Jason heeft moeite met slapen

Hallo allemaal,

ik heb al in een aantal topics gereageerd… Maar wil nu toch even een apart onderwerp hiervoor.
Jason is 10-11-09 5 maanden oud.
Een hele tijd moest ik er wel 4/5 keer uit op een nacht.
Maar dit was de eerste 3 maanden ongeveer.
Toen begon hij heerlijk door te slapen en dat liet ik hier ook met trots merken natuurlijk! :smiley:

Toen kwam zijn papa in het ziekenhuis te liggen en de bezoekuren waren natuurlijk precies in zijn slaaptijden :S Deze week sliep hij overdag ook maar een uurtje of 2 en hij werd bijna elk uur wakker snachts…
Dit is gelukkig een beetje bijgetrokken!
Maar nadat de klok werd verzet was het weer feest!

Nu krijgen we hem heel moeilijk in slaap, terwijl hij echt moe is!
Hij geeuwt en wrijft in zijn oogjes en huilt ook zeurderig…

Hij krijgt 4 flessen van 210 (Pepti wegens koemelkallergie)
Deze krijgt hij om 7.30 - 12.30 - 17.30 en 22.30 (slapend)

Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat de structuur ook een beetje weg is (vooral in de ochtenden) omdat mijn man al 2 maanden (werkloos) thuis is… En ik ben hierdoor ook uit mijn doen… Zelf ben ik namelijk ook iemand van de structuur.
Ook ging het even niet goed tussen ons, maar na een heel serieus gesprek gaat het nu weer goed! Niet gek toch als je ineens op elkaars lip zit

Hij word dan ook vaak wakker vanaf een uurjte of 5/6.
(Dit doet hij al heeeel lang…) Dan geef ik zijn tutje en valt hij weer in slaap…
Maar vaak word hij daarna elk uur weer wakker voor zijn tut.

Jullie snappen vast hoe slopend dit is aangezien wij vaak niet vroeg naar bed gaan.
Ik probeer het vaak wel! Ga om 21.00 naar bed, even lezen…
Maar vaak val ik toch pas rond 0.00 in slaap, en dan rond 5 uur dus weer wakker

Jullie enig idee?
Is dit een sprongetje? Vast niet alleen dat dan toch? Aangezien het al vrij lang speelt…

Oef, dat is een zware dobber allemaal. Ik herken me een beetje in je verhaal.
Ik denk dat het voor jullie alle 3 heel belangrijk en nuttig is om weer structuur aan te brengen. Desnoods een schema opstellen als het zo niet lukt. Heel belangrijk is ook dat als mama en papa niet lekker in hun vel zitten, dat kleine kinderen dit feilloos door hebben nog voordat je dit zelf weet. Ook al doe je nog zo je best, kinderen voelen het gewoon dus ook voor hem niet makkelijk. Maar ondanks dat dit heel begrijpelijk is denk ik dat qua slapen, volhouden ook heel belangrijk is. Niet uit bedje halen, fiepje erin, aai over de bol en weer weg gaan. Misschien kan de kleine man eens logeren ? Zo kun je een nachtje bijtanken samen en daarna met frissere moed er voor gaan.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

ben het helemaal met asje eens!
structuur is hier in huis ook erg belangrijk…anders is onze kleine vent ook helemaal van slag.
en dat een kind feilloos aan volt dat pa en ma niet lekker in hun vel zitten klopt ook.
san heeft net een aantal wortelkanaalbehandelingen achter de rug en aangezien het veeeeel meer koste dan waarvoor ie verzekerd was, zaten wij ook niet echt lekker in ons velletje.
ruben pikte dat meteen op een was jengelig , slecht slapen en niks willen…

wel goed dat jullie 2 even een gesprek et alkaar hebben gehad en dat alles nu weer goed is tussen jullie

succes meid!

groetjes!

karin

Dank je wel voor de reacties!

We hebben er weer een heerlijke nacht opzitten ahum ahum

2.00 sliep ik pas omdat ik ziekjes ben. Om half 4 werd hij wakker en viel hij terug in slaap toen hij zijn tutje kreeg.
Vervolgens was het om half 6 feest… Niets was goed.
Normaal laat ik hem liggen en loop ik een aantal keer heen en weer voor zijn tutje.
Nu hebben we hem er maar uit gehaald en zijn luiertje gedaan, maar dit maakte het alleen maar erger
Om 6.15 was hij pas weer stil en om 6.50 was hij weer wakker.
Toen zijn we er samen om half 8 uit gegaan en heeftie lekker gegeten en in de box gespeeld.
Nu ligt hij net weer in bedje te slapen want hij was alweer moe…
Hij hoort nu toch anderhalf a 2 uur te slapen?
Dat dacht ik ergens gelezen te hebben op het forum.

