Kinderen en het laten inslapen van huisdier?

Zoals ik al eerder schreef in een topic is onze hond Max dus erg ziek. Wij zien er geen heil meer in, kunnen niks voor hem doen en het is zeker niet onze vrolijke, pientere drukke Max. Alhoewel je denk ik blijft twijfelen tot het laatste moment, hebben we net de beslissing genomen en heb ik de dierenarts huilend opgebeld of hij toch wilde komen om Max thuis te laten inslapen. Evianne weet dat Max ziek is aangezien ze alle keren per se mee wilde naar de dierenarts. We hebben haar al verteld dat we Maxje niet meer beter kunnen maken, de dokter ook niet en dat Max zo veel pijn heeft dat hij dood gaat. Tja wat is dood voor zo`n hummeltje ? Evianne zegt "dan doet Maxje het niet meer ". Nu twijfelen we heel erg of het verstandig is als Evianne erbij is. Ik ben bang dat ze misschien de spuit gaat linken met dood gaan en ze zal ook heus nog wel eens een spuit nodig hebben. Echter de dood telt voor haar nog niet zo zwaar als voor ons. Van de andere kant denk ik ook dat het duidelijk voor dr is wat er gebeurd en waarom pappa en mamma verdrietig zijn en het hoort immers bij het leven ook al is dat nu weer effe heel rot. Misschien is het dan ook minder raar voor haar als we hem erna begraven in de tuin.
Heeft iemand er ervaring mee ?

Ik heb hier geen ervaring mee.
en kan je ook niet vertellen wat je het beste zou kunnen doen.
Ik ken Evianne dus niet persoonlijk alleen van de foto’s en verhalen, dus ik weet niet of ze het wel of niet aan zou kunnen, de eenige die dat weet ben jij?!
Ik wens je heel veel sterke met max, en ik vind dit verschrikkelijk te lezen. maar je kan hem ook niet onnodig laten lijden.
zelf hebben wij onze hond Kim een paar weken geleden weg moeten doen en dat vond ik al heel erg moeilijk.
Dus kan een beetje begrijpen hoe je je voel.

Groetjes Marianne Mama Van Ruben

Ze zou inderdaad het spuitje kunnen gaan linken met doodgaan en dan heb je de eerstvolgende keer dat Evianne een prikje moet een probleem.

Als Evianne echt niet te overtuigen is dat ze bijvoorbeeld wat moet gaan spelen en ze wil er per se bij zijn dan zou ik als ik in jouw situatie zat denk ik uitleggen dat de dierenarts Maxje nog even gaat onderzoeken omdat hij zo ziek is. Ik zou haar dan niet het daadwerkelijke spuiten laten zien, desnoods op dat moment even met haar omdraaien en afleiden.

Als dan daarna door jullie of door de dierenarts verteld wordt dat Maxje echt niet meer beter wordt en dat hij elk moment dood kan gaan, dan is het voor haar waarschijnlijk ook te begrijpen als hij (doordat hij net het spuitje heeft gehad) vrijwel meteen overlijdt.

Ze beseft inderdaad nog niet wat doodgaan precies inhoudt, maar ze kent Maxje al haar hele leven en hij is ook een heel belangrijk deel van haar leven.

Dus het is denk ik niet verkeerd om haar het hele afscheid van Maxje mee te laten beleven.

Als je met Maxje alleen naar de dierenarts gaat en hij is er ineens niet meer, dat zou nog weleens veel moeilijker voor Evianne kunnen zijn.

En misschien is het een idee om aan de dierenarts of zijn assistente na te vragen wat wijsheid is met kindjes van deze leeftijd. Zij hebben hier natuurlijk ook heel veel ervaring mee dus ze zullen je ongetwijfeld hele goede adviezen kunnen geven.

Je hebt een hele moeilijke, maar ook moedige beslissing genomen wat Maxje betreft. Ik wil je alle sterkte wensen bij de dierenarts en in de periode daarna.

