KNO / Jurian

Nou vanmorgen zijn we naar de KNO arts geweest. Op het eerste zicht wilde hij toch geen ingreep doen en begreep hij dat deze mama er toch ook wel huiverig tegenover stond. Maar bij het onderzoek zelf (oren/neus en keel) veranderde hij van mening en vond het toch wel noodzakelijk. Evt wilde hij 4 maanden uitstel geven … maar dan alsnog de ingreep doen. Dit afgeketst omdat ik dan zelf ook met dikke toeter loop en geen zin heb om dan nog naar het ziekenhuis te gaan … Het moet toch dus dan maar zo snel mogelijk…

Hij vond dat er veel vocht bij de oortjes zaten dus krijgt hij aan beide oortjes buisjes en gaan de neusamandelen weggeschraapt worden … Volgens de arts moet hij ook maar minimaal horen waardoor hij nog niet echt duidelijk woorden zou kunnen zeggen. Hij roept bijv heel de dag papa … maar hij hoort van ons het verschil niet tussen papa of mama … vandaar dat hij dit niet zomaar zal aanpassen en mama zal roepen. Hij zegt wel woorden maar die verstaan wij en de buitenwereld dus echt niet

Kortom een korte ingreep waarbij het 99% goed gaat en 1% een bloeding de oorzaak is dat een extra narcose nodig is.

We zijn gelijk naar de anasthesist gegaan en alles doorbesproken. Nu wachten op een oproep die binnen 3 a 4 weken in huis is…

Vind het heel dubbel… ene kant fijn dat hij van die benauwdheid wordt verholpen en dat hij buisjes krijgt… andere kant … mwah…

Spannend zeg. Kan me je dubbele gevoel voorstellen.

Ik denk wel dat het hem goed zal doen. Hij heeft zo vaak last.

Onze oudste heeft 1,5 jaar geleden buisjes gekregen en die heeft daarna nooit meer een oorontsteking gehad! Echt super! Ingreep van niks, we hadden onze koffie nog niet op of ze was alweer terug van de OK.

Onze jongste heeft een half jaar geleden de neusamandelen laten verwijderen. Veel minder vaak verkouden, niet meer snurken, met de mond dicht kunnen ademen, geen oorpijn meer. Zelfde verhaal als haar oudste zus. Prima gegaan.

Wij zijn er blij mee dat we die ingrepen hebben laten doen. Dat maakt het voor jou nu waarschijnlijk niet makkelijker maar ik hoop je er wel een hart mee onder de riem te steken.

Alle liefs en sterkte.

Groetekes, Sje

Ach wel sneu voor Jurian. Maar ja, aan de andere kant is het wel het beste voor hem. Een operatie is nooit leuk. Het is een heel dubbel gevoel inderdaad. Ik kan daar sinds kort over meepraten. Maar hij wordt er wel beter van. Hoe lang duurt zo’n operatie dan? En heeft het er nou ook mee te maken dat hij niet wil lopen?

Goed dat je het zo snel mogelijk wil laten doen. Het is voor jou ook geen pretje inderdaad maar ook niet als je er de hele tijd tegen aan moet hikken.

Groetjes Bianca

Hmm… ik snap je dubbele gevoel wel!
Aan de ene kant vervelend dat er wat moet gebeuren, maar aan de andere kant fijn dat er wat aan gedaan kan worden.

Ik hoop in ieder geval dat Jurian (en jullie) er baat bij hebben!
Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Het is een ingreep van ik meen 10-15 minuten … beide behandelingen! Dus echt dat is heel kort.

Sje (en andere ervaren mama;s ) heb gelijk wat vraagjes:

• ik moet thuis al een zetpil geven voor ik kom. Hoeveel moet die zijn?
  • hij moet nuchter zijn… en wordt rond 8.30 geholpen… hoe deden jullie dit? De arts zij dat ik hem om 23.00 oid wakker mocht maken om wat te geven… maar dit durf ik helemaal niet bang dat hij dat wel leuk vind en vaker gaat komen
  • zijn er nog tips voor hem waar ik op moet letten … bijv. kleding (denk dat ze hier niks mee doen toch?) / drinken (melk of juist verdunde) / …
  • zijn er nog tips voor ons als vader en moeder?

Lieve groetjes …

Ja hier zitten we in hetzelfde schuitje en begrijp je gevoelens.

