Is het kdv wel helemaal 'eerlijk'?

Als papa Eva op komt halen, is ze meestal lief aan het spelen. Ze wil dan niet mee naar huis en gisteren werd ze erg brutaal. Ze maakte een schopbeweging naar hem en gooide met zand. Toen er een ander kindje op ‘haar’ fiets wilde, snauwde ze dat dat haar fiets was. Ze wierp zich binnen op de grond en toen ze echt mee moest komen, gooide ze een pen naar papa’s hoofd. Gedrag dat we niet toleren!

Het rare is, dat ze op het kdv altijd zeggen dat het heel goed is gegaan, dat ze heel lief heeft gespeeld, goed speelgoed deelt etc. Dat geloof ik graag, maar papa ziet soms toch iets anders. Een bazig vrouwtje met pittige puberstreken. Ik wil per sé dat ze Eva, als ze iets doet wat niet mag, aanpakken en bv in de hoek zetten. Ik wil absoluut niet dat ze bv andere kinderen slaat. Volgens het kdv doet ze dat ook niet, maar ik twijfel er soms aan? Maar ik mag er toch vanuit gaan dat ze het ons zouden zeggen als Eva vervelend is?

En nu we het toch over het kdv hebben…ze krijgt daar 's middags 2 broodjes: 1 met vlees/kaas en 1 moet zoet. Thuis geef ik 2 sneetjes met vlees/kaas (1x beleg) OF met pindakaas. En dat sporadisch. Maar daar eet ze dus choladehagel en pasta. Als ze dat alleen daar eet, vind ik het niet zo’n ramp (alle kindjes eten dat blijkbaar), maar nu zeurt ze thuis ook constant om zoet op haar brood. Ze ontploft als ik zeg dat ik dat niet wil hebben. Ze krijgt dan bv smeerworst en laat dat dan liggen. Uiteindelijk eet ze het wel bij gebrek aan beter, maar toch. Vervelend dat ze op zo’n kdv iets leert eten wat ik niet wil. Nu zitten wij een beetje met de gebakken peren en kunnen wij niet zelf een boterham pasta eten (doet papa vaak) omdat dat voor haar niet duidelijk is. Waraom papa wel en zij niet? Eerst kon ik het af door te zeggen dat chocola voor grote mensen is, wat ze accepteerde, maar sinds ze het daar wél krijgt, gaat die vlieger niet meer op! Met koekjes net zo. Eerst was een Dorakoekje of een kaakje nog ok, nu ‘eist’ mevrouw chocoladekoekjes! Niet dus! Wat zouden jullie hiermee doen? Vragen op het kdv of ze ander zoet beleg krijgt? Of…? Ik weet het niet zo!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Grote kans dat ze ‘stoer’ gaat doen als pappa er is. Uitsloven is natuurlijk iets dat bij de leeftijd hoort en je de ene doet dat door op het klimrek te klimmen en de andere door niet gewenst gedrag te uiten.

En met dat brood, ik persoonlijk zie het probleem niet van zoet op brood, maar je kan het aankaarten op het kdv. Grote kans is dan alleen wel dat ze zeggen dat ze als regel hebben dat kindjes op hun 2e boterham zoet mogen en dat het sneu is of moeilijk uit te leggen aan eva als zij niet mag en de rest wel. Zelfde als jij niet uot kan leggen dat pappa wel pasta mag en eva niet. Overigens ben ik van mening dat al jullie niet willen dat Eva geen zoet op brood eet thuis pappa het ook in haar bijzijn niet moet eten want dan klopt het plaatje niet.

Maar kaart het aan op het kdv. Wij krijgen wel te horen als morgan vervelend was of als ze slecht gegeten heeft of geslapen.

Groetjes,

Michèle

Die uitsloverij (want zo lees ik het ook) herken ik van Erik. En ons kdv zegt het zeker tegen ons als hij zich vervelend heeft gedragen. Komt gelukkig niet wekelijks voor, maar wel regelmatig Dat zoete op brood, is dat zo’n punt joh? Erik eet ook hagelslag (hij heeft onlangs de K3-hagelslag uitgekozen, je had papa moeten horen…haha!) op z’n 2e broodje. En als je het vervelend vindt, dan zou je het natuurlijk op het kdv bespreekbaar kunnen maken.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

@ Mriek niet goed k3??