En schaam je niet om verdriet te hebben om je huisdiertje dat je moet gaan missen. Het is een levend wezen waar je heel erg aan gehecht bent en daar neem je niet zomaar afscheid van.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 29 Jun 2006 16:16:34

Gewijzigd door - Sje op 29 Jun 2006 16:17:38

Hoi meis, ik heb (gelukkig) geen ervaring met die combinatie.
Maar ik sluit me eigenlijk aan bij de woorden van Sje.
Probeer niet de link te leggen tussen het spuitje en het doodgaan.
Laat haar niet weten dat Maxje doodgaat door het spuitje.
Dan zou je idd waarschijnlijk een groot probleem hebben zodra zij volgend jaar haar vaccinatie gaat krijgen (of wie dan ook die eens een prik nodig heeft)
Heel veel sterkte allebei, ook namens Peet.
Ik wou dat ik wat voor jullie kon doen, vind het echt vreselijk.

Groetjes Bianca, mamma van Stephan en Kaya

Max zal thuis ingeslapen gaan worden en ik zal de dierenarts zeker eerst vragen hoe het zit met me meiske van 3. Het idee om dr even af te leiden op het moment van de spuit is misschien wel tof aangezien Daan geen spuiten kan zien ook. Ze zou dan door Daan naar buiten toe gelokt kunnen worden of zo waardoor ze het verhaal spuit mist.
Ik schaam me zeker niet voor me verdriet en loop hier al de hele middag zo nu en dan effe goed te huilen net zoals Daan trouwens.

Jeetje assie… even geen woorden…

Tja ik denk dat je naar je meisje moet kijken ik persoonijk zou er niet voor kiezen der op het moment van haar der bij te laten zijn, misschien kan ze even met iemand mee dan, maar dat is iets wat persoonlijk is, wel zou ik alles eerlijk uitleggen dat max zo ziek is dat de dokter komt en als de dokter weg is max dood is.

Ik wens jullie heeeeel veel sterkte!

knuffels tries

Heel veel sterkte!!!
En geef hem nog maar een dikke knuffel!

Tessie

quote:
wel zou ik alles eerlijk uitleggen dat max zo ziek is dat de dokter komt en als de dokter weg is max dood is.

Ja, maar dan denkt ze misschien dat dokters lieve hondjes dood maken?
Ik weet het niet hoor, misschien denkt ze dat ook wel helemaal niet.
Jee…wat moeilijk zeg…
Ik zou het voor Evianne iets meer “aan het toeval overlaten” dat Maxje dood is als de dierenarts weg gaat.

P.S. geen “aanval” op jou trouwens Triesje, maar dat snapte je hopelijk wel

Associeer het doodgaan van Maxje in elk geval ook niet met de term slapen.

Sommige mensen leggen doodgaan aan kinderen uit als “Het lijkt net of-ie slaapt, maar hij wordt alleen nooit meer wakker”.

Het is heel slecht om doodgaan zo uit te leggen omdat kinderen dan vaak zelf niet meer durven te gaan slapen omdat ze bang zijn dat ze dan nooit meer wakker worden.

Is er geen boek in de bieb te vinden over het doodgaan van huisdieren? Dat zou eventueel nu misschien al iets zijn ter voorbereiding, maar zeker ook na het overlijden van Maxje zou het misschien iets zijn om zo het afscheid wat te verwerken samen met Evianne.

Groetekes, Sje

Morgen gaan we een mooie doos halen waar we met zijn viertjes allemaal mooie dingen op maken en van binnen versieren met zelf geplukte bloemetjes ed, wat Evianee en wij maar willen. Ook zullen we samen met Evianne een mooi plekje in de tuin gaan zoeken. Ik zal de dierenarts vooraf vragen of hij ervaring heeft met kinderen, maar aangezien Daan toch al niet tegen spuiten kan, zal hij op het moment daarvan met dr naar buiten gaan. Zeker zullen we haar niet zeggen dat hij slapen gaat en haar uitleggen dat Max naar de hondenhemel gaat en we hem soms als ster aan de hemel zullen kunnen zien. Daarna zullen we Max met zijn deken netjes in de doos doen, samen een mooi plekje graven en later het grafje mooi maken met bloemetjes, steentjes weet ik veel wat Evianne maar wil. We willen niet dat het geheimzinnig voor dr wordt waarna ze zelf gaat fantaseren aangezien ze erg bezig is op het moment met dingen zelf te concluderen. We hopen dat we zo samen een goed afscheid kunnen maken door er met z`n viertjes zo mee bezig te zijn.