Ik vind het zelf ook een dubbel gevoel aan de ene kant blij dat Marijn straks van zijn klachten af is (hopen we) en aan de andere kant narcose, pijn…
Maar toch zie ik meer voordelen dan nadelen. Maar het is altijd sneu op te zien dat je kleintje pijn heeft. Maar ja als je niets doet en ze hebben vaak oorontsteking of andere klachten is het ook niet leuk en ze hebben ze vaker pijn dan die paar dagen na de operatie.

Hè het moet dus toch gebeuren, maar ja je moet maar denken dat het voor zijn eigen bestwil is (makkelijk gezegd ).

De vragen van je kan ik niet beantwoorden want Madelon was al 4 toen het gebeurde.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Logisch, hoe dubbel dat voelt. Je kleine ventje die geopereerd moet worden (ook al is het maar een routine-ingreep die snel voorbij is). Het zal hem vast veel goed doen, dus daar moet je je maar aan vasthouden. Ik heb geen tips, want heb het (gelukkig) niet meegemaakt nog. Sterkte!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Als hij om 8.30 geholpen wordt zul je er waarschijnlijk ook eerder moeten zijn. Een uur van te voren denk ik? Tenminste dat was bij ons zo. Wij moesten er om 7.30 uur zijn. Ik vond het ideaal want ook ik zat met het nuchter zijn. Hij krijgt altijd rond 7.00u zijn papfles… Savonds zeker niet wakker gemaakt! Maar we hebben hem smorgens laten liggen, zijn onszelf eerst gaan wassen en aankleden. Toen hem aankleden en eigenlijk regelrecht de auto in naar het ziekenhuis. Daar moest hij zijn pyjama aan en toen was het spelen geblazen!! Echt hij heeft geen moment aan eten KUNNEN denken zo druk was ie. En het zijn leuke afdelingen hoor, die kinderafdelingen.

Van die zetpil weet ik niets af, dat hoefden wij niet te doen.

Neem gewoon de melk mee(zoals je normaal doet), kun je daar in de koelkast zetten. En verder alles wat hij normaal ook eet of drinkt want daar heeft ie denk ik wel zin in als hij terugkomt. Tenminste, Nick heeft alles in 1 uur tijd gegeten waar hij normaal een hele ochtend over doet. Hij had vreselijke trek maar ik weet natuurlijk niet of dat bij Jurian zo is omdat hij aan zijn oortjes wordt geholpen

Wel fijn dat het zo’n korte ingreep is zeg!! Nick was 1.5 uur onder zeil… Hoef je ook niet zo lang te wachten voor je hem weer terugziet.

Tips voor jezelf: Niet te warme kleding aandoen in het ziekenhuis. Dat advies kregen wij ook. Het is daar bloedheet en van al die stress en wachten krijg je het ook al warm genoeg.
En omdat ik te emotioneel was, is mijn man meegegaan toen hij onder narcose moest. Was ook beter voor Nick om een rustig persoon in de buurt te hebben. En heb ik hem opgehaald en gelijk lekker vastgepakt

Groetjes Bianca

@Mini-boy, als het goed is krijg je van het ziekenhuis een folder waar precies in staat hoe het zit met nuchter zijn etc.

Althans, wij kregen dat wel.

Wat die zetpil betreft, onze meiden kregen er een van 500mg geloof ik. Maar die hoefden we niet zelf thuis te doen, dat deden ze in het ziekenhuis.

Onze meiden werden om 11.00 geholpen en dan betekende nuchter 's avonds voor het naar bed gaan nog wat eten, 's ochtends niks eten en tot half 8 mochten ze heldere dranken. Dus geen melk etc. Maar water, thee, ranja. Zorg dat je ook geen tandjes poetst met pasta want dan krijgt-ie alsnog peutertandpasta binnen en da’s ook beter van niet.

Zorg dat de kleine man makkelijk zittende kleding aan heeft. Wij moesten iets van een pyjama meenemen. Bij de buisjes-ingreep was dat niet nodig, bij de neusamandelingreep wel omdat ze na die ingreep als ze bijgekomen zijn uit de narcose, na het ijsje nog vaak een uur in slaap vallen. Dus dan is een pyjama fijner.