Groetjes,

Michèle

@Michèle: da’s voor meisjes. DUH!

Groetjes,
M

Ik vind persoonlijk ook dat zoet op brood helemaal niet erg is. Toen Tim klein was kreeg hij wel 2 broodjes met gezond beleg, maar nu al een tijdje niet meer. Wij hebben ook de regel op de 1e boterham vleeswaren of smeerkaas. En op de 2e boterham zoet. Overigens zit er in vruchtenhagel niet eens vet Net als wat bamama zegt, je kunt ze niet nog jaren alle lekkere dingen onthouden. Tim weet deze regel ook heel goed. Hij zal nooit bij zijn 1e boterham iets lekkers vragen, maar noemst dan altijd een vleeswarensoort op of smeerkaas. Bij de 2e boterham eet hij vruchtenhagel, gestampte muisjes, appelstroop, pindakaas of chocopasta. Dit laatste vraagt hij trouwens niet vaak.

Wat betreft het eerlijk zijn op het KDV. Tja, daar heb ik geen antwoord op. Hier wordt het altijd wel aangegeven als kindjes iets gedaan hebben wat niet mag. Mocht je twijfelen, dan zou ik het zeker eens navragen. Gewoon eerlijk zeggen wat je ziet en of dit echt niet gebeurd als jullie er niet zijn.

En wat betreft de zoetigheid, idd dit ook aangeven als je het hier niet mee eens bent. Bij het KDV at Tim eerder zoetigheid dan thuis. Vond het toen nog niet nodig, maar inmiddels krijgt hij het thuis ook alweer een tijdje. Tja op een geven moment zijn ze op een leeftijd dat je zo ook met bepaalde dingen wel mag verwennen. Je hoeft ze niet de hele dag vol te stoppen met snoep en zoetigheid. Maar alleen op een boterham en af en toe tussendoor moet toch kunnen.

Groetjes,
Sandra

Yes bakmama, Erik vindt K3 super. Lekker swingen en zingen, groot feest hoor. En papa is gewoon een stoere vent, die betrekt het veel te veel op zichzelf

Groetjes,
M

Ik herken het ook als stoerdoenerij. Merel doet het ook als ik haar op kom halen. De leidsters zeiden dan ook echt dat ze dat gedrag niet kennen van haar. Het hoort erbij. Vorige week heeft ze 6 uur lang het kdv bij elkaar geschreewd en daar stonden ze echt van te kijken, wij ook trouwens. Komt waarschijnlijk door de veranderingen. Ik weer werken, Anouk mee naar het kdv en ze was ook snipverkouden…

En wat betreft het brood, ben ik het ook met de rest eens. Merel krijgt hier ook altijd eerst een boterham met hartig en daarna met zoet. Ze wil ook vaak zat een boterham met kaas en 1 met worst. Ik merk bij Merel dat als we haar de keuze laten, ze vaak niet eens een boterham met zoet wil. Als we het niet doen, gooit ze haar kont in de krib. En inderdaad als Eva geen broodje met pasta mag, vind ik ook dat je vriend dat niet in haar bijzijn moet eten.

Groetjes Natasja

Ik heb Noah heel eerlijk gezegt nooit eerst gewoon beleg en daarna zoet gedaan.
Ik smeer er gewoon op wat hij lekker vindt… een broodje kaas? nee dat hoeft ie niet, eet ie me alleen de kaas van t brood af… maar een broodje pindakaas MET hagelslag of een broodje met vlokken/muisjes gaat er zo in…
Tja doe ik niet moeilijk in, hij hoeft van mij niet perse eerst een broodje gezond.

Liefs, Melanie

Het is dus stoerdoenerij? Daar had ik totaal niet aan gedacht, maar er zit wat in. Raar toch? Het is inderdaad altijd als papa komt, daarvoor zit ze gewoon te spelen en is er niks aan de hand? Ze zeggen het wel als ze een mindere dag heeft, zoals laatst. Toen zeiden ze dat ze haar oren was vergeten…Ik neem aan dat ze het anders ook hadden aangekaart tijdens het evaluatiegesprek na 3 maanden en dat was gewoon allemaal positief. Ik hou het wel in de gaten, maar het zal dan wel stoer doen zijn ja.

