en niet voeden op vraag. Emma gaat nog steeds op redelijk vaste tijden naar bed (ze slaapt ook niet in de box). Maar je moet gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt.

Succes,
Petra

hallo elano is nu vier maanden en heeft vier voedingen per dag en groente en fruit,
al gaan de hapjes nog niet van harte elke dag,
op het cb raade ze mij aan de laatste fles te laten vallen dus die van 22 uur
maar weeet niet goed hoe ik dat dan met de rest van de tijden moeten aanpakken

dit is nu zijn schema

6;30 fles 180
11;15 fles 180
14;30 fruit
tussen 17 en 18 uur groente ,en fles 180
22;oo fles 210 met drie eetlepelen rijstebloem en daar maak ik hem voor wakker drinkt ze wel helemaal op
heeft iemand meschien een schema waardoor ik ook rond negen uur op de laatste fles uit kom

anouk nelissen

als een kindje genoeg bij voeding krijgt
in de vorm van groente en fruit , dan kan je de 5e voeding
(meestal savonds laat) laten vervallen (rond 5-6 maanden)
ik heb bij mijn beide jongens gewoon van de een op andere dag
laten vervallen , dus niet meer wakker gemaakt ,en dat ging bij allebei
heel goed en ze zijn nooit wakker geworden om die tijd of snachts
in het begin gingen we wel heeeeeel zachtjes naar boven hoor hihihihi
ben wel heel benieuwd hoe dat met chloe gaat straks
ga nou binnenkort groente geven en dat gaat die laatse fles eraf
heeeeeeeeeerlijk vroeg naar bed
laat wel weten hoe het gegaan is!!!

groetjes Nancy ,mama van Randy 10jr, Damon 7jr en Chloë 5 mnd

Met Senna dinsdag bij cb geweest, ze mag gewoon 5 voedingen blijven drinken en langzaam aan mag ik beginnen met groente en fruit. Wat raar dat ieder cb weer iets anders zegt.
Ze zeiden dat ze zelf wel aan gaat geven als ze geen 5 voedingen meer hoeft. Verder is Senna lang en dun, dus misschien kijken ze daar ook wel naar.
Omdat ze zo heftig op banaan reageerde start ik met groente, al 2 keer wortels geprobeerd, maar ze houd haar mond stijf dicht. Hahaha, ze zal wel denken die oranje zooi komt er bij mij niet in.
Wacht wel weer een weekje en probeer het dan wel opnieuw. Ze is er volgens ons wel aan toe, kijkt eten van onze lepel af.

Groet Vanessa mama van Senna.

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

hallo

delano heeft gisteren de laatste om half tien gehad en geslapen tot zeven uur vanmorgen (joepi)
heb alleen vandaag de groente om 12 uur gegeven en nu eet hij ze wel .(paar hapjes wel maar )
dus bouwen het gewoon zo rustig af tot een uur of negen voor te beginnen vind ik netjes ,heeft ook niet de fles van half tien gister avond helemaal leeg gedronken maar 60 cc laten staan,dus kan hij het wel anders melde hij zich wel denk ik.

anouk nelissen