Kinderdagverblijf doet niet altijd wat ik vraag

Eva gaat 2x in de week naar het kdv. Dat gaat super, ze vindt het daar geweldig! Geen klachten op zich, want ze zorgen prima voor haar. Maar…het valt me wel op dat ze niet altijd doen wat ik vraag. Voorbeeld: ik had Eva’s rietjesbeker meegegeven, omdat wij daarmee aan het oefenen zijn. Krijgt mijn vriend 'm terug, zeggen ze: ‘Ze kon het niet’ en dan geven ze haar sap gewoon TOCH in een speenfles. Het oefenen met de gewone beker lukte blijkbaar ook niet en dan gaan ze snel terug naar de speen. Terwijl ik aangeef dat we van die speen af willen! ZIJ vinden dat ze moet drinken op een dag, IK vind dat ze moet leren om met een andere beker te drinken en IK geef haar die beker en anders niks. Maar hoe kan ik haar dat nou leren, als ze daar iets anders mag? Het zal ze wel te veel tijd kosten, maar ik betaal er toch voor (en genoeg!) om voor Eva te zorgen zoals ik dat graag zie? Kijk, ze hoeft niet constant alle aandacht te krijgen natuurlijk, maar ik zie toch graag dat ze daar ook oefenen met die beker. Ik ga er woensdag wel iets van zeggen, want het gebeurt vaker met dingen die ik vraag en waarvan ik hoop dat ze er in meegaan, bv fruit eten in stukjes i.p.v. in een fruithap. Hoe gaat dat bij jullie en wat kan ik wel en niet van ze verlangen?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Dylano gaat niet naar een kdv, maar ik ken er genoeg die wel gaan, en zover ik weet moeten ze met de ouders meegaan in de opvoeding. Zal straks toch ook moeten met het zindelijk worden lijkt mij. Ik zie het al voor me jij maar oefenen en hun een luier aandoen. Dat gaat niet werken dan.
Ik heb het gevoel dat het gemakzucht van ze is.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Merel kreeg bij ons op het KDV al sap vanuit een oefenbeker toen ze 7 maanden was. Ze begonnen wel spelenderwijs, maar ze deden het wel. Ze deden het niet eens omdat ik er naar vroeg, maar waarschijnlijk omdat geadviseerd wordt je kind zsm van de speen af te hebben.
Ik kan me voorstellen van het KDV dat ze willen dat Eva goed drinkt, vooral omdat ze eerst zo weinig dronk. Maar aan de andere kant vind ik wel dat ze met jullie mee moeten gaan wat opvoeding betreft. En als Eva voldoende plasluiers blijft houden, lijkt me jullie methode geen probleem. Wij doen het ook zo. Als Merel niet uit de beker wil drinken, dan maar niet. Wel bied ik haar wat vaker aan. Want ik merk aan haar dat als ze niet wil drinken, ze gewoon geen dorst heeft. Als ik dan een tijdje later opnieuw aanbied, drinkt ze wel.
Ik zou het inderdaad woensdag over hebben met het KDV. Ik ben benieuwd wat ze zeggen.

Groetjes Natasja

Lilypie Tweede Ticker

Ik heb hier geen klachten hoor. Natuurlijk gebeurd er wel een siets waar ik het niet mee eens ben. BV speen in terwijl ze gewoon wakker en rondloopt. Wat van gezegd en niet meer gezien. Ik moet zeggen dat ik juist heel veel geleerd heb van hun. Zij hebben Sanne uit een beker leren drinken terwijl dat bij mij nog lang niet opkwam. En fruit in stukjes net zo. Zij zijn mij elke keer voor.
Ik heb een vriendin en haar zus heeft een zoontje van 3 jaar en die loopt ook nog steeds met een speenfles rond hoor.
Op een gegeven moment is het niet stoer meer en dan zullen ze het zelf ook wel inzien en dan zullen ze wel omslaan.

groetjes Carolien

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Hier doen ze eigenlijk ook vrij makkelijk wat ik vraag. Zo heeft morgan haar eigen Dr brown tuit en niet de tuiten die de andere kindjes gebruiken. (ze zijn er weg van alleen zijn ze duur dus ze kopen ze niet). Alleen met slapen heb ik trubble gehad omdat zij haar per se met de andere kindjes mee wilde laten slapen en eten terwijl zij soms even slaapt extra moet hebben. Nu laten ze haar liggen en krijgt ze later een cracker of als ze naar huis gaat.

