Koortsstuip

Poeh we zijn ons net rot geschrokken! Joey begon ineens te huilen, hij lag al vanaf half zeven in bed, verkouden, maar verder goed te pas. Hij heeft wel heel slecht gegeten vandaag, eigenlijk alleen een halve peer en banaan, en voor het slapen zijn pyjamapapje gedronken.
Ik rende naar hem toe, want hij gaat echt nooit huilen in bed, en ik voelde gelijk dat hij heel erg warm was. Temp gemeten en hij had 39.5.
We hebben hem meegenomen naar beneden, en nadat hij even op schoot zat begon hij ineens te schokken met de armen en benen, wat een eng gezicht!
Direct de huisartsenpost gebeld, en waarschijnlijk is het een koortstuip geweest. Maar omdat hij verder niet bewusteloos is geweest en gewoon aanspreekbaar was, hoefden we verder niks te doen, alleen laten drinken. Na een flesje melk is hij weer naar bed gegaan, en slaapt ook al weer…
De schrik zit er goed in zeg… Heeft iemand ervaring met koortsstuipen…
voor vannacht vind ik het doodeng, we hebben de babyfoon op zijn kamer gezet zodat we beter wakker worden als er wat is… Ik heb begrepen dat het niet gevaarlijk kan zijn, maar toch vind ik het griezelig!

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb2f.lilypie.com/zS9Bp1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” /></a>

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb1f.lilypie.com/ebndp1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - Asje op 09 Feb 2010 07:21:14

Heb je hem een zetpil gegeven? Je mag deze om de 6 uur geven he, dus misschien een tip om om de 6 uur nog een zetpil te geven zodat de temperatuur laag blijft? Het blijkt dat zetpillen een soort van buffer moeten opbouwen om echt goed hun werk te doen. De eerste legt een soort laagje, de tweede gooit daar weer wat bovenop waardoor het beter werkt. Dit is ons verteld door een arts toen Julian een avond alleen maar aan het huilen was en niet stil te krijgen was. Eerste zetpil hielp inderdaad niet, na de tweede zetpil sliep hij binnen een half uur.

Veel (water) laten drinken en niet te warm kleden zodat hij zijn warmte kwijt kan. En als je het niet vertrouwt, lekker bij je in bed nemen (als jullie bed daar groot genoeg voor is…). Of met een matras naast zijn bedje gaan liggen. Net wat jullie goed lijkt. Een keer bij jullie in bed kan echt geen kwaad. In ieder geval, bij ons wordt er geen misbruik van gemaakt. Juul wil en kan alleen bij ons in bed slapen als hij niet fit is.

Succes en ik hoop dat jullie al wel een beetje van de schrik bekomen zijn, ik heb het een keer op mijn werk meegemaakt en ben me toen kapot geschrokken. Laat staan dat het je eigen kind is… Maar het eerste wat daar werd gedaan, is toch echt die zetpil geven om de koorts naar beneden te krijgen!