Tips voor jullie als papa en mama: bereid de kleine man voor! Hij snapt meer dan-je denkt! Als je hem niet voorbereidt heb je naderhand mogelijk meer problemen omdat-ie jullie niet meer vertrouwt met dit soort dingen. Onze ervaring met onze meiden is: als je gewoon eerlijk vertelt wat er gaat gebeuren en als je eerlijk vertelt dat het wat pijn kan doen dan weten ze waar ze aan toe zijn.

Als je sprookjes vertelt om je kind gerust te stellen, voelt je kind zich naderhand belazerd en bij een eerstvolgende keer vertrouwt je kind je niet meer. Jullie zijn het allerveiligst voor hem en hij moet daar blind op kunnen vertrouwen.

Dus gewoon eerlijk zijn. Hier in het ziekenhuis hadden ze een fotoboek zodat je met je kind vast door kon kijken hoe de OK eruit ziet, hoe een oorbuisje eruit ziet, hoe de zaal eruitziet, de speelkamer etc. Gewoon een soort stripverhaal in foto’s van een meisje wat een ingreep kreeg.

Ik ben zelfs met onze meiden op een vrije dag een keer over de kinderafdeling gelopen om eens een kijkje te nemen. Gewoon om ze extra goed voor te bereiden.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 24 Feb 2010 15:45:19

Nog een tip: hou in de gaten of je kleine man in de tijd tussen het toedienen van de zetpil en de ingreep nog poept. Zoja, geef dat dan door aan de verpleging want dan kan het zijn dat de zetpil zijn werk nog neit goed heeft kunnen doen.

Onze jongste was ook zo slim om 10 min. voor de ingreep nog even te gaan poepen. Zucht…
Kreeg ze na de ingreep voor de zekerheid een nieuwe zetpil.

En nog een tip: Neem iets te lezen mee. Dat uurtje wachten als de kleine man ligt te slapen na het ijsje is een lang uur. Ik was een boek vergeten mee te nemen en had daar spijt van.

Groetekes, Sje

Spannend zeg!

Ik kan me van vroeger herinneren dat mijn broertje ook zeer slecht hoorde
en altijd verkouden was.
toen keel en neus amandelen er uit, zijn oren hebben ze toen helemaal uitgespoten.
en na een paar weekjes maakte zijn ontwikeling even een flinke inhaalslag.
dus het is een goed ding geweest.
alleen weet ik nog dat mijn moeder zo bezorgt was, en ik als 6 jarig meisje o zo jaloers omdat ik niet zoveel ijsje mocht eten op een dag als mijn broertje

Groetjes Marianne mama van Ruben

Oh ja, en wat je ook kunt doen om hem op een leuke manier voor te bereiden: samen een berg toetjes gaan kopen!

De dag van de ingreep en de dag erna mag hij alleen maar koud vloeibaar voedsel. Dat betekent dus vla, yoghurt, ijs etc.

Ik ben met onze jongste de supermarkt in gegaan. Ze kreeg een eigen klein karretje en mocht gaan winkelen op de toetjesafdeling. Machtig interessant vond ze dat en ze heeft die kar lekker volgeladen. Op weg naar de kassa nog een bak ijs erin en klaar!

Het vooruitzicht op die toetjes na de ingreep maakte de gang naar het ziekenhuis ook wat makkelijker zowel voor ons als voor haar. Want ze had iets om zich na de ingreep op de verheugen.

Groetekes, Sje

Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen. Het is niet niks om je kleintje onder narcose te zien gaan. Aan de andere kant is het wel heel fijn voor hem, want op die manier voelt hij zich straks een stuk beter. Dus gelukkig is het voor het goede doel en dat moet je maar voor ogen houden. Ik heb dit nog nooit meegemaakt, dus tips kan ik je niet echt geven. Wel net als wat Sje al zegt hem goed voorbereieden. Ook al denken mensen dat je kindje het nu nog niet begrijpt. Ze begrijpen echt al veel meer dan je denkt. Gewoon tegen hem vertellen wat er allemaal gaat gebeuren en dan idd gewoon eerlijk zijn.

Heel veel sterkte!

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Oh kan me zo goed voorstellen dat het dubbel voelt. Maar wel goed dat het gedaan wordt. Ons neefje heeft ook een duidelijke spraak achterstand door zijn oortjes. Hij zegt wel woorden maar niet goed omdat hij de klanken niet goed horen kan. Hij krijgt logopedie nu. Maar zij vonden het niet nodig om hem eerder te laten helpen.