Maar vaak zijn het maar dutjes van een half uur/uurtje hoor!

Whahaha 2 a 2,5 uur slapen overdag ? Nou hier niet. Ons meiske 45 min per tukje en ons ventje kon het wel langer maar geen 2,5 uur. Dit verschilt dus per kindje. Maar pak ook lekker een eigen rust momentje als het manneke slaapt en slaap lekker even mee. Als hij 2,5 uur slaapt dan heb je die lekker even mee.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Heel herkenbaar allemaal!!
Structuur is in ieder geval heel belangrijk!!
Ik merk ook dat Seth heel snel uit zijn doen is, als de dag anders loopt, of hi jiets later naar bed gaat.
Verder voelt hij ook haarfijn aan hoe mama zich voelt! Als ik even niet lekker in mijn vel zit en ik breng hem naar bed, is het standaard feest, en als ik rustig ben, slaapt hij vaak zo.

Afgelopen weekend was ik een heel weekend alleen met Seth (3 daen, 2 nachten), ik ben toen heel het weekend heel rustig gebleven, en heb me goed aan het ritme gehouden. En het ging goed!! Hij sliep 2x per dag 1,5 uur en 's nachts sliep hij op 1x na een speentje erin doen door!
Dat ben ik dus echt niet gewent. Hij spookt normaal altijd 's nachts en slaapt overdag 1/2 uur à 3 kwartier per keer, en is dan echt nog noet uitgerust.
Dat langere slapen is nu nog steeds niet altijd zo. En als hij onrustig is, slaapt hij sowieso vaak heel kort (ook als hij heel erg moe is).

Ik hoop dat je aan dit v erhaal iets hebt. Niet ieder kindje is hetzelfde natuurlijk, maar toch. Veel succes ermee, en breng de kleine man eens uit logeren, of anders een keer overdag, zodat je lekker bij kunt slapen.
Liefs, Anne

Hij zit ook op de leeftijd van een komende sprong, dus het kan goed zijn dat het een samenloop van omstandigheden is en dat hij ook door die sprong zo aan het spoken is 's nachts.

Groetekes, Sje

Kinderen zijn idd net antennes Rommelig in huis door drukte ziekte of ruzie Ze voelen het door de muren heen
Zou idd kijken om zo snel mogelijk het ritme er weer in te krijgen En soms moet dat even met doorzetten en laten huilen Hoe sneu ook
Ook ik heb rond een maand of 3 met mijn zoontje erg lopen tobben
Met mij ging het steeds slechter na de bevalling Ik bleek heel erg ijzer te kort te hebben en door mn eigen extreme vermoeidheid kon ik het niet voor elkaar krijgen het ritme weer goed op te pakken Was zelf even de draad kwijt zullen we maar zeggen Hoe moeier bjorn werd hoe minder hij sliep
Ik kreeg toen het boekje Regelmaat en inbakeren van een oud tante van mij die kraamhulp is geweest
Ik wil niet zeggen dat je alles op moet volgen Maar ik heb er erg veel steun aan gehad en met een week doorzetten had ik weer een heerlijk kind en kon ik weer bijtanken
Misschien een tip om het eens uit de bieb te halen
Inbakeren hoef je niet meer te doen Maar er staat heel veel in waar je zeker wat mee kan om de rust voor iedereen weer terug te brengen
Wou dat ik dit had gelezen voor mn bevalling
Sterkte met je kleine en grote man
En top dat je na een serieus gesprek de draad weer op hen gepakt

Groetjes
Linda

Mama van Bjorn 15-08-08

Lilypie - Personal pictureLilypie Pregnancy tickers

Ik snap er echt helemaal niets meer van!
Zo slaapt hij een paar nachten door… En vervolgens weer weken niet meer! :S
Sowieso word hij nog wel eens wakker voor zijn tutje, maar al veeeeeeeeel minder dus dat is mooi.
Maar tussen 5 en 6 word hij altijd wakker en zijn oogjes zijn dan ook wagenwijd open…
En schreeuwen alsof de wereld vergaat…
Vervolgens slaapt hij niet meer tot een uur of half 7/7 uur… En dan slaapt hij nog tot half 8 meestal.