Nou dat was met het nachtje wel zeg…
Een zetpil mocht ik van de assistent die ik aan de telefoon had niet geven, omdat de temp dan snel weer kan stijgen als hij uitgewerkt is. Joey is gewoon weer naar bed gegaan zoals ik al zei, maar na een half uurtje hoorden we rare geluiden door de babyfoon, en ben ik naar boven gerend… Wat ik toen zag, dat beeld vergeet ik nooit meer! Hij lag op zijn buik, stijf als een plank met zijn gezicht in het matras, hevig te schokken!!! geen ademhaling…
Ik heb hem direct op zijn zij gedraaid en ik zag alleen het wiot van zijn ogen, hij was helemaal weg en echt niet aan spreekbaar! Deze stuip duurde ruim twee minuten, en ook daarna bleef hij nog even duf.
Ik heb direct de huisartsenpost weer gebeld (want dat moest hadden ze gezegd) en geeisd dat ik nu wel langs wilde komen… Dat mocht, en toen heb ik mijn moeder gebeld of ze mee kon rijden. We hebben zelf geen auto helaas… Ze moet van een dorp net buiten de stad komen, en met de hevige sneeuwval duurde dat ruim een half uur! Pff ik dacht dat ik gek werd! Joey was inmiddels weer aanspreekbaar en we probeerden hem te koelen met een washandje. Hij bleef rustig op onze schoot hangen…
De huisarts heeft hem helemaal nagekeken en hersenvliesontsteking en epilepsie uitgesloten en naar de longetjes geluister en in de keel en oren gekeken. Hij gaf als tip mee dat we hem naast zijn pyjama en winterslaapzak met mouwen, ook een dekentje over de benen moesten doen, zodat de warmte gelijkmatig verdeeld werd, geen pcm geven zei hij!
Had ik daar maar nooit naar geluisterd! Ik ben met mijn matras bij hem op de kamer gaan liggen en bleef recht op zitten om naar hem te kijken, ik voelde gewoon dat er weer wat zou gaan gebeuren, en ja hoor, na een half uur onrustig slapen begon hij weer te schokken! Heel erg heftig dit keer, en het duurde nog langer! Ik heb 112 gebeld en een ambulance geeisd. Die kwam gelukkig direct, al duurde het voor ons gevoel een eeuwigheid!
Joey bleef na het schokken helemaal wit, en blauwe lippen. Tijdens het temperaturen (41.7) poepte hij het hele aankleedkussen onder de diaree, en hij bleef slap, ogen weggedraaid, niet aanspreekbaar dus. De man van 112 aan de telefoon bleef rustig op ons inpraten en vertelde steeds waar de ambulance reed. Na al met al zo’n 10 minuten was Joey weer bij, en kwam ook de ambulance.
Danny is met hem mee gegaan, en ik bleef bij Jessey, die ook al een half uur alles bij elkaar gilde…
Toen storte ik helemaal in, ik was al die tidj gelukkig heel rustig gebeleven in tegenstelling tot Danny… Ik heb mijn moeder gebeld en ze zei dat mijn broer en schoonzusje wel wilden komen, zodat een bij Jessey kon blijven en ik naar Joey kon… Moeilijke keuze op dat moment zeg… Zo onverwachts mijn kleine meisje voor het eerst aan iemand anders over laten… Ik heb het toch maar gedaan, Danny was ook niet op zijn gemak in z’n eentje in het ziekenhuis.
Ik heb Joey’s spulletjes gepakt, en mocht gelukkig blijven slapen. Hij had inmiddels pcm gekregen en lag in alleen een rompertje in bed te slapen, aan allerlei stekkertjes… Alles was wee rrustig, en zijn temp was weer gedaald.
Vanmorgen om half 7 had hij 36.4 en kreeg hij zijn pyjama weer aan. Hij heeft een pyjamapapje gedronken, en is weer verder gaan slapen tot half 10. Toen was hij ook wel weer de oude, en kon hij gelukkig weer lachen!
Vanmiddagmochten we naar huis. We hebben een diazepam gekregen, als hij weer een stuip krijgt, moeten we dat na 5 minuten (!) rectaal geven.
ij heeft waarschijnlijk een virus, en nu moeten we ook Jessey goed in de gaten houden. Zodra zijn boven de 37.5 is moeten we ermee naar de huisarts… Pfff laat onze alsjeblieft niet meer ellende overkomen… Ik ben kapot van de zenuwen, en ik krijg dat beeld van die stuipen niet meer van mijn netvlies… Wat eng zeg!

Nou ja, een heel verhaal… Maar ik moest het even kwijt!

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Zo heftig. Zou wel even goed op internet zoeken naar het gebruik van diazapam. Want als je kindje tijdens een stuip/aanval ophoud met ademhalen moet je geen 5 min wachten maar zul je het direct toe moeten dienen.

Succes, ik hoop voor jullie dat je de diazapam nooit zal hoeven gebruiken.

Gr Egberta

Wat heftig zeg! Ben echt blij dat ik zoiets nog niet heb moeten meemaken.
Ik vind dat je best goed het hoofd hebt koelgehouden hoor! Ik denk dat papa’s over het algemeen altijd die situaties minder goed opnemen. Precies of het zit er bij mama’s ingebakken dat je je hoofd moet koel houden tijdens die bange momenten.
Ik hoop dat het nu beter met hem gaat en dat je dit niet nog een keer moet meemaken!

Lilypie Vierde Ticker

Brr wat een verhaal!
Ik krijg al overal rillingen.
Ik heb nog geen ervaring met koortsstuipen, en hopelijk ook nooit!

