Julia heeft spruw

Ik moet even mijn ei kwijt hoor… Vanaf dinsdag werd Julia weer iedere dag onrustiger, vrijdag heeft ze zelfs de hele dag liggen huilen. Uiteindelijk zag ik het echt niet meer zitten… aan het eind van de middag zat ik zelf te huilen en heb tegen mijn man gezegd dat ik wel ga werken en dat hij maar thuis moet blijven. Zo is er echt geen lol aan! Achteraf voel ik mij hier weer heel erg schuldig over, want een baby huilt niet voor niets. 's Avonds ontdekte ik witte plekjes aan de binnenkant van haar lipjes, ik dacht direct aan spruw. Zaterdagochtend waren die plekjes nog veel erger geworden, dus eind van de ochtend zat ik op de huisartsenpost. De dokter stelde ook vast dat het waarschijnlijk spruw is, dus kregen we medicijnen mee (Daktarin). Ik ben altijd zó ontzettend voorzichtig en werk heel hygiënisch, dus ik begrijp echt niet hoe ze er aan komt. Volgens de dokter kan het juist ook komen doordat je té hygiënisch bent… Wat moet ik daar nou weer mee, minder vaak mijn handen wassen?!? Inmiddels heb ik op internet gevonden dat iedereen de schimmel bij zich draagt en geactiveerd kan worden bij verminderde weerstand of oververmoeidheid. Kijk dáár kan ik iets mee. Onze Julia is zwaar oververmoeid geweest (en is nog steeds moe) doordat ze de eerste twee weken alleen maar gehuild heeft. Ik vermoed dat ze er daardoor extra bevattelijk voor geweest is. Inmiddels lijkt de medicatie al aan te slaan en de plekjes in haar mondje zijn heel erg verminderd. Ik begin nu zelf wel last te krijgen van mijn borsten, kennelijk heeft ze mij nu ook aangestoken. Ik smeer mijn borsten na iedere voeding ook in met de crème, dus hoop dat dit snel zal helpen.
Zijn er meer mama’s met spruw ervaringen? Hebben jullie nog tips?

Groetjes, Sandra

Ik heb spruw-ervaring. Meteen in de eerste week al dat mijn jongste dochtertje er was.

Bij mij hielp het volgende perfect:
Allereerst, geef haar nooit als troost een vinger of pink! Dus jij niet, je man niet, opa’s en oma’s niet. Niemand meer met die pink in dat mondje als Julia huilt! Dat is de grootste besmettingsbron namelijk.

Haal bij de apotheek (kan volgens mij zo, maar anders op recept van de huisarts) Daktarin Orale Gel (grote tube). Die heb je al lees ik! Goed!

Haal een berg steriele gaasjes in huis.

Haal een berg zoogkompressen in huis.

Voor de voeding:
Wikkel een steriel gaasje om je wijsvinger. Flinke dot Daktarin erop en daarmee de binnenkant van het mondje van Julia insmeren. Zal ze niet leuk vinden, maar ze heeft helaas geen keus. Smeer de tepel van de borst waaruit ze gaat drinken ook in met Daktarin.

Laat Julia drinken.

Na de voeding:
Smeer de tepel van de borst waaruit ze net gedronken heeft weer goed in met Daktarin. Schoon zoogkompres erop en weer inpakken.

Als ze nog uit de andere borst mag drinken: precies hetzelfde verhaal volgen.

Neem bij elke voeding een schoon gaasje en schone zoogkompressen! Heel belangrijk want daar zit de spruw ook in!

Je ziet als het goed is binnen een dag al verschil. Maar…zodra het er na een paar dagen op lijkt dat de spruw over is, blijf deze zelfde handelingen dan toch nog doen gedurende een dag of 4-5.

Spruw is namelijk schimmel. En schimmels hebben een soort van boomworteltjes onder het slijmvlies en de huid. Die boomworteltjes zie je niet maar ze zijn er wel en als je te vroeg stopt met Daktarin, krijgen die worteltjes de kans weer om te gaan groeien en voor je het weet heeft ze weer spruw.

Dus nogmaals, nooit meer een pink in haar mondje al troost want dan blijf je aan de gang met die Daktarin.

Alle sterkte en beterschap met de kleine meid!

Groetekes, Sje

Hoi (ook) Sandra,

Ik heb er (gelukkig) nooit last van gehad, maar als ik het zo leest is het een heel gedoe om er vanaf te komen. Heel veel succes ermee!!!

Gr Sandra

ik vind dat zowieso echt heel vies als je moeders ziet die maar met die pink in hun kindjes mond zitten je moet zo goed oppassen met je handen wassen en wat denk je dat er onder je nagels blijft zitten nee bah ik heb zelf 2 honden en was dus de hele dag door mij handen kook elke dag spenen en foppies uit ik heb na elf weken wel hele droge handen maar weet wel zeker dat alles schoon is

Sinds ik dat met die spruw meegemaakt heb en we niet meer die pink mochten gebruiken, krijg ik ook helemaal de kriebels als ik dat andere moeders zie doen. En ik waarschuw ze ook dat ze het beter niet kunnen doen omdat die kleine mop heel veel viezigheid binnenkrijgt. Inderdaad, bedenk eens wat er onder je nagels zit.

