Kieskeurig met eten

Dani is sinds een week echt een het klooien met eten. Het was altijd een grote eter, maar nu is dat toch echt anders.
Toen we over zijn gestapt van af en toe met de pot meeeten ipv een potje at hij bij het avondeten al minder goed.
En nu dus sinds een week gehannes met eigenlijk al het eten. De pap 's ochtend gaat er half in en dan nog met moeite, fruit vindt hij op dit moment alleen banaan maar lekker. De rest laat hij staan, spuugd hij uit of plukt het zelf al van zijn bordje en gooit het op de grond (de dondersteen!). Brood gaat ook niet altijd goed en avondeten…ja…zelfs potjes lust hij niet helemaal meer op.

Wat kan ik hier nou het beste mee doen? Ik probeer er al geen drama van te maken, niet willen eten dan maar even niet. Probeer het nog wel een paar keer, maar als hij blijft weigeren dan heeft hij pech. Hij krijgt tussendoor ook niets anders dan normaal.

Moet ik gewoon doorgaan en hopen dat het vanzelf weer beter gaat? Als fruit op dit moment door meerendeel banaan geven en af en toe weer eens wat anders erbij leggen en kijken of hij het eet?
Vind het wel lastig hoor!
Drinken gaan overigens gewoon prima.

Rond het jaar doen ze allemaal moeilijk! Geen drama van maken inderdaad. Eten voor hem neerzetten als het etenstijd is. Eet-ie, prima! Eet-ie niet, bord weghalen en klaar is Klara.

En vooral geen alternatieven aanbieden want dan lacht-ie zich suf dat het hem gelukt is om veel lekkerder eten te krijgen. Dan weet-ie dat er met mama te sollen is en is het eind zoek!

Uiteindelijk zal-ie eieren voor zijn geld kiezen als je zo consequent blijft handelen en dan gaat-ie echt wel weer eten. Als-ie maar genoeg drinkt is het goed.

En laat vooral niet merken dat je ermee zit dat-ie slecht eet, anders blijft-ie extra lang doorgaan met klieren om toch voor elkaar te krijgen dat-ie iets lekkerders krijgt.

Groetekes, Sje

Ben blij met je reactie Sje!. Jij weet altijd goeie tips te geven.
Ik vind het wel moeilijk hoor. Het irriteert me ook gewoon dat hij zo aan het klooien is, maar het zal inderdaad bij de leeftijd horen.

Ik zal proberen om hem niets te laten merken. Idd gewoon neerzetten en wat hij eet prima en anders niet. Maar hoelang kan zoiets duren? Ik wil nou ook weer niet dat hij gaat afvallen. Hij kan overigens best wel wat hebben hoor, het is een flinke jongen. Maar is gewoon mijn gevoel.

Heb nog paar vraagjes:

• pap vindt hij 's ochtends dus niet altijd meer lekker. Vanochtend heb ik hem een broodje gegeven met appelstroop en een fles melk. Dit ging wel helemaal op. Dit gewoon afwisselen? De ene dag brood en de andere dag pap?
  • Dani wil nu ook geen korstjes meer. Hij spuugt het gewoon uit. Brood aanbieden zonder korst? Dat eet hij tenminste. Op zich zie ik hier niet echt een probleem van in, maar ja ik vind het ook wel fijn als hij gewoon lekker brood eet.
  • Fruit gewoon verschillende soorten aanbieden? Of voorlopig maar wat meer banaan en beetje ander fruit? Vanochtend nl maar een halve banaan op. De peer en stukjes appel wilde hij niet.

Toch best moeilijk af en toe!

