Klets op de billen

Asje heeft gelijk, daarom ook mijn laatste reactie

Die verhalen die jij hoort mama1980 zullen best kloppen. Maar wat moet ik erop zeggen? Het zal best kloppen, maar je weet soms niet waar je goed aan doet. Dat zal vaak pas over jaren blijken. Het is nu eenmaal gevoelig werk, iets anders dan in de koekjesfabriek.

Jeugzorg is eerstelijns: daar kan je als ouders naartoe als je problemen hebt met het opvoeden van je kind. Ze kunnen hulp regelen. Het AMK is onderdeel van Jeugdzorg en daar kunnen professionals en particulieren melden als ze zorgen hebben over de ontwikkeling van een kind. AMK doet (bij genoeg grond) onderzoek nav zo’n melding en kijkt of er inderdaad hulp nodig is in een gezin en of de mensen dat willen. Zo ja, dan wordt dat geregeld. Zo nee, dan kunnen zij de Raad vragen om onderzoek te doen naar de noodzaak van gedwongen hulpverlening. Wij zijn dus tweedelijns en raken alleen betrokken op verzoek van BJZ/AMK. Wij brengen dus advies uit en vragen bijvoorbeeld een ondertoezichtstelling bij de kinderrechter (die dan wordt uitgevoerd door BJZ) of wij kunnen ouders toch bewegen tot vrijwillige hulp en verwijzen weer terug naar BJZ.

Beetje helder?

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

helder, thanx! En tja, linksom of rechtsom, laten we er maar van uit gaan dat iedereen zijn best doet en handelt naar wat hij/zij op dat moment denkt dat goed is.

mama1980

Lilypie Third Birthday tickers

@Mriek: jeugdzorg is toch niet alleen maar voor opvoedproblemen? is toch ook voor opgroeiproblemen, dus als kinderen gewoon niet lekker in hun vel zitten of een “stoornis” oid hebben? hoeft toch niets te maken te hebben met de opvoeding verder? daar staat mij tenminste wat van bij.

ohja sorry zal er hier ook geen vragen meer over stellen, of je moet gewoon je topic naam aanpassen mama1980

Klopt Inge, opgroei- en opvoedingsproblemen. Maar ik kom het vaakste het laatste tegen, vandaar dat ik daar de nadruk op legde.

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

ahh oke, ja want als kinderen b.v. autisme hebben of adhd oid dan gaan ze ook vaak naar jeugdzorg voor ondersteuning. ik hoorde voor dit programma juist heel vaak dat kinderen daarheen gaan door opgroeiproblemen en sinds dat programma wist ik dus dat het ook om opvoedproblemen ging. vaak worden kinderen die psychische problemen hebben ook eerst naar jeugdzorg doorverwezen voordat ze naar het ggz gaan…tenminste…zover ik weet