Ja, ik vind het toch moeilijk, ben een tijdje aneasthesie assistente geweest en ik vond het niet fijn om deze operatie te zien.
De kids weten er niets van omdat het een narcose is maar vind het nogal een operatie. Wil je natuurlijk geen angst aan praten hoor, als het moet dan moet het, ik bedoel je verwijderd die dingen niet voor de lol.
Wat ze doen op de operatie kamer waar ouders niet bij zijn, als aanvulling op Sje’s verhaal is dit:
Als de ouder weg gaat en de kleine is met een kapje onder narcose gebracht, word het op de operatie tafel gelegd, en het kapje verwijderd dan kom de KNO arts die een soort lange, slanke, zuig lepel met een gaatje aan het einde in de neus brangt, dit gebeurt heel snel, dan schraapt hij/zij als het ware die amandel weg, dan snel de andere neusgat, dan word het kind op de zij gelegd en spuugt het over het algemeen bloed wat opgezogen word, dan geven ze het wat extra zuurstof, Het kind moet dan bijkomen en ademen, zodat men ook kan zien dat alles goed is, dan word het in een bed gelegd en naar de ouders gebracht. ongeveer 5 tot 10 minuten
Wij deden er zo’n 6-8 in de ochtend van 7:30-9:30, dus dat gaat heel rap. We hebben weinig complicaties gezien, alleen vind ik zelf dat schrapen nogal “goor” ja heb er geen ander woord voor, want dat moet best hardhandig gebeuren!
Ik hoop niet dat ik iemand hier iets aanpraat, maar denk wel dat je als ouder gewoon moet weten wat er op de operatiekamer gebeurd als je weg bent. Er zijn overigens nieuwe technieken beschikbaar begrijp ik, maar weet niet of die in NL worden toegepast, het was ongeveer 5 jaar geleden dat ik op de OK werkten.
Juna