Astrid, nogmaals alle sterkte voor jullie samen. Geniet nog even van Maxje en maak er straks een zo mooi mogelijk afscheid van.

Groetekes, Sje

Da’s een heel mooi idee As
Nogmaals veel sterkte!

pfffffff zit met een brok alles te lezen

meis hel veel sterkte weet alleen niet hoe en wat met evianne,heb dit zelf zo nog niet mee gemaakt met de dieren vanons

vind het een heel mooi gebaar dat maxje een mooie doos krijgt en mooi versierd word door jullie 4tjes

dikke knuf en sterkte

Groetjes Bianca, mamma van Kevin*
Dylan & Kaitlyn

ja assie .ik weet niet of het inmiddels is gebeurt .maar ik wens jullie alle heel veel sterkte .als max gaat slapen zou ik evianne er niet bij laten ,maar dat is mijn mening .tanja had er heel veel moeite mee dat ze onze kat dood heb zien .liggen op straat .dus dat we banjer hebben begraven was ze niet bij .dat het klaar was hebben we haar verteld dat we banjer daar hebben begraven .toen had ze er vrede mee .ze praat ook soms tegen hem .sorry voor me lange verhaal .maar met goede bedoeling .dikke knuffels

groetjes marielle mama van
10-10-01

Hoi Astrid,

Hoe is het nu met jullie allemaal?