Gaat hij te vroeg naar bed? Nee toch… Hij is om 8 uur altijd moe en gaat dan lekker naar bed.
Soms helpt het als ik van te voren met hem douche, dan slaapt hij vaak door…
Maar ook vannacht was dit tevergeefs…
Niets helpt, laten huilen, oppakken en wiegen, flesje geven. luiertje…
Maar ben het strontbeu! :S

Iemand een idee?

PS: de structuur is vrij goed hier in huis nu, dus daar zal het niet aan liggen

Gewijzigd door - Maartje21 op 18 Nov 2009 10:09:05

In ieder geval goed dat je weer structuur hebt gevonden. Ik zou toch gewoon stug zo door gaan. Rens was bij ons ook overprikkeld(sterfgeval in de familie wat nogal wat strees gaf) en is ook best wel een tijd van slag was. En ik denk ook dat je de pech hebt dat er ook een sprong aankomt.
Wat bij rens wel hielp was om zijn slaapritueel altijd hetzelfde te doen. Ales op dezelfde volgorde, hetzelfde zeggen , het zelfde liedje zingen ed. En vooral niet te gezellig zijn. Dagindeling ook zoveel mogelijk hetzelfde houden.
Probeer ook op de prikkels te letten die hij overdag krijgt(bv de tv niet de hele dag aan, niet te veel op pad, niet te veel speelgoed tegelijk) want daar kan hij ook onrustig van worden.
Wat betreft slapen heb ik ook nog een tip. Ik heb dit zelf na een tip toegepast, alhoewel ik er in de eerste instantie niet in kon vinden. Als hij op bed ligt en hij is verschoond en heeft goed geboerd en hij gaat aan het huilen zet dan je kookwekker op 20 minuten en ga wat doen in het huishouden(makkeelijker vol te houden als afwachten) pas na 20 minuten weer gaan kijken, even troosten en als hij rustig is zijn tutje geven en weggaan.(naar benden want ze hebben door als je bij de deur blijft luisteren en dan is het weer feest) nog huilen daarna, gewoon hetzelfde riedeltje herhalen.
Ik schrijf het hier heel makkelijk neer, maar dat is het zeker niet. Ik vond het heel makkelijk. maar zo leert je kindje wel doorslapen en alleen in slaap vallen. Bij Rens duurde het wel bijna een week voordat het hielp.
Zat trouwens even te kijken naar je schema, zou het niet kunnen zijn dat hij eigenlijk al te moe is voordat hij naar bed gaat? Vind 20.00 uur redelijk laat.
Zou dit schema niet wat zijn:
7:00 fles
11:00 fles
15.00 fles
19.00 fles
dan kan hij na de fles van 19.00 naar bed en hoef je hem ook niet weer wakker te makken voor de fles. Tenminste als die fles er slapend in gaat lijkt me dat hij er dan eigenlijk te moe voor is. Niet als kritiek bedoeld hoor, probeer gewoon met je mee te denken. Weet uit ervaring hoe moedeloos je hiervan kan worden.
Probeer ook met je man afspreaken te maken, dat jullie dezelfde aanpak hebben dat is belangrijk anders werkt het niet.

Heel veel sterkte hiermee,

Groetjes Ramona

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Hoi Ramona dank je wel voor je reactie ten eerste!

Even voor de duidelijkheid: het tussen 5 en 6 wakker worden deed hij al voor de spanningen…

Ik moet zeggen dat ik zijn slaapritueel bijna altijd hetzelfde heb.
Sowieso altijd zijn gordijntjes dicht, nachtlampje erin, pyama aan en even voorlezen… Dan een muziekje aan en een kus op zijn voorhoofd met een weltrusten dan ga ik weg… Dat gaat goed maar toch word hij later in de nacht wakker…

Over je kookwekker tip: overdag gaat alles goed hoor (Y) Het is alleen in de nachten, en dan ga ik geen huishouden doen denk ik
Maar als ik hem eerder naar bed doe zal ik dan niet juist NOG eerder wakker worden?

