met alle respect en ook wetende dat dit niet in goede aarde zal allen, maar ik snap als belgische jullie nederlandse dokters echt niet! een kind met koortsstuipen zomaar thuis laten!!! bij ons zouden we al lang naar spoedafdeling geweest zijn! ik snap dat echt niet zeker niet omdat so’n stuipen dodelijk kunnen zijn! enfin jullie zien maar en natuurlijk voel je als moeder het beste aan wat goed is voor jouw kind …
Koortsstuip
Ik snap echt NIET dat je geen pcm zetpil mocht geven. Toen ik vorige week met dwerg bij de huisartsenpost zat vanwege zijn aanhoudende superhoge koorts zei de dokter, wees maar niet zuinig met de pcm hoor. Elke 6 uur eentje van 240mg en dankzij de pcm konden we de koorts steeds een beetje onder controlle houden.
MEid hoop dat je dit nooit meer hoeft door te maken hoor!
Jeetje vreselijk!
fijn dat het al beter gaat.
En doe altijd wat je nu gedaan hebt he, je moederinstinct volgen en gewoon 112 bellen idd. Schijt aan wat ze zeggen! jij kent je kind het best!
Sterkte meid
Dikke knuf!
CHECK www.mi2u.web-log.nl voor meer mama verhalen e.d.
pff ja dat snap ik meid, dan schrik je helemaal en zit je helemaal in angst.
maar goed dat is het dus zeker niet?
heel veel sterkte en succes bij het hersenfilmpje,
en vergeet niet dat veel kindjes zomaar ooit een koortsstuip krijgen he,
rico kreeg een hele kleine na zijn 2e inenting van de DKTP.
dat was echt eng ook.
hij lag een soort van te RIL schokken,
niet echte schokken zoals bij epileptie maar echt rillerig heel eng,
en ook van die stik geluiden maakte hij,
ik ook de dokter gebeld want dacht echt dat ie wat kreeg,
maar na een pcm (hij had toen 38,5 dus OPZICH viel het nog mee…) sliep ie de hele nacht goed door gelukkig.
toen sliep hij nog bij mij op de kamer in zijn kinderwagen bak, dus opzich was dat wel prettig, kon ik er snel bij zijn mocht het mis gaan.
Ik zal die husiartsenpost ook nooit meer bellen nu hoor… Maar dat is wel de regel hier… Je bent niet welkom op de eerste hulp (als het geen spoed is) zonder doorverwijzing van de huisarts…
Die eerste stuip van Joey stelde ook niks voor, hij schudde twee keer met zijn lichaam terwijl hij bij Danny op schoot zat. Ik belde toen om te vragen wat we er mee aan moesten. Nou in ieder geval geen pcm geven zeiden ze, want als die uit gewerkt is, zal de koorts weer stijgen, en kan hij weer een stuip krijgen… Dat klopt ook wel, maar je hebt dan dus ook de mogelijkheid om elke 6 uur een pcm te geven, en dat minimaal 24 uur en nooit stoppen voor de avond. Dat is wat het ziekenhuis zei… Die huisarts had het dus op zich wel goed, maar hij had ons ook nog deze mogelijkheid moeten geven, dan had ik die zeker gekozen boven niks doen (en nog een extra deken zoals hij zei)
Een leer voor de volgende keer dus… al was het wel op een hele nare manier…
Oh ja, en koortstuipen zijn niet dodelijk is ons verteld, alleen wanneer een stuip langer dan 5 minuten duurt moet je 112 bellen, en dan nog gaan ze er niet dood aan. en bijna altijd komt het kind zelf weer uit de stuip, en zal dan in een hele diepe slaap vallen omdat het heel veel energie kost. Ook het stoppen van de ademhaling is normaal, en ook niet gevaarlijk. Een hersenbeschadiging is nog nooit voorgekomen na een stuip. Vrij onschuldig dus allemaal… Maar het ziet er wel heeeeel eng uit!
nou dat hebben ze mij er helemaal niet bij verteld, ik had eigenlijk ook niet gevraagd of ik pcm mocht geven haha, dom
maargoed rico sliep gelukkig de hele nacht door toen dus uiteindelijk viel het wel mee en was het misschien niet eens een echte koortsstuip maar koortsrillingen
ja als je pasgeborene zo reageert op een prik voor het eerst sla je stijl achterover van schrik en zeker als ie nog nooit koorts had gehad daarvoor.
Ja tuurlijk ziet dat er eng uit, je mannetjes lichaam gaat ineens maf doen, je weet van gekkigheid niet wat je doen moet op zo’n moment, snap dat heel goed.
hoe gaat het nu verder met Joey? slaapt ie goed verder en wanneer was dat filmpje nou?
Hoi ik heb het ook eens meegemaakt met mijn dochtertje van 2 jaar we waren ons rot geschrokken.
Ik weet precies wat je bedoelt zoiets wil je gewoon niet meemaken lijkt een beetje op epelepsie aanval, mijn dochter moest toen overnachten in het radboudziekenhuis om uit te sluiten dat het geen epelepsie was.
gelukkig bleek het dat niet te zijn.