Veel sterkte na zo een wel schokkende ervaring te noemen.
En ik zou toch ook heel de nacht bij mijn kleintje blijven in dat geval.
Het getuigd allemaal van veel moederliefde

Groetjes
Tanja

Mama van Diego 19 maanden

Jeetje wat een vreselijk verhaal. Wat zul jij geschrokken zijn.
Ik hoop dat het ondertussen weer wat beter gaat.

Groetjes Suzanne

jeetje meid! dat is even schrikken… heb het ook ooit gezien bij een kindje van anderhalf. mijn neefje was dat, ik moest oppassen en ik ging kijken op zijn kamer en hij lag ook zo te schokken.
hij had voor die tijd niet gehuild en er was ook niks aan de hand toen hij naar bed ging.
ik heb hem gelijk op zijn zij gedraaid en de arts gebeld.
idd ook een koortsstuip, maar hij was dus wel buiten bewustzijn.
sinds dien kreeg hij zetpillen, omdat ze vermoede dat door die koortsstuip hij ook tijdelijke epileptie kreeg.
wat dus aan het eind van het liedje ook het geval was.

Hoe gaat het nu met Joey??
en met jullie? vind het echt rot voor jullie!
ik wil je trouwens niet bang maken met mijn verhaal he,
maar met die dingen moet je ook rekening houden…
dat is wat ik me er nog van kon herinneren want heti s al bijna 8 jaar geleden.
ik weet niet of ik het precies goed heb uitgelegd wat de doktoren toen zeiden.
maargoed…
ik zou gewoon even je arts bellen en navraag doen wat hier nog mee kan gebeuren en aangezien hij verder bij bewustzijn is gebleven zal het er ook wel bij blijven, maar beter het zekere voor het onzekere want ik snap echt dat je bang bent geworden hierdoor!
meisie toch dikke knuffel!

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Jeetje wat ontzettend heftig.

Kan me voorstellen dat je je rot geschrokken bent.

Heel veel sterkte en ik hoop dat het niet meer gebeurd.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Nou op zich gaat het wel redelijk met Joey, hij is alleen heeeeel erg moe, want vanmiddag heeft hij maar een half uurtje geslapen. Hij is net in bad geweest en ligt nu in bed… Ik vind het dood eng, maar goed, hij zal toch moeten slapen… Zodra het straks stil is ga ik even voelen of hij warm is, en zo ja temp ik hem even en geef zo nodig een zetpil. Net voordat hij in bad ging had hij 37.3, de rest van de dag steeds 36.3… Hopelijk betekend dat niet dat hij weer omhoog gaat…

Hij heeft vandaag eigenlijk alleen twee pyjamapapjes gedronken, verder nauwelijks iets gegeten, alleen 1 plakje banaan, twee chipjes en 4 hapjes zalmrisotto uit een potje. Ik neem aan dat 460 cc pyjamapap genoeg is aan vocht? Ik krijg er verder echt niks in…

@ Inge, je maakt me niet bang met je verhaal hoor, ik zal het zeker even na vragen! Joey is na de laatste stuip wel buiten bewustzijn geweest, zo’n 5 minuten, maar toen ademde hij al wel, heel onregelmatig…

Ik krijg van de week een afspraak opgestuurd om nog een hersenfilmpje te laten maken, om inderdaat te kijken of het niks met epileptie is…

Waar ik ook over in zit, en dat slaat misschien wel nergens op… Is het verhaal van Danny’s neefje… Die was bijna 2 jaar en begon net als Joey een avondje met koortsstuipen, de volgende dag was alles weer goed, en in de tweede nacht is hij in het ziekenhuis opgenomen met acute leukemie… Doodeng dus, en dat spookt steeds door mijn hoofd…
Ik heb het de kinderarts gevraagd, en die vertelde dat hij dan ook heel wit moet zijn, stipjes moet hebben en een vergrote lever… dat heeft Joey dus niet, maargoed, Danny’s neefje destijds ook niet op de eerste avond en de ochtend daarna…
Ik hou hem gewoon goed in de gaten vannacht, en ik weet nu hoe snel er een ambulance kan zijn… Niks huisartsenpost meer voor mij… Niet als het om de kinderen gaat, en dat vonden de ambulancebroeders ook!