Groetekes, Sje

Hoi lieverds,

We hadden een mooie doos gehaald en deze inderdaad versierd met tekeningen, gedichten, fotos enz. Ook de buurmeiden hebben er iets opgeschreven, mijn broertje en wij ieder zelf. Ik had een bijzonder toepasselijk gedicht gekregen van Bieb wat ik na een kleine aanpassing er ook bij heb gedaan. Evianne en pappa hadden al plantjes gekocht, steentjes gezocht en toen Daan het niet meer trok is hij al een plekje gaan graven en natuurlijk moest Evianne dr met dr snuitje bij. Het wachten op was verschrikkelijk, je blijft twijfelen en je blijft denken de laatste keer dit, de laatste keer dat enz. Er zijn werkelijk bijzonder veel tranen gevloeid door Daan en mij, ook Daan was er kapot van en was erg bang dat de kindjes dit zouden zien Gisteren avond kwam de dierenarts om zowat 19.30 u, we dachten beiden dat bij de aanblik van die goeie man we het niet meer zouden houden, maar niets was minder waar eigenlijk. Ik had hem gezegd dat we niet wilden dat Evianne de daadwerkelijke prik zou zien en daar hield hij super rekening mee. Na zijn eerste prikje voor de slaap kwamen Evianne en pappa weer terug naar buiten met wat te drinken. Lekker zoals al de hele dag zaten we met Maxje lekker in de tuin, op het gras. Vaker zie je dat beestjes zich verzetten tegen de slaap en die blijven dan zwabberen totdat ze niet meer kunnen. Maar maxje was lekker bij ons en ging zich lekker naast Daan liggen omdat hij zich wat moe voelde, niks geen weestand dus. Daar hebben we hem lekker geknuffeld ed tot hij goed sliep. Toen de 2e spuit en pappa en evianne weer weg. Toen ze terug kwamen was de spanning net weg, was ik vergeten en was geen tof gezicht voor Evianne geweest maar gelukkig was dat net over toen ze er weer bij kwamen. Evianne dacht dat de dokter hem beter kwam maken, maakte ze er zelf van en tja dat doen dokters ook haast altijd. We hebben dr gezegd dat Maxjes dood was gegaan omdat hij zo ziek was. De dokter is komen kijken, maar had er geen pilletjes voor. Dat leek dr allemaal wel logisch De dokter heeft hem in de doos gelegd en vond het heel bijzonder dat we die gemaakt hadden. Toen is hij weg gegaan en bleven wij nog lekker effe bij Maxje. Maaaaaar Evianne vond het wel genoeg zo en die vond dat de doos wel dicht kon en in het gat moest whahaha. Doosje dus dicht, onze geplukte bloemetjes erop, fotos gemaakt en toen in het grafje. Ik was bang dat ze het dichtgooien ervan rottig zou vinden, maar niks hoor. Evianne pakte zonder meer dr schepje en kieperde als eerste de zand erin en hield pas weer op toen de zand op was. Daarna de steentjes en plantjes erop en moekie vond het prachtig. Wat ze nu wel of niet goed meegekregen heeft zullen we denk ik de komende tijd pas gaan horen, maar ik heb de indruk dat het voor haar super gedaan was zo.
Tja voor ons is het eff bijkomen na een paar bijzonder zware dagen. Tuurlijk missen we ons kleine vriendje en dat hadden we liever niet gedaan, maar het was voor hem geen doen meer zo aangezien hij nog tot 2x toe een soort toeval kreeg en het oogje steeds meer naar buiten gedrukt werd. We vinden het niet leuk maar hebben er wel vrede mee. Het ergste bleken de dagen vooraf, eerst de beslissing en toen het wachten op de daad. Zal ik ook nooit meer doen om zo te wachten want het was voor ons niet te doen, je zag hem liggen en hup daar gingen de tranen weer echt niet normaal meer.
Morgen gaan we kijken naar een 2 jarig hondje wat zeker een nieuw plekje nodig heeft, is volgens ons het beste voor onze andere en nu heb ik nog 2 weken vakantie. Een vervanging zal ze zeker niet zijn voor onze Max, maar wel gezellig dat Sepke misschien weer lekker kan stoeien met een joger hondje aangezien hij zelf nog jong is. We zullen wel eerst zien of het klikt en dan besluiten we of ze meemag.
Erg lief dat jullie zo meeleven, niet iedereen is immers zo gek met dieren zoals wij.
Een dikke zoen en knuffel van ons en het gaat zeker weer goed met ons.

Heeeeeeeeeeeel veel sterkte en fijn dat t zo goed is gegaan!!

Dikke knuffel, Els

Overigens is kikker en t vogeltje een prima boekje voor Evianne nu denk ik!

Liefs!

Goh Astrid, wat is het mooi gegaan zo.
Fijn dat jullie vrede kunnen hebben met de beslissing na de moeilijke laatste dagen.

En wat lief dat jullie Maxje een mooi plekje gegeven hebben in de tuin waar jullie regelmatig nog eens lekker bij hem kunnen gaan zitten.

Ben benieuwd hoe Evianne het achteraf allemaal ervaren heeft. Net wat je zegt, dat komt er waarschijnlijk de komende dagen nog wel uit. Ze zal het ongetwijfeld tegen andere mensen gaan vertellen wat er gebeurd is en waar Maxje nu is.

Alle sterkte nogmaals! En hou ons op de hoogte over een eventueel nieuw vriendje/vriendinnetje voor Sepke. Je hoeft je niet te verantwoorden of het op anderen over zou kunnen komen dat je heel snel een vervanging voor Maxje zou zoeken. Jullie kiezen er in het belang voor Sepke (die ook op zijn manier verdriet heeft) voor om snel een nieuw vriendje bij jullie te laten wonen en dat is jullie goed recht.

Als ik zo lees wat jullie allemaal voor liefs voor Maxje hebben gedaan dan weet ik zeker dat jullie hem nooit zullen vergeten en nooit willen vervangen.

Groetekes, Sje

Fijn te lezen dat alles zo vredig is gegaan en Evianne het zo te lezen allemaal heel gewoon vond.

Sterkte de komende tijd en hopelijk verlicht een nieuw hondje het verdriet wat.

Tessie