Maar ik heb toen een soort buisje meegekregen dat als het nog een keer gebeurt het zosnel mogelijk in de anus moest spuiten ik heb hem nog steeds in de koelkast liggen hopelijk ,heb ik hem niet nodig.
Maar tegen mij in het ziekenhuis hebben ze gezegt dat zodra ze wat koorts heeft meteen een zetpil moet geven en dat doe ik ook ,misschien heeft ze daarom ook geen aanval meer gehad veel beterschap.
Maandag krijgt hij dat hersenfilmpje, en die vrijdag erna krig ik de uitslag… Ik verwacht het niet hoor, watmij betreft was het typisch een koortsstuip. Ik heb dat ooit ook bij een kindje gezien op het KDV waar ik toen stage liep, en Joey deed hetzelfde. dat icm die koorts die zp plotseling op kwam zetten, lijkt me dus echt een stuip. Maar wel fijn dat ze alles uit willen sluiten!
Vandaag was hij eigenlijk wel goed te pas, alleen nog erg moe. Hij heeft vanmiddag voor het eerst sinds tijden weer eens 3 uren geslapen, ipv 1 à 1,5 uur.
Alleen zijn eetlust is nog niet terug, hij heeft maar weinig gehad, en het heeft niks te maken met niet lekker vinden, want zelfs koekjes, spekjes en fruit slaat hij af, waar hij normaal letterlijk om gaat juigen
Zo’n buisje hebben we voor Joey nu ook in huis, diazepam die je idd in de anus moet doen zodra een stuip langer dan 5 minuten duurt. Maar nu ik weet dat ik pcm mag geven, maar dan wel elke 6 uur, zal er hopelijk geen stuip meer komen hier! Want ook al ben ik er nu goed mee op de hoogte, ik wil zoiets naars nooit meer zien bij mijn kleine ventje!
hoi
weet precies hoe je je voelt en wat het is! jouw verhaal had dat van ons kunnen zijn…
ook ons zoontje kreeg er de eerste keer drie achter elkaar!
totaal heeft hij er negen gehad, de een wat heftiger als de ander, maar het is zo eng! na die laatste keer kregen we advies van een arts om pcm te gaan geven, om de zes uur en min 3 dgn lang. Hij was toen twee jaar en heeft het nooit meer gehad. nu is hij bijna zeven. vergeten doe je het nooit.
onze jongste dochter is 15 maanden en zij kreeg begin januari ook een stuip. op dit moment is ze ook hangerig e.d en ja! ik stik v/d zenuwen! ze heeft net pcm gehad maar ikblijf ze in de gaten houden.
toen ik las bij jou van die spanning, zat ik bijna te janken…
Voel zo goed wat het is.
maar we hopen dat het dit keer meevalt en de pcm zijn werk doet. Ons werd gezegt dat pcm een constante temp houd en dit dus een stuip kan voorkomen. Bij mijn zoontje gaven we ook nurofendrank erbij op advies van arts, maar dat heb ik nu niet in huis.
maar dat schijnt extra hard te werken.
de arts zei tegen ons: gewoon doen doe pcm anders krijt tie het sowieso!
wat zijn we blij geweest dat we toen zijn advies opgevolgd hebben…
dus dat is toch wel positief!!!
sterkte ook hoor met je zoontje!
groetjes
Wat een verhaal, ik kreeg er ontzettende rillingen van, wat vreselijk allemaal zeg!
Ik vind je wel een held hoor, echt waar! Petje af!Tjonge jonge, ik zou doordraaien, denk ik.
Ik heb een baby van 8,5 mnd, die tot hij 6,5 maand was geen 1 keer ziek is geweest, maar daarna bijna iedere week wel. Hij heeft zo vaak koorts, een koortstuip is iets waar ik ook zo bang voor ben.
Wat ik alleen niet begrijp en verdorie iedere dokter zegt wat anders, mag je nou wel altijd, als de baby koorts heeft, pcm geven, of niet. Ik lees ook op internet, dat teveel aan pcm de lever van de baby aan kan tasten(schrik je toch ook enorm van!!), wat is teveel, dat staat nergens!
Als een baby bijna om de week weer koorts heeft en je dus pcm geeft is dat dan wel ok of niet. Moet je dan om de 6 uur blijven geven voor min. 2 dagen, dat wordt ook nog eens gezegd door sommige dokters
Als je t niet geeft, ben je weer bang voor 'n koortsstuip! Hier word je toch niet goed van?
Ik heb altijd gedacht, dat een pcm geen kwaad kon, maar waarom verschillen de meningen van dokters daar zo ontzettend over, vraag ik me constant af!!
Groetjes, Ayse
Hoi Ayse,
vervelend zeg, zovaak ziek!
maar pcm kan echt geen kwaad hoor voor je kleintje.