Wij hadden dat ook toen Erik die leeftijd had. Duurde een paar weken. Tuurlijk kan je pap en brood afwisselen, ik eet ook niet elke ochtend hetzelfde als ontbijt. Gewoon aanbieden en consequent zijn als 'ie niet wil eten. Het gaat dan vanzelf weer over meid!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ons motto thuis is eten moet gezellig zijn en geen strijd. Wil ze niet eten eet ze niet. Ze kiest heus wel eieren voor der geld als ze honger krijgt enne zo snel vallen ze niet af hoor

Groetjes,

Michèle

Dat is ook zo…eten moet geen strijd zijn.
Hoe doen jullie dat met avondeten?
Wij geven Dani meestal eerst eten en daarna wij. Als we tegelijk eten dan wil hij meestal zijn eigen eten niet meer, maar wijst hij alleen maar naar ons eten (ook als we hetzelfde eten).
Daarnaast is ondertussen mijn eten dan koud als we tegelijk eten, omdat ik zo druk ben met hem eten geven.
Heb het eten ook al in verschillende vormen aangeboden, dus geprakt, juist in stukjes, met een vorkje of lepel, zelf hem voeden noem maar op. Maar het lijkt wel of hij steeds wat anders wil.
Op zich ben ik wel een voorstander van kleine stukjes en dan gewoon voor hem leggen, maar dan wordt vaak ook een leuk spelletje…hoe kan ik alles zo klein mogelijk knijpen of lekker op de grond gooien denk Dani dan, haha. Volgens mij komt dat omdat hij dan teveel eten ziet. Hetzelfde geldt voor brood…als ik alle stukjes voor hem neer leg dan wordt het spelen, maar met een paar stukjes eet hij het vaak wel.

Morgan eet volgens de rapley methode. Dus alles groot en ze pakt elk stukje zelf en dan eet ze het op. Geen bestek want dat snapt ze niet. Wij eten dus met zijn allen altijd. Wij zijn wel vaak wat eerder klaar dan zij. En als ze bijvoorbeeld peentjes eten wat ze heel lekker vind dan krijgt ze wat extra als ze der bord al leger heeft, we scheppen het niet te vol. En klaar is makkelijk dat moet je snel vangen want ze gooit der bord op de grond. En de ene keer is het bijna helemaal leeg en de andere keer wat minder. En heeft ze slechter gronte gegeten krijgt ze een appelmoesje en een danoontje en anders 2 danoontjes.

Groetjes,

Michèle

Bij ontbijt mag je gewoon zelf kiezen inderdaad wat je kindje liever heeft. Mag pap zijn, mag ook brood zijn.

Brood aanbieden met korst! En als hij nog een boterham wil, dan eerst de korstjes van de eerste boterham opeten! Hij heeft ze tenslotte altijd gegeten. Als je het aanbiedt zonder korst laat je hem weer merken dat er met je te sollen is. Niet doen: korsten eraan! Straks is-ie 18 en eet nog steeds brood zonder korst! Pure onzin: korsten zijn ook brood!

Onze meiden hebben vanaf het eerste moment brood met korsten gekregen en die hebben er nooit moeilijk over gedaan.

Fruit, zelfde verhaal: als hij altijd allerlei soorten gegeten heeft, dan nu ook verschillende soorten aanbieden en niet alleen de banaan die hij zo lekker vindt. Als je alleen banaan of voornamelijk banaan aan gaat bieden laat je daarmee ook zien dat er met je te sollen is.

Eigenlijk moet je niet anders doen dan voordat hij moeilijk begon te doen met eten! Gewoon precies hetzelfde doen, niet laten merken dat het je iets kan schelen dat hij niet eet en de boel weer voor zijn neus weghalen zodra etenstijd om is.

Klinkt hard, maar het werkt wel het beste zo.

Groetekes, Sje

Dylano begint nu zijn korstjes van zijn brood weer op te eten. Hij at die niet meer toen zijn kiezen doorkwamen, maar toen at hij dus niets hards dus ook zijn koekjes niet.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Seth geven we sinds 2 weken ook om en om brood en pap, en dan eet hij prima!
Verder doet hij nog niet echt moeilijk met eten, maar dat krijgen wij nog wel.
Succes ermee!
Liefs, Anne

hier hebben we precies hetzelfde drama gehad, maar dan dus alleen met het avondeten. niet willen eten prima, dan niet. ook hier probeert lindsey nog steeds wel (door steeds driftiger te worden en naar onze borden te wijzen) dat ze wil eten wat wij hebben (wat ze overigens gewoon heeft hoor, dat heeft ze zelf alleen niet door haha) dan negeren we d’r gewoon, niet naar d’r kijken en al zeker niet boos doen. binnen een paar tellen heeft ze het nu door en gaat ze weer verder met wat er op d’r eigen bordje ligt.