Groetekes, Sje

Snap wel wat jullie bedoelen hoor,
maar ik denk niet dat de vinger de veroorzaker is dat zou namelijk gist zijn hoewel dat natuurlijk wel aan je handen kan zitten.
Het aanbrengen van de medicatie wordt zelfs aanbevolen in de beschijving met een schone vinger of een wattenstaafje, persoonlijk vind ik die vinger niet zo erg wat ik wel zelf heel vies vind als honden bij kinderen aan het gezicht likken.

Kijk je moet zo ie zo altijd je handen wassen enzorgen dat alle spenen goed zijn uitgekookt zeker als er al spruw is…

het komt zoo vaak voor en gelukkig houden ze er niks aan over maar leuk is het zeker niet… hopelijk is het gauw over

Tries

Gewijzigd door - Tries op 22 Apr 2007 21:16:27

Klopt Tries, de vinger hoeft inderdaad niet per se de veroorzaker zijn, maar het kan wel net het laatste zetje zijn als een kindje net in een periode zit van minder weerstand enzo. Dan is het gewoon even net teveel vreemds bij elkaar en floep dan kan die schimmel zijn werk gaan doen.

Die schimmel draagt iedereen altijd bij zich, maar in bepaalde gevallen, zoals verminderde weerstand, medicijngebruik, bacteriën, kan die schimmel vervelend gaan doen.

De Daktarin met de vinger aanbrengen in het mondje zou ik niet doen. Lijkt me stug dat dat in de bijsluiter staat overigens. Ik zou even alle extra bronnen die genezing kunnen vertragen uitschakelen, dus juist die vinger niet gebruiken, maar iets steriels zoals een gaasje.

Met dat gaasje bereik je in korte tijd een groter oppervlak dan met een wattenstaafje. Die kleine mop vindt dat gefrut in het mondje al heel vervelend en met een wattenstaafje duurt het alleen maar langer als je alle geïnfecteerde plekken wilt kunnen bereiken. En met zo’n gaasje is het een kwestie van nog geen 5 seconden: even boven, links, rechts, onder langs en klaar is Klara.

Groetekes, Sje

En inderdaad Tries, honden die in gezichten van kindjes likken vind ik ook smerig. Gisteren nog zo’n voorbeeld bij zo’n funniest-home-video-programma. Dat kindje (nog niet eens 1 jaar denk ik) vond het helemaal geweldig en ging zelfs teruglikken. Op een gegeven moment waren die hond en dat kindje zo ongeveer aan het tongzoeken. Gadver! Ik snap die ouders echt niet.

Nou heeft een hond geloof ik maar 30 verschillende bacteriën in de mond en een mens 300 (weet niet precies de aantallen maar het was in elk geval een verschil tussen tientallen en honderdtallen), dus eigenlijk is een hond veel schoner, maar toch, het idee. Brrrr…

Groetekes, Sje

Bedankt voor jullie reacties!
Die vinger… tja, ik geef Julia soms ook een pink maar wel nadat ik mijn handen gewassen heb. Ik begrijp heel goed wat jullie bedoelen en het zet mij ook wel aan het denken. Het probleem is alleen dat Julia borstvoeding krijgt en heel snel drinkt. Ze heeft daardoor 's avonds vaak zuigbehoefte en ligt anders een paar uur te huilen. Ze wil geen speen en probeert wel haar eigen handje in de mond te stoppen, maar wordt dan driftig omdat ze haar duim nog niet te pakken krijgt. Wat doe je dan? Julia heeft al zo veel gehuild, moet ze dan wéér een avond huilen? Ik vind het wel moeilijk.

Ik heb inderdaad ook helemaal droge handen van het vele wassen.

Bij Julia in de mond zijn alle plekjes al verdwenen, maar ze drinkt nog niet zoals voorheen (ze klakt erg met haar tong bij het drinken). Bovendien heeft ze mij ook besmet. Gisteren had ik op 1 tepel een plek zitten en ik heb behoorlijk steken in mijn borsten. Bij mij trekt het niet zo snel weg. Hebben jullie enig idee hoe lang het duurt, voordat het bij jezelf beter wordt?
Ik zal inderdaad niet te vroeg stoppen met smeren, want ik hoop echt dat dit een eenmalige ervaring is!
Sje, heb jij na die eerste keer nog vaker spruw gehad?

Groetjes, Sandra

mijn honden mogen helemaal niet bij de kinderen likken nergens niet ik heb het mijn zoontje zelfs geleerd om als de honden naar em toe lopen hij moet gaan staan of zijn gezicht weg te draaien.
ondanks dat ik zelf honden heb vind ik dat likken ook niet fris hoor.

Als het goed is moet je zelf na een paar dagen ook verbetering merken. Zoniet, even in de gaten houden dat je geen koorts krijgt enzo want dan heb je een borstontsteking te pakken.