He wat naar om dit mee te moeten maken!! Ik kan alleen maar duimen voor je dat het niks ernstigs is, want tussen die paar slecht afgelopen gevallen zitten ook een hoop gevallen waarbij het natuurlijk “alleen maar” koortsstuipen waren… trek je op aan de positieve verhalen, maar hou wel rekening met de negatieve Sterkte en s6!!

Grtz Von

Lilypie

Hoi,

Wat een vreselijk verhaal zeg!
Brrr heb koude rillingen over mijn rug.
Heb het gelukkig nooit meegemaakt.
Hoop voor jullie dat het niet weer zal gebeuren.

Erg sneu om je andere kindje dan bij anderen te moeten laten, maar het zieke kindje gaat even voor vind ik.
Ging dat wel goed verder met het oppassen?

Groetjes Lisan.

Anouk, wat schrikken! Ik zit hier met rillingen over m’n rug te lezen hoe je Joey in bed vond. De nachtmerrie van elke ouder, denk ik. Ik hoop dat Joey snel weer opknapt en dat het ‘maar’ koortsstuipen waren. Meis, heel veel sterkte!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Joey ligt nu heerlijk rustig te slapen. Ik heb twee keer gevoeld aan zijn hoofdje, en hij voelt fris aan. Hij ligt nu in een rompertje met korte mouwen in een dikke winterslaapzak met mouwen. De verwarming is uit op zijn kamer… Het is ook best wel fris, maar ik heb liever even dat hij het koud heeft dan te warm… Ik neem aan dat hij zich ook wel meld als hij het echt koud heeft toch?
Kan een kind ook hoge koorts hebben zonder een warm hoofd te hebben? Ik bedoel, niet dat hij nu toch koorts heeft, maar een fris gezicht en hoofd door de kou op zijn kamer… Het is er ongeveer 17 graden…

Jeetje meid, het zit jullie ook niet mee hè, wat zul jij geschrokken zijn en nog waarschijnlijk.
Zover ik weet voelen ze ook als het kouder is op de kamer, wel heet aan als ze koorts hebben.

Heel veel sterkte meissie

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Nou Joey heeft heerlijk geslapen, is alleen 1,5 uur wakker geweest van Jessey. Maar toen heeft hij gespeeld en gezongen, en is ook zo weer verdergaan slapen, tot half 10 vanochtend
Ik heb zelf bijna niet geslapen… Ik durfde niet, ik had de babyfoon naast mijn oor, maar dat stomme ding stoorde zo erg, dat ik Joey’s ademhaling er niet door heen kon horen zoals anders, en dus was ik bang dat ik een eventuele stuip ook niet zou horen… Pfff wat een ellende zeg, hopelijk gaat die angst snel weer weg!
Joey voelde vanmorgen behoorlijk koud aan, arm kind… Haha maar beter zo dan dat straalkacheltje van de vorige nacht!
Vannacht de verwarming toch maar weer een beetje aan! Hopelijk knapt hij snel weer op, en jkomt zijn eet en drink lust dan ook weer terug, want tot nu toe heeft hij twee stukjes peer en 4 hapjes pap gehad, met 20 cc warme melk na…

Mijn nichtje heeft vroeger koortsstuipen gehad en ik weet dat mijn tante een valiumspuit in huis had. Gelukkig heeft ze hem nooit nodig gehad. Overigens groeien ze met 4 jaar er over heen. Niet dat je daar nu veel aan hebt maar het ene kind is er gevoeliger voor dan het andere. Maar je schrikt je inderdaad helemaal de blubber.

Groetjes,

Michèle

Jee, wat een verhaal… krijg echt rillingen hiervan!!

Ik hoop ook echt dat de stuipen nu verleden tijd is en dat de diazepam niet nodig is…

Sterkte!

Groetjes van Sascha en Senne

Pff… ik lees het nu pas!
Wat schrikken meid! En dat je dan ook nog zo Jessey voor het eerst alleen moet laten… Ik hoop dat het niet meer voor gaat komen!
En jullie weer lekker kunnen genieten met z’n allen.
Liefs, Anne

Jeetje wat een schrik meid! Ik hoop dat het snel weer beter gaat.
Sterkte!

Groetjes Natasja

Lilypie Tweede Ticker