Groetjes,

Michèle

Oh zo lief jullie reacties …en zo toppie al die tips!! Ik ga deze topic even knippen en plakken zodat ik hem ergens kan opslaan … want zal zien dat ik hem dan nergens meer kan vinden…

Sje: dat ijs eten en die toetjes is dat ook bij neusamandelen? Dacht alleen bij keel amandelen. Enne… ik heb een stapel folders meegekregen maar nog heel niet ingekeken. Ik had ze in de tas gedaan en toen moesten we nog naar de anasthesist toe. Toen ik thuis kwam moesten we snel eten en moest ik weer naar het werk. Daarna gewoon vergeten … dus die spit ik morgen even door

pff meis wat spannend voor jullie.
doodeng eigenlijk he!
inderdaad snap ik dat het dubbel is, je wil natuurlijk het beste voor jurian maar het is echt wel logisch dat je het eng vind.
ik zou er wel gewoon op vertrouwen dat het goed komt.
en dat hij erop vooruit gaat.
maar dat papa roepen ipv mama,
weet je zeker dat dat met zijn gehoor te maken heeft?
want rico roept ook de hele dag mama ipv papa dan, en hij zegt deedie ipv baby terwijl hij de " b’ wel kan uitspreken.
ik denk eigenlijk dat dat bij Rico zo is omdat ie het gewoon niet wil zeggen (dat papa want dat kan ie best, heeft ie als eerste gedaan namelijk)
en verder is uitspraak zoiezo best moeilijk voor sommige op jonge leeftijd.
maar goed het kan bij jurian idd zo zijn dat het wel met het gehoor te maken heeft.
nu twijfel ik of rico wel goed kan horen
hee meisie heel veel sterkte. heb vertrouwen!

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

hé gekkie niet gelijk gaan twijfelen … het is één van de symptomen en het vb papa / mama is omdat de klank anders is. Ik bedoel daar eigenlijk alleen mee te zeggen dat hij het verschil niet hoort tussen p of m. En dit met vele andere woorden ook. Als hij boos is roept hij wel mama hoor … dus hij kan het wel

ps: weet iemand of je kindje erg onder bloed zit als hij terug komt van OK?

@mini-boy
Nou dat denk ik niet hoor. Ik weet niet hoe dat gaat met de oortjes maar Nick had alleen een heleboel jodium op zijn buik. Dat ging na dagen pas weg door wassen/badderen. Ik weet dus niet of er nog Jodium ergens bij hem zal zitten maar bloed toch zeker niet hoor

Groetjes Bianca

haha ja meid je kent me inmiddels, ben nogal overbezorgd
maar wat ik meer bedoel ivm jurian, weet je zeker dat dat te maken heeft met dat ie het niet kan horen? of dat ie net als rico en vele andere kindjes dat ze het gewoon niet doen.
want het IS normaal als ze het niet doen, en gewoon zeggen wat ze willen.
want wat ik al zei, rico zegt als ik zeg baby : deedie:
het kan zijn wat jij zei dat een kind het dan niet kan horen of het nou een D of B is, maar het kan ook gewoon zijn dat ze het gewoon nog niet kunnen, of gewoon expres niet doen.

over je vraag, ik denk niet dat ze heel erg bloeden, want dat maken ze goed schoon en ik weet niet of er een sneetje wordt gemaakt maar eventuele hechtingen ofzo worden ook goed verzorgd.
zou gewoon je eigen ook daarover informeren. maar ik zou je er geen zorgen over maken, och meisie ik begrijp zo goed dat je dat doodeng vind,
is echt niet tof om je mannetje zo te moeten zien en al helemaal niet als je horror beelden gaat bedenken
ik had dat met rico ook met dat infuus en dat bloed dat erdoor stroomde en dan die sonde in zn neus, pff
niet tof gewoon maar weet je wat het gekke is??
je kijkt daar op de 1 of andere manier DWARS doorheen,
en ik had nauwelijks in de gaten (denk van de shock ofzo) wat er gebeurde.
de eerste blik naar rico toe was dan wel even van: pff arme ziel! maar dan zie je dat niet meer en zie je gewoon je eigen kindje zonder toeters en bellen

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker