Keel/neus amandelen verwijderen

Wie heeft hier ervaring mee? Vandaag ben ik weer naar het cb geweest. We hadden een lieve inval arts. Die aangaf dat ze vond dat Jurian > vol klonk/veel kwijlt/niet door neus adem haalt etc.

Nu heb ik verwijs voor huisarts met de vraag of zij me door wil sturen naar KNO arts. Ze dacht dat de amandelen verwijdert moesten worden. Wie heeft hier ervaring mee? Hoe gaat dat? Moeten ze dan onder narcose? Merk je na die tijd veel verschil?

Einde verhoor! Bedankt voor je reactie!!

amandelen verwijderen doen ze onder narcose. heb verder weinig ervaring ermee maar dat weet ik ewl.
weet je zeker dat het niet om de neus poliepen gaat? of zijn dat amandelen haha muts!
ik zou aan die KNO arts eerst eens precies uit laten zoeken wat er is, want een cb arts weet ook niet alles natuurlijk.
je mag zoiezo als het wel verwijderd wordt erbij blijven tot ze slapen,
en als ze wakker worden mogen ze veel koude toetjes en ijs eten, dat is tegen de zwelling enzo, en dat doet minder pijn om te slikken.
Arm mannetje toch, maar waarschijnlijk voelt hij zich daarna een stuk beter!
ik denk aan jullie meid!

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Bij onze jongste (van 4,5 jaar) is precies 2 weken geleden de neusamandel verwijderd. Keelamandelen doen ze niet zo gauw meer, ze halen meestal eerst de neusamandel eruit. Mocht dat de klachten niet verminderen dan gaan ze alsnog de keelamandelen eruit halen. Ik stam nog uit de generatie dat keelamandelen er standaard uitgetjoept werden zodra je 4 was, maar daar zijn ze een paar jaar later mee gestopt.

Die ingreep van het verwijderen van de neusamandel stelt niks voor. Duurt maar 5 minuten ofzo en dan komt je kind alweer van de OK af.

Bij aankomst werden we ontvangen, we werden naar het zaaltje gebracht waar het ziekenhuisbed van de kleine meid stond. Mocht ze omkleden naar nachthempje, slofjes etc. Ze kreeg een zetpil voor preventieve pijnstilling en toen mochten we naar de speelkamer tot ze aan de beurt was.

Ze moeten inderdaad onder narcose (dus nuchter naar ziekenhuis! Tot 5.00 's nachts mocht ze nog eten en tot 8.00 's ochtends mocht ze nog heldere dranken drinken. Dus geen zuivelprodukten.).

Kindje wordt op een stoel gezet en je mag voor je kindje gaan zitten om de handjes vast te houden en zodat je kindje je nog kan zien. Kindje krijgt mondkapje op en binnen een halve minuut zie je je kindje wegzakken. Gewoon alsof het in slaap valt.

Ik had heel erg tegen dat moment van narcose op gezien maar mij viel het alles mee (was voor ons overigens de tweede keer want de oudste heeft vorig jaar buisjes in de oren gehad).

Dan ga je de OK uit, krijg je een bakje koffie of thee in een wachtruimte (tenminste, zo ging dat hier) en voordat je je koffie op hebt, mag je alweer terug naar het zaaltje en dan wordt je kindje daarheen gebracht.

Bij het verwijderen van de neusamandel worden ze in de OK alweer uit narcose gehaald in plaats van dat ze bijkomen op zaal. Geen idee waarom precies. Dat vond ik wel een moeilijk moment. Je huilende kindje op zo’n ziekenhuisbed. Gelukkig mocht ze meteen op schoot zodat we konden troosten, ze kreeg wat koud drinken, mocht een ijsje uitkiezen en toen is ze in slaap gevallen. Om de een of andere reden vielen alle neusamandelkindjes op die zaal in slaap.

Toen ze een uur geslapen had, ging ze zitten en zei heel uitgerust en vrolijk “Zo, ik heb nergens meer last van!”. Haha!

Die dag en de dag erna mogen ze alleen vloeibaar koud voedsel. Ik ben dus op de ochtend dat we naar het ziekenhuis moesten (hoefden er pas om 10.00 uur te zijn) met de kleine meid naar de supermarkt gegaan, heb haar zo’n kinderboodschappenkarretje gegeven en dat mocht ze vol laden met toetjes. Helemaal leuk vond ze dat!

De volgende dag kon ze gewoon naar school en ik heb haar nergens meer over gehoord!

Wat verbetering klachten betreft: ze ademde grootste deel van de dag door haar mond, kon niet met de mond dicht eten en ze snurkte. Vooral dat snurken is nagenoeg weg! Mond dicht eten is lastiger aan te leren aangezien het zo’n gewoonte voor haar is geworden om haar mond tijdens het kauwen open te houden.

Heel verhaal! Kun je hier iets mee of heb je wat meer informatie nodig? Laat maar weten!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 29 Sep 2009 21:49:13

Super bedankt voor jullie reacties… ik probeer deze week nog lang de huisarts te gaan … en laat jullie weten wat hier de uitslag van is!

Geen leuk vooruitzicht, maar als het beter is voor Jurian…we wachten af! Sterkte bij de huisarts.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Nee zit er eerlijk gezegd ook niet op te wachten. Al is de ingreep dan maar kort… zou er persoonlijk heel veel moeite mee hebben denk… dat kleine arme ventje…

Maar misschien zit hem dit altijd al dwars? Hij is nu (bijna) continu verkouden. En lijkt ook benauwd doordat hij niet door neus ademhaalt.

Het is dubbel… maar kan je het beter nu doen of juist nog even wachten? Het kan weer aangroeien toch? Kans dat het dan weer weggeknipt moet worden of is die maar klein?

Pfft zit even tjok vol vragen… maar weet nog helemaal niet of het wel moet…

Als alleen de neusamandel eruit moet, zou ik me totaal geen zorgen maken. Zie mijn verhaal, ze hebben er eigenlijk geen last van. En Jurian heeft er niet eens echt weet van op zijn leeftijd.

Nadeel van die leeftijd is wel dat je niks uit kunt leggen en de kleine man niet kunt voorbereiden. Wij hebben onze jongste goed voor kunnen bereiden (in het ziekenhuis hebben ze hier bijv. ook een fotoboek waarin in een soort stripverhaal-vorm uitgelegd wordt hoe een en ander in z’n werk gaat) en naderhand wist ze waarom ze wat pijn had toen ze net uit de OK kwam.

Dat is aan een jongetje van net 1 niet uit te leggen waarom hij ineens wat pijn heeft. Maar gelukkig duurt die pijn niet lang, zeker als je echt die eerste 2 dagen koud vloeibaar voedsel geeft. Dat verlicht de pijn heel goed.

Groetekes, Sje

Neusamandel weer aangroeien? Nooit van gehoord. Ik weet niet beter dan “eruit is eruit”.

Groetekes, Sje

Dat weer aangroeien heb ik ook wel eens gehoord, vooral als ze zo jong zijn als ze verwijderd worden. Al je vragen maar opschrijven en aan de KNO-arts stellen voor straks denk ik. Logisch dat je twijfelt! Je wil niet dat je kind pijn heeft, al is het maar even en voor een goed doel.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

neusamandelen groeien inderdaad weer aan,maar het doet geen pijn om die te verwijderen.keelamandelen hebben ze 1 dag heel veel pijn van,en kunnen ze bleod overgeven.na die dag gaat het weer.jamaica heeft na de narcose helaas niet meer geslapen,de rest van de kinderen op zaal wel

Neusamandelen kunnen indd weer aangroeien, maar hoeft niet is bij Madelon niet gebeurt of ze heeft er geen last van 1 van de 2.
Die is geholpen toen ze 4 was keel en neusamandelen. Ook las de keelamandelen eruitgaan zijn ze zo terug van de ok, Wij hadden onze koffie nog niet eens op toen we al werden gebeld dat ze terug kwam. Je mocht toen, weet niet of het nog is er bij blijven tot ze onder narcose zijn. (heeft papa hier gedaan vond ik doodeng)
Ze mocht dezelfde middag nog naar huis.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie

Lilypie - Personal pictureLilypie

Helaas pas volgende week woensdag middag dat ik naar de huisarts kan (niet schuld van huisarts hoor). Vandaag kon het daar niet en daarna moet ik zelf werken en cursus doen dus … toch maar voor woensdag gekozen. Maakt qua tijd nu ook niet meer uit… hij loopt er al zolang mee.

Mag er om 13.00 uur naartoe… dus ben benieuwd of ze me doorstuurt.

Jammer dat het nog zo lang duurt, maar ja. Die ene week kan er ook nog wel bij, wat je zelf ook zegt. En die doorverwijzing kan je gewoon op staan hè, dan moet ze 'm gewoon geven. Lijkt me niet meer dan logisch in het geval van Jurian die al z’n hele leventje verkouden is.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

als de keelamandelen verwijdert moeten worden,doen ze hier de neus ook altijd.
als ze vinden dat het nodig is,zou ik het zeker doen.beter 1 dag pijn,dan elke keer ziek,en het helpt echt.wij vinden de operatie erger dan de kids

Hoe ging het verder op het cb, Mini-boy? Heb je het nog over het zitten/lopen gehad?

Groetjes Natasja

Lilypie Tweede Ticker

maar wat ik al eerder noemde, kan het niet met de neus poliepen te maken hebben mini-boy?
want rico had eerst te grote neuspoliepen waardoor hij constant " verkouden " leek. ook niet goed door zijn neus kon ademen en altijd met mond open sliep (nog steeds vaak trouwens)
maar dit is bij hem wel weggetrokken…redelijk in ieder geval.
vandaar dat ik het even noem, want de ka zei toen dat als dat met 1 jaar nog zo was ze verwijderd moesten worden. de poliepen dus, niet de amandelen. en dat is volgens mij niet hetzelfde toch?

>Nee het zijn niet de poliepen daar hebben ze al naar gekeken. Kunnen ze op het cb ook zien. Maar echt te grote amandelen…

>het was een inval arts … ze pakte Jurian bij zijn handjes en hup daar rende hij (wel heel wankel/ongecontroleerd) aan haar handen (2) mee. Ze zei meid maak je niet druk… als hij met 18 maanden niet loopt dan moet je je zorgen maken. De helft van kindjes loopt… maar er zijn er genoeg die met 14 maanden niet lopen. Ik zou geen stappen ondernemen en je eerst gaan focussen op het traject van de amandelen. Aldus het CB.

Nu nog eens iets. Via drogist ben ik er achter dat er iets wat de amandelen verkleint. Het heet : lachesis (als ik het zo goed schrijf) en is van dr Vogel. Niet schrikken het is gemaakt van slangenvergif. Zal ik de gok wagen om te kijken of het resultaat heeft? Omdat hij nog zo klein is heeft hij nl hele grote kans op herhaling ivm aangroei van de amandelen.

Ik zou die gok niet wagen zonder overleg met je huisarts of de apotheek. En als je de gok wel waagt, wacht daar dan in elk geval mee tot je bij de kno-arts geweest bent. Die kan niet neutraal een oordeel vellen als je zelf met dat spul aan het knutselen bent geweest.

Je kunt altijd met de KNO-arts overleggen wat die van dat Dr. Vogel-spul vindt.

Groetekes, Sje

ieuw slangengif, dat klinkt freaky!
ik zou dat goed met de KNO arts overleggen, nog niet eens met de huisarts, want een KNO arts heeft toch net iets meer verstand van amandelen e.d. dan een huisarts.
mocht de KNO arts dit een goed idee vinden, zou ik wel even naar de bijwerkingen vragen…ik bedoel slangengif klinkt niet echt alsof het zonder nadelen gebriukt kan worden maar goed dat zal wel tussen mijn oren zitten

hallo.

ik heb ervaring met neusamdelen verwijderen en sinds vorige week ook buisjes.
Ze moeten onder narcose maar je blijft erbij als je kind inslaap gebracht wordt, dit gaat of door een infuusnaaldje waar hij niets van voeld want voordat ze geprikt worden krijgen ze een pleister met toverzalf, wat de insteekplek verdoofd, als het niet lukt worden ze dmv een kapje met lachgas in slaap gebracht, de gehele procedure duurt maar 10 min. Je bent als ze goed drinken 2 bekers koud water en een ijsje na 3 uur al weer thuis.
Ik merkte duidelijk verschil, Chris is 2 jaar geleden voor eerst geknipt en was minder verkouden, stonk niet meer uit zijn mond en begon zelfs beter te drinken ook begon hij door zijn eus te ademen.
Nu 2 jaar later was hij wel weer aangegroeid (neusamandel), dit kan gebeuren als ze op jonge leeftijd geknipt worden.
. Hij is vorige week wederom geknipt en heeft buisjes gehad.

groetjes Bianca mama van Rick en Chris