Als ze een stuip krijgen en je stesolud/diazepam moet toedienen, is dat een veel heftiger medicijn. Want diazepam is dus echt troep en niet goed!! helaas moet je het soms gebruiken maar als je het kan voorkomen door pcm , dan gelijk doen toch?
en vaak als je kindje wat ouder wordt en als de winter voorbij is, zijn ze ook minder vaak ziek.
hoop dat je er wat aan hebt en je kindje snel mag opknappen.
groetjes!
Lees het nu pas Anouk,
wat een verhaal zeg. Hoop dat joey inmiddels weer opgeknapt is en dat jij de schrik weer een beete te boven bent.
groetjes Ramona
Joey si inmiddesl weer helemaal het mannetje, op een flinke snotneus na. Hij heeft geen koorts of verhoging meer gehad, maar toch zit de schrik er bij ons nog wel in! We gingen de laatste tijd eigenlijk alleen nog bij Joey kijken als we zelf naar bed gignen, maar dat is nu weer drie keer op een avond, en eerlijk gezegd spiek ik ook steeds even om het hoekje als ik Jessey 's nacht een fles ga geven.
Ik vind het wel fijn dat we die diazepam nu in huis hebben voor het geval dat, en ik weet nu ook dat ik bij een klein beetje verhoging sirect pcm ga geven!
Koortsstuipen komen bij de een vaker voor dan bij de ander, en er is ook sprake van erfelijkheid. Danny’s broers hebben het vroeger ook vaak gehad, dus dat kan dan wel kloppen. Dikke kans dus dat ook Jessey dat gaat krijgen!
Eerder maakte ik me niet zo druk om een beetje verhoging, en was ik zelfs heel voorzichtig met pcm geven, als Joey niet echt last had van zijn verhoging gaf ik dat echt niet! Maar dat is door deze enge ervaring dus wel veranderd!
Anouk ik wil je niet bang maken maar een koortsstuip kan wel degelijk hersenbeschadiging veroorzaken. Wat ik al zei mijn nichtje had ze regelmatig en zij heeft niks, maar een vriendenstel van mijn ouders, hun zoontje was een dag ouder dan mijn nichtje. Hij kreeg ook een koorsttuip maar kwam er niet op tijd uit. Door zuurstof gebrek is 2/3 van zijn hersenen afgestorven. Ik zeg dit niet om je bang te maken, maar wel om je allert te houden, zeker als je verteld wordt dat het geen schade aan kan richten.
Groetjes,
Michèle
Klopt Michèle, als een stuip langer dan 5 minuten duurt en er word niet meer geademd, dan kan het zuurstoftekort een hersenbeschadiging aanrichten. Maar de stuip op zich kan geen kwaad is mij verteld… En als je dus na 5 minuten die diazepam geeft zou het moeten stoppen en zo voorkom je dus die beschadiging. Ach ja, het is allemaal wel heel dubbel… Aan de ene kant zeggen ze het kan geen kwaad, maar dan wel met een hele lijst met dingen die je moet doen om erge dingen te voorkomen… Bah, het blijft gewoon eng!
pfoee diazepam dat is “de oude valium” toch??
dat klinkt wel heftig zeg,
hoeveel mg heeft hij dan?
en dat moet de aanval stoppen?
een vroegere vriend van ons heeft epileptie, en hij heeft dan ook diazepam, zoiezo omdat dat een spierverslapper is, en als ie dat inneemt dan heeft hij ook minder pijn na zo’n aanval zeg maar…
Ik weet zo niet hoeveel mg het is… Het is ook een eenmalig medicijn, die je alleen mag gebruiken als de stuip langer dan 5 minuten duurt. Het zit in een knijpzakje, en het moet rectaal ingebracht worden als het kindje op de buik ligt. Toen ik de bijsluiter las schrok ik wel van de bijwerkingen, zoals halucineren, maargoed, beter dat dan zuurstoftekort door een stuip natuurlijk…
Ja ok das waar de stuip zelf kan geen kwaad. Laten we maar gewoon hopen dat het eenmalig was en dat Joey er niks aan overgehouden heeft.
Groetjes,
Michèle
hoop ik zeker ja, maar ik verwacht het eigenlijk niet hoor… Maandag krijgt hij dat hersenfilmpje… Zie ik trouwens best tegen op nu ik dat verhaal van het hersenfilmpje van Eliza heb gelezen… Zielig zeg! Maarja, het zekere voor het onzekere… En daarna maar verwennen met een klein cadeautje
Ja lijkt mij ook niks, maar watt je zegt beter zeker weten dan in angst blijven zitten en een knuffel of iets dergelijks doet wonderen daarna. Gelukkig is hun geheugen ook niet zo heel erg goed dus hij zal het ook snel weer vergeten zijn.
Groetjes,
Michèle
ja meid en het is maar 1 op de zoooooooooveel gevallen. dat meoten ze ook melden in een bijsluiter.
ja mijn neefje had destijds een ander middel wat idd wat je zegt ook in zo’n knijpzakje zat wat je zo in moest brengen. maar dat was niet diazepam, ik weet zo niet meer wat wel.
en wat je zegt, liever dat dan wat anders toch