Wat jammer dat ik een beetje wordt aangevallen over dat zoet. Ik voel me nu net zo’n zeikmoeder, terwijl wij zeker niet tot de strenge ouders behoren hier, als ik dat soms zo lees, hoe anderen iets aanpakken. Ik vind het totaal geen probleem dat Eva zoet op haar brood eet hoor. Dat krijgt ze hier thuis ook. Wij hebben de K3 hagel ook in de kast staan. Dat maakt me niet uit. Maar wat vervelend is, dat ze óók nog eens de hele tijd om snoep gaat zeuren. De he-le dag. En fruit eten, ho maar. Als ik haar haar gang laat gaan, eten wij elke dag pizza, pannenkoeken en friet, eet ze elke dag ijs en chips en minstens 5 chocokoekjes. Ze eet gewoon bijna nooit gezonde dingen op, al komt dat uiteraard niet door het kdv. Dat is gewoon de leeftijd. Laatst hadden ze bv poffertjes op tussen de middag en dan zit ze daarna weer te zeuren dat ze nóg meer wil. Ik haalde haar op en het eerste wat ze riep was ‘pannenkoeken eten?’ Ze wil opeens elke dag alleen maar zoet en ongezond en dát vind ik niet ok. Wij doen altijd 1x beleg per 2 sneetjes zeg maar met boter en dus is het hier gewoon de ene dag pindakaas, de andere vlees. Maar het probleem is dus, dat ze daar dan blijkbaar altijd voor het zoet kiest en ze dus gewoon nooit meer vlees ofzo eet. Het heeft niks met zoet eten te maken, dat kun je inderdaad niet helemaal tegenhouden. Ik vind overigens niet dat je zelf iets niet moet doen als je niet wilt dat je kind het ook doet. Ik ga echt niet stiekem koffie drinken omdat Eva het anders ook wil (en dat wil ze) en als ik een keer slagroom eet bij wijze van, vind ik niet dat zij dat dan ook per sé ALTIJD moet hebben. In de meeste gevallen geven wij het haar ook gewoon, maar het is geen ‘moeten’ vind ik.

Beide dingen die jij op schrijf hebben echt met leeftijd te maken … en dingen die ze bij een ander zien. Jurian riep ook nooit om snoep, zijn neefje wel. En na paar keer daar spelen komt het gedrag hier ook naar boven. ‘Ik wil…’ accepteer ik niet. Dus is het ‘mag ik alstublieft…’. En vind ik het nog geen tijd voor snoep oid dan ben ik toch zeker de baas hoor. En krijgt meneer het niet. Eet hij geen hap van zijn fruit? Dan geen snoepje… En dan als moeder/vader zijnde poot stijf houden

Verder vind ik wel dat als wij slagroom eten … hij dit ook mag als hij dit wil. Dat vind hij superrrr lekker én waarom ik wel en hij niet? Ik eet het ook alleen met verjaardagen oid maar vind dat ik hem niet iets lekkers voor kan houden en dan ga zeggen ‘mama mag het wel jij niet’. Wel is het hier zo dat als ik zeg ‘eerst je bord leeg dan krijg je ook slagroom op de pap oid’ dat hij dus GEEN slagroom krijgt als hij zijn bord niet leeg heeft en mama gaat er dan wel van smullen. Dat is dan ook een echte straf voor meneertje…

Voel je niet aangevallen meis dat is niemand zijn bedoeling hier (je kent ons toch) maar wees was soepeler in sommige dingen. Dan geniet je zelf meer en is de sfeer gezelliger… kan papa ook weer pasta op brood

Ja maar ik ben soms voor mijn gevoel juist té soepel en Eva maakt daar misbruik van snap je? Ze ligt nu bv al een uur te rotzooien in bed. Te doen alsof ze een pleister nodig heeft. Ik ga daar 1x in mee en plakte 'm op, maar toen moest dat ding weer af en toen ik dat deed, begon ze weer te brullen om een nieuwe pleister. Ik word gewoon moe van haar gedrag en van dat gedram. That’s all!

Wij eten hier zelden slagroom, het was een voorbeeld he? Ik geef er weinig om. Dus in de meeste gevallen eten wij gewoon hetzelfde als zij, maar niet altijd in dezelfde hoeveelheden zeg maar. Ik bedoel, ik eet als zoetekauw wel 5 koekjes op een dag en zij dan niet. We eten ze wel op hetzelfde moment, maar als zij er 1 eet, prop ik er 2-3 naar binnen, haha. Maar het is natuurlijk niet zo dat wij voor haar neus friet zitten te eten en zij dat niet krijgt. Vorige week hadden wij wel friet op toen zij sliep, dat wel, maar dat gebeurt meestal niet. Ik bedoel meer dat ik niet PER DEFINITIE vind dat alles in dezelfde hoeveelheden etc. moet. 5 koekjes voor een kind is wel erg veel…voor mama trouwens ook!

hihi … Rainbow … pas op hé … snoepkont…!

Hier heeft Jurian die fase ook beetje maar ik kap het altijd af. Wie is er sterker? Mama of hij? Tja dat is wel wisselend maar meestal mama. Ik negeer zijn gedrag. Bijv jou situatie nu. Pleister nodig? is er niks te zien dan krijgt hij al heel geen pleister maar een dikke kus van me erop. En anders 1x pleister, wil hij hem eraf dan mag hij dat zelf doen. Hij krijgt zeer zeker geen nieuwe meer en mama komt niet meer naar je toe als je zo door blijft gaan. Resultaat: duim in de mond en na 10 minuten slapen. Het is gewoon lijntrekken…! Maar niet makkelijk hoor…

Enne frietjes of chips eten als ze op bed liggen gebeurd hier ook hoor…

Ook op feestjes mag Jurian niet onbeperkt chips uit de schaal ‘vreten’. Ik vraag dan om bakkie bij die mensen en doe daarin wat hij mag en daar moet hij tevreden mee zijn. Zo niet dan bakje inleveren en helemaal geen chips …

Snap je beetje? Ik bedoel het niet verkeerd of betweterig … maar JIJ BEN DE BAAS EN JIJ BEPAALT … niet onze ukkies… dat doen ze over 18 jaar maar

Mijn berichtje was in ieder geval niet bedoeld alsof je een zeur moeder bent. Ik denk dat je je berichtje niet helemaal duidelijk hebt beschreven. Want als ik jou 1e bericht lees komt het op mij over alsof het probleem is dat ze zoet krijgt terwijl je dit niet wilt. Je geeft aan thuis altijd beleg/vleeswaren te geven en bij hoge uitzondering een keer pindakaas. En nu geef je aan dat de zoetigheid niet het probleem is, want dat krijgt zij ook altijd. Waarschijnlijk dacht iedereen daarom dat je haar nooit zoetigheid geeft en wij aangeven dat de meeste kinderen van deze leeftijd dit wel krijgen. Maar goed dat is natuurlijk onze mening, ik heb je niet aan willen vallen. En ik geloof ook zeker niet dat dit de bedoeling was bij de andere die op dit topic hebben gereageerd.

Ik begrijp dat je haar een dubbele boterham geeft met daarop 1 plak vleeswaren? Misschien kun je dit dan anders doen, zodat ze niet alleen of gezond of alleen ongezond krijgt. Dus zoals de meeste hier doen eerst een plak vleeswaren en dan de 2e iets ongezonds. Zo leert ze wel dat ze eerst het gezonde op moet eten en als ze dat niet doet dan krijgt ze ook geen hagelslag of choco pasta.

Wat betreft het vragen om choco koekjes etc. daar heb ik niet echt een tip voor. Tim is echt een alleseter en vind het prima als ik hem een gewoon liga koekje geef en als ik hem een choco koekje geef is het ook prima. Haha alleen straalt hij bij dit laatste wel veel meer Fruit eet Tim ook altijd op, maar mocht Eva haar fruit niet eten dan zou ik het net doen als mini-boy. Eerst fruit en anders geen snoep.

Als wij iets lekkers eten dan krijgt Tim het ook, want idd kun je het niet maken iets zelf wel te eten en je kind niet. Maar goed alles met mate.