Groetjes,

Michèle

Ik zou er zeker wat van zeggen. Bij het KDV van Tim doen ze ook altijd alles wat ik vraag. Mits het redelijk is natuurlijk en uitgevoerd kan worden. Alleen deden ze net als Michelle eerst moeilijk met slapen. Tim slaapt thuis alleen s’middags, maar wel erg lang. Op het KDV slaapt hij s’ochtends nog een uurtje en s’middags slapen ze van 13.00 uur tot 15.00 uur. Tim heeft daar niet genoeg aan. Als ik hem ophaal is hij vrolijk, maar thuis stort hij helemaal in en was hij te moe om te eten. Hij werd altijd om 15.00 uur wakker gemaakt. Ik wilde dus graag dat ze hem lieten liggen om 15.00 uur, maar dat wilde ze niet. Ze eten en drinken met zijn allen wat etc. Maar op een gegeven moment vonden ze het toch goed en lieten ze Tim om 15.00 uur nog lekker verder slapen.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Heb jij ook zo moeten soebaten en smeken Sandra. Ik heb op een gegeven moment echt moeten zeggen dat dat crackertje me aan me r*-*t zou roesten. En het was maar 1 leidster die er niet aan wou en de rest mocht niet van haar. Ben blij dat dat nu opgelost is.

Groetjes,

Michèle

Ik ben ook heel tevreden over het kdv, al snap ik niet dat ze het blijkbaar te veel gedoe vinden om Eva uit die beker te laten drinken? Ik snap dat ze er geen tijd voor hebben om haar 5x om te kleden als ik dat graag zou willen, maar ze hoeven alleen maar die beker voor haar te zetten! Net wat jullie zeggen, hoe kan ik haar nou opvoeden als ze daar alles weer ‘teniet’ doen? Ik schrijf het zeker in het schriftje voor morgen en als het me dan nog niet bevalt, ga ik haar zelf wel een keer ophalen en zeg ik er wat van. Bij Eva eten ze trouwens ook allemaal samen en ze slapen ook tegelijk. Ook best raar inderdaad, want niet alle kindjes gaan gedwongen slapen tussen 13.00-15.00 uur! Maar Eva slaapt daar toch al nauwelijks, dus dat maakt voor haar niet uit. Toch vind ik dat ze - redelijkerwijs - wel rekening moeten houden met wat de ouders vragen.

Groetjes Rainbow, trotse mama

Tot geloof ik iets van 6 maanden mogen ze hun eigen ritme aanhouden. Daarna het ritme van de creche, dus slapen van 10.00 uur tot 11.00 uur en s’middags van 13.00 uur tot 15.00 uur. Tim doet dat dus wel, maar voor hem is 15.00 uur te kort. Heb er ook heel lang om moeten zeuren Michelle. Vond het gewoon zielig voor Tim. Dan kwam hij thuis en dan wilde hij eten, maar daar was hij dan echt te moe voor. Dan liet ik hem eerst slapen en dan moest ik hem om half 8 ofzo nog wakker maken voor zijn eten. Maar goed zij hadden zoiets van niet iedereen kan een eigen ritme hebben en we eten en drinken allemaal met elkaar en anders mist hij dat. Ik had precies hetzelfde als jij dan maar gaan koekje. Na heel lang zeuren zeiden ze dan leggen we hem om half 5 een half uurtje op bed. Maar ineens sinds een paar maanden doen ze hem niet meer om half 5 naar bed, maar laten ze hem langer liggen. Begrijp niet waarom er eerst dan zo moeilijk over gedaan werd, maar goed ben allang blij dat ze het nu doen. En als hij zijn bed uitkomt krijgt hij alsnog een koekje, yoghurt en wat drinken.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Dat wilde ze bij Morgan ook maar die wordt altijd om half 5 opgehaald dus na lang aandringen laten ze haar nu ook langer liggen. Het slaapje van 10.00-11.00 overslaan deden ze juist helemaal niet moeilijk over. Nu doet ze hem soms wel en soms niet ligt eraan wat ze 's nachts gedaan heeft