Ik heb met die kleine meid na die ene keer geen spruw meer gehad, maar ik heb ook echt helemaal nooit meer die vinger of pink gebruikt. Ook al was je die nog zo goed, helemaal steriel krijg je hem nooit. Echt, probeer het te vermijden en laat ook anderen het niet doen, want ze is er blijkbaar erg gevoelig voor.

En voorlopig zowel jezelf als Julia blijven behandelen! Echt doen hoor! Die “boomworteltjes” moeten ook kunnen verdwijnen en dat kan alleen als je nog een tijd blijft behandelen.

Groetekes, Sje

de een krijgt het de ander niet
ik heb drie kinderen en nooit last gehad van spruw
en kwa bacterien , ze zijn allemaal ingeent en kunnen wel wat hebben hoor
moet je kijken als ze straks kruipen en alles in hun mond stoppen!!!

groetjes Nancy ,mama van Randy 10jr, Damon 7jr en Chloë 5 mnd

Die inentingen die ze krijgen zijn allemaal tegen virussen, dus dat staat los van bacteriën. Denk niet als een kind een hoop inentingen gehad heeft dat het ook wel het een en ander aan bacteriën kan hebben, want het heeft niks met elkaar te maken.

En tuurlijk krijgen ze straks zat bacteriën binnen, maar een zuigeling van een paar weken oud is veel kwetsbaarder dan een peuter van bijvoorbeeld 2 jaar.

Wat die spruw betreft, onze oudste heeft er ook nooit last van gehad, die kreeg ook altijd gewoon de vinger of pink. Dus het is per kindje heel verschillend.

Groetekes, Sje

d-k-tetanes!!!-p
die is niet voor virus , maar bacterien
dus voorlopig zijn ze daar goed voor bestand
alleen als ze ouder zijn en bijv. vallen of gebeten worden moeten ze opnieuw
tetanes laten prikken

groetjes Nancy ,mama van Randy 10jr, Damon 7jr en Chloë 5 mnd

Nou praat me niet over spruw.
Ik ben zelf heel gevoelig voor schimmels, ik gebruik medicatie waardoor je dus een mondschimmel op kan lopen.
Ik heb standaard thuis een tube daktarin liggen en als ik de eerst symptomen al voel begin ik gelijk.

Spruw heb ik bij allebei mijn kinderen gehad.
En als ik jouw verhaal lees krijg ik spontaan steken in mijn tepels (ik geef al een jaar geen bv meer maar toch!).
Ondanks dat jij nu ook last hebt, Julia goed laten drinken uit de besmette tepels en verder doen van Sje ook al schreef.
En inderdaad niet te snel stoppen.

Suc6 en sterkte ermee.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04)

Het lijkt erop dat het bij mij nu ook de goede kant op gaat. Ik zie toch nog een paar plekjes op het gehemelte van Julia. Voorlopig blijf ik inderdaad nog goed smeren.

Onze oudste heeft ook nooit last van spruw gehad. Ik denk echt dat Julia extra bevattelijk is geweest, doordat ze de eerste twee weken bijna alleen maar heeft gehuild en daardoor oververmoeid is geraakt. Ik probeer de pink nu echt tot een minimum te beperken, gisterenmiddag pakte ze zowaar even het speentje.

Hopelijk zijn we snel van die rottige spruw af. Ik vind het wel een heel gedoe hoor. Het gemakkelijke van borstvoeding is dat je het altijd en overal kunt geven. Nu was ik na iedere voeding drie keer mijn handen (na de luier verschonen, na het aanbrengen van de Daktarin bij Julia en na het aanbrengen bij mij), het gedoe met de Daktarin, schone zoogcompressen, schone spuugdoeken… ik blijf maar even thuis!

Groetjes, Sandra

Die plekjes op het verhemelte hoeven geen spruw te zijn. Toen onze oudste net geboren was, zag ik toen ze huilde ook een paar kleine lichte stipjes op het verhemelte. Dat schijnt heel normaal te zijn die plekjes. Heeft niks met spruw te maken.

Dus als die plekjes niet wegtrekken dan zou het goed kunnen zijn dat het van die plekjes zijn die er gewoon horen. Desnoods dan eerstvolgende keer op het bureau even laten zien. Moet je als het goed is bijna naar toe, toch?

Groetekes, Sje

Oh ja, Tetanus, je hebt gelijk Nancy.

Maar…die krijgen ze pas de eerste prik bij 2 of 3 maanden toch?

Groetekes, Sje

Ik ben net afgelopen week naar het consultatiebureau geweest, ik heb mij zelfs afgevraagd of ze daar de spruw opgelopen kan hebben…

In eerste instantie had Julia allemaal blaasjes aan de binnenkant van haar lipjes. Nu zie ik inderdaad alleen nog wat witte puntjes op haar gehemelt, maar het kan dus zijn dat het geen spruw is? Als het over een paar dagen nog niet weg is, mag ik er dan vanuit gaan dat dit geen spruw is?? Of denk je dat ik nog een keer langs moet gaan bij de huisarts of de arts van het CB?

Groetjes, Sandra

Laten we het even ruim nemen. Als het a.s. zondag niet weg is, dan is het geen spruw, dan zijn het van die vlekjes die veel zuigelingen hebben.

Groetekes, Sje