Hoi,
Kijk nou wat jullie doen en ik ben al zo verslavingsgevoelig
. Kika’s uitslag was als volgt: ze heeft reflux van de blaas: er loopt urine terug van haar blaas richting haar nieren. Dat gaat irriteren en eventueel ontsteken. Ze heeft nu een onderhoudsdosis antibioticum gekregen
. Ze groeit er als het goed is over niet al te lange tijd overheen. Hopelijk nu even rust in de tent (vooral voor haar).
Ik zal nog even reageren op een vraag over veiligheid van de bakerzak. Toen ik bezig was met de ontwikkeling wilde ik het model eerst laten testen door Consument en Veiligheid. Maar dat kost ontzettend veel geld en dan bedoel ik bij 10.000,- euro. Het is o.a. zo duur omdat er geen veiligheidseisen zijn voor babyslaapzakken en daardoor weet C&V niet waar ze op moeten testen. Die criteria zouden ze dan eerst op moeten stellen; op mijn kosten.
Wat ik wel heb gedaan is advies gevraagd aan verschillende instanties en individuen die er verstand van hebben. Maar toch baalde ik wel een beetje van C&V. Vorige week heb ik een mail gestuurd naar de CB’s en één daarvan heeft de bakerzak voorgelegd bij C&V en kennelijk konden ze die vraag niet afwijzen en hebben ze dus nu een reactie gegeven:
Consument en Veiligheid heeft naar de foto’s en de website van de bakerzak gekeken. Mevrouw Nooteboom geeft in haar e-mail al aan dat er geen wettelijke veiligheidseisen zijn voor babyslaapzakken. We hebben daarom kort gekeken naar de risico’s van de bakerzak ten opzichte van de risico’s van een reguliere babyslaapzak.
Onze conclusie op basis van deze snelle analyse is:
Mits het hesje binnenin altijd goed gebruikt wordt, zijn er geen andere risico’s bij het gebruik van de bakerzak ten opzichte van een reguliere babyslaapzak.
Ook bij de bakerzak moeten de standaard adviezen voor veilig slapen worden opgevolgd zoals het op de rug te slapen leggen, etc (zie verder onze website). Evenzo moet, net als bij een reguliere babyslaapzak of gebruik van lakentje en dekens, ook bij de bakerzak erop gelet worden dat de baby het niet te warm krijgt vanwege de kans op warmtestuwing.
Consument en Veiligheid kan niets zeggen over de effectiviteit van de bakerzak (het rustig houden van de baby); gebruiksonderzoek zou hierover informatie kunnen opleveren.
Als ik 10.000,- had betaald had ik niet veel meer informatie gekregen waarschijnlijk omdat ze ook dan geen garantie oid zouden willen afgeven. Lachen he? Heb ik toch hun mening.
Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Leuk een moeder en dochter… Ik zal binnenkort ook eens in de andere forums rondneuzen. Nu ga ik even stofzuigen (JOEPIE!).
Groeten,
het groentje, Nikki