Vannacht werd hij om half 2 en half4 wakker voor zijn tutje… En om kwart over 5 was het gedaan met slapen :S Ben zo moe! En mijn man is net geopereerd dus sta er echt alleen voor in de nachten :S

Ik heb wel het idee dat zijn flessen te ver uit elkaar liggen (zit nu 5 uur tussen) en hapjes mocht hij nog niet vanwege zijn koemelkallergie… Maar ga het nog eens aan iemand anders navragen want heb al een tijdje het gevoel dat het eet en slaap schema niet juist is…

Hopend op een reactie nog voordat ik ga slapen…

Gewijzigd door - Maartje21 op 18 Nov 2009 22:03:42

Sorry is al wat later maar moest even weg. Lijkt me ook dat zijn flessen wat ver uit elkaar liggen. heb geen ervaring met koemelkallergie dus daar kan ik ook geen advies voor geven helaas. Lijkt me lastig als ze nog niets mogen daardoor. Ik bedoel Rens zijn schema was met 5 maanden heel anders:
-7.00bv met rijstebloem
-10.00 fruit
-11.00 bv
-15.00bv
-17.00 groente
19.00bv met rijstebloem
Wat betreft de hapjes zou ik toch even navragen bij zijn arts want als je daar te vroeg mee begint kan hij nog meer allergieen ontwikkelen. Zou hij bijvoorbeeld ook niet rijstebloem(van bambix om pap mee te maken) door zijn eerste en laatste fles mogen? Dat is volgens mij allergenen vrij. zou hier overigens niet zelf mee gaan experimenteren. Dat vult de maag toch wat meer. Zou natuurlijk ook gewoon honger kunnen zijn. Wat betreft bedtijd zou ik zeggen probeer het eens. Lullig gezegd misschien maar nu heb je toch al geen nachtrust. Als rens over vermoeid is slaapt hij echt veel slechter. Van half zes tot acht uur 's avonds is best wel lang om op te zijn voor zo’n kleintje, tenminste mijn zoontje redde dat nooit dan was bedtijd echt drama. Nou is ieder kind natuurlijk wel anders, het zijn suggesties je moet toch altijd zelf het wiel uit vinden bij je eigen kind.
Ik heb zelf ook een tijd gehad dat Rens zo vroeg wakker was. misschien zou je ook kunnen proberen om hem zijn fles al om zes uur te geven als hij zo vroeg wakker is.
Dan is hij misschien tevreden en slaapt daarna een poosje en kun je zelf ook nog even naar bed.
Misschien is er iemand in de familie die is een nachtje bij jullie kan slapen en voor de kleine zorgen, zodat je zelf even kunt bijtanken?
En je kunt ook proberen om overdag even te gaan slapen als je zoontje slaapt. Klinkt super mutserig(wilde ik eerst ook niet) maar daar knap je wel van op meestal.
Dan maar evn wat minder doen in het huishouden toch?
Misschien kun je ook nog even bloed laten prikken bij de huisarts, want ondanks je slaapgebrek kun je ook best ijzertekort hebben en daar word je ook doodmoe van.

Hoop dat je lekker kunt slapen vannacht,

Groetjes Ramona

Mijn zoontje is ook 5 mnd krijgt om 23.oou zn laatste voedingen s’morgens om 6uur is hij gewoon wakker en wil hij eten ik sta altijd even op en vaak is hij al snel moe want hij plakt dat slaapje bij de nacht, dat doet die van jou miss. ook? En dat jij zolaat gaat slapen kan jou kleine manneke nix aan doen! Probeer echt zelf ook beetje met hem mee te rusten als je daar de mogelijkheid voor hebt. en hou de regelmaat erin, Is hij intussen niet eens toe aan wat vast voedsel tussendoor?

gr Georgina

Hoi hoi,

ik zit momenteel met smart te wachten op een e-mail van de dietist met advies!
Over de hapjes, de rijstebloem en over een eventueel ander eet schema.

Gisteren heb ik het geprobeerd, hij lag om 19.00 op bed en om 19.45 was hij wakker. Toen heb ik hem heel even beneden gehad, in badje gedaan en het slaapritueel (gordijn dicht, pyama aan, bedje in, verhaaltje, muziekje, kusje slapen) Maar om 21.15 viel hij pas weer in slaap…
Vervolgens werd hij om 22.30 wakker met honger (normaal krijg hij rond deze tijd ook de fles) en heb deze dus nog gegeven. Daarna is hij van 5.30 tot 7 uur weer wakker geweest… Toen ging hij weer slapen en ik ook en heb ik hem (helaas uit het schema ) om 8.30 pas eten gegeven. (toen heb ik wel geprobeerd om hem die 20 minuten te laten huilen, vrij snel werden het 10 minuten omdat ik het toch wel erg lastig vond…)

De fles om 6 uur geven heb ik ook al geprobeerd, maar dan blijft hij toch nog een uur wakker… Dus ik weet niet of het wel van de honger is?