hier heeft het drama met avondeten zo’n twee maanden geduurd, maar dit kan ook veel korter zijn hoor.

gewoon nergens aan toegeven en m gewoon laten eten wat de pot schaft niks meer niks minder.

veel succes ermee.

liefs,
Rinske

Lilypie Second Birthday tickers

Morgan zat gister te klooien met der eten. Ze was niet boos of zo maar het in der handen fijn knijpen was leuker dan het opeten. Nou ja prima als ze het maar niet hamsterd (in der kinderstoel verstoppen) of op de grond gooit.
Na het eten een appelmoesje en een toetje en naar bed. Geen kik gehoord vanacht en vanavond zien we wel weer wat ze dan doet.

Groetjes,

Michèle

Hier hebben ze dat kneden met eten nooit gemogen. Eten is niet om mee te spelen, is hier het motto.

Mijn neefje heeft op een dag dat-ie bij mijn ouders was zijn ontbijtkoek helemaal fijn gekneed en in zijn haren gesmeerd. En lol dat mij moeder had toen ze het me vertelde. Ik kon er niet mee lachen.

Eten en anders op het bord laten liggen. Onze meiden hebben hier ook de neiging om geen happen te nemen van hun brood maar om er stukken vanaf te plukken en in hun mond te stoppen. Verschrikkelijk! Kunnen we ook dagelijks over mopperen. Ik vind dat echt geen tafelmanieren.

Tafelmanieren hebben we ze hier in de babytijd al aangeleerd, zodat ze gewoon niet beter weten. Eerst een paar jaar aan laten modderen en dan als ze 2 of 3 zijn gaan leren hoe het wel hoort, kost alleen maar veel meer tijd en moeite.

Groetekes, Sje

Ik herken het wel hoor. Wij hebben het nog steeds met fruit. Gisteren at ik een koekje en mevrouw stond al met open mond bij de bank te bedelen. Toen dacht ik 's middags: ‘Laat ik voor haar neus een mandarijn gaan eten’ en dat deed ik. Wat denk je? Ze hield haar mondje stijf dicht! Ze kneep in de mandarijn en verstopte 'm een beetje achter haar knuffelhond. Ik probeerde het nog, maar deze keer bedelde ze niet. Ze had feilloos door dat koekjes lekkerder zijn. Raar, want die bied ik toch haast nooit aan. Blijkbaar is zoet aangeleerd ofzo?

Ik heb de tips ook van Sje gehad en ik blijf erbij dat dat goede tips zijn! Alleen vind ik het soms moeilijk om Eva dan maar helemaal niks te geven, omdat ik bang ben dat ze te weinig vitamine C binnen krijgt dan…Misschien zwak, maar ik ga dan toch door de knieeën en geef haar dan een Frutapura. Dan eet ze toch iets…Maar op het kdv eet ze nu wel gewoon stukjes, dus wat dat betreft heeft ze me wel in de tang, ik weet het!

Succes met die boef van je. Het is hopelijk een fase. Eva eet 's avonds echt alles op, tot aan het laatste erwitje. Maar bij haar gaat het fruit dus niet. En wat er zo leuk is aan eten fijnknijpen? Bah! Ze doet het ook, maar daar ben ik snel klaar mee. Ik trek het uit haar handje en zet het dan meteen weg. Echt vies, zo’n fijngeprakte aardappel! En dan ook weer opeten he. Doet Dani dat ook?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Nooit gedacht het ooit van mijn vreetschuurtje te zeggen, maar ook hier geklooi met warm eten op het moment. Ik maak er verder geen strijd van, niet jammer dan bord weg. Toetje krijgt hij wel. En verder morgen weer een nieuwe dag.

Alleen gister heb ik hem wel een potje gegeven, nadat hij zijn eten geweigerd had. Ik had nl nog kipkerrie van de chinees in de vriezer staan. Rijst bijgekookt en eten maar. Ik heb Dylano nog nooi zo zien tuffen met zijn eten, nam ik zelf een hap was me toch pittig
Dus toen maar potje boerenkool warm gemaakt, ook maar voor een kwart op pech gehad dus.
Vandaag hutspot 3 happen en meneer was er klaar mee. Hmzz zijn rookworst wou hij wel, kreeg hij dus maar de helft van, van wat hij anders gehad zou hebben, en hij zag echt wel welk stukje nog van hem was, maar ik zei gewoon jij niet happen dan ook geen worst.