Groetjes,
Sandra

Hmmm…als ik mijn bericht zelf lees, denk ik ook dat het niet duidelijk was… En dat voor een communicatieadviseur! Hahaha. Maar dan snap ik jullie reacties ook beter!

Enne…hier is het stil bij Eva. We zijn NIET gekomen voor die pleister. Wat een onzin! Hoewel ik toen ze eerst klaagde wél ging kijken en toen bleek dat ze de hele klamboe weer in bed had getrokken…Soms is het dus moeilijk wanneer er wel iets is en wanneer niet? Ze kregen gisteren een pleister op het kdv omdat de knuffel van de groep was gevallen. Werd ze kwaad toen dat ding af moest…waar ze zich druk om kan maken he?

Ik ga even naar mijn mannetje beneden en naar Max die zijn avondflesje wil! Die is nog even heel leidzaam, haha, maar die wordt straks misschien ook zo’n puber!

Ben het met Sandra eens, je eerste berichtje draaide echt om die boterham, maar als ik je tweede berichtje lees dan lach ik alleen maar en denk ik ja als het aan morgan ligt eten wij ook alleen maar patat en pannekoeken. Das de leeftijd meid, ze gaan kijken hoe ver ze kunnen gaan alleen op een andere, nieuwe manier dan maanden geleden. Nou is morgan geen echte snoeper maar ook zij zeurt wel eens om snoep en dan krijgt ze ook niet altijd. Alleen neem ik dan ook niet want dat klopt dan niet. Enne slapen, meid hou op hier was het vanavond weer 9 uur toen ze in slaap viel (hoorde ik van pappa ik had vergadering) het is leeftijd en wij moeten gewoon consequent zijn nu.

@ Mriek hoe gek morgan ook is op K3 daar moet ze niks van hebben. Ze wil altijd tijgervlokken.

Groetjes,

Michèle

Dat zeuren is idd de leeftijd. Als Merel terugkomt van opa en oma zegt ze geen hallo, maar ik wil een bakje chips. Wij zeggen dan “nee”. Ik wil snoep, wij zeggen “nee”. Als ik dan vraag of ze geen hallo meer kan zeggen, zegt ze “hallo. Ik wil een bakje chips”. Gewoon voet bij stuk houden en op een gegeven moment negeren.

Dat in bed zeuren is hier nu ook schering en inslag. Als wij het bedritueel hebben afgewerkt, begint ze nu te jengelen en huilen dat ze niet wil slapen. Ik vind het moeilijk, maar probeer het wel te negeren hoe moedeloos ik er de laatste dagen ook van wordt.

Maar krijgt Eva op het kdv nou 2 boterhammen met zoet? Want uit je eerste verhaal begrijp ik dat ze eerst hartig krijgt en dan zoet. Twee keer zoet en geen hartig beleg vind ik ook niet nodig.

Groetjes Natasja

Ik geef Senne ook altijd alleen maar hartig broodbeleg!
In de ochtend krijgt ze zoet beleg en als ik dat dan in de middag ook een zoete boterham zou geven krijgt ze teveel zoet vind ik.
Op het kdv geven ze ook alleen vlees/ kaas gelukkig.

Maar…chocoladekoekjes op het kdv? Hier krijgen ze een ligaatje na het slapen en om 5 uur een soepstengel. Thats it…

Groetjes van Sascha en Senne

Mijn dochtertje heeft nog nooit hagelslag gegeten omdat ze gewoonweg niet weet wat het is. Jam, kaas of worst, heel soms pindakaas maar ik kan me voorstellen dat als ze dit elders zou krijgen, ik ook aan de hagelslag moet. Als het een beetje in balans is met de rest van het eten vind ik dat ok maar zo lang dat hier nog niet zijn intrede heeft gedaan … NEE.

Vind wel dat het KDV erg makkelijk is hoor. Waarom die kleintjes al een choco koekje geven en choco op brood ?? Ze krijgen op den duur genoeg suiker en zoetigheid naar binnen. Zeker als je kijkt naar de hoeveelheid kinderen met overgewicht, dat worden er alleen maar meer !!!

Op de PSZ krijgen ze een biskwietje en fruit … glaasje roosvicee en als er een kindje jarig is dan is het vaak een gezond alternatief. Prima!