Hij gaat wel vaker uit logeren zodat ik bij kan slapen, maar als hij terug is ben ik die slaap zo weer kwijt… Dus dat is geen oplossing. Overdag slapen lukt me helaas niet. Wel ga ik dan vaak gewoon even liggen zodat mijn lijf toch misschien wat tot rust komt.

@ Georgina: Helaas slaapt hij dan ook niet verder als ik hem die fles 's ochtends geef… Daarom twijfel ik ook of het wel aan honger ligt?
En had al uitgelegd dat hij nog geen vast voedsel mocht ivm koemelkallergie en dat ik daarvoor nu contact heb met een dietist omdat ik zelf vind dat hij inderdaad toe is aan meer eten…

Dank jullie wel voor de reacties in ieder geval.

Nou eindelijk een mailtje van de dietist…
We hebben groen licht om potjes te geven! :smiley:
En ik mag rijstebloem door zijn laatste flesje doen.
Dat gaan we dus gelijk doen vanavond.
Zag ik het goed? 2 tot 3 eetlepels in een volle fles?

En hoe laat geven jullie potjes?
Ik begin met worteltjes en dacht eraan om dit rond 4 uur te doen?

Hopelijk slaapt hij nu wat langer door :smiley:

Hoi Maartje, fijn dat hij aan de potjes mag. Rijstebloem weet ik niet precies meer, staat op het pak. Mijn ervaring met Rens is dat je nieuwe dingen beter in de ochtend kan doen, dan zijn ze uitgeruster en meer in voor nieuwe dingen. Ik zou zeggen om een uur of 10. Dan kan je als hij de groente goed eet deze naar de middag schuiven en 's ochtends fruit gaan geven. Ben benieuwd wat hij er van vind.

Groetjes Ramona

Rijstebloem inderdaad 2 tot 3 eetlepels, en gewoon rustig opbouwen.
Eerst 1 eetlepel, de dag erna 1 erbij enz…

Met de groente, tjaah… daar verschillen de meningen over…
Je kan het tussen 2 flesvoedingen in doen, maar ik deed het altijd net voor een fles, zodat ik zeker wist dat hij trek had. Daarna gewoon de fles erachteraan, en laten drinken tot hij genoeg heeft.
Beginnnen met een paar lepeltjes, daar heeft hij dan echt genoeg aan, en naar behoefte van hem opvoeren. Als het goed gaat kan je het gaan geven op de tijd dat je wil, dus tegen etenstijd, wij deden 5 uur.
Dat met de groente in de ochtend beginnen op dezelfde manier.
Wel opletten dat je dan groente geeft die hij al een keer gehad heeft, aangezien je dan beter kan zien of hij reageerd op de fruit.

Veel plezier en succes,
Hou je fototoestel bij de hand
Liefs, Anne

Lilypie First Birthday tickers

O wat was dat leuk!
Hij heeft bijna het halve potje op en wilde nog meer! :smiley:
Maar eerst maar even kijken of hij er goed op reageert hihi.

Ook de rijstebloem gisteravond in zijn flesje gedaan.
Hij was nog wel van half 6 tot 7 wakker… Kwart over 7 even flesje gegeven en toen ging hij ineens weer slapen tot half 10 geloof ik!!! :open_mouth:
Wie weet plakt hij dat slaapje binnenkort er wel achteraan :smiley:

Ben benieuwd en trots :smiley:

Thanks voor de tips

Hoi Maartje,

Wat fijn dat het zo goed gegaan is zeg. Hoop dat het slaapprobleem nu over is en dat het dus idd aan zijn voeding lag. Kan je zelf ook effe bijtanken want dat zul je onderhand ook wel nodig hebben.

Groetjes Ramona

Vandaag heeft hij zijn potje heeeelemaal op! :smiley:

Helaas was hij vannacht wel weer om 5.30 wakker, maar mijn man werd deze keer wel wakker!
En toen was het: hoelang gaat dat zo door?
Dus waarschijnlijk begrijpt die nu ook wat beter waarom ik zo moe ben!

We hebben hem wel om 6.15 de fles gegeven, maar toch ging hij pas 7.00 weer slapen. Gelukkig wel tot 8.30!

Inderdaad hopen dat hij door gaat slapen Ramona, zou een pak van mijn hart zijn… Heb nu echt een punt bereikt waarop ik gewoon blijf liggen en lig te luisteren hoe hij huilt… Kan er gewoon bijna niet meer uit :open_mouth:
Dus even hiermee doorgaan en hopen dat het snel werkt.