Groetjes,

Michèle

ja wat je wel en niet kan verlangen weet ik niet, maar je MAG zeker wel verlangen dat ze gewoon die beker doen en anders niks.
hier moet je ook naar mijn idee gewoon op staan meid.
ik zou gewoon een keer een gesprekje aanvragen en precies zeggen wat je nu hier hebt geschreven.
dat je dit lastig vind en dat je gewoon wil dat ze kwa dit betreft op 1 lijn zitten met jullie.
daar horen ze gewoon rekening mee te houden.
ik heb zelf ook op een kdv gewerkt en er was een kindje waarvan ze aan het leren waren dat ze op het potje ging.
daar wilde ze persee een pamper aangeven omdat ze daar “geen tijd” voor hadden.
ik heb toen met die moeder gesproken en ik heb gewoon wel gedaan wat ze vroeg.
kreeg toen een gesprek met de “baas” en die zei dus dat het met de tijd temaken had en de drukte.
ik zei toen ook dat een kind moeilijk kan leren op een potje te plassen als ze elke keer toch weer gewoon daar een pamper aan krijgt.
na een heel gesprek zijn ze het toch gewoon wel gaan doen (bij andere kindjes ging dit wel goed namelijk zij was de enigste op dat moment waar het moeilijk bij ging)

ik vind gewoon dat ze daar rekening met jullie opvoeding moeten houden, en als daar ook bij hoort dat ze niet uit een speenfles hoeft te drinken dan is dat zo punt uit, gewoon op je strepen gaan staan.

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Michelle,

Ik was niet helemaal duidelijk, maar zijn ochtendslaap mag hij overslaan als hij wil. Maar hij heeft hem nog echt nodig, dus slaapt nog een uurtje s’ochtends. Terwijl hij die slaap thuis niet meer nodig heeft.

Fijn in ieder geval dat Morgan nu eindelijk wel langer door mag slapen.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Ja das met morgan ook zo, daar doet ze hem wel, en thuis niet meer. Al slaat ze hem daar soms ook over hoor. En dat vonden ze prima dat ze dan soms als enige wakker is maar langer laten liggen was een probleem net als bij jou.

Groetjes,

Michèle

Ja, begrijp echt het probleem niet. Als ze wat langer blijven liggen dan hebben ze er tenslotte weer een minder om naar om te kijken. Het enige is dat ze wat later drinken en eten. Maar goed gelukkig mogen ze nu allebei lekker blijven liggen.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

ha ha ha als ze dichter bij elkaar gezeten hadden hadden we ze samen te slapen gelegd

Groetjes,

Michèle

Haha idd.

Dan moeten jullie toch maar een koopwoning in Hoofddorp gaan zoeken

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Eh nee helaas dat wordt hem niet is economish niet handig

Dus ze moeten maar digitaal samen slapen en een koekje eten.

Groetjes,

Michèle

Dan moeten ze het idd maar bij digitaal slapen houden

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Hebben jullie kdv’s geen pedagogisch beleidsplan? Ik zou daar eens naar vragen en vragen of je ook het origineel in mag zien (en niet een beknopte versie voor de ouders). Daarin staan vaak wel dingen beschreven over hoe ze met dagritmes e.d. omgaan. En als je er met de leidsters niet uitkomt, schroom dan niet om eens naar hun locatiemanager toe te stappen. Dat klinkt heftig, maar die mensen zijn heus niet zo zakelijk als hun titel doet overkomen haha.

Succes!

Pff wij hebben niet eens een ouderraad. Laat staan dat ik dit soort dingen fatsoenlijk met de leiding of eigenaresse kan bespreken. Ik ben niet voor niks op zoek naar een ander kdv. Dat heeft echt niet alleen met de afstand te maken.

Groetjes,

Michèle