Morgen nieuwe poging

Liefs Michelle

Het is dus normaal gedrag lees ik al. Dat is dan wel weer een gerustelling. Wat betreft het knijpen in eten. Ja dat kan Dani ook zo goed en voornamelijk als er te veel eten op zijn bord ligt of meerdere stukjes brood.

Van de week ook een paar dingen met hem meegemaakt. Moet er achteraf wel om lachen, maar toen.

• Hij kreeg van mij een kommetje met banaan, peer en appel. Nou de banaan ging er heerlijk in. De peer pakte hij beet en legde hij “keurig” op de grond neer en de appel werd gewoon op de grond gesmeten en dan ook nog bah erbij zeggen.
  • Lekker een broodje met kipfilet. Wat doet meneer pakt het stukje brood, plukt het stukje kipfilet ervan af. Eet die lekker op en laat het brood staan. Na 2 stukjes kreeg hij pas weer een stukje als het broodje ook op was. En de korstjes wilde hij niet, maar bij het broodje fruithagel vond meneer de korstjes prima…wat een doerak!

Laatst hadden we bloemkool. Ik had het geprakt en na een paar happen was hij er klaar mee. Maar toen ik nog wat stukjes, koude bloemkool op mijn bord had liggen en ik die aan hem gaf vond hij het heerlijk!

Na het lezen van jullie reacties heb ik nu ook zoiets. We proberen gewoon te eten, wil hij niet laat maar dan, wil hij wel helemaal goed. Hopelijk gaat het snel weer wat beter.

@Saro

Ik heb smakelijk zitten lachen om je verhaal, zeker met dat stukje over het fruit.
Donderstenen

Liefs Michelle

Het ging hem niet om die stukjes bloemkool in plaats van de geprakte versie die op zijn bord lag, het ging hem erom dat het van jouw bord kwam. Al had je een drol op je bord liggen, dan had-ie die nog gewild!

Dus niks meer van je bord geven. Ieder z’n eigen bord tijdens het eten. Wij hebben dat schooi-gedrag hier nooit getolereerd. Zodra je je eigen bord leeg laat schooien zit je met een ander probleem waar je ooit vanaf wilt komen.

En is hun bordje leeg en ligt er bij ons nog wat op wat wij toch niet meer hoeven, dat is een ander verhaal. Dan kunnen ze het krijgen. Maar zolang ze zelf nog op hun bord hebben liggen, krijgen ze niks van ons.

Klinkt heel streng maar zo geef je ze in elk geval niet de ruimte om met je te sollen.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 19 Dec 2009 11:14:52

Sje, ik heb smakelijk gelachen om he vergelijking met de drol! Maar je hebt wel gelijk! Eva eet gewoon van haar eigen bordje, maar zodra ze ziet dat wij iets anders eten, moet mevrouw dat ook. Zij schooit ook vreselijk en ik wil dat dus niet hebben. 's Ochtends ook, dan eet ik yoghurt en dan heeft zij net pap op. Gaat ze naast me staan schooien…Nou, gauw afleren die hap, ik wil niet dat ze denkt dat dat normaal is! Misschien toch eens een test doen met een stukje drol? Leert ze het schooien zo af!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Haha, ja, doe de droltest maar eens! Hihi!

Hier konden ze ook altijd zo schooien als wij bijv. aan de koffie zaten met een koek en zij hadden hun sap met een koekje op hun niveau. Hadden ze dat op en dan dan kwamen ze kijken of ze onze koek mee op konden eten. Zo makkelijk dan om daarin te trappen en ze ook een hapje te geven. Tot je na gaat denken dat het eigenlijk belachelijk is dat ze de koek bij je weg komen eten!

Ieder z’n eigen lekkers en als dat op is is het op. Moet je niet het lekkers van een ander mee op gaan eten. Was dus snel afgelopen met dat schooien tijdens koffietijd.

Groetekes, Sje